RE: banden steken buiten de wielkast...
Ingediend door Mini Mart op ma, 30-06-2003 17:15
3 cm an beide zijden.....
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Mini Mart op ma, 30-06-2003 17:15
3 cm an beide zijden.....
tip: als je banden meer dan 3 cm uitsteken kun je dit oplossen met ducktape en een stuk karton over je spatboortjes. Dit word goedgekeurd met de apkkeuring.
Als je besluit te gaan rijden met uitstekende banden, zorg er dan in iedergeval voor dat je achterbanden niet veel te ver uitsteken. Ik ben binnen 1 maand 3x aangehouden dat mijn banden teveel uitstaken. achterwielen iets naar binnen gezet (smallere remtrommels) en nooit meer iets gehoord (nu al anderhalf jaar niet meer) ff afkloppen
en dat terwijl mijn voorwielen nog steeds zo'n 8cm uitsteken :)" title="Evil" />
Chrizz schreef:
tip: als je banden meer dan 3 cm uitsteken kun je dit oplossen met ducktape en een stuk karton over je spatboortjes. Dit word goedgekeurd met de apkkeuring.
Dat kan ik echt bijna niet geloven.
toch echt al 2x een mini op deze manier door de keuring gehaald (nouja 1x zo met karton en 1x kapotte breedere spatboorden over de mijne heen getaped. was duidelijk te zien dat ik normaal niet zo rondrijd en dat het echt een APK manier was.... er zijn wel meer van dit soort grapjes om de APK regels te omzeilen. Bv: je wordt bij de keuring afgekeurd als er een barst in je ruit zit in je gezichtsveld. maar als je de ruit geheel verweiderd (en dan ook je ruitewissers) dan is het wel weer goed en kom je door de keuring zonder ruit dus!! rijd alleen niet echt lekker met regen
toch echt al 2x een mini op deze manier door de keuring gehaald (nouja 1x zo met karton en 1x kapotte breedere spatboorden over de mijne heen getaped. was duidelijk te zien dat ik normaal niet zo rondrijd en dat het echt een APK manier was.... er zijn wel meer van dit soort grapjes om de APK regels te omzeilen
Wat ik altijd doe is gewoon met orginele wielen en banden naar de keuring. deze vallen uiteraard ruim binnen de spatborden. Het verhaal van jou lijkt me erg sterk. als je een steekproef krijgt word dat never nooit goedgekeurd. Het binnen de schermen vallen van de banden is voor de veiligheid van voetgangers, en daar zal een stukje karton niks helpen. Je hebt dus een keer geluk gehad.
APK-keurmeesters zijn niet zo heel moeilijk over het algemeen.
"mijn" keurmeester vond het al prima als ik 4 goede wielen in de kofferbak had liggen. Als er een steekproef zou komen, zouden we die banden gewoon naast de brug leggen en zeggen dat we de brede wielen net gemonteerd hadden om te kijken of het wel mocht.
Zo is mijn mini ook goedgekeurd met gaikplaten in de kofferbak en blauwe platen op de auto.
Wouter
Jaja, dan is die keurmeester niet goed bezig...
Je mag niets meer aan de auto doen als je een steekproef krijgt! Ook niet eens verzetten...
Maar ja die mensen verschillen ook!
[size=75:3f4c7m3f][Topics samengevoegd - Demelza][/size:3f4c7m3f]
Uit een ander topic:
CMC schreef:
Ik houd (zoals sommigen al weten) niet zo van verbreders als het niet echt nodig is
Sunny":3f4c7m3f]ehm, maar mag ik dan vragen wat 'niet echt nodig' is?[/quote:3f4c7m3f]
Spatbordverbreders worden een noodzaak als de wielen meer dan 30 mm buiten de auto steken; dat is volgens de APK niet toegestaan en dus moeten verbreders gemonteerd worden om weer aan de eisen te voldoen. Maar als je naar den standaard wielen van Mini's kijkt, dan zijn de spatbordverbreders steevast te breed; bij 12" met Special arches kun je de arches helemaal weglaten, en bij 13" met Sport Pack zou ook volstaan kunnen worden met Special Arches. In beide gevallen steken de spatborden voorbij de wielen, in plaats van andersom. Ik vind dat ook niet mooi en sluit me wat dat betreft bij CMC aan; het probleem is alleen dat je meestal de spatborden er niet zomaar af kunt halen omdat je dan met de bevestigingsgaten zit.
het is meestal ook geen noodzaak maar een "mooi" iets.. en ja het verschilt per persoon...
Ingediend door Mini Martin op di, 10-08-2004 12:37
Spatbordverbreders worden een noodzaak als de wielen meer dan 30 mm buiten de auto steken
Hier bestaat al een topic over, waarin ik al melde dat dit niet helemaal klopt.
Bij een Mini is dit misschien met toeval 30mm, maar wetgeving schijft een aantal procenten voor.
Dat kan dus bij een dikke amerikaan meer wezen.
grtzz Martin
Je verwart nu het uitsteken van de wielen met de spoorbreedte ? Want in de apk-eisen staat specifiek die 30 mm genoemd. De spoorbreedte daarentegen mag maximaal met een aantal procent vergroot worden (door bijv. andere wielen).
Het is inderdaad wel eerder aan bod gekomen ja, maar om nou iemand die een terloopse opmerking in een spot-post maakt daar ook nog op aan te kijken als ik ook al aan het splitten ga...
