Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Ik tank nu al een tijdje regelmatig E5. Efuel van Argos is dat en rijdt fantastisch.

Argos schreef:

Argos e-fuels: Euro 95 / E5

Bijzonder aan Euro 95/E5 is dat deze innovatieve biobrandstof ten goede komt aan zowel de gebruiker als het milieu. De Euro 95/E5 is een pittige brandstof die de motorprestaties voelbaar verbeterd. Daarnaast is het ook milieuvriendelijker, dankzij een verdere verlaging van de uitstoot uitlaatgassen.

De laatste jaren is het aantal voertuigen op de weg toegenomen en dus ook de hoeveelheid uitlaatgassen. Dat betekent dat de luchtkwaliteit tevens zal afnemen. Invoering van biobrandstoffen is één van de weinige maatregelen voor het wegverkeer om de CO2-emissies te verlagen. Met de Euro 95/E5 kunt u nu zelf iets ondernemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Waar bestaat Euro 95/E5 uit?

Onze Euro 95/E5 bestaat voor 95% uit de reguliere Euro 95 aangemengd met 5% bio-ethanol. Deze alcoholsoort ontstaat tijdens het productieproces door het vergisten van suikerriet, maïs of andere plantaardige grondstoffen. Hierbij worden de suikers en het zetmeel door fermentatie en destillatie omgezet in bio-ethanol.

Voordelen Euro 95/E5

Euro 95/E5 is een schoon en duurzaam alternatief. Het gebruik van Euro 95/E5 verlaagt de directe CO2-uitstoot van uw voertuig. Daarnaast is Euro 95/E5 een pittige brandstof, waarmee uw motorprestaties voelbaar verbeteren.

Het alternatief voor Euro 95

Euro 95/E5 is geschikt voor alle auto's die op Euro 95 rijden. De leeftijd van de auto speelt geen enkele rol. U hoeft zelfs uw tank niet eerst leeg te rijden. U kunt onze Euro 95/E5 op de normale wijze tanken zonder aanpassingen aan uw auto, wel zo prettig!

Omgeving

In Latijns-Amerika is het de normaalste zaak van de wereld; menig auto rijdt niet op benzine, maar op ethanol. In Zweden kunt u gratis parkeren als uw auto op biobrandstof rijdt. Het is overduidelijk: Nederland loopt achter op dit gebied. Argos probeert samen met u een inhaalslag te maken op het gebied van biobrandstoffen.

De punten op een rijtje:
Pittige brandstof met voelbare verbetering motorprestaties √
Directe CO2-uitstoot vermindering √
Geen aanpassingen of ombouwingen aan voertuig √
Zelfde lage prijs als de reguliere Euro 95 √





Nu hebben ze sinds vandaag hier om de hoek ook hE15...

hE blends Nederland":q1gsa5nw]Productinformatie PDF Afdrukken E-mail

hE15 biosuper, wat is het en wat kunt u er mee?

hE15 biosuper bestaat voor 15% uit hydrous ethanol en 85% uit Euro 95. Het is dus voor het grootste deel een hele normale brandstof. Het voordeel zit in de 15% hydrous ethanol. Deze is gemaakt uit planten en heeft geen onnodige bewerkingen ondergaan. Dat is prettig, want hierdoor is hE15 biosuper zeker drie keer duurzamer dan Euro95 en bespaart een liter hE15 biosuper minimaal 10% CO2, ten opzichte van Euro 95 of Super Plus.

Dat is niet het enige. Tests hebben uitgewezen dat het verbruik met hE15 biosuper daalt. Daarnaast heeft het een octaangetal van 98, dus u kunt er meer prestaties uithalen. Daarnaast nemen schadelijke emissies (CO, NOx en HC) af.

Meerdere studies tonen aan dat het geen probleem is ethanol in hoeveelheden tot 20% toe te voegen aan Euro 95 en dit toe te passen in een onaangepaste benzineauto. Er is een witte lijst van voertuigen opgesteld, welke u hier kunt raadplegen. U kunt te allen tijde weer Euro 95 of Super Plus tanken wanneer u HE15 heeft getankt.[/quote:q1gsa5nw]

AMT":q1gsa5nw]hE15 Biosuper: nieuwe wonderbrandstof?

