Bonneville is legendarisch. De Mini Cooper S geniet cultstatus. Wat krijg je wanneer je die twee combineert? Een fantastisch record. Een gemiddelde van 251 km/h.
Als je een snelheidsrecord wil breken, dan moet je in Bonneville zijn. Heel wat records zijn gesneuveld op de legendarische zoutvlakstes in de Amerikaanse staat Utah. De Bonneville Speed Week is een logische keuze, een Mini uit 1964 misschien wat minder. Hoewel de Cooper S het ons zo bekende, iconische ontwerp heeft, munt het niet uit in aerodynamische eigenschappen. Dit is vooral een probleem als het doel is om het snelheidsrecord te breken voor auto's met een motor onder de 1000 cc. Het blokje is ook verre van het standaard 970 cc blok dat de S ooit had. De inhoud is nu 998 cc en de motor is onder andere voorzien van een zestien-kleps kop met twee bovenliggende nokkenassen en een turbo.
“Ik geloof pas dat we het record gebroken hebben als ik het zwart op wit zie,” zei Mike Wilson na de eerste van de twee voorgeschreven runs, waaruit een gemiddelde wordt berekend. De uitdraai toonde uiteindelijk 236 km/h – 26 meer dan het bestaande record. Dit getal werd later gecorrigeerd tot 251 km/h.
Wat tegenwoordig eenvoudig kan worden bereikt in de moderne autosport is het resultaat van twee jaar hard werken voor Wilson's team van Kiwi's. Het team verzamelde 100.000 dollar aan sponsorgelden om de recordpoging tot werkelijkheid te maken. Daar bovenop kwam de uiterst verfijnde engineering. Ondanks alle voorbereidingen en planning, leverde de extreme hitte in Utah toch problemen op voor de 1000 cc motor, die opgelost werden met de hulp van lokale monteurs - net op tijd voor de legendarische runs.
De Mini werd bestuurd voor Nelson Hartley, broer van formule-coureur Brendon Hartley. Het probleem met zo'n compacte auto is dat de wielbasis en spoorbreedte verre van ideaal zijn om in een rechte lijn te rijden met een snelheid van 251 km/h. "Deze Mini is ontworpen voor snelheden tot zo'n 120 km/h," zie een grijnzende Hartley. "Het wordt serieus bij 240 tot 250 km/h, dan gaat de auto behoorlijk van links naar rechts bewegen."
De namen Wilson en Hartley, en die van de andere team-leden, staan nu trots in het recordboek van vde Bonneville Speed Week. Voor altijd? De verdiende opvolgers van Burto Munro, wie snelheidsrecords verstigde in een Indian Scout, vestigen hun aandacht nu op nieuwe projecten. Misschien zien we binnenkort wel een Mini op andere legendarische plekken, zoals de "Race to the Clouds" op de beroemde Pikes Peak.
Bron: MotoringFile/BMW Mini, Project '64 @ Facebook. Met dank aan racemini.nl en Spherix.