binnen zetten...
Maar als je accu 's morgens slecht wil dan zou ik toch es uit gaan kijken naar een nieuwe
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
binnen zetten...
Maar als je accu 's morgens slecht wil dan zou ik toch es uit gaan kijken naar een nieuwe
Jaapio
ja dat zou een super idee zijn. Alleen die is net nieuw.
ben gisteren meten wezen laten meten mijn andere auto heeft dit jaar 2 kapotte accu's gehad. Maar deze zou dus bevroren kunnen zijn?
zijn hier meer mensen die 's avonds de accu eruit halen? iemand ervaring met zo'n termozak om de accu in te pakken die je bij Heuts of Halfords kunt kopen?
is het trouwens wel verantwoordt om de mini te starten met behulp van een diesel?
de stroom van een diesel is de zelfde als van een benzine auto stroom is stroom
of het moet een 24 volt zijn
Een goede (nieuwe) accu zou gewoon tegen die kou moeten kunnen.
Lijkt me eerder dat je lekstroom hebt (laat m eens een nacht staan met de accupolen los, kijk of ie het daarna beter doet)
Of dat je accu misschien niet goed wordt bijgeladen (dynamo ok?)
Het klinkt misschien een beetje onnozel, maar..
Door de kou word stroom traag.. dat wil zeggen de electronen stroom in de bedrading is traag of langzaam veroorzaak door de kou in bedrading, op het op het moment dat je dan de auto wil gaan starten moet de elctronen stroom op gang komen.
De op gang koming van electronen gaat gepaard met het "opwarmen" van de bedrading.
hierdoor daalt het vermogen van de accu.
Wat nog wel eens wil helpen is door voor het starten je verlichting aan te zetten, dit trekt weinig vermogen maar brengt de stroom wel op gang.
Het is de moeite waard om dit te proberen.
Accu
Een accu gaat zo'n drie tot zeven jaar mee. Bij lage temperatuur daalt de capaciteit van de accu en wordt de startweerstand van de motor groter. Dan leidt dat tot moeilijker of zelfs niet kunnen starten. Laat de accu dus controleren en desnoods vervangen.
mijn tip even de lampen aandoen (klinkt gek maar helpt echt) +-20 seconde en dan weer uitdoen en dan starten, di helpt je accu op volle capaciteit komen.
mvg James
als het een carb motortje is helpt het bij mij heel veel door hem af te zetten met vol choke er op en dan de sluitel uit. maar zonder choke afzetten ook geen probleem
(afgelopen zatedag de auto in de straat gezet "zonder choke" en dindag avond gewoon starten) ik heb meer het idee dat je of een spannings lek hebt of misschien een slechte of BV goedkope accu.
gr manuel
Bedankt voor de tips
De accu is 2 maanden oud en de dynamo laat goed bij. Dus waar t mis gaat geen idee
Maar de accu staat nu in de woonkamer kijken wat ie morgen gaat doen. Anders de multipla gebruiken als start. En dan 's avonds de tip van de lampen proberen. misschien anders de accu isoleren met piepschuim ? Traagstroom klinkt erg bekend
De accu is doorgemeten door de ANWB en ATU en die goed misschien de pollen ook ff schoonmaken.
Autoradio ook al gedemonteerd. T is sinds de kou dat er meer spanning nodig is.
Wat voor accu hebben jullie? Die van mij is 12v 45ah. 300a
mijn nieuwe accu is 12 volt 70 Ah. ik start zonder problemen. (vanochtend nog wel althans)
12v 45ah. 300a moet genoeg zijn al moet ik toegeven dat 70 ampere natuurlijk beter is,
maar radio waaom loskoppelen ? aansluiten na contact, dan kun je deze neit per ongeluk aanlaten, en de auto trekt de radio vanzelf uit met starten indien er te weinig stroom is.
de radio is ook aangesloten na het contact maar ik wilde kijken of er een lek in spanning zit. Maar dat is er niet.
de accu heeft een nachtje binnen gestaan maar vanmorgen kon die weer niet zelfstandig starten. Dus vanavond maar een een hulpstart kijken en kunnen we weer gelukkig door de sneeuw knarren.
