beginnend bestuurder met miniwens

default

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum en val gelijk maar met een vraag binnen ;)

Als alles goed gaat mag ik binnenkort gaan afrijden *spannend* en ik heb ook al wat centen gespaard om straks een leuke auto te kunnen kopen. Nu ben ik echt al zo lang als dat ik me kan herinneren gek van Mini's en ik wil dus zelf heel graag een Mini.
Maar dan wel een ouder model, omdat ik die gewoon veel leuker vind dan de nieuwe mini coopers.

M'n vader heeft redelijk wat verstand van auto's maar zelf geen mini gehad. Hij is ook degene die met mij meegaat als ik een auto ga uitzoeken. Maar hij zei dat het misschien niet zo heel verstandig is om als beginnend bestuurder een oudere auto te nemen (dus hij bedoeld dat ik een auto zou moeten nemen van recenter bouwjaar).
Wat is jullie gedachte hierover?

En zouden jullie mij de voor en nadelen kunnen vertellen van een Mini?

Alvast bedankt :)

(sorry als het topic verkeerd staat, wist niet zeker waar te plaatsen.)

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Welkom hier!

De discussie of een mini een goede auto is om mee te beginnen laat ik even in het midden. Je wilt graag een mini, klaar.

Er is een afdeling met veel gestelde vragen en meerdere topics over het aanschaffen van een mini, aandachtspunten etc

Mijn advies, ga eens bij 1 van de sponsoren hier kijken en een stukje rijden!

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Je topic staat op de goede plaats.

Wat valt er over de mini te vertellen? Het is een kleine auto, die op de weg ligt als een kart. Je moet ervan houden om erin te blijven rijden. Er zijn genoeg mensen geweest die er 1 gekocht hebben en vrij snel weer verkocht, omdat ze het "te gevaarlijk", "te klein", "te langzaam" vonden rijden. Ook zijn er genoeg geweest die het oncomfortabel en niet luxueus genoeg vonden.

De mini is een auto waarvan je kunt houden en die je de hele wereld rond kan brengen, als je er maar genoeg aandacht aan besteed.

Van de mini zijn er 3 modellen te onderscheiden.
Tot begin jaren 90 de modellen met een carburateur. Dit zijn mini's die regelmatig nagekeken moeten worden, als het gaat om afstelling. Alles wordt nog met de hand geregeld.
Van begin tot half jaren 90 was er de Spi. De vorm aan de buitenzijde bleef gelijk, maar onder de motorkap en van binnen waren er wat veranderingen. De motor werd geregeld met een computer. Dat betekend de sleutel omdraaien en starten. De stoelen werden luxer en de gordels achterin konden rollen.
Vanaf half jaren 90 tot het einde van de productie van de classic mini is er de Mpi. Ook deze heeft een motor welke gestuurd wordt door een computer. Alleen is dit een doorontwikkeling van de Spi. Deze mini is ook wat veiliger. Op verschillende plaatsen zijn verstevigingen in de body aangebracht. Tevens is het interieur weer net iets luxer als die van de Spi.

Wat heeft een mini over het algemeen niet: Stuurbekrachtiging, airco en nog een hele hoop andere zaken die er in moderne auto's zitten.
De verwarming is heel basic, evenals de besturing van de meeste andere "opties".

Nadelen aan een mini is dat ze roesten. Welke je ook koopt, roesten doen ze allemaal. de 1 iets langzamer dan de ander. Als een mini alleen goed onderhouden wordt, dan kan het heel lang duren voordat de roest toeslaat. Ook bij een gereviseerde mini.

Onderdelen zijn er nog goed te krijgen. De techniek van de mini is redelijk basic. Iemand die zich al met andere auto's heeft bezig gehouden, kan zo met de mini aan de slag.

Lees voor je bij een mini gaat kijken eerst de aankooptips door. Wordt niet gelijk verliefd op de eerst mini die je ziet. Laat je eventueel persoonlijk informeren door iemand die al jaren met een mini rijdt. Op het forum is veel te vinden, maar persoonlijk met iemand praten geeft nog meer info.

