Aankoop Mini slim?

default

RE: Aankoop Mini slim?

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Heb al wat dingen doorgelezen op het forum. Maar ik wil dus een Mini aanschaffen om hem zelf op te knappen. Maar is het slim om dit te doen? Ik ben geen automonteur, dus zal veel dingen moeten opzoeken hoe het vervangen of gerepareerd moet worden etc. Maar ik wil wel alles zelf doen (behalve het lassen dan). Dus beschrijf me maar meer als een leek ;)
En hoe zit het eventueel met de kosten om een Mini op te knappen? Gewoon een globaal bedrag waar het rond kan gaan liggen.

Alvast bedankt !!

Groeten,
Michael

RE: Aankoop Mini slim?

Welkom,
Of het slim is om een auto op te knappen, laat ik even in het midden. :P

Ik kan je wel zeggen dat wel hele leuk, uitdagend en bevredigend werk is om te doen. d:)b

Mijn Mini is mijn eerste restauratie/ tunings project, maar daarvoor deed ik al onderhoud aan mijn eigen auto.

Er zijn veel mensen hier als leek begonnen en kennen inmiddels hun Mini blindelings. Met een werkplaatshandboek (haynes en/of kluwer) kom je een heel eind, er zijn zelfs boeken geschreven specifiek over restaureren van Mini's. En het forum en de clubleden zijn altijd bereid voor tips, handigheidjes etc.
Vergeet ook niet te investeren in een goede werkplek met gereedschap!

Qua kosten zit je tussen de 5000 en 15000 euro als je alles meetelt om een Mini zonder APK weer op de weg te krijgen. Ik heb het wel over opknappen zodat je er een paar jaar tegen kan. Voor minder kan je hem ook wel door de APK krijgen, maar dan ben je het jaar daarop weer de klos. Het hangt ook af van de hoeveelheid accesoires die er op moeten komen (velgen, chroomwerk, interieur/ bekleding, tuning, audio)

Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, maar ik vaak vooraf onderdelen in 1x tegen ene scherpe prijs besteld. Terwijl sommige onderdelen nog wel een tijdje mee hadden gekund.
Het hangt ook af wat je zelf wilt en kunt doen. De onderdelen om iets te reviseren zijn vaak rond de 20 euro te krijgen.
Terwijl je ook een gereviseerd onderdeel voor 100 euro kan aanschaffen. In het eerste geval heb je 80 euro bespaard, maar ben je een dag extra kwijt om het onderdeel te reviseren. In het andere geval sta je na 5 minuten al weer thee/ koffie te drinken.

Succes!

default

RE: Aankoop Mini slim?

Kijk hier heb ik nog eens wat aan:)
Ik wil hem zo origineel mogelijk houden. Kwa gereedschap heb ik wel wat, maar dat zijn meestal de standaard gereedschappen die iedereen wel in huis heeft. En waar kan je zo'n boek kopen hoe je een mini restaureert? Het lijkt mij in ieder geval een hele leuke uitdaging om met een mini aan de slag te gaan. Ik heb een garage en ruime overkapping waar hij kan staan dus dat komt wel goed.

RE: Aankoop Mini slim?

De Mini heeft als eigenaardigheid (don't the english) dat er Engelse maat in voorkomen, dus een setje steeksleutels en een doppenset in Engelse maat is hele handig.

Verder heb je nog specifieke gereedschappen nodig als een veerbolcompressor en vliegwieltrekker, maar op het forum zijn er wel onderwerpen over te vinden.

Ik zou zeggen bezoek eens een clubdag om je te orienteren over het opknappen van Mini's. Er is genoeg te vinden aan onderdelen, gereedschappen en literatuur op de clubdag.

RE: Aankoop Mini slim?

hier dus ;)
viewtopic.php?t=49203

Jaapio

default

RE: Aankoop Mini slim?

Oké dan zullen we is kijken of we die dag kunnen. Zijn die boeken ook op internet te bestellen? En waar zijn die te bestellen?

default

RE: Aankoop Mini slim?

default

RE: Aankoop Mini slim?

Ik heb het boek besteld hoe je een mini moet restaureren etc. Ga daar eerst eens doorheen bladeren. Kijken hoe het allemaal in elkaar zit. Maar als je een mini gaat restaureren, moet je hem dan van kenteken afhalen (schouten is dat toch?) of niet?

RE: Aankoop Mini slim?

Je bedoelt "schorsen" waarschijnlijk. Het is geen verplichting, maar ik zou het wel doen! Dat betekent namelijk dat je geen APK(en volgens mij ook geen verzekerings)verplichting hebt.
Voordeel van schorsen is, dat als je 'm APK laat keuren de schorsing direct vervalt en je niet helemaal opnieuw een kentekenbewijs moet aanvragen. De auto blijft dan gewoon geregistreerd staan namelijk tijdens de schorsing.

Schorsen kan tegenwoordig erg makkelijk online via de site van de rdw mbv je DigID.
Kosten vallen erg mee (iets van 35 euro volgens mij), de boete voor het niet APK keuren is een stuk hoger (weet ik uit ervaring)...