Probleem lijkt mij zoals je nu omschrijft echt de accu niet , eerder dynamo of slechte kabel verbindingen. De accu laad op één of andere manier niet voldoende op tijdens het rijden.
kan dat zijn? ondanks dat de meting van het bijladen goed is?
maar toch zou ik graag willen weten wat het nu is.
hopen op snel warmer weer dan kan die weer zelfstandig werken. haha
Rij je wel lang genoeg zodat de accu de kans heeft om (genoeg) bij te laden ?
ik rij ongeveer 6 km naar mijn werk. maar dat is van de week geweest met een "bevroren accu" zal het eens gaan proberen met de accu naar een nachtje in de woonkamer. goei tip trouwens, had ik zelf niet aangedacht.
hoeveel km zou je ongeveer moeten rijden enige? voordat een accu vol zit?
bij 6km zit i niet echt vol hoor als je smorgens met koud weer langer moet starten
rijd een keer een extra blokje om (weer een test) misschien merk je verschil
gr
Bevroren accu Nog nooit last van gehad, je kunt even kijken wat de spanning is van de accu met de motor uit ( rond de 12-12.5 volt) en wat de spanning is met de motor aan en alle gebruikers uit (zeker boven de 13,5 volt 14- 14,5 volt max ). Dan weet je gelijk of je dynamo nog werkt
Gr,
Minian
als je 's morgens naar je werk rijdt dan heb je in deze winter tijd meestal de kachel blower evt achterruitverwarming en verlichting aan evt radio?
dus dan blijft er weinig stroom over om de accu op te laden
en 6 km is ongeveer 10 minuten dus dat schiet ook niet op,
dus een nachtje in huis bij de verwarming aan de oplader is geen luxe.
Je merkt `t idd wel, dat de accu er harder aan moet trekken. Bumps heeft er nu iets meer moeite mee om aan te slaan. Maar je merkt het ook aan de motor dat ie het zwaarder heeft, en dat de olie een stuk dikker is.. Zet je mini maar eens uit na een langere rit..dan draait je fan bijv. nog een half slagje rond..het gaat allemaal soepel zeg maar. Start s`morgens je Mini maar eens ( in deze kou ) en zet `m daarna meteen uit...je merkt ook dat ie idd zodra je de sleutel omdraait hij meteen echt uit is..dus dat hij wat zwaarder draait.
Dus het kan heel goed dat ondanks dat je accu goed is, hij iets meer moeite heeft om genoeg power te hebben om de starterkrans rond te krijgen.
Dus wat je tot nu toe geprobeerd hebt is accu losgekoppeld 's nachts (geen verschil) -> dan denk ik dat lekstroom niet het probleem is
maar je hebt de accu nog niet binnen gezet 's nachts? -> als dit ook geen verschil maakt is de temperatuur voor de accu dus ook geen probleem - wellicht toch niet genoeg opgeladen?
(alleen ff voor de duidelijkheid wat je wel en niet geprobeerd hebt)
Die spanning van 13.nogwat als de motor draait, heb je die gemeten op de accupolen of op de dynamo zelf -> alleen op de dynamo geeft nog niet aan of de stroom de accu ook "haalt" (massaverbindingen?)
Anders inderdaad eens een lange rit doen en dan 's nachts wegzetten, kijken of dat verschil maakt.
Oplossing van het probleem.
na een 1 uur rond rijden was het probleem weg, alleen naar weer nachtje vorst was het er weer . Maar op koude dagen bied een jumpstarter uitkomst (29,95 bij de Heuts).
Alleen gisteravond na het (hulp)starten gisteren lied de -pol los. Dus die ga ik vanavond ook eens vervangen en dan ben ik vrijwel zeker ervan overtuigd dat het dan helemaal 100% is opgelost.
ik zal het nog ff laten weten
Als je elke ochtend een jumpstarter nodig hebt, is je probleem niet opgelost. Je hebt alleen de symptonen bestreden (niet kunnen starten).
Ik rij mijn Mini dagelijks en werk soms ook 's nachts. Laatst met 12 graden vorst geen problemen ondervonden met starten.
Wanneer jij met een starthulp geen problemen met starten hebt, is zijn er 3 mogelijkheden:
- er is lekstroom
- de accu is overleden (ook al is het net een nieuwe, kan dit toch je probleem zijn)
- de accu wordt tijdens het rijden niet (voldoende) bijgeladen.
Voor dat laatste: ritjes van 6 kilometer zijn in deze koude dagen aan de korte kant om de accu weer goed op te laden. Je gebruikt met kou nogal wat stroom om te starten, en de dynamo van een Mini is nou niet bepaald sterk. Het duurt dus wel even voordat de accu weer volledig is opgeladen na het starten. Zeker als je ook nog met verlichting, kachel en achterruitverwarming aan rijdt, blijft er weinig laadstroom over voor de accu.