Groeten, Bram

RE: beginnend bestuurder met miniwens

RE: beginnend bestuurder met miniwens

vind het een goed verhaal hier boven.

lees dat goed door en nogmaals laat je neit leiden door emoties.... d:)b :)\\_
verder moet je van het outjetje houden maar wees allert.
als je er aan begint raak je er aan verslaafd en sja dat blijf je lekker rotsooien:)

minigroet stefan

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Sluit me volledig aan bij de rest.
Ben zelf ook begonnen met een Mini zn ander half jaar geleden na het halen van mijn rijbewijs.
Nog nooit aan auto's of brommers gesleuteld maar het is gelukkig allemaal gemakkelijk.
Ik zou zelf beginnen met een carb, heb je net even iets minder dingen die stuk kunnen gaan en de techniek is iets gemakkelijker.
En als je het bevalt dan ken je een hele hoop leren.

Naar mijn mening is het juist goed om met een oude auto te beginnen.
Geen stuurbekrachtiging of rembekrachtiging (in sommige mini's wel trouwens).
Dan leer je snel om goed te reageren op het verkeer en krijg je een goed inzicht in het rijden.
Maar idd, laat je niet verlijden door de eerste beste mooie mini.
Kan er o zo mooi uitzien van buiten maar van onder nooit wat aan gedaan zijn (been there done that).
En als je het haal en gaat kijken, kijk dan of er iemand van hier bijvoorbeeld mee wil.
Dan heb je een ervaren persoon die ook zijn blik op de auto kan doen.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Misschien is het ook handig om te vermelden waar je woont?
Er is altijd wel iemand van het forum die met je mee wil gaan om een Mini te bekijken.

Ik rij zelf al ruim 4 jaar in een MPI zonder problemen.
Het is wel van belang dat je de Mini goed doet onderhouden.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Ik kreeg van mijn ouders te horen, als je in een Mini kunt rijden, kan je in elke auto rijden!
Voor mij is het mijn eerste auto geweest en altijd prima bevallen.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Alle eerdere reacties zijn positief, daar ik het daar maar deels mee eens ben, ga ik toch even een ander advies geven. Want in mijn ogen is een mini een gevaarlijke eerste auto.

In een mini zullen je ruiten beslaan als het ook maar iets vochtig is en bij regen zal je nooit ver voor je kunnen kijken. Als het nat is glij je gemakkelijk door en je remmen zullen blokkeren.

Een auto is meer dan alleen de aanschaf. Kijk ook naar kosten als een verzekering, wegenbelasting, benzine en onderhoud. Hou er hierbij rekening mee dat je zeker schade gaat rijden, want je bent een beginnend bestuurder. Bij schade zullen er reparaties gedaan moeten worden en die zijn niet goedkoop voor een mini, zelfs niet als je het zelf doet.

Als voorbeeld:
Mijn mini heb ik nu twee jaar en heeft mij in totaal aan aanschaf en onderhoud €2900 gekost (alle reparaties zelf uitgevoerd).
Voordat ik een mini had, had ik een Citroen AX 1.1i, deze heeft mij in twee jaar tijd €900 gekost. Deze citroen was even duur in wegenbelasting, goedkoper in verzekering, reed zuiniger en had vier deuren (serieus neem een auto met vier deuren). Daarnaast werd je in de citroen niet doof van het geluid van de motor, kon je normale snelheden rijden en ook nog een wasmachine vervoeren. Ook kon je er met zijn vieren mee op vakantie inclusief bagage.

Mijn tip is dan ook om te wachten met het kopen van een mini of een andere 'classic' en het advies van je vader (deels) te volgen. Koop een mini als tweede auto, zodat je hem kan laten staan als hij weer eens problemen heeft en hem in alle rust kan repareren.

