Aankoop eerste Mini 1300 MPI

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Hoi Allemaal

Na een bezoekje aan een beurs zijn mijn vrouw en ik verliefd geworden op de Mini classics \\:)/
Met onze zoon van 8 maand een ideaal vervoersmiddel voor zonnige dagen in het weekend.

Echter kennen wij niet veel van het mini milieu, hiervoor steeds oude kevers gehad.
Nu willen we wat meer kiezen voor betrouwbaarheid dus dachten we aan de laatste serie minis met de 1300mpi motors.

Graag hadden we wat meer duidelijkheid gehad indien dat kan (want wss passeren deze vragen dagelijks wat ook niet prettig is voor jullie)

- Qua motor; de 1300mpi het meest betrouwbare?
- Wat zijn zo wat waarde vaste minis van eind jaren 90? Ragtops? sportpacks?
- Kan je de brede spatborden gewoon apart kopen en p&p op een standaard mini vijzen?

De prijzen zijn uiteenlopend en zelf hebben we er 2 op het oog:

1) http://eeckhout-classic-cars.be/aanbod/ ... sportpack/
Zeer mooi door het sport pakket

2) http://eeckhout-classic-cars.be/aanbod/ ... -cabrio-2/
Mooi kleur en een ragtop dakje wat leuk is in de zomer maanden..


Lijken deze wat?



Alvast bedankt,
Neilson, isabelle en victor

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Awel. Als jullie gewend zijn (waren) aan een Kever, bedenk dan wel dat de Mini ook tweedeurs is en dat de kleine nog steeds achterin moet in zijn stoeltje. De dakrand van een Mini is wel een stuk lager dan die van een Kever en de ruimte achter de opgeklapte voorstoel is bij een Mini een stuk smaller. Ik weet niet hoe fors gebouwd jullie beiden zijn en hoe een sterke rug jullie hebben. Maar denk hier toch wel even over na. Als jullie nog een andere auto hebben dan straks de Mini, zal je de Mini weinig gebruiken met z'n drieën.
Dan. Wat voor motor er in ligt, maakt helemaal niks uit, want die zijn alle even goed prima. Daar zal je weinig last mee hebben.
Alleen. Het is al even geleden dat de laatste Mini's gebouwd werden. Die je nu koopt is -voor een auto- best een 'oude' auto en indertijd had de fabriek geen geld over voor het aanbrengen van conserveringsmiddelen, zoals tegenwoordig toch algemeen gebruikelijk is.
De grootste zorg die je moet hebben, betreft dus ROEST.
Als ik de prijzen zie van de voertuigjes die je op het oog hebt ben je bereid er een flinke kwak geld tegenaan te gooien.
Het is dan zaak geen miskoop te doen.
Wij (hier in Nederland) hebben de ANWB, waar je een onafhankelijke 'aankoop keuring' kunt laten doen. Kost iets van € 250,-.
Die mannen zien elke onvolkomenheid en rapporteren die en geven aan het slot een aankoopadvies en een prijssuggestie.
Ik hoop voor jullie dat je in Belgen ook zo'n instituut hebt en daar gebruik van maakt. Anders kan het makkelijk zondegeld zijn wat je uitgeeft.
Maar als je een roestvrije Mini weet te vinden, is die waarschijnlijk als nieuw al goed behandeld tegen roesten en zul je genieten van het wagentje. Maakt niet uit van welk jaartal hij is.

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Bedankt mooie uitleg

Beiden niet van de grootste en samen 130kg met zen twee :9

Ik ben idd van principe; goedkoop is duurkoop. Liever wat meer betalen en eentje die in orde staat.
We gaan een afspraak maken en de wagens een bekijken.
Een center zoals bij jullie dat is mij niet bekend, wij hebben enkel keuring voor verkoop en dat stelt hier niks voor.

De wagens hebben 1j garantie wat natuurlijk meer slaat op het technische gedeeltje.

Op het forum staat ergens een teken met de plaatsen waar roest te vinden is, deze dus uitprinten en meenemen.

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Toch. Als ik aankoopkeuring auto België op Google intik, kom ik al snel een forum tegen waar iemand meldt dat hij een Mercedes gaat kopen, maar deze toch wel zou willen laten keuren.
Volgend antwoord luidt: Je kan ook een mobile check laten doen bij Touring dan wordt ie echt onafhankelijk bekeken op 250 punten kost iets van rond de 140 euro en zelfs nog goedkoper als je lid bent.

Toch maar eens informeren vriend. Kan je een nare teleurstelling voorkomen.
En, als de verkoper niet wil meewerken aan zo'n keuring; "weet ge genoegt".

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

U heeft gelijk, het bestaat toch.
170euro en 90min werk

https://www.vab.be/nl/auto/diagnosecentrum/tarieven


Alleen vraag ik me af of een garage van west vlaanderen naar antwerpen gaat willen want het kost hen ook benzine en werkuren natuurlijk.

Eens langs gaan

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Hier zitten meerdere mensen die ook uit het Belgische land komen. Die kunnen je wellicht van meer informatie voorzien.