Als je min-pool losgekomen is van de body zegt dat ook wel wat over hoe die verbinding geweest is natuurlijk..
topic is nog niet opgelost.
de dynamo is inderdaad niet helemaal meer lekker meer.
hij laat maar 11 volt bij als de motor draait en de lampen aan zijn. op het moment dat de lampen uit zijn laad de accu gewoon bij.
dus zou het inderdaad de dynamo moeten zijn.
mijn vraag nu is het veel/moeilijk werk de dynamo te vervangen uitwisselen? wie heeft ervaring hier mee? (ik zelf ben beginnend sleutelaar aan de mini, laat staan zo diep in de autotechniek). Heeft iemand van jullie ook nog een dynamo voor een zacht prijsje liggen?
Een heel simpele oplossing als je accu en dynamo gewoon goed zijn: Druppelladertje halen. Voor 45 euro ben je klaar. Als je wilt weten welke dan stuur je even een PB'tje.
Ik had dezelfde problemen. Accu en dynamo door laten meten en waren allebei in orde. De ANWB gaf de tip om er gewoon zo'n lader aan te hangen. Die ik heb kun je er dag en nacht aan hangen en houdt de accu gezond!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
En toch hoort het niet....je dynamo hoort je accu gewoon goed op te laden, de druppel lader is een lapmiddel.
Dus loop gewoon eens alles na......accukabel/ massa/ aansluiting bij je startrelais ( daar waar je accukabel op het blok wordt aangesloten )
Groetjes,
Maurice
zou het dan ook kunnen dat mijn min kabel die van de accu naar de carrosserie looopt slecht is? daar zie ik wel aan dat deze een ligt breuk vertoont (enkele draadjes zijn gebroken). wat voor kabel moet ik daar eigenlijk voor nemen om die te vervangen? of maakt dat niet uit?
Iig een goede aarde is heel belangrijk. Ga evt naar een auto onderdelen zaak, en vraag om een aarde kabel voor je accu.
Misschien gekke vraag. Maar waar zit de massa kabel op t blok?
Bij mij staat namelijk de accu achter in de auto. De min pol zit dus rechtstreeks op de carrosserie
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Er is idd nog een massakabel aan het blok zelf, bij het hondebotje.
Hondebotje? Waar op t blok moet ik die zoeken?
Ik weet hoe kinderwagens en autostoelen gemaakt worden.
Maar een hondebotje op een motorblok? Daar heb ik toch een kleine
beschrijving voor nodig
link
Die zit op je schutbord..vandaaruit gaat er een soort kabel richting je blok
voor de massa kabel tussen je motorblok en schutbord zou ik 25mm² pakken
dit kun je evt ook hallen in een car audio center en dan met 2 ogen er aan
als je de kabel vervangd (als dat nodig is) wel even de contacktvlakken goed schoon schuren voor je de nieuwe kabel er op zet. ook in de kofferbak het zelfde
gr manuel
Dank je Manuel.
Ik kon de foto zo snel niet vinden...
@sebje-80: de hondenbot is aangemerkt met de rode cirkels
Als die kabel een klein geweven metaal strip ongevee 1cm breed. Dan heb ik hem gevonden.
Die is inderdaad en beetje zwart maar verder geen oxidatie of rafeltjes. In de kofferbak is massa kabel ook helemaal goed. Vannacht heeft trouwens de accu aan de lader gestaan, was nu 17 euro bij ATU. Vanmorgen sleutel om en direct starten en rijden. Wat een gevoel weer. Wat zou t nu nog kunnen zijn? Iemand een idee?
Vond op mp een dynamo maar de verkoper weet niet of die nog goed werkend is.
Nu nog een multimeter en dan kan ik meer weten. Meten is weten? Kan ik de dynamo ook meten?
Voel me een beetje machteloos en dom door al mijn vragen. Maar t blijft een geweldige wagen
Het is idd de geweven kabel...misschien eens losmaken en de ruimte eromheen goed schoonmaken.
Dynamo zelf is ook te meten, maar ik weet zelf ff niet hoe precies.
Als je het punt ( startrelais ) waar je + kabel en meerdere kabels aan vastzit eens goed bekijkt. Het kan zijn dat je die moer, waar alles mee vast zit eens aan moet draaien, als daar het contakt niet goed is, laadt je dynamo ook niet goed bij.
sebje-80 schreef:
Voel me een beetje machteloos en dom door al mijn vragen. Maar t blijft een geweldige wagen
Je hoeft je echt niet dom te voelen, liever 10x teveel vragen, dan 1x te weinig en je maakt iets kapot.
