Aanjagerrr

RE: Aanjagerrr

De mini vind ik DE auto om nederland onveilig te maken! Hij rijd lekker hij ziet er top uit binnen is t ruim! Nu heb ik alleen 1 aanmerking: Wat is de kachel/aanjager een ontzettend dom ding zeg! De warmte toevoer is ok maar waar blaast dat ding zn lucht nou heen??? Zet ik m op screen komt er bijna geen lucht uit zet ik m op car dan komt er weer een hele berg lucht uit? Wat een raaaar ding zeg! En waarom hebben z nou niet die gaten in t dashbord er op aan gesloten??? Ik snap er nix van
Maar verder is mini TOP!
Van Ben

[size=75:fh1t7c7n](hoop dat t hier thuis hoort)[/size:fh1t7c7n]

RE: Aanjagerrr

bij mij is het precies het zelfde alleen komt er dan nog bij dat de mijne de ene keer wel blaast en de andere keer weer niet meer ik snap er ook geen bal van zal ergens wel een probleem zijn in de electra

RE: Aanjagerrr

Bij mij draait het wel lekker, hoor!
Kijk even of alle slangen goed zitten.
Die gaten in de dash zijn wel handig voor verse aanvoer van lucht naar binnen; bij mij waren ze afgesloten (luidspreker in de dash) door de vorige eigenaar en ik had al bij tien graden ontzettend last van vochtige ramen. Bij m'n nieuwe dash heb ik die gaten weer geopend en nergens last meer van.

RE: Aanjagerrr

Kijk t is niet dat t niet werkt want jah mn ramen worden ontdooit en t word wel warm ik vind t alleen een raar systeem :? Er had wel wat meer over nagedacht mogen worden

RE: Aanjagerrr

Mijne wordt gewoon altijd warm. Hij blaast wel niet als ik hem niet opzet, dus het is niet zo erg. Maar is dit normaal dat hij altijd warm wordt, zelfs op oude stand?

RE: Aanjagerrr

Voor de aanvoer van koelvloestof (wel of niet warm worden) zit er rechts naast je lichtschakelaars een knop die er het zelfde uitziet als de chokeknop bij mini's met handmatige choke. alleen het tekentje erop is iets anders. Als die knop bij jou altijd 'ingedrukt' staat en de kachel wordt dan warm, dan moet je hem uit je dashbord trekken om de warmtetoevoer af te sluiten. Staat ie nu uitgetrokken dan moet je hem indrukken om hem af te sluiten (er schijnen namelijk verschillende soorten kranen gebruikt te worden bij verschillende motorblokken/bouwjaren).
Bij mij werkt dit perfect, hoewel ik vrijwel altijd met de kachel aan rijdt en een raampje open.

RE: Aanjagerrr

Benmini: werp eens een blik achter je dashboard (als je dat hebt), dan kom je erachter hoe weinig ruimte er is. De frisse lucht gaten aan de zijkanten zijn een latere toevoeging. Als je die zou willen aansluiten op de kachel dan zit je in de eerste plaats met een capaciteitsprobleem van de aanvoer voor de kachel en van de kachel zelf. Zou je graag een kachel onder je dashboard hebben die twee keer zo groot is? Ten tweede zou je dan nog eens twee stofzuigerslangen met de diameter van die luchtgaten (wat, een centimeter of acht?) vanaf de kachel hebben lopen, naar links en rechts.

Het is geen kwestie van niet nadenken (hooguit misschien van jou :P), maar gewoon een ruimteprobleem. Het is linksom of rechtsom (wel warme lucht uit de ventilatieroosters, maar nul komma nul berg- en voetenruimte ;))

Dat er weinig lucht uitkomt als je de kachel op screen zet kan komen doordat het allemaal een beetje verouderd is en verstopt zit (hoewel er nooit echt veel lucht uit zal komen). Je kunt de kachel er eens uithalen en schoonmaken (is minstens 1 topic over in Techniek, dus als je dat wil doen, pak dan even de zoekfunctie erbij). Je zult dan ook meteen zien hoe simpel het in elkaar zit.

RE: Aanjagerrr

kachel ... die twee keer zo groot is?



het is inderdaad een ruimtekwestie .. ik heb net de hele zooi uit een Metro gesloopt en al die slangen en pijpen vullen een halve Kliko 8)

de instelling van 'screen' en andere wordt door een klep geregeld die meer of minder uitstroomopeningen vrijlaat; ook de afdichting van die klep kan verschillen (door ouderdom en slijtage e.d.)
.. dus zoals Eelke al aangaf: openmaken en controleren / schoonmaken

.. verder zul je er mee moeten leren leven O:)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Aanjagerrr

En mocht je het probleem hebben dat je teveel luchtstroom aan de voorkant hebt, terwijl je de schakelaar op screen hebt staan, dan kan je altijd nog een stukje tochtstrip op de klep in je kachel plakken, heb ik ook gedaan en werkt eigenlijk beter dan verwacht. :D

En dat je geen luchtstroom bij je voorruit hebt kan ook komen doordat die tuitjes die aan het einde van je slang(dus onder je roosterje in je dash) er niet in hebt zitten.

Ik mis er ook 1 en das erg onhandig want je dash word wel lekker warm maar de voorruit niet. O:)

als je alles goed wil bekijken even je dash los halen. :)

Succes Jomme.

RE: Aanjagerrr

Bij mij werkt ie perfect, eigenlijk iets te perfect...Of het is koud of het is heet! Moet em dus regelmatig ff uitzetten...

