Ik rijd met een 1000-tje met Stage 1 kit redelijk comfortabel (voor zover je daar in een Mini over kunt spreken :)" title="Evil" /> ) 110 op de snelweg.
- Login of registreer om te reageren
Ik rijd met een 1000-tje met Stage 1 kit redelijk comfortabel (voor zover je daar in een Mini over kunt spreken :)" title="Evil" /> ) 110 op de snelweg.
Ik reed op sommige stukken met me oude 1000 blok 140 op de snelweg. er stond 150 op de teller.
1000 blokjes kunnen zeker op de snelweg.
Ook met een 1000 is het prima rijden op de autoweg. Boven de 105-110 geeft het wel heel wat herrie, maar op heel veel stukken autoweg mag je vandaag de dag niet harder dan 100. (op sommige stukken zelfs maar 80 )
Ingediend door hvgellecum op zo, 08-04-2007 18:11
Hoi allemaal,
bedankt voor de reacties, ik ga niet meer sparen en meteen opzoek naar een 1000tje.
Groet,
Han
Een 1000tje is zelfs vaak fijner op de snelweg omdat veel omgebouwde mini's met 1300 motor een 3,44 final drive hebben en dan snel veel toeren/veel lawaai maken. Een 1000tje moet wel rond de 140 kunnen rijden en 120 is ook een goede cruise snelheid. Beetje 1000tje stage 1 loopt bijna als een standaard 1275 spi motor...
Ja idd.
Ik gebruik mijn gebakje om er elke dag zo`n kleine 90km mee te rijden van en naar mijn werk en daar is een stevig stukje autobaan bij.
Normaal 120p/u,maar als ik "ff" in moet halen dan gaat het ook wel 140 hoor.
Nu moet ik wel zeggen dat ie op die autobaan constant 4000 toeren draait en of dat nu zo gezond is?
Ook ben ik best te spreken over het gebruik op de snelweg van de 1000.
Het is heel goed te doen hoor.
Oké, een BMW M5 rijdt leuker op de snelweg maar, gebrek aan beter gaat het prima met de mini 1000
constant 4000 toeren is ergens in 't oranje gebied
met flink door trekken trok ik door meestal tot de 5000.
op de snelweg 110 vind ik het fijnste en als je volluit gaat kom je met 150 op de teller ook aan de 5000 toeren!
Ik zal als 1275 rijder echt niet gaan beweren dat een 1000 niets is voor op de snelweg. Integendeel, een 1000 draait rustiger in toeren dan een 1275, is zuiniger(meestal) in verbruik.
Daarom ga ik ook een 1000 bak reviseren en onder mn 1275 hangen... maar dat is off topic
Ik heb ook een 1000tje gehad.
Reed erg goed, zuinig en ook op de snelweg kon ik (erg goed ) meekomen!
Teller liep tot de 140 maar de wijzer ging verder...
Eigenlijk is een beetje vlotte 1000 veel leuker dan een normale 1275...
Daar zijn de mening over verdeeld Taeke...
Laten we die discussie nu niet weer gaan beginnen in een nieuw topic...
Van de 15 jaar dat ik nu Mini rijd, zijn in 10 jaar daarvan de dagelijkse kilometers met 1000jes gemaakt.
Mijn huidige dagelijkse Mini is een 1000 met stage 1 en 3,1 diff heeft inmiddels 196.000 km gedraaid met de originele motor en bak en rijdt nog prima. In het dagelijks verkeer en ook op de snelweg ben je beslist geen stakker met een goed afgestelde 1000 (stage 1 kit scheelt wel).
als je een 1000tje met een 2,9 diff hebt (HLE types en vast nog wel meer) zal je niet veel last hebben van veel toeren maken.. dat diff zorgt er voor dat je minder toeren maakt en dus zuiniger rijdt.. HL(Economy) qua top snelheid moet je niet te veel verwachten van een 1000.. zolang ie goed afgesteld is valt het allemaal wel mee volgens mij..