We krijgen een nieuwe brandstof, hE15 Biosuper. Op 7 juli opent milieuminister Cramer de eerste pomp. Volgens leverancier hE Blends luidt ze daarmee een nieuw tijdperk in: “Drie keer duurzamer dan benzine, net zo klopvast als Super Plus 98 en de prijs van Euro95!” Tanken we vanaf 7 juli deze wonderbrandstof, of toch maar liever niet?

hE15 Biosuper bestaat voor 15% uit ‘hydrous Ethanol’ en voor 85% uit Euro 95-benzine. Kortom, het aandeel van biocomponent ethanol is zeven keer zo hoog als in gewone benzine en zelfs bijna drie keer de 5,75% die de EU vanaf 2010 voorschrijft.

Driemaal zo duurzaam?
Is hE15 Biosuper daarmee driemaal duurzamer dan Euro 95? Nou nee, niet echt. Want zelfs al zou ethanol 100% duurzaam zijn, dan nog zou het benzine-aandeel met tweederde terug moeten om de duurzaamheid te verdrievoudigen.

Het ‘h’-tje van nat
Tot zover de ‘E15’. Laten we ons nu eens op het ‘h’-tje concentreren. Dat staat voor ‘hydrous’. In gewoon Nederlands: nat. Ethanol komt nat uit het destillatieproces. Het bevat dan water.

Drogen is duur
Normaalgesproken wordt het wateraandeel tot minder dan een procent teruggebracht, vóór bio-ethanol met benzine wordt gemengd. De reden? Water geeft corrosie en dat hebben autofabrikanten liever niet in hun brandstofsystemen. Maar dat droogproces heeft ook nadelen: het kost geld en het kost energie.

Een beter milieu voor de prijs van Euro 95!
U raadt het al, hE Blend laat het droogproces achterwege en spaart zo geld en energie. Dat laatste is goed voor de duurzaamheid, het eerste is goed voor de prijs. En dus hoeft ‘milieuwonder’ hE15 Biosuper, met 4% water in de ethanol, niet meer te kosten dan Euro 95.



Flexifuel-auto’s
Kortom, hE15 Biosuper helpt het milieu terwijl het de portemonnee geen pijn doet? Nou, niet helemaal. Op de hE Blend-website staat een witte lijst van auto’s die op E15 mogen rijden. Daarop staan vrijwel alleen maar Flexifuel-auto’s. U weet wel, dat zijn de auto’s die ook geschikt zijn voor E85 (85% bio-ethanol, 15% benzine).

Garantie?
Maar mag een auto die op E15 mag rijden ook op hE15 Biosuper rijden? Dat is nog helemaal niet gezegd. Als een autofabrikant zijn auto goedkeurt voor E15, dan bedoelt hij E met hooguit 1% water er in. Garantieproblemen zijn dus niet ondenkbeeldig.

Renault is tolerant
Bij Renault valt het mee: “Onze Mégane bio-ethanol mag op hE15 rijden. Voor de twee andere Renaults op de lijst geven we absoluut géén toestemming”.

Vergeet het maar!
Andere merken zijn strenger. Een woordvoerster van bio-ethanolvoorvechter Saab zegt desgevraagd: “Als mensen andere brandstof tanken dan voorgeschreven, staan wij niet meer garant”. Ook Ford geeft geen goedkeuring voor hE15 biosuper: “Onze auto’s zijn getest en goedgekeurd met droge ethanol. We zijn er niet van overtuigd dat de techniek op lange termijn heel blijft met natte ethanol”.

Octaangetal 98
Ten slotte vraagt naast de ‘E15’ en het ‘h’-tje ook het ‘super’ uit Biosuper om aandacht. Dat staat er omdat ethanol klopvaster is dan benzine. “Daardoor heeft het mengsel van 85% Euro 95 en 15% hydrous ethanol een octaangetal van 98”, zegt hE Blends.

hElaas!
Hé, dan is hE toch nog ergens goed voor. Wie de garantieproblemen even vergeet, tankt er RON 98 mee voor een Euro 95-prijs! Kan zijn, maar helaas is de verbrandingswaarde van ethanol veel kleiner dan die van benzine. Een liter hE brengt je daardoor 5% minder ver dan een liter gewone benzine. En laat het verschil tussen Euro 95 en Superplus 98 nu nog kleiner zijn dan 5%...

En de minister dan?
Daarmee blijft nog één vraag onbeantwoord: waarom opent de minister een pomp waar onbruikbare brandstof uitkomt? Eerlijk gezegd zouden we het niet weten. Wel duidelijk is, dat de minister niet verbaasd moet zijn als de champagne bij de opening een heel klein beetje waterig smaakt.[/quote:q1gsa5nw]

Maar in de laatste zit dus 4% water die in de eerste niet zit...