Dus: Koop een kleine auto met vier deuren, met ABS en een injectie motor en hou wat geld appart voor het eerste paaltje wat je raakt en een leuke vakantie.

default

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Allemaal bedankt voor de snelle reacties.
Ik las dat iemand vroeg waar ik woon, ik woon in voorschoten.
Die wiki met punten om op te letten is ook een hele goede :)

Ik twijfel behoorlijk, ik vind het echt hele leuke auto's en ik hoef niet zo nodig een hele grote auto. Maar aan de andere kant ben ik bang dat het misschien wel in de kosten zou lopen, vooral aangezien ik zelf dus niet technisch ben. Ik kan net aan de ketting van mijn fiets erop leggen en zelfs dat laat ik meestal nog doen :+) Dus als er wat met de auto is, dan zou ik wel naar de garage moeten.
Iemand schreef dat een mini een goede beginnersauto is, omdat je er goed inzicht door leert te krijgen, dat is natuurlijk wel weer heel positief. Mijn rijleraar zegt ook altijd dat er in de nieuwe auto's te veel luxe opties zitten om goed zelfstandig te leren rijden (bijv. omdat veel auto's aangeven wanneer je moet schakelen of gaan piepen als je achteruit ergens te dicht op zit.

Maar waarschijnlijk verbruiken ze wel meer? En hoe zit het zo'n beetje met verzekeringen, zijn die duurder bij oudere auto's (waarschijnlijk wel haha)

En niet verliefd worden op de eerste de beste mini...pff dat word moeilijk. Zit nu wel eens te speuren en te kijken en ze zijn zo leuk.

Denk dat als ik mijn rijbewijs heb (datum examen van de week gereserveerd....) ik maar gewoon een aantal proefritjes moet gaan maken en dan kijken wat ik ervan vind, en iemand moet vinden die er verstand van heeft zodat die mee kan gaan.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Een Mini is, mits goed onderhouden, net zo betrouwbaar als iedere andere auto. Misschien wel betrouwbaarder door zijn eenvoud wanneer je een carburateur-versie hebt.
Als taxi en als verhuiswagen is hij minder geschikt, dus dat is een nadeel voor je vrienden en familie.
Als je in een Mini rijdt moet je er rekening mee houden dat je niet altijd voorrang krijgt wanneer je daar wel recht op hebt, vergeet dat nooit.
Een Mini doet zeker niet onder voor andere auto's, rijden in een Mini geeft je een gevoel van vrijheid en maakt autorijden leuk.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Even terugkomend op het onveilig verhaal een paar posts hierboven, als je een ander brikje koopt van voor het jaar 2000 (denk aan Panda, Seicento, 105, 205, AX, you name it...) die zijn heus niet veiliger als een mini hoor. Daarvoor hoef je het zeker niet te laten. Je ziet ook in zo'n hondenhok geen hol als je ramen eenmaal beginnen te beslaan en door de vaak nog veel smallere bandjes is de wegligging daarvan ook niet altijd even betrouwbaar.

Ook hierin geld hoe ga je er zelf mee rijden. Ben je superzelfverzekerd en rijd je normaal, of ben je zelfverzekerd en ga je lopen racen en duwen... Uiteindelijk hangt het allemaal daarvan af. Ik heb in de 6 jaar dat ik m'n rijbewijs heb geen schade gereden. Wil niet zeggen dat ik swerelds beste chauffeur ben, maar t zegt wel dat je niet als beginnend bestuurder altijd ongelukken maakt of krijgt. Zolang je doorhebt hoe lang en breed je auto(tje) is en een beetje doorhebt wat een auto wel en niet kan en je gewoon enigszins aan de regels houdt zijn de kansen op ongelukken echt miniem. Dan praat ik uiteraard niet over ongelukken waarbij een ander de schuld betreft, die kun je niet voorkomen, maar daarvoor zal altijd de verzekering betalen, en anders het waarborgfonds.