Ik zelf het een 1275 voor mn daily met 3,2 of 3,1 (weet niet uit mn hoofd) diff en die vind ik toch wel behoorlijk toeren draaien.. (maar dat is niet erg vind ik :)" title="Evil" /> )
Mini racing green schreef:
Oké, een BMW M5 rijdt leuker op de snelweg maar
Correctie, comfortabeler... In de Mini vind ik het echt wel leuker.. KIJK ZE KIJKEN!!
On topic:
Ik heb niet de dagelijkse ervaring met de snelweg, maar onderweg naar evenementen (mits ik alleen rijd) kan mijn 1000E op de snelweg boven gemiddeld (lees: toegestaan) goed mee komen . Zeker op de terugweg is het meestal plankie, en idd. dan zit je op zo'n 140 km/u
(luie Mini's hou ik niet zo van... werken moeten ze!! :)" title="Evil" /> )
1000cc stage 1 is niets mis mee. Denk ook terug aan ons MITP tripje met allemaal 1300tjes en 1 1000tje met stage 1 die prima kon meekomen. Vreemd is het inderdaad dat wanneer er meerdere mini's achter elkaar op de snelweg rijden dat de snelheidslimiet ineens aan de kant gezet lijkt te worden...
Ik rijdt zo af en toe met mijn 850cc bakje op de snelweg en dat gaat prima Lijkt mij dat een 1000cc het dan ook uitstekend zal doen.
Tincu schreef:
Zeker op de terugweg is het meestal plankie (luie Mini's hou ik niet zo van... werken moeten ze!! >:) )
Inderdaad, meestal op de terugweg dat luie zweet er een beetje uit rijden.
1000 HLE standaard, 135 "echte" kilometers. Maar echt confortabel kan ik dat niet meer nemen, mede door de flinke uitlaat.
gr. Eef
en niet te vergeten dat zo`n gietijzeren blok het heerlijk vind om hoog in de toeren te zitten
Een 1000tje (of beter de eindoverbrening van een 1000) is dus beter geschikt om elke week 150km autosnelweg te malen.
Het is wss niet zo gezond om constant in hoge toeren te zitten maar scheelt dat zoveel tss een 1300 en een 1000?
Hier ben ik weer
Ik heb net een clubman 1100 uit 1980 te koop zien staan, volgens de foto's en tekst geheel origineel en perfect in orde.
Is het daarmee leuk rijden op de snelweg?
nee, das ook met een 3,44 diff en dat betekend hoge toeren draaien.
het zal wel een vooroordeel zijn , maar koop dan ook vast een paar liter olie
Ik rij vaak op de snelweg met de mini 998cc met dubbele DTM. Muziek heb ik niet meer nodig de uitlaat komt boven alles uit . Het is geen moderne auto, met ladingen dempingsmateriaal erin. En rij gewoon 120/125 op de teller dan, ik zit dan op 4000rpm +. Soms rij ik ook gewoon zo hard dat de wijzer de teller uit is (teller tot 140) dan komt ie echt hoog in de toeren maar volgens mij houden deze motortjes daar wel van
Mvg,
Minian
De 998 is vrijwel onverwoestbaar en houdt van toeren. Ik kan eigenlijk alleen de koppakking bedenken als een wat zwak punt.
Dennis
Dan wordt het een 1000tje he
Moet ik ineens ook minder benzine betalen (of kan ik meer rijden!)
Waarom kunnen Mini's niet zuinig rijden?
1 op 17 is haalbaar op de lange afstand, zelfs in een 1275cc (MPi). Maar niet als je 130 (of harder) wilt rijden op de snelweg. Tellertje moet op ca 90km/u staan om dat verbruik te halen.
Overigens ondersteun ik de mening dat een kruissnelheid van 120 met een 1000cc prima te halen is. Echter, even snel van 100 doortrekken naar 130 zit er niet zo in. Als je op een lege snelweg rijdt en dus een constante snelheid hebt, zal het weinig uitmaken of je een 1000cc of 1300cc hebt. Heb je te maken met wat snelheidsschommelingen, dan kies ik toch echt voor een 1300cc (uitgaande van verder geheel standaard motoren). Een 1300cc heeft gewoon wat meer kracht over, wat het een stuk makkelijker maakt om veilig van de rechter naar de linker baan te gaan.
