Beslagen ramen!

RE: Beslagen ramen!

Wat een verrassing vanochtend......Krabben en heel erg slecht zicht...echt alle ramen in de mini waren zwaar beslagen.Was tijdens het rijden niet tegen aan te vegen.
Heb overwogen om terug te gaan naar huis want was geen doen zo.
Hebben jullie hier ook last van en zo ja wat doen jullie er tegen??
Kattenbak korrels,of van dat dure ontvochtings spul??
Volgens mij zijn al mijn rubbers goed.
Groetjes,Linda ;)

RE: Beslagen ramen!

Bij mijn weten is vegen juist funest voor het beslaan van je ruiten.

Maak je ramen een keer goed schoon, en zorg ook dat ze goed ontvet zijn. Dit kan met gangbare middelen als glassex, of een doek met een drupje afwasmiddel.
In een zaak als Halfords zijn ook goede middelen te krijgen om je ramen goed schoon te maken.

Als dit eenmaal gebeurt is, de blazer even flink op de ramen en voilà! Niet meer gaan vegen, want dan ben je het effect weer kwijt!
Het is bij het instappen even geduld hebben tot het beslagen gedeelte weer schoon is, maar dan heb je er onder het rijden ook geen last meer van! (en dat geduld valt op zich wel mee, in een paar tellen zit er een gat in het beslagen gedeelte en dan rij ik al stapvoets de straat/wijk uit, tegen de tijd dat ik bij de drukkere weg ben is de ruit weer helemaal schoon)

RE: Beslagen ramen!

Zet als je eenmaal rijdt je portierraam op een kiertje. In combinatie met de opwarmende kachel kan dan het verdampte vocht ontsnappen.
Verder helpt een goed zeemsponsje om in de eerste minuten de ruiten droog te maken.

Het werkt niet als de Mini van binnen vochtig is (onder de matten bijv., als de deur- en/of raamrubbers lekken).

RE: Beslagen ramen!

Ik rij even een paar KM. Raampjes open, even doorbijten. En dan kan het weer even. Ik heb ook een vochtvreter onder mijn achterbank. :|

RE: Beslagen ramen!

ik heb ooit eens gehoord dat het helpt om een rauwe (doormidden gesneden) aardappel over de binnenkant van je ruit te smeren. heb het zelf nooit geprobeerd.

vwb met het raam open rijden, dat doe ik gewoon de hele rit. en vaak ook met een vrij grote opening. alleen als het regent, dan wil ik hem op een kleinere opening zetten.

woon je in een rustige zijstraat zonder al te veel criminaliteit, dan kan je overwegen om 's avonds een raampje op een piep klein kiertje te laten. zo kan het vocht ook na het rijden wegdampen.

~jw~ (wat ben ik blij dat ik een droge garage heb)

default

RE: Beslagen ramen!

Beslaan van je ramen komt omdat de lucht in je auto meer waterdamp bevat dan de buitenlucht. En warme lucht kan relatief meer waterdamp bevatten dan koude lucht. Dus als het buiten kouder is dan de auto dan zijn je ramen van de auto kouder dan die binnenkant van de auto en zal dus dat stukje lucht daar kouder worden en een gedeelte van zijn waterdamp afstaan aan de ramen. Zo ontstaat het beslaan dus.
Tegengaan kan dus op drie manieren. Er voor zorgen dat de ramen warm blijven :) (Dat doet de achterruitverwarming, of de blower als je die op warm zet tegen de voorruit aan.)
Een opening maken met de buitenlucht (raampje op een kiertje. Zodat de luchtvochtheid gelijk kan blijven met de buitenlucht. Maar dan zijn nog steeds de ramen beslagen.
Of ervoor zorgen dat de waterdamp uit je atmosfeer wordt gehaald met een vochtvreter. Als je er zo naar zou kijken dan uhm is het dus ook niet verstandig als je een vochtvreter in je auto hebt om dan je autoraampje op een kier te houden, want dan breng je elke keer nieuw vocht in de auto voor de vochtvreter en dan heb je dat nut ook niet meer....

Hmmm, misschien een te theoretisch verhaal maar zo werkt het wel :)

grtz Errie

RE: Beslagen ramen!

Als je kachel niet warm genoeg wordt, een keer je koelsysteem doorspoelen en nieuwe koelvloeistof erin, scheelde bij mij echt een heleboel warmte. En zorg dat de luchtbollen in je dashboard openstaan. Komt wel een hoop kou binnen maar ook verse lucht.

default

RE: Beslagen ramen!