Wat ik ook wel gemerkt heb is inderdaad dat je met een mini niet altijd voorrang krijgt, nou zeg ik altijd, zolang je weet dat je voorrang hebt en je auto niet net body-off gerestored is in de afgelopen maanden... Mikken op het voorwiel en inkasseren maar. Wel zorgen dat je voetjes uit de buurt zijn van je pedalen :+)

Natuurlijk moet je altijd erop letten dat je kosten hebt, en je kan met een andere tweedehands auto net zoveel kwijt zijn als met een mini. Geloof me, ik heb meerdere malen al gehad dat ik binnen de eerste twee maanden al bijna nog m'n aankoopbedrag kwijt was of dat er verborgen gebreken waren die ook ervaren monteurs niet hebben gezien voor de aankoop.

Je moet een mini niet kopen om er dagelijks met 4 man in te zitten, klopt, maar datzelfde geld met een Panda. Verhuizen, ook dat doe je niet met een Panda. En ik neem niet aan dat iedereen als eerste auto een 5 deurs kan aanschaffen en daarvan makkelijk ook nog eens de wegenbelasting en verzekering kan betalen waarmee je taxi kan spelen en kan verhuizen ofwel?

Het gaat erom wat je zelf leuk vind, is dat een mini? Dan moet je een mini kopen. Is er een risico van gebreken? Ja, bij elke gebruikte auto. Zijn er bij mini meer risico's? Elke auto roest, maar niets roest zo lekker als Engels plaatstaal. Ga je er naar een kijken? Zorg dat je de auto ergens eventueel op een brug kan krijgen, laat iemand met meer kennis meegaan en neem je vrienden Mr Schroevendraaier en Mr Magneet mee.

Ik rij pas een half jaar mini, en ik vind het fantastisch, een mini is zoals volgens mij hierboven al een keer gezegd echt een verslaving. Het is leuk, het rijd lekker, je kan er met twee linker handen ook nog wel wat aan doen en er zijn oneindig veel mogelijkheden.

Laat niemand je aanpraten dat je een mini niet moet kopen, om wat voor reden dan ook. Dan zou je net zo goed geen auto kunnen kopen. Bij mini moet je gewoon meer letten op roest, dat is de grootste kostenpost bij mini. Bij andere merken moet je weer meer op andere dingen letten.

Je verzekering is zeker niet duurder bij een oudere auto overigens. Voor een beginnend bestuurder hangt het vooral af wat voor type auto je neemt (een Golf is vaak duurder omdat hier meer ongelukken bij jongeren mee veroorzaakt worden, komt ook omdat gebruikte Golfs populair zijn onder jongeren uiteraard), het gewicht en vermogen van de auto. Heb je een zware auto met veel vermogen is je verzekering duurder.

Laat het flamen maar beginnen d:)b Klagen over kosten aan je auto? Koop een KIA en ruil em binnen 7 jaar om voor een nieuwe KIA... En doe dat tot je niet meer auto mag rijden.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Ik ben het helemaal eens met Gerolamo!! Mijn eerste auto was ook een mini. Als jij een mini wild rijden omdat je dat leuk vind moet je dat gewoon doen!! Tuurlijk zullen er dingen kapot gaan maar dat gebeurd bij elke auto. Hier op het forum is al bijna alles zo niet alles al beschreven van een mini hoe je die problemen kunt oplossen en anders is er altijd wel iemand die je kunt helpen. Als mini je ding is zou ik lekker een mini kopen!!

Melvin

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Mijn eerste auto is ook een classic mini (ben ik nu aan het restaureren).
hier een aantal dingen die ik heb gedaan toen ik met m'n mini ging rijden als dagelijks vervoer:

vochtvreter achterin zetten.
alle remschoenen, cilinders en leidingen vervangen.
alles qua ontsteking vervangen (inclusief lucas gold bobine).
alle vloeistoffen vernieuwd.
nieuwe filters (olie, lucht en benzine).

alles bij elkaar zo'n 500 euro kwijt. maar ik rij er al meer dan een jaar mee.
en de mini laat mij niet in de steek.

ik zeg zeker doen! (alleen raad ik wel een mini aan die van voor schijfremmen heeft (de mijne zijn trommel rondom en dat remt toch minder).

