Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Allo,

het gaat dan eindelijk echt gebeuren: Ik ga een mini kopen. nu zit ik echter met een klein probleempje, ik heb er namelijk twee op het oog die redelijk binnen mn budget liggen:

de eerste:
Mini Special uit 1990 kleur BRG, motor heeft slechts 55000 gelopen, subframes en dorpels vorig jaar vernieuwd en interieur ziet er strak uit.
Zit echter aardig wat roest op, zoals 1 A-paneel die heel erg rot is en zeker vernieuwd moet worden, een deur met redelijk wat roest aan onderkant en hetzelfde geldt voor onder de koplampen. En er zit rechtsvoor nog een gat van +/- 2 cm. Achterkant was wel in goeie staat.

de tweede:
Mini uit 1983 kleur donkerblauw, moter 99000 km gelopen, 1 1/2 jaar geleden bij minidealer aangeschaft en was toen helemaal nagelopen, getectyleerd en ook opnieuw gespoten.

Beide zijn voorzien van recente APK.En de eerste is 200 euro duurder.
Bovenste ben ik langsgeweest dus weet ik meer van qua staat. Onderste staat aan andere kant van NL, dus moet ik nog langsgaan, maar wil eerst van jullie wat dingen weten.
Watvoor waarde moet ik er aan hechten dat de tweede auto 7 jaar ouder is? Moet ik dan gewoon rekenen op kleine dingetjes die steeds kapot gaan?
Want aan de eerst genoemde moet heel wat plaatwerk vervangen worden en dat lijkt mij allemaal wel vrij prijzig worden.
Tevens zitten er op de 2e wat meer "gadgets" zoals mooie velgen, verstralers, radio enzo.

Dus zouden jullie het de moeite waard vinden om 200 km te rijden voor een mini uit 1983, of zeggen jullie bij voorbaad "niet doen"??

bedankt alvast,

Lars

PS. ik heb de aankooptips enzo al gelezen en neem een vriend mee die vrij veel van mini's weet... (deze dingen heb ik al redelijk vaak aangehoord via list :) )

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

paar dingetjes.


Betaal niet te veel.!!!! mijns inziens worden er belachelijke prijzen gevraagd (en kennelijk ook betaald). kijk er wel naar als een 10 a 20 jaar oude auto met roest !! tenzij je een mooie originele oude hebt (countryman, cooper S of zoiets) is het ook niet echt een investering als je er veel geld tegenaangooit want dat krijg je er niet voor terug.

dus niet verliefd worden! :)

als je roest ziet is er meer. (soms (on)behoorlijk veel meer). dus tenzij je veel tijd of geld hebt (en dat laatste heb je niet) is het zaak om een carrosorisch goede te vinden.

in tegenstelling tot normale/moderne auto's zijn mechanische problemen redelijk goedkoop te verhelpen. (vader heeft nu weer zoveel kosten aan zijn bak dat je er een hele leuke eind 90'er cooper voor had kunnen kopen)


maak een lijst van de check punten en ga ze allemaal af.
wellicht vinden ze het vervelend maar probeer zo veel mogelijk binnen bekleding te lichten of verwijderen. vergeet de bodems van de bakken achter niet!, achterbank eruit.

neem een dikke schroevendraaier mee. en prik eens wat op verdachte plaatsen ( kan ook met de achtekant hoor O:) ) ( vergeet het stuk achter onder de sub niet).
waterpomp tang ( handig voor check speling op de aandrijfassen. pak het midden van de as vast en draai het wiel).
magneet (plamuur).
meetlint.

check:

buiten de normale dingen zoals vermeld

dakranden
achterbak
schutbord voor (bekleding optillen)
subframes (staat. ziet het er doorgesmeerd uit. opkrikken. en kijken voor speling op de draagarm.
zelfde doen bij voorkant. check of de rubbers heel zijn

check sluiting ramen en roest onder de achterramen
raamrubbers. als deze lekken loopt het water onderin de deur en dan rotten de onderkanten er uit

staat motor. vet/schoon/te schoon.





zijn er dorpels ingezet .zo ja is het goed gedaan? ergo probeer de lagen te tellen op de rand b.v. onder de deur. het horen er 2 te zijn. als het er meer zijn kijk of puntlassen goed gedaan zijn. ( je kan nl. niet goed puntlassen als er een derde en roestige plaat tussen zit). je hoort de oude drempels er helemaal uit te halen.

zijn de gaten voor de krik er nog ?

plaatwerk kost best wel wat geld en tijd om te vervangen (en dat is als je het zelf doet. ..laten doen kost goudgeld)

persoonlijk heb ik een maand of 6 gezocht voordat ik iets had wat aardig klopte ( behalve dan een tamelijk uniek blok, maar da's een ander verhaal). maar daar was al veel aan geklust en soms niet al te elegant (volgens een autorestaurerende kennis..inderdaad zijn Jag series 1 ziet er veel beter uit, was ook 3 jaar werk)

wat betreft de 7 jaar.

