Advies aan student aankoop mini

default

RE: Advies aan student aankoop mini

Hallo,

Ik zal allereerst mezelf even voorstellen. Ik ben Dries 19 jaar oud, 2e jaars student werktuigbouwkunde aan het Saxion te Enschede met als hobby sleutelen etc. Ikzelf sleutel al een heletijd aan schakelbrommers en Puchjes etcetera. Ik heb nu al ruim anderhalfjaar in het bezit van een autorijbewijs.

Ik zit er nu aan te denken om een (Austin 1988) mini aan te schaffen namelijk: http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... asrc=st|as het kenteken is TB-53-JT en hij staat geregistreerd als: MINI 1000 E S6.
De auto heeft al sinds 16-03-2016 geen APK meer. Ophalen gaat wel lukken daar regel ik dan gewoon een autoambulance voor.

Allereerst maar even vertellen waarom ik graag een mini wil. Komt vooral eigenlijk omdat ik een oldtimer wil waar ik zelf aan kan sleutelen omdat ik dit leuk werk vind en de techniek nog redelijk eenvoudig en snapbaar is. De bedoeling is dat hij met de overgangsregeling gebruikt gaat worden dus 3 maanden per jaar stil staan. Mocht dit een ergernis worden dan kan ik alsnog wegenbelasting gaan betalen. De mini zal gaan dienen als woon-werk-school verkeer auto zo'n 2-3 dagen per week denk ik zo, ik hou mijn schakelbrommer ook misschien dat als ik 20 ben nog een A2 rijbewijs bijkomt en die verdwijnt. De mini zou in principe altijd droog onder de kapschuur gestald/geparkeerd kunnen staan.

Nu is mijn vraag dus is het een haalbaar idee om zo'n mini (vooral die waar ik m'n oog op heb hierboven) aan te schaffen? Ik wil best een aanschaf investering doen van 1000-1500 euro. Ik weet dat dit vrij weinig is voor een mini maarja ik blijf toch student maar ik ben bang dat er nog veel meer kosten bij komen kijken naast de aanschaf van zo'n auto. Ik heb daar momenteel niet echt een goed beeld bij. Natuurlijk snap ik dat er maandlasten aan verbonden zijn in de zin van verzekering, eventueel wegenbelasting en slijtagedelen etcetera.

Waar ik vooral heel bang voor ben is de roestvorming aan het plaatwerk. Ik kan best elektrode lassen (maar hier kun je geen plaatwerk mee doen) en wil in 2017 ook nog fatsoenlijk mig/mag leren lassen en een goed apparaat aanschaffen. Maar ben bang dat het een heel kostelijk proces wordt om de roest weg te krijgen. Ik hoef zeker geen auto die in concours staat is maar ik hou toch wel van een auto die niet al teveel (zichtbare) roest heeft en al helemaal geen roest waar je last van hebt zoals een lekke auto of gat in je carosserie. Ik ga er vanuit dat de carosserie ook roestig is en dat daar het een en ander aan gelast moet gaan worden wat hoogstwaarschijnlijk ook een APK puntje is.

Alle tips zijn welkom! Ik heb de afgelopen dagen al flink zitten lezen en spitten op het forum naar bijvoorbeeld andere studenten die ook een mini hebben. Die verhalen zou ik ook graag horen.

RE: Advies aan student aankoop mini

Hallo Dries,

Welkom hier! Ik ben ooit ook als student begonnen met Mini rijden (was mijn eerste auto) en heb sindsdien altijd wel een Mini gehad (weet dus waar je aan begint ;) )
Ook toen gebruikt als dagelijks vervoer, dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je het reguliere onderhoud gewoon aardig bijhoudt.

Op basis van de foto's bij de advertentie kun je zien dat in ieder geval 1, maar waarschijnlijk 2 a-panelen vervangen moeten worden, net als de paravaan.
In de tekst staat zelf al dat er zaken aan de bodem gedaan moeten worden (ik vermoed dat daar de APK afkeur vandaan komt. Dus reken op dorpels en vloerdelen bijvoorbeeld.