Mvg Classic-Freydis

RE: beginnend bestuurder met miniwens

over de trommels dat klopt zeker!

ik had ook trommels voor maar als je dan het verschil merkt met schijven dat is echt groot en voor beginnent bestuurder zal je ze nog wel is nodig hebben :)

minigroet stefan

RE: beginnend bestuurder met miniwens

kwestie van onderhoud...
Goed afgestelde trommels remmen net zo als schijven.
Zeker bij normale snelheden en het gewicht van een Mini.

Voor wat betreft een Mini als eerste auto;

Je hebt 80% kans dat je in de eerste jaren een veelvoud van je aankoopbedrag nogmaals in je Mini kunt stoppen.
Heb je dat, en ben je niet dagelijks afhankelijk van je Mini, go for it!

Persoonlijk zou ik een Mini als eerste auto afraden, voornamelijk vanwege de kosten.

Je kunt qua kosten beter een Toyota of Suzuki'tje kopen voor 1000 Euro, en daar heb je de komende 2 jaren plezier van.
Je mag blij zijn als je een Mini'tje vindt van 1000 Euro, überhaupt....

p.s. ik durf te beweren dat 90% op dit forum die meer dan 3 jaar een Mini hebben, daarnaast een 2e dagelijkse auto hebben... ;)

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Dat denk ik ook wel ja.

de mini is voor de lol :)
als speeltje :D :P

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Ik heb inmiddels ook een 2e auto, maar dat heeft wel 10 jaar geduurd.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik altijd het geluk heb gehad dat ik de auto van mijn ouders mee kon nemen als het nodig was.

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Maar jij hoort dan weer bij die aparte 10% ;)

RE: beginnend bestuurder met miniwens

Ik heb al 10 jaar een Mini en geen enkele andere auto. Mijn eerste Mini kocht ik een dag nadat ik mijn rijbewijs had gehaald.

Een Mini is als hij goed word onderhouden best betrouwbaar. De eerste jaren dat ik Mini reed had ik hem niet dagelijks nodig, de laatste 5 jaar echter heb ik dagelijks 80 kilometer woon-werk verkeer met de Mini gereden. Nu heeft het blokje 190.000 kilometer gedraaid en hij lijkt er voorlopig nog wel even tegenaan te kunnen.

Wel kost het goed onderhouden van een Mini meer tijd en/of geld als bij een 'moderne' auto. Vooral als je echt alles moet uitbesteden aan een garagebedrijf. Als je regelmatig ook zelf wat onderhoud doet, kun je de kosten wel aardig beperken. Het voordeel van een Mini is dat er geen ingewikkelde elektronica wat het makkelijker maakt om de meeste dingen zelf te doen.
Een meevaller in de kosten is de lage wegenbelasting en ook de verzekering is vergeleken grotere en zwaardere auto's meestal relatief goedkoop. Als je je rechtervoet een beetje in bedwang kunt houden en het motorblokje goed is afgesteld, dan valt ook het benzineverbruik best mee. 1 op 15 is makkelijk haalbaar.

En tja, een Mini koop je niet omdat hij zo veilig, ruim en handig is. Maar je kán best 4 volwassenen en een Duitse herder in een Mini vervoeren. Of, met de bagage op het dak, met een paar vrienden op vakantie. Toen de meeste van mijn vrienden nog geen auto hadden en liepen te jammeren dat ze zich weer moesten opvouwen op de achterbank van mijn Mini zei ik altijd dat ze zelf maar ander vervoer moesten regelen als ze mijn Mini niet goed genoeg vonden. Ik heb mijn Mini voor mezelf, niet omdat een ander af en toe met me mee rijdt.