Wel of niet doen? Klinkt mij niet echt safe in de oren. Ookal zeggen ze dat het voor elke injectiemotor geen kwaad zou kunnen.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/T ... dstof2.htm

als ik dit lees zit die 4% water in de 15% ethanol (dus niet 4% van je volume brandstof) fabrikanten zijn erg terughoudend met hun garantie als je dat spul tankt .. maar dat betreft moderne wagens .. ik denk dat een Mini (classic) wel wat kan hebben .. en met een hoge luchtvochtigheid trek je sowieso water in je mengsel mee .. een Spi/Mpi regelt dan met de lambda de verbranding bij, ik denk dat het wel mee zal vallen .. en je kunt altijd weer omschakelen op 'gewone' euro 95 (waar dus vanaf 2010 minstens 5% ethanol bij gaat zitten .. )

het octaan*getal* staat overigens alleen voor klopvastheid, niet voor prestatie/vermogen

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Ok. Dat klinkt goed en logisch.

Die klopvastheid weet ik inderdaad. Merk wel dat hij op een deel ethanol merkbaar beter rijdt dan op 95 of 98.

Nog andere meningen?

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

water in je verbrandingsproces heeft wel andere specifieke voordelen.

ik weet ze niet meer precies, maar had iets van doen met tijdens verbranding stoffen vangen en dat voorkomt roet in kop en uitlaat..

ik heb zelf nu 1 lading e5 en 1 lading e85 getankt.
e5 was geen probleem, maar e85 had wel wat aanpassing van de ecu..
daarbij kost e85 1.90 per liter en gaat het er harder door dan benzine ..

een keer proberen lijkt me een goed idee, maar op lange termijn geen idee?

ik denk dat een flexifeul car beter is ontwikkeld voor dat sap.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Klopt dat, Hanz, Euro 1.90 per liter? :?

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

zie ook:
http://www.greenfuelsystems.nl/stations/pompen.html

in de meeste andere landen goedkoper 8)
http://www.senternovem.nl/energietransi ... thanol.asp

duhhh,
Theo van den Bogaard

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Inmiddels tegen de 100km met hE15 gereden en rijdt gewoon goed. Kan niet zeggen dat ik verschil merk tussen efuel, euro98 en hE15.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Hallo,

Kun je een rover mini 1300 uit 1992 onveranderd op E85 laten rijden?
Volgens Wikipedia kun je met een volledig rvs motorblok gewoon E85 rijden heeft deze mini dat?

Gr.

Rick

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

nee helaas.. een mini heeft een gietijzeren blok

leuk voor bij dit topic
viewtopic.php?f=39&t=47180

Jaapio

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Afgelopen zomer in Frankrijk heb ik ook enkele keren E85 getankt met mijn MPi. De Mini liep er in elk geval niet slechter door.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Alles leuk en aardig, de auto is er niet direkt voor ontworpen benzineslangen en andere kunstof zullen anders reageren dan op normale benzine met alle gevolgen van dien. Het milieu vraagstuk is wat anders, groene brandstof is duurder om te maken en veel tropisch woud wordt gekapt om mais en andere gewassen te laten groeien voor dat spul. Dat de mini harder wil klop, de calorische waarde is hoger als vann gewone benzine.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Dus hij verbruikt meer maar kost in verhouding minder als benzine?
Dus het tast de slangen aan waar E85 doorheen gaat.

Kan giet ijzer ook tegen E85 dat jullie weten? Voor een lange tijd?
En het kunststof dat reageert anders op E85 dan benzine, is dat veel nadeliger? Slijten ze sneller of wat voor consequenties kan ik dan treffen?

ik ben btw geïnteresseerd in e85 omdat het bij een tankstation in de buurt (Tamoil) te verkrijgen is voor 1.22 euro de liter scheelt toch weer een paar tientjes per maand.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Motorblokken zijn van of gietijzer of gietaluminium gemaakt, heel soms gefreesd uit een massief blok aluminium.
Maar RVS heb ik nog nooit van gehoord.

Het kunststof kan er inderdaad niet tegen. Ombouwen zou in theorie mogelijk moeten zijn, maar vind eens een leverancier die garandeert dat zijn spullen er tegen kunnen.
Je moet natuurlijk ook denken aan de onderdelen die in een carburateur zitten (of inspuitventiel, benzinepomp etc. Het is niet alleen de slangen die gaan lekken.

Je kan wel zonder problemen 5-10l bijgooien op een tank die met gewone 95 is gevuld.

RE: Biosuper hE15 en E5. Wel of niet?

Oke dankje voor de info, dan ga ik er maar niet op rijden :P