motor:
99000 mits goed onderhouden/bereden moet die nog wel even mee kunnen (120.000 schijnt breekpunt te zin)

motoren en bakken kosten weinig gebruikt (ik heb een 1000 met bak gezien voor EUR80 en ik heb net een 1275 MG metrobak+blok gehaald voor ongeveer het dubbele) dus die KM's maken wat dat betrefd niet veel uit.

mini's gaan wel eens kapot en hoe minder er op zit hoe beter.

uitrusting:

er zitten wat verschillen tussen de auto's

die 90'er heeft 12' wielen en schijven itt tot de 83'er (die heeft 10' (of hoort die te hebben) en trommels zonder bekrachtiging). tenzij je hard wilt maakt dat niet echt veel uit. de trommels remmen ook goed mits goed afgesteld (en met 10') maar faden sneller.

afhankelijk van of het een late of een vroege 83'er is kan het blok net wel/niet een A+ zijn ipv een A.

90er heeft en catalysator 83 niet.



voor de rest zijn er wat details anders maar niet echt schokkend.

ik heb een donkerbouwe 83/84 er en die zit beter in elkaar dan de meeste 90ers die ik in het wild zie.

nadeel van overgespoten auto's is dat je niet weet wat er onder zit.[/i]

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Zit echter aardig wat roest op, zoals 1 A-paneel die heel erg rot is en zeker vernieuwd moet worden, een deur met redelijk wat roest aan onderkant en hetzelfde geldt voor onder de koplampen



Een portier spuiten/strakmaken kost je minimaal 300 Euro. Dus reken maar uit, A-paneeltje erbij frontje erbij. Als et A panaal roest en er zitten nieuwe dorpels in.... Overzet dorpels? dus misschien zitten de oude roestende er nog onder dus nog een paar nieuwe dorpels erbij. Gaar prijzig worden. Ik zou hem links laten liggen

De andere is bij een mini centrum gekocht 1,5 jaar terug en toen gespoten e.d. door dat centrum. Als de lak op de kritische plaatsen nog netjes is is dit indertijd goed gedaan. Ik zou zeker gaan kijken.

Zoals al eerder is gezegd, mechaniek is niet zo duur. Blikwerk wel

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Precies. Ook wat betreft leuke accesoires enzo geldt: hard plaatwerk is belangrijker dan leuke stuurtjes en velgjes. Maar het mooie van die '83-er lijkt dat hij zowel hard is als hebbedingetjes heeft.

Wat betreft die 55000 km: pas op. Dat betekent dat het autootje in de afgelopen 13 jaar een dikke 4000 km in het jaar heeft gelopen. Zou kunnen, maar veel is het niet. Neem erin mee, gezien de staat van de auto (hoe het er onder de motorkap uitziet, roest, etc.) niet waarschijnlijker is dat het 155000 is.

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Nou, heel erg bedankt allemaal ik ga straks maar even achter die 83'er aan.
Ik weet inderdaad dat er zoveel kleine dingetjes kapot kunnen zijn.
Maar ik hoef ook geen perfecte mini, aangezien ik student ben en mn budget redelijk laag ligt. Alleen vind ik het wel zonde van mn geld om iets te kopen waar vervolgens nog 600,- ingestoken moet worden voordat ie er een beetje redelijk uit ziet...

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

600,-? Met al die roest die jij noemt voor die 90-er zou dat een koopje zijn.

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Uhhm, nee. Ik bedoelde eigenlijk dat er nog 600 euro extra bovenop de normale prijs komt om de auto er een beetje normaal uit te laten zien.
De eerste mini (uit 1990) kost in principe 1650,-
en de tweede 1450,-

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Ja, dat bedoel ik ook :) Laswerk e.d. is duur. Als je de problemen met die auto voor 600 euro gefixt zou krijgen zou dat een koopje zijn, bedoel ik. Maar als je een Mini in die prijsklasse zoekt zou ik zowiezo serieus rekening houden met bijkomende kosten in je budget. Afhankelijk van wat je zelf wil en kan aanpakken. Maar onderdelen kosten zowiezo geld, natuurlijk.

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Tussen een '83er en een '90er zit veel verschil!
Als je uiterlijk belangrijk vind is de '83 interressant, maar als je 'veiligheid' belangrijk vind dan is een '90er interressant.
Een '90er heeft: schijfremmen, rembekrachtiger, hoofdsteunen...
Daar kun je met gemak een 1300 in leggen. Maar uiterlijk is ook belangrijk!