RE: Aanjagerrr

packed as hell schreef:
En dat je geen luchtstroom bij je voorruit hebt kan ook komen doordat die tuitjes die aan het einde van je slang(dus onder je roosterje in je dash) er niet in hebt zitten.

Ik mis er ook 1 en das erg onhandig want je dash word wel lekker warm maar de voorruit niet. O:)




Ik heb er nog een aantal liggen hoor....stuur maar een PM

RE: Aanjagerrr

Weet dan ook iemand hoe je misschien een extra stand op je ventilator kan zetten??
Bij mij is het of alleen aan (en dan lijkt het net of er een vliegtuig opstijgt :x ) of uit?
Misschien bij de restauratie een ander motortje erin zetten :D ??
tjow..

RE: Aanjagerrr

Nou ik heb ook een vreemde kachel!
Als ik hem aanzet word tie goed warm ,zodra ik hem op blazen zet screen of car word er koude lucht geblazen ( is toch erg lastig als het gevroren heeft) toch?
Iemand een idee wat dit kan zijn?
P.s eigenlijk niet zo'n vreemd probleem ,mijn vorige mini had dit ook.

RE: Aanjagerrr

helter skelter schreef:
Weet dan ook iemand hoe je misschien een extra stand op je ventilator kan zetten??
Bij mij is het of alleen aan (en dan lijkt het net of er een vliegtuig opstijgt :x ) of uit?




Je kan doormiddel van een weerstand en een andere schakelaar je ventilator langzaam en normaal laten draaien, persoonlijk vind ik echter dat de ventilator dusdanig weinig opbrengst geeft dat je dan waarschijnlijk je ruiten niet goed ontwasemd houd ..........

Een andere ventilator die minder herrie maakt kan je zo kopen op marktplaats bv....

RE: Aanjagerrr

die opbrengst dat klopt,
Maaralst lente is dan rij ik ook graag met maar een klein beetje circulatie.
ik ga eens aan de klooi met een andere motor...
jullie horen dan nog van me!

groet'n

RE: Aanjagerrr

Tja voor de circulatie zet ik gewoon mn raampje een kiertej open... zelfs in de winter om mn ramen net iets sneller schoon te krijgen...

RE: Aanjagerrr

Spyro: sorry, maar ik kan me er helemaal niks bij voorstellen. De kachel is heel simpel. Het is een radiatortje in een metalen doos. Achter het radiatortje zit de frisseluchtaanvoer en de ventilator, ervoor zit een klep die door het hendeltje car/screen/off wordt geregeld. Dit is niet meer dan een klep die in drie standen kan staan.

Als je de ventilator aan zet wordt de frisse lucht alleen maar door de radiator geduwd, in plaats van dat deze er op eigen kracht doorheen moet zien te komen. Als dit tot gevolg heeft dat de lucht koud wordt, dan kan de warmte daarvoor ook nooit veel voorgesteld hebben.

RE: Aanjagerrr

voor het snel schoonkrijgen van je ramen: Koop een luchtdroogdinges/vochtslurper/vochtvanger en zet deze in een v/d bakken zijbakken achterin! Dit helpt echt. (alleen de eertse weken veel leeggieten!!)

Tjow

RE: Aanjagerrr

tja zal ik hier op reageren (bericht eelke) hij word echt geleidelijk kouder!
BEN TOCH NIET GEK! gr Chantal

RE: Aanjagerrr

Dat de kachel in het begin wat kouder wordt(als je de ventilator aanzet) is logisch, er stroomt immers meer lucht langs/doorheen waar de warmte aan afgegeven wordt. Tijdens een langere rit als de motor lekker op temperatuur is en de kachel al een tijdje aanstaat is het niet normaal dat ie koude lucht blaast.
Je moet hierbij echter niet vergeten dat een luchtstroom van ongeveer 25-30 graden wat koud/lauw kan aanvoelen voor je hand, maar dat die luchtstroom je auto wel aardig op temperatuur kan houden.
Ook is het zo dat bij stationair draaien de motor niet genoeg koelvloeistof rondpompt om de kachel echt goed te laten werken (bij mijn mini in ieder geval)

RE: Aanjagerrr

tja zal ik hier op reageren (bericht eelke) hij word echt geleidelijk kouder!
BEN TOCH NIET GEK! gr Chantal


Sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd... :? Schreeuwen is zowiezo niet nodig.

RE: Aanjagerrr

nou ja, de kachel is een apart ding.
bij Suseltje moet ik het hendeltje uittrekken om het lekker warm te krijgen in de mini.
zij is uit 1991 en ze is een nederlandse
bij Sasseltje moet ik de hendel uittrekken om koude lucht te krijgen.
zij is uit 1987 en ze is een duitse, misschien dat het daaraan ligt?

geen idee, maar ik heb gelukkig nog geen andere problemen gezien, dat het slecht doet ofzo..

RE: Aanjagerrr

Ja, suus, zoiets zat ik ook al te denken.

Spyro, bedoel je met laten blazen dat je dan de hendel uittrekt? Want dan kan het idd zijn dat hij kouder wordt ipv warmer...

RE: Aanjagerrr

De kachelkraan werkt bij oudere Mini's andersom, dus dat klopt precies wat Suus zegt.

RE: Aanjagerrr

hee, ten eerste ben ik niet zomaar boos te krijgen ( moet heel wat voor gebeuren).
Ik moet idd mijn hendeltje uitrekken ja om het warm te krijgen dat klopt!
Zodra ik de blazer erbij aanzet word de lucht kouder.
Koelvloeistof bijgevuld !
En wat denk je hij blijft nu iets warmer :D
Bedankt!