Double clutch

RE: Double clutch

Kan iemand mij uitleggen hoe de schakel techniek 'double clutch' werkt? Het gaat mij vooral om het terug schakelen.

Is dat:

van de 3 naar vrij schakelen - koppeling op laten komen - motortoerental verhogen - koppeling in - schakelen naar de 2 ??

Als ik dit in combinatie met het aanremmen wil doen, zou ik dan de rem- en gaspedaal tegelijkertijd moeten gebruiken?

Dat wordt een beetje lastig met 1 voet voor de rem en gas :)

RE: Double clutch

beetje lastig met 1 voet voor de rem en gas



zie ook:
http://homepage.mac.com/gkawano/heel%20and%20toe.mov

(via: http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=3&i=2177&t=2177 )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Double clutch

RE: Double clutch

ja

RE: Double clutch

Je moet er even handigheid in krijgen, maar bij het terugschakelen als het toerental nog vrij hoog is, kan je zeer soepeltjes en vooral snel schakelen. Als oefening kun je (als het verkeer rustig is) van 3 naar 4 heen en weer schakelen op een 50 of 60 km weg. Met vrij lage toeren is het makkelijker aangezien het dan eigenlijk beetje overbodig is. :)

Gewoon langzaam beginnen tot het went. Voor opschakelen is het eigenlijk overbodig, aangezien de ingaande as van de bak dan nog genoeg vaart heeft. (voor het volledige verhaal ff links checken)

Alleen ik heb al gezien dat ik een probleem heb met 'heel and toe', omdat het rempedaal veel hoger staat van het gaspedaal... Is dit te verhelpen?

RE: Double clutch

opschakelen kan in iedere auto zonder de koppeling te gebruiken, zelfs zonder schade aan de bak te brengen.

ik kan het niemand aanraden er een sport van te maken, maar hoe krijg je anders een auto met een kapotte koppeling bij de garage?? zelfs terugschakelen lukt...

je rempedaal kan je niet omlaag brengen dit door het mechanische gedoe wat erachter zit en de slag die gemaakt moet worden in je hoofdremcilinder. dus enige optie is je gaspedaal hoger zetten, maar da past niet met je kachel... dus kachel eruit ;)

RE: Double clutch

Original “Paddy Hopkirk” Throttle Pedal Extension

Facilitates “heel & toe” driving on all pre-1976 Minis (fits all Morris Minor and 1100/1300 cars also).



Paddy Hopkirk gaspedaaltje :)

André

[size=75:101befwi][Link verandert naar afbeelding met tekst - Demelza][/size:101befwi]

RE: Double clutch

Er staat dat die alleen past op een pre-1976 Mini, mijne is van 1991... Wat is er anders aan het oudere type pedalen?

RE: Double clutch

Kleiner, een echt mini pedaaltje.

André

RE: Double clutch

Met die hopkirk pedaal loop je het risico dat je je gaspedaal niet meer compleet kan indrukken, zo groot is ie. Ik zou het niet doen.