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Hmm, om veiligheid geef ik natuurlijk ook wel.
Ik weet iig dat er hoofdsteunen (kuipstoelen) inzitten. Schijfremmen weet ik niet zeker

Maar ik ga woensdag iig de barre tocht naar hengelo wagen om ff een kijkje te nemen :D

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Een 83'er is eigenlijk het beste bouwjaar dat er is geweest,ze roesten het minst hard.

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

83 het beste jaar?? :D yeeeeeeepee ik heb een 83 er! En inderdaad geen grote roestplekken. Er is niks mis met een 83 mini alleen de trommelremmen vragen wat gewenning als je in moderne auto's heb gereden. Remt verder wel goed. Als ik beide beschrijvingen zie zou ik ook voor de 83 gaan, Beter een harde mini dan een rotte. Plaatwerk is lastig en niet goedkoop

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

83er het beste jaar, joepie geen spatje roest.
Nee, hele vierkante meters roest. :x

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Ik heb ook een 83 er ik heb m ook gekocht op de staat van het plaatwerk. Het valt me op dat er uit die jaren best nog goeie tussen zitten. Is daar soms een verklaring voor?


Maar ik ga woensdag iig de barre tocht naar hengelo wagen om ff een kijkje te nemen

Maar ik ga woensdag iig de barre tocht naar hengelo wagen om ff een kijkje te nemen




Lars ik wil best ff voor je langsgaan hoor om te zien of het sowieso de moeite waard is om helemaal naar Hengelo te komen of dat het mooie praatjes zijn over die mini. Ik woon zelf in Hengelo dus geen probleem. Straatnaam is ook goed als taxichauffeur kom ik nog eens ergens..

PM maar voor interesse :)

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Superrob schreef:


Lars ik wil best ff voor je langsgaan hoor om te zien of het sowieso de moeite waard is om helemaal naar Hengelo te komen of dat het mooie praatjes zijn over die mini.




Dat vind ik nou aardig! :D
Ik ben ook een keer naar de andere kant van het land gereden voor een Kever die op instorten stond. Zeer irritant!

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Op de foto lijkt ie wel aardig, maar een goede inspectie lijkt me idd geen overbodige luxe



Succes met jagen!

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

zie ik daar chromen wielen???
vind ik persoonlijk toch iets te glimmend

;)
verder ziet ie er inderdaad op het eerste gezicht mooi uit

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

uhhm, ja die chromen wielen is het eerste wat ik ga vervangen denk ik...

Horen gewoon originele worsten onder :D

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

En Jawel, dit forum is weer een minirijder rijker :D
heb vanmiddag de hierboven afgebeelde mini opgehaald; rijdt lekker en ziet er strak uit...

Enige wat het (tot nu toe) niet doet zijn mn alarmlichten. En mn gewone knipperlichten gaan sneller knipperen als ik meer toeren maak :? (of hoort dat?)

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Gefeliciteerd!

Wat die alarmlichten betreft: die heb je waarschijnlijk toch niet nodig op een mini :P

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

geen alarm lichten nodig :? :x
niet vaker dan het gaspedaal

gefeliciteerd met je aankoop, hopen dat hij/zij het lang doet :)

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Geminiciteerd! :D ;)

Wat betreft je knipperlichten: zou het niet met je zekering te maken kunnen hebben?

default

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

uhhm, kzal vanmiddag eens op onderzoek uitgaan voor die knipperlichten.
owja, en ik heb ook een probleemje met dat stangetje van de verwarming, die wil niet echt meer naar binnen (uit dus)
maar dat is waarschijnlijk wel met een beetje kruipolie op te lossen.

Heb vanochtend hele tijd gescheurt met dat ding, en t rijdt echt ge-wel-dig!! :D

RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er

Het is ook altijd dezelfde die off-topic gaat, heh :(

:)" title="Evil" />

Nee, hoor, geintje. Maar eigenlijk hoort zo'n vraag wel in Techniek thuis. Zekering vraag ik me af. Wat ik me ook afvraag: in hoeverre gaa de knipperlichten sneller knipperen bij meer toeren? Als je het hebt over enerzijds stationair en anderzijds "meer dan stationair" (en het dan in het toerengebied 1000+ niet of nauwelijks meer veranderd), dan is het niet zo raar; de dynamo levert niet zijn maximale spanning als de motor stationair draait, je koplampen gaan ook meestal een beetje feller branden.

Als het echt is dat het min of meer lineair toeneemt met de toeren, dan is er iets mis. Dan moet je het gaan zoeken in de aarding, de dynamo of de knipperautomaat.

De alarmlichten zal waarschijnlijk een defect relais zijn. Je schijnt de relais voor alarm en richting om te kunnen wisselen. Bij mijn Mini zijn ze qua vorm niet gelijk, misschien dat het qua werking aan de binnenkant wel hetzelfde is.