Als je FB hebt, dan kun je deze mensen eventueel ook daar makkelijker bereiken, bij de groep Onafhankelijk Mini Forum Belgie

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Leuke tip! Bedankt

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Nee, nee. Dat gaan die mannen niet doen. (In het algemeen zijn ze nogal op hun gemak gesteld en niet gewend 'er' iets voor te hoeven doen). U neemt een vrije dag op de datum van de keuringsafspraak. Haalt de Mini op met garage kenteken platen (dan is die verzekerd) en rijdt naar Antwerp. Na de keuring brengt u de wagen keurig terug en heeft de uitslag bij u. Dan kunt u besluiten tot zaken te komen, of niet.
Wanneer die mannen niet willen meewerken, is er iets met de Mini, of, ze verdienen hun geld te gemakkelijk en zijn te beroerd een klant van dienst te zijn. Ze verkopen slechts op hun mooie gezicht en geraffineerde woorden.
Zaken doen met een particulier is wellicht een duizendje (en half) goedkoper. En met zo'n keuring ben je echt zeker van wat je koopt. Wellicht kunt u ook een prijssuggestie erbij verkrijgen. Een jaar garantie heb je niet nodig als de auto 'goed' gekeurd wordt. Voor die duizend (en half) voordeliger aankoopprijs kunt u zich ook nogal wat (kosten achteraf) veroorloven.
Of de wagen van een garagist, handelaar, sjacheraar of particulier komt, daar hoeft het exemplaar niet beter of slechter van te zijn op zich. De keuring wijst het uit.

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Bedankt Wim! Super dat u de tijd neemt om zo een uitgebereide uitleg neer te typen in uw vrije momenten.
We gaan eens langs gaan en het hen voorstellen, ik zie de uitvluchten nu al aankomen maar we gaan eens langs gaan en het ter plaatse voorstellen ipv heen en weer te mailen.

De groene en blauwe met schuifdak spreken ons wel aan.

Ze hebben ook een resto exemplaar staan in opdracht van een klant.
Prijskaartje 15.000, mss dat daar nog wel 2500 af te krijgen is en als dat een gehele resto is met fotos lijkt me dat een correcte aankoop. Echter natuurlijk ook mits akkoord van een keuring

http://eeckhout-classic-cars.be/aanbod/ ... hiti-blue/

Zelf ken ik de prijzen in dit milieu niet.
Wel zijn we helemaal gek van een mini en leuk meegenomen is dat ze zo compact zijn dat ik hem binnen kan stallen.
Bang om onze andere wagens te nemen heb ik niet, ik rij dagelijks 100km met mijn wagen naar het werk.
Het is echt om eens op een zonnige dag te genieten van de eenvoudigheid en fun factor die een oudere wagen heeft.
Een familiebezoekje, eens naar zee, ralleys rijden :P ...

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Ook een leuk wagentje. Je hebt gelijk. Ga het maar avonturen met die gasten. Mogelijk is het een heel aangename ervaring en zijn ze bereid u tegemoet te komen.
Om wat een beeld te krijgen van wat Mini's mogen kosten. Kijk eens op autoscout24.be. Tik daar bij (merk) Mini een jaartal in 1990 als laatste datum eerste toelating. De auto's worden gepresenteerd in oplopende prijs. Die rond uw budget staan dus achtereenvolgens bij elkaar. Je kunt bij 'Land' ook Europa intikken en dan zie de wat ze kosten in Be, NL, De, Fr enzovoorts.
Je kunt ook kijken op Moble.de en daar 'europa' intikken. Zelfde verhaal.
Kijk dan eens op 2dehands.be. Steeds het jaartal 1999 invullen, anders krijg je al die BMW MINI's.

Het advies van (b)engeltje ondersteun ik. Als je op die Facebook pagina aangeeft dat je een Mini wilt en hem wilt laten keuren voor aankoop, krijg je serieuze reacties van particulieren. Dat scheelt je waarschijnlijk flink geld, want handelaren, sjacheraars garagisten en zo, moeten hun marge pakken om voort te bestaan. Die marge kan je je besparen en de auto is er niet minder om.

Kopen in Nl is voor een Belg wat problematisch. Om de wagen ingeschreven te krijgen is een 'gelijkvormigheid attest nodig. Die hebben wij Nederlanders niet bij onze wagens. Uw auto wordt dan gekeurd en als er maar 'iets' afwijkt van wat 'origineel' is bij het type en bouwjaar. krijg je geen inschrijving. Bijvoorbeeld; we lezen nog al eens dat iemand een grille 'zonder schijnwerpers' nodig heeft om te lenen, alleen maar voor de keuringsdag.

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

neilson schreef:
Zelf ken ik de prijzen in dit milieu niet.



Welkom hier, en goed dat u vragen vooraf stelt!

Met uw budget (afgaande op de advertenties die u noemt) raad ik ook aan iets verder weg te kijken (in Nederland bijvoorbeeld). Mijn ervaring is dat de prijzen in België hoger zijn dan voor hetzelde in Nederland.
De gespecialiseerde bedrijven hier zijn ook bekend met import/export over het algemeen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Succes in ieder geval! Er zijn veel mini-enthousiatelingen, ook in België actief die zeker bereid zijn u van advies te voorzien!

Groet Arjen

RE: Aankoop eerste Mini 1300 MPI

Bedankt d:)b