Mijn keuze is dan ook: 1000 cc leuk voor stad en provinciale wegen, met af en toe een stuk snelweg. 1300cc voor elke dag een flink stuk drukke snelweg.
Let inderdaad wel op de eindoverbrenging. Een 3.44 diff is (zoals in de meeste Mini's die omgebouwd zijn van 1000cc naar 1275cc) zorgt inderdaad voor een wat hoger toerental. Echter, bij de Mini's die origineel met een 1275cc motor geleverd zijn hebben ook een langere eindoverbrenging en dus niet meer last van hoge toerentallen dan de 1000cc blokjes.
Zeg jij nu niet net het omgekeerde van wat de rest voor je al zei? Of begrijp ik je verkeerd?
Nee,
Wat ivo zegt;
-je rijdt als een oud wijf; rij je zuinig
-rij je normaal; kost het geld
Groet ron
Dat had ik ondertss ook al door T zal me dus geld gaan kosten, veel geld
Ik ga vanmiddag maar eens een weekend jobje gaan zoeken
Schobbejak Design schreef:
'T zal me dus geld gaan kosten, veel geld
Een Mini goedkoop? HAHAHAHA. Ik heb er nog niet veel van gemerkt.
In mijn Van zit nu een 1000'tje. Sinds mijn Spi vindt ik het nu verdraait traag gaan. Het rijdt echter wel stukken goedkoper in de brandstof.. Dat is ook wat waard met woon-werkverkeer.
Mijn 1000-tje is niet traag :)" title="Evil" /> Wat ie verbruikt weet ik niet...
Dennis
Dennis schreef:
....Wat ie verbruikt weet ik niet...
De mijne verbruikt benzine tot het op is en weer bijgevuld moet worden
mijn 1000tje verbruikt met woonwerk verkeer ongeveer 1 op 15 lekker zuinig...
Mijn 1300 verbruikt met woonwerk verkeer ongeveer 1 op 10...
Tel je winst uit
Een standaard 1300 die 1 op 10 loopt? Of gaan we nu appels met peren vergelijken is is die 1300 niet meer helemaal standaard?
Dennis schreef:
Met een dubbele tank duurt dat wat langer
Dennis
Alleen doet het dan weer pijn in de knip als je gaat afrekenen.
maar voordeel je hoeft niet zo vaak te tanken.
conclusie; elk voordeel heeft zijn nadeel
Geen probleem met mijn 1000tje op de snelweg.
Afgelopen keer naar Lelystad aardig lang stuk snelweg gehad. Boven mij verwachting kei lang 140 gereden,en hij bleeft maar doorgaan. Ideaal zoon 1000tje. Ging ik tanken, schrok ik ervan. 1 tank alleen snelweg 1:21 Lekker tog.
3 keer getankt die dag maarja wel constand topsnelheid en oook nog eens zuinig rijden. Rij je weer in de stad rijdtie 1:14,7 netjes tog.
Dat wordt binnenkort wel anders met de 1300 erin.
Lekker met de 1000 op vakantie met als einddoel Milaan. Niet alleen maar snelweg, en zo'n cabrio zal de 1:21 ook wel niet halen denk ik. Maar goed, dat is m'n laatste zorg.
Toen ik ook op zoek ging naar een Mini zei ik altijd dat ik nooit een 1000 zal nemen omdat ik echt tegen het gebrek aan vermogen op zag.
Uiteindelijk viel mijn oog op een Van uit Engeland, en ja, dat is dan een 1000tje...
Toen we hem ophaalde uit de UK viel het rijden me alles mee, heerlijk stil, vooral vergeleken met Aranka's cooper met dikke DTM uitlaat. Alleen de snelheid viel me erg tegen... De teller had Miles en Km en met die laatste kwam ik maar tot de 100....
Nu in NL blijkt de km teller gewoon een dikke afwijking te hebben en loopt hij bij 90km/h op de teller lekker 120 echte km's.
Het rijden in de stad vind ik met de 1000 veel lekkerder, het blok rijdt heeeeerlijk soepel en pakt prachtig op vanuit de laagste toeren. Hou hem meestal lekker in zijn 3 en laat hem daarmee lekker door de bochten rollen en er vervolgens super soepel uittrekken...