Al doende leert men
Gelukkig maar
Ik haal volgende week toch ook een andere dynamo ophalen in Zutphen
Als ik dan toch bij de schoonfamilie ben. Is toch misschien wel handig ff preventief vervangen en dan gelijk ook die aansluitingen schoonmaken.
Oh ja diegene aan t hondeblok zijn nu schoon. Wil alles uitsluiten, je weet maar nooit. Kreeg trouwens een tip om de dynamo zwaarder af te laten stellen zodat hij meer bij laat hoe zijn jullie ervaringen?
Zover ik weet kun je een dynamo niet afstellen, zodat hij beter bijlaad. Tenzij je bedoeld dat je de v-snaar strakker wilt zetten. Dat kan wel, maar dan moet je er nog steeds op letten dat je hem niet te strak moet zetten.
Wat je wel zou kunnen doen is een zwaardere dynamo in de mini te hangen. Dit heeft alleen nut als je ook een zwaardere accu in de mini hebt zitten.
ricardomini schreef:
Door de kou word stroom traag.. dat wil zeggen de electronen stroom in de bedrading is traag of langzaam veroorzaak door de kou in bedrading, op het op het moment dat je dan de auto wil gaan starten moet de elctronen stroom op gang komen.
De op gang koming van electronen gaat gepaard met het "opwarmen" van de bedrading.
hierdoor daalt het vermogen van de accu.
Dit is natuurkundig echt klinkklare onzin.
OK Sjoerd,
de gehele uitleg is niet helemaal juist maar:
natuurkundige uitleg van stroom of electriciteit:
"Elektriciteit ontstaat door het verplaatsen van elektronen"
Daarbij, zijn factoren als weerstand en temperatuur afhankelijk van elkaar.
Accu's verliezen vermogen (capaciteit) bij lagere temperaturen hierdoor zullen oa auto slechter starten.
Ehm, juist ja...
[list:fvgo0tb5]
[*:fvgo0tb5]Laten we het er maar op houden dat je accu een spanningsval vertoont t.g.v. de verlaagde temperatuur, waardoor de stroom (en dus ook het vermogen) door/naar de gebruiker verlaagd wordt.
[/*:m:fvgo0tb5]
[*:fvgo0tb5]In zwaar weer worden meer accessoires gebruikt (denk aan kachels maar ook ruitenwissers, verlichting)
[/*:m:fvgo0tb5]
[*:fvgo0tb5]Door de lage temperatuur is de olie iets dikker, wat ook iets kan schelen bij het starten. Dit is met moderne oliën in veel mindere mate het geval t.o.v. ouderwetse oliën.
[/*:m:fvgo0tb5]
[*:fvgo0tb5]Accu's hebben van nature een soort van zelfontlading; het komt er op neer dat als je de accu ongebruikt laat staan hij toch leeg loopt. Ik rijd zelf vrij weinig (zeker in dit pestweer), dus opladen is zeker geen overbodige luxe.[/*:m:fvgo0tb5][/list:u:fvgo0tb5]
Wat voor topic starter zeker relevant is is het verzorgen van een goed contact van belangrijke aardepunten - een slecht contact verhoogt de weerstand. Dat is sowieso voor een Engelse klassieker (en welke andere auto dan ook) van belang.
zo... eindelijk de oplossing gevonden. bij het meten bleek de dynamo nog redelijk te zijn. Echter zodra de lampen aan ging was het bijladen bijna gehalveerd. en met nog een verbruiken totaal weg.
dus toch maar een nieuwe dynamo bestelt en zelf in gebouwd (50 minuten werk, met buurten erbij) maar het probleem is opgelost Dus eindelijk kan weer zelfstandig werken rijden en genieten.
dit probleem dus ok weer opgelost bedankt voor jullie hulp!!.
Dag Allemaal,
ook 2cv's hebben dit soort problemen met accu en spanning.
Veel gehoorde tip is zoals al gesuggereerd het grootlicht 20 sec. laten branden en nadta je ze weer uit hebt gezet starte maar.
Wat veel voorkomt is dat de dynamo "voldoende" bijlaad, maar wat veel mensen niet realiseren is dat de accu ook overladen kan worden, lees: met teveel spanning.
Bij eenden is het niet ongebruikelijk dat 15,5 volt gehaald word en daar kan niet elke accu tegen. De lood platen trekken dan wel eens een weinig krom en je voelt um al, dat is niet bevordelijk...