Ontvochtigers zijn inderdaad zinloos zoals eerder al gezegd is het gewoon een zaak van condens. Ik heb zo'n sponsje met een zeem erover. Dan rijden met blower, achterruitverwarming en een achterste zijruitje op een kiertje, heb je weinig last.

rolf

RE: Beslagen ramen!

tipje...in de stalen hoedenplank zitten twee gaten die worden afgedekt door de stoffen hoedenplank.
Maak deze gaten open (en doe er voor het mooie roostertjes voor)en je hebt een doorstroming naar je kofferbak.
Moet je wel onderaan een gat maken in het kofferbakrubber van ongeveer vijf centimeter.
De ontwaseming gaat een heel stuk beter...zeker als je in de gaten twee kleine computerventilatortjes stopt en ze richting kofferbak laat blazen :)

RE: Beslagen ramen!

Dat met die ventilatoren uit een compu spreekt me wel aan. Ik ben zoizo niet echt blij met de blaaskracht van de standaard fan. In de auto (car) doet hij het prima, maar als ik hem op de voorruit (screen)laat blazen komt er verdacht weinig lucht uit. ik kan me voorstellen dat de luchtstroom niet echt beter wordt van de geribbelde buizen. Daarnaast zijn deze niet echt luchtdicht aangesloten op kachel en de uitlaatjes onder het raam. heeft iemand tips om deze airflow te verbeteren?

RE: Beslagen ramen!

ken23 schreef:
heeft iemand tips om deze airflow te verbeteren?




intapen die handel... bij mij zat een slang helemaal niet vast aan het rooster onder de voorruit, de slang hing achter mijn dashbord mijn radio te verwarmen (ook handig, geen condens in je stereo |:( ) vasttapen is een vrij goede remedie.

RE: Beslagen ramen!

Ik heb ooit een vriend een vernuftig simpele oplossing zien maken m.b.t. een betere luchtkracht op de voorruit. Haal de oude toevoer buizen eraf en vervang ze met een stuk tuinslang. De lucht moet zich erdoor heen persen, waardoor meer luchtpower op je voorruit.

It's a simple

RE: Beslagen ramen!

Zoekt de lucht dan niet de weg van de minste weerstand -> dus erlangs? Het lijkt mij dat de overgang van breed naar smal een beetje te veel is. Maar alles kan.


Groetjes,

Robbert

RE: Beslagen ramen!

iets tegen condens op de ramen? Ik had er in het begin ook heel erg last van, en vooral met 2 hijgende honden op de achterbank.
Maar ik heb er wat op gevonden!!
Eerst je ruiten goed schoonmaken met glasex of een ander goed middel met een SCHONE doek.
En daarna anticondensspray ook met een een schone doek er overheen.
Kan je ook gewoon bij de hema kopen, en het werkt heel goed!!
groetjess

default

RE: Beslagen ramen!

aloha, misschien een beetje laart om te reageren. maar om eventueel geen beslagen ramen te hebben zet een vochtvreter onder je stoel. er zijn van bison kleine vochtvreters met verschillende geuren. ik heb ze zelf ook en het werkt perfect. ;) en echt duur zijn ze niet. bij de marko betaal je geloof ik voor 4 stuks nog geen 10 euro. greetz

RE: Beslagen ramen!

Wat ik zelf altijd doe bij de spiegels van de badkamer is ze poetsen met zeep en een klein beetje water. Dit met een droge doek goed opwrijven zodat alle strepen weg zijn en de spiegel beslaat niet meer als je onder de douche staat. Ik weet niet of het ook werkt met ruiten, maar het is te proberen. Heb mijn mini pas gekocht dus heb nog geen last gehad van deze winterse taferelen.

RE: Beslagen ramen!

gewoon voorruit eruitmeppen en een vliegbril kopen
8)

RE: Beslagen ramen!