Alhoewel de Cooper met dat extra beetje pit toch wel erg lekker rijdt, vind ik de 1000 veel meer bij het uiterlijk en het gevoel van de Van passen.
Lastige, zeer lastige keuze!
Ik heb ook beide motoren maar ik kan niks negatiefs over de 1000cc zeggen,bevalt mij prima met een stage 1 kit erop en een verbruik van 1 op 19 haal ik er op de snelweg wel mee .
Ik moet er nog achter komen...maar ik heb een standaard 1000tje..in roestoratie
Maar zal best zuinig zijn..ik hoop van wel iig...moet om de 2 weekenden vanuit Scherpenisse mijn dochtertje ophalen in Blerick, dus vrijdags halen en zondags terug brengen a 170km enkele reis..dus in 1 weekend rij ik dan ongeveer 680 km. ( alleen maar snelweg km`s )
Voor de rest rij ik met m`n brommertje naar m`n werk toe ( ook lekker goedkoop rijden )
Groetjes,
Maurice
Ik heb ook een standaard 1000cc, maar als ik 140 rijdt op de snelweg gaat mn verbruik echt naar de 1:9.. Volgens mij heb ik iets fout staan.
Bij normaal gebruik, stadsverkeer en 40 km snelweg per dag (95 km/h) dan haal ik per tankbeurt ongeveer 1:14,5.
Maar zuiniger krijg ik de mijne niet. Ik zal wel iets goed fout doen denk ik...
Ik heb zelf een 1000 tje gehad en nu een 1300 er in gezet. Beide voorzien van een stage 1 kit.
Vond de 1000 in het begin erg zuinig, naar Italie toe (achter caravans aan) zat ik zelfs op 1:20. Maar hierbij was (naar later bleek) de afstelling te arm.
Met de 1300 (die veel te rijk stond) rijd ik als ik doorrij en in de stad 1:10. Maar nu ik hem goed heb afgesteld moet 1:15 zeker wel haalbaar zijn.
Overigens haalde ik met mijn 1000 op de snelweg 150km/h, maar zoals wel vaker vermeld dit is de NIET geijkte snelheid. Met TomTom zit je dan zo tegen de 135/140.
Met de 1300 is 130km/h veel beter te halen (alhoewel ik wel een veel korter overbrenging heb in de 1300). En gaat door tot 165/ 170 op de TomTom met GPS dus.....maar dat wil je eigenlijk niet te lang rijden in een mini....
Ingediend door _mini_cooper_ op za, 22-11-2008 19:48
Ik heb een Mini Jet Black standaard 1000cc. Het verbruik is ongeveer 1 op 15,5. Op de snelweg haalt ie 145 maar verbruikt dan wel veeel olie en voelde af en toe aan ze top dat ie begon te pruteren. Nu is er iets van de uitlaat stuk (denk spruitstuk) en rijdt ie nog 1 op 13 word bijna vervange, met misschien stage 1 kit maar met een 1000 rij je makkelijk met al het andere verkeer mee (en zuinig )
RE: 1000 blok op de snelweg
Ingediend door hvgellecum op zo, 08-04-2007 03:22
Hallo mini rijders (en sleutelaars)
Ik heb redelijk wat kunnen vinden op dit forum over de verschillen tussen een mini met een 1000cc blok of een 1300cc blok.
Sommige reacties waren erg negatief over het rijden op de snelweg met een standaard "1000je".
Is dit echt zo vervelend? Ik zou voor mijn eerste auto als arme student toch liever voor de 1000 (betrouwbaarder en goedkoper) gaan.
De enige reden nu voor mij om naar de 1300 mini's te kijken zou zijn dat de (standaard) 1000 motoren eigenlijk niet helemaal geschikt zijn voor de snelweg en dat een 1300 blok wel snelweg 'proof' zou zijn.
Ik moet zowiezo nog gaan test rijden maar als het wel te doen is met een 1000 motor begin ik daar mee en kijk ik niet verder. (totdat ik meer geld heb :)" title="Evil" /> )