Dus: meten is weten... Laat het duiveltje lopen, ref the engine naar iets van 1500-1800 toeren (dan weet je zeker dat de dynamo optimaal levert) en meet de laadspanning. Is die hoger dan 14 volt dan zou je kunnen overwegen een andere spannigsregelaar te nemen. Bij eenden is de regelaar een los deel en dus ook los te koop. Hele goeie van rond de 10-15 euri, die bijna exact op 14 volt regelen.
Beter voor de accu.
Wat betrefd isoleren. Wat ik me herinner van de mini's is dat de accu in de koffer woont en huist in een "bakje" in de vloer. Isoleren kun je proberen maar als het echt vriest dan heeft zo'n lullig stukje piepschuim weinig bij te zetten...Als je al wil isoleren dan doe je dat beter met een op maat oplossing:
Pur schuim uit de bus...
Even korte how to: pak de accu in met plastic (frishoudfolie bijv.) bekleed de accubak en omliggende kofferbakvloer ook met een folie. Plaats de accu in folie gewikkeld op een stukje purschuim van zeker 2-2,5 cm en spuit de ruimte tussen de accu en de bak vol. Als je het echt goed wil doen dan zorg je dat de accu "lossend" is. Daarmee bedoel ik dat de holte die je maakt ietsje groter is dan de accu... tevens rekening houdend met randjes en kantjes in/op/aan de accu. En ga niet lopen vijlen aan het plastic van de accu om voor de hand liggende redenen.
Verder zou de kabel ook een schuldige kunnen zijn. De lengte van de accukabel is ook een spannings vijand. Zoiezo is de accukabel dikker dan gebruikelijk. Er is voorstelbaar een relatie tussen de accukabel lengte en de oppervlakte van de doorsnede des kabels. Duimregel: hoe dikker de kabel hoe beter...
Namelijk: hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand van de kabel per meter en als je er grote stromen doorheen jaagt (startmotor inschakelen qualifies) dan gaat de weerstand omhoog... Het kan dan zijn dat de geleverde spanning dusdanig laag word dat de ontsteking afhaakt.
Ik weet niet of er achteraf te monteren electronische ontstekingen zijn voor mini's maar bij eenden is dat een van de dingen die aangeraden word als je geen "onbetrouwbaarheidsgezeur" wil van je buren...
Groet, Sander (heeft slechte accu films vele malen gezien en is er ook klaar mee)
PS: wellicht is het voor echt handige mensen een idee om de accu dichterbij de motor te krijgen... Er zij tegenwoordig van die NiPo en LiOn accu's die stukken kleiner zijn met dezelfde capaciteit... Wellicht is dat een meer 21ste eeuw oplossing voor al het gezeur met accu's...
Oh en nog wat:
ik ben in het verleden in de vliegerij betrokken geweest bij het opbouwen van een cockpit en daar was het heel gebruikelijk om allerlei electrische functies pas in te schakelen als de motor loopt.
Om te beginnen de altenator. Die schijnt nogal wat spanning weg te snoepen van het geheel omdat de regelaar zeg: te lage sanning dus gaat ie meer bekrachtigen dus gaat de spanning nog meer naar beneden....gevolg een ketting reactie met als einddoel een mogelijk te lage spanning om goed te ontsteken...
Mogelijk oplossing (1 op 1 uit de vliegtuig electrotechniek afgekeken) is om de alternator apart in te schakelen... Bijvoorbeeld door de regelaar de voeding te ontnemen of de draad van regelaar naar alternator te schakelen... Doet het ook leuk zo'n checklist...
Wat je ZEKER NIET moet doen is de laadstroomkabel te gaan schakelen, dat gaat je je alternator kosten...de alternator MOET zijn spanning kwijt kunnen aan de accu...altijd ! Anders is het een smelly bastard en einde oefening...
groet, Sander (ziet ze wel eens vliegen....)
RE: Accu krijgt het te koud
Ingediend door sebje-80 op wo, 01-12-2010 06:48
Met dat mooie weer heb ik gelukkig geen last van bevroren sloten (gewoon niet afsluiten)
Maar nu heb ik al 2 dagen er last van dat de accu net niet genoeg
spanning heeft om te start. Moet nu altijd een andere auto gebruiken
om te starten. Erg vervelend vooral dat iedereen t dan een onbetrouwbare
auto benoemt wordt en dat verdient t duiveltje niet:)
Doen jullie iets om je accu warm te houden?