Ik heb ook beslagen ramen sinds kort. Dit is mijns inziens gekomen sinds ik in aanraking met een bobbel ben gekomen (80 kmh) die ik niet zag (vanwege de bouwvac geen witte strepen op gezet en geen borden bij geplaatst), en toen is mijn uitlaat volgens mij gaan lekker bij de koppeling met het spruitstuk. Kan, bij lekkage hier, het gevolg van beslagen ramen ontstaan? Want ik vind het irritant en had er nooit last van, tot die vliegseconden >:)

En uit de kachel en de ventilatie kom ik ook niet helemaal. Het meest rechtste knopje (on/off) waar is die voor? En die schuifhendel? en die verwarmingknop?
Wat werkt eigenlijk waarvoor en op welke manier, want ik loop er al 3 maanden mee te stoeien :x

en mijn beslagen ramen worden niet opgelost door de ramen op een kier te zetten. Of ligt dit alles gewoon aan het weer van nu (regenachtig Nederland)

default

RE: Beslagen ramen!

The key is en blijft volgens mij schone ramen.

Daarnaast is het knopje On/Off op je kachel om deze aan of uit te zetten.

De schuifknop moet voor oudere types ingedrukt worden en voor nieuwere types uitgetrokken. Weet niet precies waar dit omslagpunt ligt. Volgens mij het makkelijkst te zien wanneer je kachelkraan op je kop zit (oud typer) dus indrukken voor aan. Nieuw type gemonteerd aan de slang en dus uittrekken voor aan.

RE: Beslagen ramen!

Dat van die uitlaat en die beslagen ramen klopt niet echt... Beslagen ramen komen door een temperatuurverschil tussen binnen en buiten (natuurkunde is te lang geleden om je precies te vertellen hoe dat komt). Van je uitlaat komt warme lucht af en in principe zou je daarmee je ramen kunnen 'ontdooien'. Ik denk eerder dat door de klap één van (of allebei) de flexibele slang(en) die van je kachel naar de sleuven in je bovenste dashboardrand lopen zijn losgeschoten. Hierdoor wordt de warme lucht uit je kachel niet meer op de voorruit geblazen, maar ergens achter je dashboard. Die slangen komen echter niet zo heel erg snel los, dus de volgende optie lijkt me waarschijnlijker:

Je gaf al aan dat je niet precies weet hoe je kachel werkt. Het zou kunnen zijn dat je de kachel helemaal uit hebt gezet. Het werken van de kachel had je met de zoekfunctie op dit forum kunnen vinden, maar ik beschrijf het toch maar ff voor je. De schuifhendel heeft drie standen (in ieder geval in mijn mini; er zijn ook ander soort kachels); 'Car', 'Screen' en 'Off'. Onder de kachel zit een klep die door de schuifhendel wordt bediend. Bij 'Car' wordt de lucht in de auto geblazen via de ventilatieopeningen in je bovenste dashboardrand en vanuit de kachel richting je versnellingspook (door die klep). Bij 'Screen' komt de lucht alleen via de bovenste dashboardrand in de auto en bij 'Off' gebeurt er dus niks. Met de schakelaar 'On Off' zet je de electrische ventilator in de kachelunit aan en uit. Doe je deze aan wordt de lucht je mini ingeblazen. Met de uittrekknop op het instrumentenpaneeltje kan je de kachelkraan open zetten. Zet je 'm open kan het warme koelwater naar de verwarmingselement in je kachelunit. In de zomer is dit bij heet weer aan te raden, omdat je kachel dan warme afneemt van het koelwater (en je motor niet oververhit raakt)! Bij mijn mini moet ik de knop uittrekken om de kachelkraan open te zetten, maar bij oudere mini's was dit net andersom.

Om je ramen te 'ontdooien' moet je de schuifhendel dus op 'Screen' zetten, de schakelaar op 'On' en de uittrekknop zo zetten dat de kachelkraan open is (afhankelijk van bouwjaar mini).

[size=75:1c7b1w5i]edit: wat foutjes, thanx Crispy[/size:1c7b1w5i]

RE: Beslagen ramen!

FF een correctie, Bas, de on/off schakelaar zet de electrische fan in de kachelunit aan en uit. Dus blazen of niet blazen.

Met de trekknop bepaal je of de kachelkraan openstaat en dus of het warme koelwater naar het verwarmingselement in je kachel unit gaat of niet.

RE: Beslagen ramen!

Oke, bedankt voor alle berichten, ik ben er nu iets wijzer uit geworden, ook via de PM.
Mijn mini is van '87, dus voor koele lucht moet hij uitgetrokken zijn en mijne stond juist altijd helemaal ingeduwd.

Nu nog de ramen eens goed schoonmaken en dan maar hopen dat ik het probleem opgelost heb! :P