Hallo Dries,
Welkom hier! Ik ben ooit ook als student begonnen met Mini rijden (was mijn eerste auto) en heb sindsdien altijd wel een Mini gehad (weet dus waar je aan begint )
Ook toen gebruikt als dagelijks vervoer, dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je het reguliere onderhoud gewoon aardig bijhoudt.
Op basis van de foto's bij de advertentie kun je zien dat in ieder geval 1, maar waarschijnlijk 2 a-panelen vervangen moeten worden, net als de paravaan.
In de tekst staat zelf al dat er zaken aan de bodem gedaan moeten worden (ik vermoed dat daar de APK afkeur vandaan komt. Dus reken op dorpels en vloerdelen bijvoorbeeld.
Qua plaatwerk zal het qua prijs allemaal wel meevallen, de uren van het lassen, het spuitwerk zullen wel aardig oplopen vermoed ik. (dat ga je incl plaatwerk niet redden voor € 1500,- als je het laat doen)
Je schrijft zelf al dat je het lassen (nog) niet zelf kunt... Ik zou deze Mini dan links laten liggen, en liever op zoek gaan aar 1 met een betere carroserie, maar bijvoorbeeld motorisch wat uitdagingen.
Succes in ieder geval!
[Edit Tincu: Hier vind je de aankooptips voor een Mini]
- Login of registreer om te reageren
RE: Advies aan student aankoop mini
Ingediend door Driez op wo, 28-12-2016 21:59
Hallo,
Ik zal allereerst mezelf even voorstellen. Ik ben Dries 19 jaar oud, 2e jaars student werktuigbouwkunde aan het Saxion te Enschede met als hobby sleutelen etc. Ikzelf sleutel al een heletijd aan schakelbrommers en Puchjes etcetera. Ik heb nu al ruim anderhalfjaar in het bezit van een autorijbewijs.
Ik zit er nu aan te denken om een (Austin 1988) mini aan te schaffen namelijk: http://ww3.autoscout24.nl/classified/29 ... asrc=st|as het kenteken is TB-53-JT en hij staat geregistreerd als: MINI 1000 E S6.
De auto heeft al sinds 16-03-2016 geen APK meer. Ophalen gaat wel lukken daar regel ik dan gewoon een autoambulance voor.
Allereerst maar even vertellen waarom ik graag een mini wil. Komt vooral eigenlijk omdat ik een oldtimer wil waar ik zelf aan kan sleutelen omdat ik dit leuk werk vind en de techniek nog redelijk eenvoudig en snapbaar is. De bedoeling is dat hij met de overgangsregeling gebruikt gaat worden dus 3 maanden per jaar stil staan. Mocht dit een ergernis worden dan kan ik alsnog wegenbelasting gaan betalen. De mini zal gaan dienen als woon-werk-school verkeer auto zo'n 2-3 dagen per week denk ik zo, ik hou mijn schakelbrommer ook misschien dat als ik 20 ben nog een A2 rijbewijs bijkomt en die verdwijnt. De mini zou in principe altijd droog onder de kapschuur gestald/geparkeerd kunnen staan.
Nu is mijn vraag dus is het een haalbaar idee om zo'n mini (vooral die waar ik m'n oog op heb hierboven) aan te schaffen? Ik wil best een aanschaf investering doen van 1000-1500 euro. Ik weet dat dit vrij weinig is voor een mini maarja ik blijf toch student maar ik ben bang dat er nog veel meer kosten bij komen kijken naast de aanschaf van zo'n auto. Ik heb daar momenteel niet echt een goed beeld bij. Natuurlijk snap ik dat er maandlasten aan verbonden zijn in de zin van verzekering, eventueel wegenbelasting en slijtagedelen etcetera.
Waar ik vooral heel bang voor ben is de roestvorming aan het plaatwerk. Ik kan best elektrode lassen (maar hier kun je geen plaatwerk mee doen) en wil in 2017 ook nog fatsoenlijk mig/mag leren lassen en een goed apparaat aanschaffen. Maar ben bang dat het een heel kostelijk proces wordt om de roest weg te krijgen. Ik hoef zeker geen auto die in concours staat is maar ik hou toch wel van een auto die niet al teveel (zichtbare) roest heeft en al helemaal geen roest waar je last van hebt zoals een lekke auto of gat in je carosserie. Ik ga er vanuit dat de carosserie ook roestig is en dat daar het een en ander aan gelast moet gaan worden wat hoogstwaarschijnlijk ook een APK puntje is.
Alle tips zijn welkom! Ik heb de afgelopen dagen al flink zitten lezen en spitten op het forum naar bijvoorbeeld andere studenten die ook een mini hebben. Die verhalen zou ik ook graag horen.