Ik ben zelf geen voorstander van Spi/Mpi:
- Leuk hoor die inspuiting en computer in je Mini, misschien wel [i:3uyos582]wat[/i:3uyos582] comfortabeler, maar het kan allemaal stuk.
- Gaat zo'n onderdeel stuk, ben je een stuk duurder uit qua onderdelenkosten.
- Wil je meer vermogen? het (laten) tunen van een Spi/Mpi is leuk, maar niet voor je portomonnee. Dan kan je beter een 1275 carb (laten) tunen, omdat het goedkoper is.
- Minst sterke argument voor carb: choken is lekker ouderwets, en dat hoort ook zo bij een icoon als de Mini. Echt comfortabel zal ie toch niet worden. En er zijn genoeg mensen die het er toch wel voor over hebben, gezien de aantallen die er nog rijden.
Ik zou qua motor voor de eerste gaan.
Staat van de carrosserie:
Het grote punt bij Mini's: ROEST
Carrosseriewerk is erg duur als je dit laat doen, en als je begint met een gave en harde carrosserie, kan je veel langer tijd rekken door goed te tektyleren en rubbers en afdichtingen goed bij te houden.
Ik zou dus eerst kijken naar de carrosserie mbt roest, en vervolgens naar de bijkomende dingen zoals motoren, tunen en interieur.
Heb je btw al eens eerder een Mini gehad?
- Login of registreer om te reageren
RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!
Ingediend door Lestat de Lioncourt op ma, 04-04-2005 22:37
Hallo mensen,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke cooper. Ik heb momenteel 3 op het oog, ik zal ze aan jullie beschrijven, mijn ervaring met de auto’s delen en mijn dilemma eens uitleggen.
Eerste is een 1991 cooper 1.3, racing green.
Qua bodywork is deze erg netjes, onderkant is hard, a-lijsten zijn goed, alles eigelijk. Hij heeft op een deur een plekje en bij de achterbak nog een paar kleine plekjes, niets ernstigs waar gerust me geleefd kan worden.
Technisch is deze ook goed, schakelt soepel, motor draait netjes en stabiel, ook stationair.
Interieur is half leer en ook in nette staat.
Gewoon een goede auto, ik denk dat deze reeds al gereviseerd is geweest. Enige nadeel is dat deze van 1991 en dus geen SPi. Ik wil liever geen carb motor hebben, een spi heeft toch wel meer vermogen en rijdt gewoon fijner vind ik.
Tweede is een 1994 cooper 1.3SPi, ook racing green
Deze heeft meer plekjes, zo zijn er op beide deuren roest bubbels, Verder zijn de dorpels bij deze verroest. Ik heb met de verkoper afgesproken dat hij voor de dorpels zou zorgen mocht ik de auto willen kopen. Verder heeft deze alle rekeningen en boekjes.
Voordeel van deze auto is dat het een SPi is en lekkerder rijdt.
Prijs van de boven genoemde auto’s zijn na genoeg hetzelfde.
Laatste auto die ik gezien heb staat al een tijdje op marktplaats te koop, deze heb ik ook nog niet gezien, van het weekend wellicht: http://marktplaats.nl/index.php3?url=/m ... /8912.html
De auto oogt erg netjes, ik heb met de verkoper gesproken en hij vertelde me dat er daadwerkelijk ook geen roest opzit, dat moet ik natuurlijk zelf zien maar ik neem aan dat hij het meende. Verder heeft deze minder kilometers dan de andere twee, 20.000 minder, en is nieuwer. Ook heeft het leren stoelen.
Deze is wel bijna 1000 euro duurder dan de andere twee.
Mijn dilemma is dat ik echt heel graag een SPi wil, voor de vermogen maar ook omdat het een moderne motor is en meer betrouwbaar is. Het voelt ook beter aan naar mijn mening. Maar wat doe ik, koop ik de 94 en ga ik er zelf rustig aan de gang of betaald ik gelijk 1000 euro meer en neem ik een echte nette auto waar niets aan gedaan te worden.
Of toch maar een oude carb die ook na genoeg geen werk nodig heeft.
Keuzes...
Kunnen jullie mij ook de exacte vermogen waardes van de 91 1.3 carb en de 94/95 1.3i geven?