Qua plaatwerk zal het qua prijs allemaal wel meevallen, de uren van het lassen, het spuitwerk zullen wel aardig oplopen vermoed ik. (dat ga je incl plaatwerk niet redden voor € 1500,- als je het laat doen)

Je schrijft zelf al dat je het lassen (nog) niet zelf kunt... Ik zou deze Mini dan links laten liggen, en liever op zoek gaan aar 1 met een betere carroserie, maar bijvoorbeeld motorisch wat uitdagingen.

Succes in ieder geval!


[Edit Tincu: Hier vind je de aankooptips voor een Mini]

RE: Advies aan student aankoop mini

Dag Dries. Ik heb je verhaal goed gelezen.
Wanneer jij het meeste profijt van je geld wilt hebben, dat wil zeggen; zo veel mogelijk dagen waarin je de Mini kan gebruiken waarvoor je hem kocht, dan moet je op zoek gaan naar een exemplaar binnen je budget met zoveel mogelijk geldige apk tijd voor de boeg.Dan kan dus maximaal twee jaar zijn.
Karakteristiek voor Mini's is, dat technische problemen altijd vrijwel onmiddellijk op te lossen zijn, meestal door jou zelf -gezien je sleutelervaring. Maar gebreken aan de carrosserie die de auto apk onwaardig maken betekenen dat je de auto moet laten staan. En je kunt er niet ven je geld uit halen om -zolang- met een andere auto te rijden.
Wees dus verstandig en kijk niet of je de Mini 'leuk' vindt, het enige wat geldt is het aantal dagen tot de volgende apk.
Als dat nog echt veel dagen zijn, heb je ook ruim de tijd om de auto te leren kennen en voor jezelf uit te maken wat je er an wilt doen. En, intussen alle dagen rijden met dat ding.

Op Autoscout vind je bijvoorbeeld -onder het merk Austin- een witte Mini uit '84 met een apk tot in augustus 2018 voor € 2200,-. Een particuliere aanbieder. Dus, ga er naar toe en probeer de auto te kopen voor het geld wat je (nu) hebt. Kan je dit jaar nog autorijden.

default

RE: Advies aan student aankoop mini

Arie B schreef:

Op basis van de foto's bij de advertentie kun je zien dat in ieder geval 1, maar waarschijnlijk 2 a-panelen vervangen moeten worden, net als de paravaan.
In de tekst staat zelf al dat er zaken aan de bodem gedaan moeten worden (ik vermoed dat daar de APK afkeur vandaan komt. Dus reken op dorpels en vloerdelen bijvoorbeeld.

Qua plaatwerk zal het qua prijs allemaal wel meevallen, de uren van het lassen, het spuitwerk zullen wel aardig oplopen vermoed ik. (dat ga je incl plaatwerk niet redden voor € 1500,- als je het laat doen)




Bedankt voor je reactie!

Ik kan de donkerblauwe Austin ophalen voor €1000,-. Ik heb geen idee of dit "teveel" zou zijn en wat de gangbare prijzen zijn. Ik kijk nu dagelijks en zie vaak alleen auto's in mijn prijsklasse met redelijk tot veel roestvorming en vaak ook meer dan deze heb ik het idee.

De paravaan is geen APK afkeur toch? is niet mooi maar zolang hij waterdicht is is er nog niks aan de hand al gaat roest wel alleen maar harder tekeer naarmate het langer zit. De A frames vooral die met een flinke deuk zullen eerder vervangen moeten worden ga ik vanuit. Weet je toevallig of het ook mogelijk om voor deze auto's een spuitbus op RAL kleur te laten maken bij een verfzaak en derglijke?

