Het rommelt al een tijdje: er komt een nieuwe John Cooper Works GP.
Al twee keer eerder in de geschiedenis waren er Mini's die de naam GP mochten dragen. In 1994 bouwde John Cooper Garages 35 speciaal uitgevoerde Mini Coopers, die de naam Mini Cooper Grand Prix kregen, om de 35e verjaardag van de Mini en van het eerste wereldkampioenschap Formule 1 van Cooper. De auto was gebaseerd op de 1.3i Cooper en kreeg diverse van de toen beschikbare prestatie-verhogende modificaties die door John Cooper Garages waren ontwikkeld.
Twaalf jaar later werd de benaming Grand Prix opnieuw van stal gehaald, hoewel de connectie officieel nooit gelegd is. De toenmalige Mini (de "eerste" new Mini) liep op zijn eind en werd uitgeleide gedaan met een heel speciaal model. Het was op dat moment de snelste Mini ooit. De basis voor de Mini John Cooper Works GP Kit was een R53 Cooper S, uitgerust met een nog iets meer getunede motor dan de toch al potente JCW-versie. En met diverse gewichtsbesparende maatregelen, zoals het verwijderen van de achterbank, speciale lichte wielophanging en geen xenon-verlichting. Airco en een stereo waren optioneel. Veel concessies dus, voor de ultieme Mini, waardoor de gewichtsbesparing van "slechts" 40 kilo misschien wat tegenviel. Ook het uiterlijk kon rekenen op verdeelde meningen, maar in elk geval waren het speciale aero-pakket en de enorme vleugel op de achterkant wel functioneel. Wat verder speciaal was aan de auto, was de (iets minder dan de oorspronkelijke GP) gelimiteerde productie; er werden er 2000 gebouwd, door Bertone in Italië.
En, inmiddels is dus een derde GP bevestigd, door niemand minder dan Dr. Kay Segler, de huidige topman van Mini, vader van de vorige GP en ook, tijdens een zijsprongetje naar de M-devisie van moeder BMW, van de BMW 1M. De afgelopen tijd werden de geruchten hardnekkiger en enige tijd geleden was er ineens een filmpje, van een "vreemde" Mini, met een enorme vleugel en gecamoufleerde carosserie-delen (er gaan overigens stemmen op dat dit filmpje in scene gezet zou zijn door Mini zelf).
Kay Segler heeft vooraf aan de New York Auto Show nu ook officieel bevestigd dat er weer een GP komt, en heeft daarbij ook nog maar even beloofd dat die maar liefst 20 seconden sneller de Nürbugring rondt dan de vorige editie en dat hij op het komende Mini United evenement in Zuid-Frankrijk voor het eerst aan het publiek getoond zal worden.
Volgens analyse van MotoringFile is de stap van de R53 Cooper S naar de R56 Cooper S op zich al goed voor 20 seconden. Wat overigens niet wil zeggen dat ze dan verder "niks hoeven te doen", want hoe harder het gaat, hoe lastiger die secondes winst te behalen zijn. De verwachting is dat de nieuwe GP opnieuw beschikt over een vleugel afgeleid van de Challenge race-auto, maar daarnaast nu ook over een diffuser beschikt voor extra downforce. Verder het beproefde recept van de vorige GP, dus geen achterbank en andere gewichtsbesparende maatregelen. De aero-kit die op de foto's te zien is lijkt als twee druppels water op de normale JCW aerokit, met uitzondering natuurlijk van die enorme diffuser aan de achterkant. Het zou eventueel mogelijk kunnen zijn dat er toch alsnog een speciale aerokit uit de hoge hoed komt, maar die kans lijkt gering aangezien ze er nu mee aan het testen zijn en zo'n kit veel invloed kan hebben op de wegligging. De velgen, die op onderstaande foto's van AutoBlog goed te zien zijn, lijken een variatie op die van de vorige GP. Het zit er ook dik in dat de auto maar in een enkele kleurencombinatie te bestellen is. Mini United is al over minder dan vijf weken, dus we hoeven nog maar heel even geduld te hebben.
Via AutoBlog en MotoringFile. Informatie over de classic Grand Prix via Mini Cooper Grand Prix Register.