Inderdaad zijn er twee eisen:
1) De wielen mogen niet meer dan 30 mm uitsteken (bij alle auto's)
2) De spoorbreedte mag niet meer dan X percentage toenemen.
Voor wat betreft punt 1 zijn spatbordverbreders dus wel degelijk soms een noodzaak, maar lang niet altijd, en dan komt het dus inderdaad neer op esthetiek (die ik persoonlijk voor de standaard combinaties niet erg geslaagd vind).
Ingediend door Gruttepier op di, 10-08-2004 17:06
Even een vraagje, jullie hebben het steeds over een X percentage. Weten jullie dat ook precies?
Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Helaas ik niet, anders had ik wel het werkelijke percentage in plaats van X opgeschreven
art. 5.2.23 De spoorbreedte mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Vervolgens schrijven ze: De controle hierop hoeft vooralsnog niet te worden uitgevoerd ivm het ontbreken van dit gegeven in het kentekenregister
Dus als de spoorbreedte er niet extreem uitziet zal er niet echt moeilijk over gedaan worden. Als dus de binnenkant van de velg buiten het spatbord steekt ( heel extreem, maar even als voorbeeld)kunnen er keurmeester over vallen
[edit zin afgemaakt]
Ingediend door Gruttepier op di, 10-08-2004 19:20
He, bedankt he
Ingediend door franklin op di, 05-06-2007 12:06
[size=75:2bofk216][Gesplit en samengevoegd - Demelza][/size:2bofk216]
Heeft iemand een idee hoe het in Duitsland zit wat betreft het uitsteken van je velgen buiten je spatborden?
Ik ga namelijk over 2 weken die kant op en ik weet dat ze op de nurburgring daar nog wel is bekeuringen voor uit willen delen...ik rij op 12x6 deepdish revo's (heeft iemand trouwens een aanrader voor een mooie verbreder? group 5 ofzo?)
Alvast bedankt!
EDIT: ik zie het Demelza, sorry daarvoor
Reacties over de verbreder graag via pm (of zoek zelf even een bijpassend topic), want dat is in dit topic off-topic
In Duitsland is uitsteken van banden overigens zo wie zo niet toegestaan.
Ik rij met uitstekende banden (licht, maar toch) regelmatig in Duitsland. Ik heb er iig nog nooit problemen mee gehad.
Ik kan me niet voorstellen dat de duitse politie een nederlandse auto daarvoor kan bekeuren...
Wellicht dat de organisatie/magagment van de nurnburg ring hier regels voor heeft (net als te luide uitlaat) en dus mensen weerd.
Maar boete lijkt me sterk...
Demelza schreef:
Reacties over de verbreder graag via pm (of zoek zelf even een bijpassend topic), want dat is in dit topic off-topic
Ik denk dat er een misverstand is ontstaan, want Franklin had zijn hele post in een ander topic (over spatbordverbreders) gesteld, terwijl het Demelza waarschijnlijk alleen ging om de vraag of er nog suggesties voor spatbordverbreders waren. Aldaar heb ik de post van Franklin aangepast zodat het alleen nog over de [i:vtx9mtqi]spatbord[/i:vtx9mtqi]verbreders gaat.
Ingediend door franklin op wo, 06-06-2007 16:53
kijk...we komen er wel...bedankt eelke
Ik heb heel het internet afgestruind maar kan nergens iets vinden over de wetgeving in Duitsland. Dus ik ga er maar vanuit dat het gewoon (zoals peter al zei) helemaal niet mag, dan zit ik altijd goed. Als iemand anders hier nog meer info over heeft hoor ik het graag.
Helaas is het wel degelijk zo dat er boetes hiervoor worden gegeven op de ring, het is eigenlijk een soort tolweg en de politie rijdt er ook gewoon rond, niet vaak, maar het komt zeker voor (ik ben er zelfs ooit een bus met toeristen tegen gekomen ). Ze zijn erg streng op de ring en dat is logisch natuurlijk vanwege de vele ongelukken. De organisatie mag je alleen wegsturen en/of een verbod opleggen idd.
Maar goed...dat laatste was een beetje off-topic...
Volgens mij kun je in Duitsland geen boete krijgen voor iets wat in Nederland legaal is of de "Ring" moet haar eigen regels hebben, maar dan wordt je al bij de ingang tegen gehouden.
Dennis
Ingediend door franklin op do, 07-06-2007 15:46
Volgens mij is dat niet zo, maar ik weet het niet 100% zeker. Het lijkt mij dat Duitsland een eigen verkeerswetgeving heeft en wij moeten ons daar aan houden als we daar zijn...jammer genoeg...het is wel vreemd dat ik nergens informatie erover kan vinden, het zal er vast wel zijn, maar ik kan het gewoon niet vinden.
er zijn wetten en regels ..
om het extreem te stellen: je gaat in engeland ook niet rechts rijden omdat het hier verplicht is
Je wordt met je Nederlandse auto toegelaten tot de Duitse openbare weg en daar heb je je te houden aan bepaalde regels; ze kunnen je niet bekeuren als je aan de door de (Nederlandse) wet gestelde eisen voor je voertuig voldoet .. als je je echter niet aan de (Duitse) regels houdt wordt je wel bekeurd.
zie bijvoorbeeld:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... nd.nl.html
YMMV,
Theo van den Bogaard
RE: banden steken buiten de wielkast...
Ingediend door luke op ma, 30-06-2003 17:12
ff een vraagje:
hoever mogen je banden uit je wielkast steken?
dit in veband met de apk keuring?