Begin 2012 duiken er geruchten op 'dat BMW Group Mini's zou gaan bouwen in het Limburgse Born'. Op 7 februari 2012 melden woordvoerders van NedCar en BMW Group Nederland dat BMW niet in onderhandeling is met NedCar: 'Het enige contact met BMW was een bezoek in het kader van een Europese vergelijking van autofabrieken'. Maar wat de woordvoerders nog niet weten, is dat NedCar als 'Premiumfabrikant' bij die vergelijking een uitstekende indruk op BMW heeft gemaakt. En dat de grenzen van groei in de Mini-fabriek in het Engelse Oxford zijn bereikt: Mini is op zoek naar uitbreiding van de productiecapaciteit. Om een lang verhaal kort te maken, inmiddels is alles rond en gaan er daadwerkelijk Mini's van de band rollen in het Nederlandse Born en is de slogan "Born in Born" inmiddels vaak te zien in de Mini-wereld.
Om de medewerkers van VDL Nedcar feeling te geven met het merk Mini beginnen ze met een verzetje: een classic Mini restaureren. Chris Collet, directeur Mini van BMW Group Nederland, zette samen met Carolijn Goes van de afdeling Public Relations en Nadia Landerloos van VDL Nedcar een speurtocht op langs vele relaties. Na lang zoeken kwam een van de eerste dertig in Nederland geassembleerde Mini's boven water: een witte Mini, model Austin 7 uit 1959. Want Molenaar maakte destijds met hetzelfde gemak even een zustermodel van de Morris 850 voor collega-importeur Stokvis. Deze Austin 7 is het introductiemodel van een Groningse Austin dealer. De eerste eigenaar is er nooit mee buiten de grenzen van de provincie geweest en de tweede eigenaar zet 'm eind jaren '80 op stal - een echte barnfind dus. Je kunt het project volgen op http://www.mini.nl/webspecials/reborn/index.html.
Update 3-8-2013: We hebben een bezoek gebracht aan het project in Born en we hebben een heleboel foto's gemaakt.