Misschien juist wel een leuk projectje om te leren mig/mag lassen. "Plug-welden" is niet zo moeilijk wat bijvoorbeeld gebruikelijk is bij de dorpels.

default

RE: Advies aan student aankoop mini

Hey Wim, ook bedankt voor jou reactie!

wim fournier schreef:

Wees dus verstandig en kijk niet of je de Mini 'leuk' vindt, het enige wat geldt is het aantal dagen tot de volgende apk.
Als dat nog echt veel dagen zijn, heb je ook ruim de tijd om de auto te leren kennen en voor jezelf uit te maken wat je er an wilt doen. En, intussen alle dagen rijden met dat ding.




De APK interesseert mij vrij weinig. Als je genoeg betaald komt hij door elke APK heen als je naar de juiste garage gaat. Ik wil juist een auto die ook mechanisch goed en "veilig" is een APK zegt daar weinig over en is tevens een moment opname.

Het lijkt mij juist handiger om een goede auto desnoods zonder APK en vrij goedkoop op de kop te tikken en deze klaar te maken. Mocht ik dan toch willen rijden zonder dat de auto helemaal APK klaar is volgens alle regeltjes dan kan ik altijd nog naar een APK station die niet zo moeilijk doet. Al doe ik dit liever niet natuurlijk, veiligheid staat voorop.

Ik hoor het graag als je me alsnog van mening denkt te kunnen veranderen.

RE: Advies aan student aankoop mini

Welkom Driez.
Mooie plannen heb je. Daar hou ik wel van.

1000 euro voor de blauwe lijkt me niet te veel.
Maar vergis je niet: er komt nog meer dan 1000 euro aan plaatwerk bij ( paravaan, A-panelen, vloerdelen, dorpels) en nog meer waarschijnlijk.
En dan ook nog mechanische delen die aan vervanging toe zijn.

Plaatwerk lassen en pas maken is wel te leren voor een werktuigbouwkundige. ;)

Ook de tijd die je er in zal moeten steken is niet gering: reken op twee volle werkweken ( 120 uur ) voor alleen het plaatwerk, als je het netjes doet.

default

RE: Advies aan student aankoop mini

JosCM schreef:
1000 euro voor de blauwe lijkt me niet te veel.
Maar vergis je niet: er komt nog meer dan 1000 euro aan plaatwerk bij ( paravaan, A-panelen, vloerdelen, dorpels) en nog meer waarschijnlijk.
En dan ook nog mechanische delen die aan vervanging toe zijn.

Ook de tijd die je er in zal moeten steken is niet gering: reken op twee volle werkweken ( 120 uur ) voor alleen het plaatwerk, als je het netjes doet.



Waar zitten de kosten in bij het plaatwerk dan 1000 lijkt me nogal veel?, het plaatwerk zelf en de lak neem ik aan? Ik bedoel als je de uren er zelf instopt.

Ik zoek eigenlijk een auto die ik APK klaar kan maken en dan in de zomervakanties en vrije tijd indien aanwezig de niet APK punten kan opknappen zoals die roestplekken etcetera. Ik weet dat het een tijdsintensieve hobby is ;) maar dat zijn schakelbrommers ook afgezien dat die dan een heel stuk kleiner zijn, zijn ze ook nooit af.

Bedankt voor het reageren!

RE: Advies aan student aankoop mini

Neem de tijd en ga niet op de eerste de beste mini die je ziet af.
degene die jij nu laat zien heeft vedl roest. Reken er op dat er onderhuids (ventilatieroosters, dorpels, bodem etc) nog veel meer roest zit.

Ikzelf kocht mijn mini voor een schappelijke prijs waar ook maar een beetje aan gelast zou hoeven worden om m door de APK te gaan krijgen.
Niets was minder waar. Hoe meer ik los haalde hoe meer ellende. Uiteindelijk totale body laten restaureren en opnieuw gespoten (laten doen omdat ik dat zelf niet kon).
in totaal 6 maal de aanschafwaarde geinvesteerd. Maar dan staat er nu ook een mooie en goede mini.

Veel succes met de overwegingen en aanschaf.
Tis en blijven gave karretjes.

