paar dingetjes.
Betaal niet te veel.!!!! mijns inziens worden er belachelijke prijzen gevraagd (en kennelijk ook betaald). kijk er wel naar als een 10 a 20 jaar oude auto met roest !! tenzij je een mooie originele oude hebt (countryman, cooper S of zoiets) is het ook niet echt een investering als je er veel geld tegenaangooit want dat krijg je er niet voor terug.
dus niet verliefd worden!
als je roest ziet is er meer. (soms (on)behoorlijk veel meer). dus tenzij je veel tijd of geld hebt (en dat laatste heb je niet) is het zaak om een carrosorisch goede te vinden.
in tegenstelling tot normale/moderne auto's zijn mechanische problemen redelijk goedkoop te verhelpen. (vader heeft nu weer zoveel kosten aan zijn bak dat je er een hele leuke eind 90'er cooper voor had kunnen kopen)
maak een lijst van de check punten en ga ze allemaal af.
wellicht vinden ze het vervelend maar probeer zo veel mogelijk binnen bekleding te lichten of verwijderen. vergeet de bodems van de bakken achter niet!, achterbank eruit.
neem een dikke schroevendraaier mee. en prik eens wat op verdachte plaatsen ( kan ook met de achtekant hoor ) ( vergeet het stuk achter onder de sub niet).
waterpomp tang ( handig voor check speling op de aandrijfassen. pak het midden van de as vast en draai het wiel).
magneet (plamuur).
meetlint.
check:
buiten de normale dingen zoals vermeld
dakranden
achterbak
schutbord voor (bekleding optillen)
subframes (staat. ziet het er doorgesmeerd uit. opkrikken. en kijken voor speling op de draagarm.
zelfde doen bij voorkant. check of de rubbers heel zijn
check sluiting ramen en roest onder de achterramen
raamrubbers. als deze lekken loopt het water onderin de deur en dan rotten de onderkanten er uit
staat motor. vet/schoon/te schoon.
zijn er dorpels ingezet .zo ja is het goed gedaan? ergo probeer de lagen te tellen op de rand b.v. onder de deur. het horen er 2 te zijn. als het er meer zijn kijk of puntlassen goed gedaan zijn. ( je kan nl. niet goed puntlassen als er een derde en roestige plaat tussen zit). je hoort de oude drempels er helemaal uit te halen.
zijn de gaten voor de krik er nog ?
plaatwerk kost best wel wat geld en tijd om te vervangen (en dat is als je het zelf doet. ..laten doen kost goudgeld)
persoonlijk heb ik een maand of 6 gezocht voordat ik iets had wat aardig klopte ( behalve dan een tamelijk uniek blok, maar da's een ander verhaal). maar daar was al veel aan geklust en soms niet al te elegant (volgens een autorestaurerende kennis..inderdaad zijn Jag series 1 ziet er veel beter uit, was ook 3 jaar werk)
wat betreft de 7 jaar.
motor:
99000 mits goed onderhouden/bereden moet die nog wel even mee kunnen (120.000 schijnt breekpunt te zin)
motoren en bakken kosten weinig gebruikt (ik heb een 1000 met bak gezien voor EUR80 en ik heb net een 1275 MG metrobak+blok gehaald voor ongeveer het dubbele) dus die KM's maken wat dat betrefd niet veel uit.
mini's gaan wel eens kapot en hoe minder er op zit hoe beter.
uitrusting:
er zitten wat verschillen tussen de auto's
die 90'er heeft 12' wielen en schijven itt tot de 83'er (die heeft 10' (of hoort die te hebben) en trommels zonder bekrachtiging). tenzij je hard wilt maakt dat niet echt veel uit. de trommels remmen ook goed mits goed afgesteld (en met 10') maar faden sneller.
afhankelijk van of het een late of een vroege 83'er is kan het blok net wel/niet een A+ zijn ipv een A.
90er heeft en catalysator 83 niet.
voor de rest zijn er wat details anders maar niet echt schokkend.
ik heb een donkerbouwe 83/84 er en die zit beter in elkaar dan de meeste 90ers die ik in het wild zie.
nadeel van overgespoten auto's is dat je niet weet wat er onder zit.[/i]
- Login of registreer om te reageren
RE: Dilemma eerste mini: 83'er of 90'er
Ingediend door Lars op zo, 12-01-2003 20:49
Allo,
het gaat dan eindelijk echt gebeuren: Ik ga een mini kopen. nu zit ik echter met een klein probleempje, ik heb er namelijk twee op het oog die redelijk binnen mn budget liggen:
de eerste:
Mini Special uit 1990 kleur BRG, motor heeft slechts 55000 gelopen, subframes en dorpels vorig jaar vernieuwd en interieur ziet er strak uit.
Zit echter aardig wat roest op, zoals 1 A-paneel die heel erg rot is en zeker vernieuwd moet worden, een deur met redelijk wat roest aan onderkant en hetzelfde geldt voor onder de koplampen. En er zit rechtsvoor nog een gat van +/- 2 cm. Achterkant was wel in goeie staat.
de tweede:
Mini uit 1983 kleur donkerblauw, moter 99000 km gelopen, 1 1/2 jaar geleden bij minidealer aangeschaft en was toen helemaal nagelopen, getectyleerd en ook opnieuw gespoten.
Beide zijn voorzien van recente APK.En de eerste is 200 euro duurder.
Bovenste ben ik langsgeweest dus weet ik meer van qua staat. Onderste staat aan andere kant van NL, dus moet ik nog langsgaan, maar wil eerst van jullie wat dingen weten.
Watvoor waarde moet ik er aan hechten dat de tweede auto 7 jaar ouder is? Moet ik dan gewoon rekenen op kleine dingetjes die steeds kapot gaan?
Want aan de eerst genoemde moet heel wat plaatwerk vervangen worden en dat lijkt mij allemaal wel vrij prijzig worden.
Tevens zitten er op de 2e wat meer "gadgets" zoals mooie velgen, verstralers, radio enzo.
Dus zouden jullie het de moeite waard vinden om 200 km te rijden voor een mini uit 1983, of zeggen jullie bij voorbaad "niet doen"??
bedankt alvast,
Lars
PS. ik heb de aankooptips enzo al gelezen en neem een vriend mee die vrij veel van mini's weet... (deze dingen heb ik al redelijk vaak aangehoord via list )