RE: Aankoop Mini slim?

Ehm...da's niet helemaal waar: wanneer een geschorste auto een nieuwe APK krijgt, vervalt niet meteen de schorsing.
Je zult het kenteken zelf weer uit de schorsing moeten halen (via DigiD of postkantoor ->kostenloos), want ondanks de verse APK en verzekering blijft het kenteken geschorst en ben je dus strafbaar als je er de weg mee opgaat..!!
Pas daar mee op!

default

RE: Aankoop Mini slim?

Oké dus gewoon laten schorsen, restaureren, apk keuring, schorsing verwijderen. Dat moet wel lukken dan :)
Ik heb ook ff het lijstje doorgelezen met waar je allemaal op moet letten als je een mini koopt. Maar wat zijn eigenlijk de belangrijkste punten waar je op moet letten?

RE: Aankoop Mini slim?

dat klopt helemaal, en het is zelfs zo dat als je geflits word of aangehouden kun je een boete krijgen voor onverzekerd rijden daar de verzekering niet geldig is als de auto geschorst is. Een maat van mij dacht dit ook. let ook op dat een schorsing maar 1 jaar geldig is.

default

RE: Aankoop Mini slim?

Oké dus je moet hem elk jaar laten schorsen?

RE: Aankoop Mini slim?

Ik weet niet hoe lang jij over de restauratie wilt doen, maar 1x per jaar schorsen is vele malen goedkoper als de boete die je krijgt omdat je geen APK hebt. En als je wegenbelasting betaalt, dan moet hij ook APK hebben.
Je krijgt ook ruim van tevoren een brief van de RDW dat je de mini weer moet schorsen. Net als bij de APK de laatste jaren.

RE: Aankoop Mini slim?

Mini opknappen en geen auto monteur zijn is goed te doen. Als je beetje handig bent en goed je info verzameld en goed bedenken wat je wilt kom je een heel eind. Maar denk niet dat je het in een jaar doet. Ik kan niet in je broekzak kijken maar het kost een hoop geld en nog meer tijd.

Ik heb het ook gedaan ben geen monteur.

Ik heb op mijn foto site van begin tot eind een foto serie.

restauratie: '79 mini van

gr. Dirk

RE: Aankoop Mini slim?

Kikkertje schreef:
Ik heb ook ff het lijstje doorgelezen met waar je allemaal op moet letten als je een mini koopt.


Ik neem aan dat je dan de aankooptips bedoeld?

Ik denk dat je dit meer moet zien als leidraad. Alles kan belangrijk zijn, afhankelijk van hoe het eraan toe is. Er staat bijvoorbeeld aandachtspunt koplamprand. Als die volledig is weggerot en er moet gewoon een heel nieuw spatbord op, dan lijkt me dat een belangrijk punt. Het is een optelsom, maak de afweging of er nog wat te redden valt aan het koetsje (en de rest natuurlijk, maar koets is in dat opzicht wel de basis), of dat gewoon alles volledig weggeroest is en het neerkomt op een nieuwe koets in elkaar lassen (als dat zo is, dan bestaat ook nog de mogelijkheid om een complete, kant-en-klare koets in Engeland te kopen; zou best wel eens goedkoper kunnen uitpakken, als je zelf het laswerk niet doet). Sowieso zul je er bij een restauratie vanuit moeten gaan dat het [i:ratgy7r0]altijd[/i:ratgy7r0] erger is. Een Mini waarvan je nu zegt, goh, die zit nog best aardig in de lak, hier en daar een roestblaasje, veranderd vrijwel zeker in een gatenkaas als je hem naar de straler brengt.

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar... ([size=60:ratgy7r0]ik doe het toch[/size:ratgy7r0]). Bezint eer ge begint. Ik krijg heel eerlijk gezegd het gevoel dat onvoldoende weet wat je je op je hals haalt. Menig restauratie-project is gestrand bij mensen die dat beter wisten :)

Mijn advies zou zijn, ga op zoek naar een goede Mini waar je eerst nog een paar jaar in kunt rijden, af en toe zelf wat kunt sleutelen, etc. Plan een restauratie over een paar jaar, als je je handen al regelmatig flink vies hebt gemaakt en (dus) meer technische ervaring met Mini's hebt. Zeker als je helemaal geen sleutelervaring hebt, lijkt mij dit eerlijk gezegd te ambitieus.

@Dirk: Maar jij had voor die tijd wel (sleutel)ervaring met Mini's en had dus al een goed beeld van of je er wel of niet handig in bent. Mijn indruk hier is dat dat inzicht nog een beetje ontbreekt.

RE: Aankoop Mini slim?

Eelke je hebt gelijk.

Ik ben eerst begonnen met mijn Kensington te rijden. Deze gekocht als een heel goede mini Deze een jaar bij de garage laten onderhouden. Toen dit verder zelf gaan doen. Ik geef Eelke gelijk dat het beter is eertst een auto te kopen welke goed loopt en rijdt en doe zelf onderhoud met tips en behulp van mensen hier leer je veel van. Daarna kan je goed inschatten of je aan een ingrijpend project moet beginnen.