Ps. Kijk eens bij Markt op dit forum. En op Marktplaats. Er staat namelijk genoeg te koop. En vermoedelijk beter dan degene die ju nu op t oog hebt.

RE: Advies aan student aankoop mini

Wat Marco ook zegt: wat je nu aan roest ziet is misschien maar 25 % ( of 10 %) :x

1000 euro voor plaatwerk ben je ook zo kwijt als je origineel neemt.
Er is veel imitatie-plaatwerk. Een hoop zal passen, maar veel zal je pas moeten maken.

default

RE: Advies aan student aankoop mini

MarcoGuus schreef:

Ps. Kijk eens bij Markt op dit forum. En op Marktplaats. Er staat namelijk genoeg te koop. En vermoedelijk beter dan degene die ju nu op t oog hebt.



Mooi project heb jij zeg, heb de project page & facebook even doorgenomen strak werk.

Er staan er inderdaad genoeg tekoop enige waar ik mee zit is dat het vrij "budget" moet voor een mini en zoals het ernaar uitziet gaat dat heel lastig worden. Een "nette" mini gaat het niet worden ben ik bang. De meeste mini's zijn in aanschaf al 2x mijn budget.

default

RE: Advies aan student aankoop mini

JosCM schreef:
Wat Marco ook zegt: wat je nu aan roest ziet is misschien maar 25 % ( of 10 %) :x

1000 euro voor plaatwerk ben je ook zo kwijt als je origineel neemt.
Er is veel imitatie-plaatwerk. Een hoop zal passen, maar veel zal je pas moeten maken.



Dat geloof ik. Jammergenoeg is de roestduivel erg zot op mini's.

Het plaatwerk hoeft allemaal niet perfect als de auto maar waterdicht is. Als de auto door de APK komt is het prima kan ik "later" wat dat dan ook mag zijn altijd nog de zichtbaar lelijke en vervelende roest aanpakken als ik me eraan erger of als het noodzakelijk word. Ik ben bang dat het anders niet te doen is met mijn budget. Het is nu dus een geschikte wagen vinden die aan mijn eisen voldoet, kan wel even duren denk ik zo.

RE: Advies aan student aankoop mini

Driez schreef:


Mooi project heb jij zeg, heb de project page & facebook even doorgenomen strak werk.

Er staan er inderdaad genoeg tekoop enige waar ik mee zit is dat het vrij "budget" moet voor een mini en zoals het ernaar uitziet gaat dat heel lastig worden. Een "nette" mini gaat het niet worden ben ik bang. De meeste mini's zijn in aanschaf al 2x mijn budget.



Thanx Driez,
heb je ff PB berichtje gedaan
grt

RE: Advies aan student aankoop mini

Nou, nog een opmerking Driez.
Op autoscout staat in Lommel Belgie een gele Mini 1986 voor € 2250,-.
De advertentie meldt dat de auto (nog) een Nederlands kenteken heeft.
Ik zal je vertellen wat dit betekent.
De eigenaar heeft deze Mini in Nederland gekocht, maar krijgt hem in België niet op kenteken omdat er geen 'gelijkvormigheid verklaring bij is.
Wij hebben zo'n papiertje niet nodig, de Belgen wel. Veel Belgen zien dat over het hoofd en kopen hier een Mini omdat bij ons de prijzen toch eenstuk lager liggen.
Welnu, deze Belgische eigenaar heeft een flinke miskoop gedaan en de enige uitweg voor hem is weer verkopen aan een Nederlander.
In België kan hij hem niet verkopen, want dan moet hij er een nieuwe apk bij leren en die krijgt hij niet zonder een Belgisch kenteken.
Bied maar eens geld, € 1000,- bijvoorbeeld. En schrik niet als je geluk krijgt.

default

RE: Advies aan student aankoop mini

wim fournier schreef:

Op autoscout staat in Lommel Belgie een gele Mini 1986 voor € 2250,-.



Bedankt voor de tip! Heb hem een bericht gedaan.