RE: Aankoop Mini slim?

dit

wordt niet 1 2 3 dit


voor mij geldt zelfde.. x aantal jaar geledne een goed rijdende '80 1000cc gekocht. langzaam geleerd (koppeling gedaan, remmen) met wat hulp links en rechts.. Pas na mini 3 durfde ik een project aan. 1,5 jaar over gedaan. Met de nodige foute keuzes (in mijn ogen dan )tijdens de opbouw (ook daar leer je van)..

Nu net weer een mini opgebouwd en dat is helemaal naar mn zin, maar er staat nu een woody van '68 en die moet er ook nog aan geloven.. en hier zal ik mn leerpunten zeker nodig hebben.

Suc6

Jaapio

default

RE: Aankoop Mini slim?

Ik heb alle tijd en geld is geen probleem. Hoef hem niet binnen een jaar af te hebben dus. Alleen het lassen is een probleem maar ga bij me schoonvader ff in de leer en dan moet ook dat wel goed komen. Zijn er ook mensen die eventueel mee willen gaan kijken of het een goeie mini is als ik er 1 heb gevonden?

RE: Aankoop Mini slim?

die zijn er altijd.. maar dan is het misschien handing om je woonplaats in je profiel te zetten

Jaapio

default

RE: Aankoop Mini slim?

Eelke schreef:


Ik wil geen roet in het eten gooien, maar... ([size=60:hoc7pdo4]ik doe het toch[/size:hoc7pdo4]). Bezint eer ge begint. Ik krijg heel eerlijk gezegd het gevoel dat onvoldoende weet wat je je op je hals haalt. Menig restauratie-project is gestrand bij mensen die dat beter wisten :)

Mijn advies zou zijn, ga op zoek naar een goede Mini waar je eerst nog een paar jaar in kunt rijden, af en toe zelf wat kunt sleutelen, etc. Plan een restauratie over een paar jaar, als je je handen al regelmatig flink vies hebt gemaakt en (dus) meer technische ervaring met Mini's hebt. Zeker als je helemaal geen sleutelervaring hebt, lijkt mij dit eerlijk gezegd te ambitieus.



Ik vind het opzich geen probleem. De auto zal mij niet in de weg staan. Ik knutsel vaak aan auto's, maar lassen kan ik niet (het lukt wel alleen heb ik geen vaste hand om alles goed aan elkaar te maken als je het snapt). En technisch ben ik ook niet echt, maar ben wel iemand die eerst alles opzoekt, voordat ik ergens mee begin. Maar ik weet precies wat je bedoelt. Als het toch te veel word aan kosten etc. dat je de mini laat staan en er niet meer naar omkijkt.
Is het een goed idee om een mini te kopen van om en nabij de 1500 euro? Waar nog wel wat werk aan zit maar hij rijd wel? Het is voor mij meer een 2de auto dus vandaar dat ik er 1 op wij gaan knappen en dan als ie af is me huidige auto weg doen.

default

RE: Aankoop Mini slim?

Ik heb nu deze advertentie gezien van een Mini 1000. Er zit nieuwe APK op en er staat dat het plaatwerk is gedaan. Wat zeggen jullie hiervan? En is 1450 euro te veel of juist goed?

RE: Aankoop Mini slim?

Hij lijkt kompleet en orgineel. Let wel op dat van beide deuren de onderste helft overgespoten is, tevens het linker 'A' paneel. Dit [u:3h2mb9nk]kan[/u:3h2mb9nk] betekenen dat de er dichtgesmeerde roestgaten onder zitten.

default

RE: Aankoop Mini slim?

Oké had ik nog niet gezien;) maar hij kan in ieder geval weer een jaar rijden en die duren zijn vervangbaar toch.

RE: Aankoop Mini slim?

Deuren zijn inderdaad relatief eenvoudig vervangbaar (en indien gewenst gewoon nieuw te bestellen).

default

RE: Aankoop Mini slim?

Een nieuwe deur is een beetje te duur denk ik of niet?
Maar wat is jullie richtprijs van de mini? Is 1450 euro te veel?

RE: Aankoop Mini slim?

Lastig om zo te zeggen.
Voordeel is wel dat het niet om een vertimmerde auto gaat. Interieur lijkt netjes en is orgineel. O:)

Maar als er geen apk op zit dan zou ik met droge ogen maar een paar honderd euro bieden.

Autotrack is niet zo goede voor een project mini, beter kan je op speurders op marktpaats kijken voor een project.

Een nieuwe body uit Engeland is aantrekkelijk, omdat je met nieuw spul begint. Daarintegen zit aan zo'n body ook werk (naden afkitten en het in kleur zetten). Uiteindelijk zit je dan ook tegen 6000 euro te kijken en voor minder kan je je orginele body ook voor opknappen.

default

RE: Aankoop Mini slim?

Arie B schreef:
(en volgens mij ook geen verzekerings)



Toch is verzekeren van je project ook mogelijk, wat als de opslag van je mini affikt, dekt dan de inboedelverzekering van de eigenaar dan jouw project