Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

default

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Omdat mijn vragen diverse aanknopingspunten op dit forum hebben, weet ik niet precies waar ik mijn topic het beste kan plaatsen. Omdat het gedeelte techniek mij de meeste overeenkomsten leek te hebben, heb ik het daarom maar hier geplaatst. Corrigeer me als ik het niet goed heb.

Ik zal mezelf allereerst even voorstellen. Mijn naam is Manuel Janssen, ben 26 jaar oud en woonachtig in Zuid-Limburg. Een van mijn eerste woordjes was auto en tot op heden gebruik ik dat woord dagelijks nog steeds het meest.
Mijn eerste auto is een Golf mk1 small tail geweest. Deze heb ik weg moeten doen en heb daar toen een Mazda 323F (met klapkoplampen) voor terug gekocht. Na een jaar of 4 heb ik er nog een Renault 5 GT Turbo bij gekocht. Uiteindelijk heb ik van beide auto’s afscheid moeten nemen en daar een Opel Astra F cabrio voor terug gekocht. Deze heeft na 1 jaar plaats moeten maken voor mijn huidige auto, een Audi A3 96kw TDI uit 2001, vanwege de kilometers die ik maak. Van de youngtimers in dit verhaal, heb ik tot op heden nog steeds spijt dat ik deze weg heb moeten doen!
Nu doet zich de situatie voor, dat een vriend van mijn vader, zijn auto moet verkopen vanwege Alzheimer. Een Mini 1000 uit 1980..inderdaad, weer een youngtimer!

Nu heb ik over deze auto een aantal vragen:
- Bij Mini 1000 ga ik er vanuit dat dit een motorblok is met 1000cc inhoud. Is er iemand die specificaties heeft van dit motorblok? Pk’s? Koppel? Is dat altijd een 4 cilinder? Kwaliteit en degelijkheid van deze blokken??

- De auto heeft een de voorkant een sticker waar op staat: “Tuned By Koopman(s)”. Na wat op internet gezocht te hebben, kan ik niets vinden over Koopman tuning en Mini. Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen??

- De auto is sinds sept. 2002 in het bezit van deze man en is, hem kennende, zorgvuldig en compleet gerestaureerd (overgespoten in ’t groen, gele rolkooi, kuipstoelen, etc). maar in april 2007 is de APK verlopen. De auto staat sindsdien ook stil. Zijn er in deze situatie nog speciale dingen waar ik op moet letten, buiten de aankooptips die vermeld staat op de site?? Ik moet er wel bij aantekenen, dat de auto altijd binnen heeft gestaan!

Ik heb de auto nog niet in het echt gezien, behalve op foto’s. Deze foto’s kan ik op wens evt. hier plaatsen als jullie een betere indruk willen krijgen van de auto. Hoe de toestand in “real life” is, durf ik nu dan ook nog niet te zeggen. Dat geldt ook voor de kilometerstand.
- Heeft een van jullie een indicatie van wat zo een auto nog waard is?? Of wat althans een redelijke prijs is, om er voor te betalen??
- Heeft iemand van jullie ervaring met het opnieuw APK laten keuren van een auto?? Moet ik hiermee dan naar het RDW?? Krijg ik dan een nieuw kenteken of hoe zit dit precies??

Ik hoop op positieve reacties en eerlijke antwoorden. Mocht ik niet duidelijk zijn geweest, dan licht ik het e.e.a. nog graag even toe. Mijn bedoeling is in elk geval, om deze auto als hobby auto te rijden (in de goed-weer seizoenen en dan niet als daily). Ik heb voor alsnog niets speciaals met Mini, maar ik ben wel bang om dit virus te krijgen, omdat ik overal om me heen mensen lovend hoor praten over kart-achtige rijeigenschappen…en daar ben ik nogal gevoelig voor!

Alvast bedankt voor de reacties.

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

manuel315 schreef:
- Bij Mini 1000 ga ik er vanuit dat dit een motorblok is met 1000cc inhoud. Is er iemand die specificaties heeft van dit motorblok? Pk’s? Koppel? Is dat altijd een 4 cilinder? Kwaliteit en degelijkheid van deze blokken??




1000cc ja, 4 cylinder net als elke andere Mini. Zal wel iets van 40pk zijn maar de Mini heeft een zeer laag gewicht wat minstens zo belangrijk is.

Hopelijk lekt hij een beetje, want dat betekend dat er nog olie in zit. Engels spul he... MAar even serieus, 1000tjes zijn naar verluid ontzettend betrouwbaar. Was destijds al een evolutie van een 30 jaar oud blok. Zou ik me totaal niet druk om maken dat soort dingen zijn betrekkelijk eenvoudig te verhelpen.


- De auto heeft een de voorkant een sticker waar op staat: “Tuned By Koopman(s)”. Na wat op internet gezocht te hebben, kan ik niets vinden over Koopman tuning en Mini. Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen??



Okay, ik moest hier toch wel even lachen hoor... Ooit bij stilgestaan dat een vorige eigenaar dit zelf er voor de grap heeft opgeplakt en naar alle waarschijnlijkheid Koopman heette? :+)


- De auto is sinds sept. 2002 in het bezit van deze man en is, hem kennende, zorgvuldig en compleet gerestaureerd (overgespoten in ’t groen, gele rolkooi, kuipstoelen, etc). maar in april 2007 is de APK verlopen. De auto staat sindsdien ook stil. Zijn er in deze situatie nog speciale dingen waar ik op moet letten, buiten de aankooptips die vermeld staat op de site?? Ik moet er wel bij aantekenen, dat de auto altijd binnen heeft gestaan!
[...]
- Heeft iemand van jullie ervaring met het opnieuw APK laten keuren van een auto?? Moet ik hiermee dan naar het RDW?? Krijg ik dan een nieuw kenteken of hoe zit dit precies??




Nog specifieke technische redenen waarom deze auto niet meer gekeurd is?

Als de auto gewoon geldige papieren heeft en gewoon geschorst is (of een wel erg lang verlopen APK en nog steeds geen boete), of wel gewoon een kenteken heeft: Je hoeft alleen maar een afspraak te maken bij een keuringsstation in de buurt.* Let wel dat je niet op de openbare weg mag rijden met de auto, anders dan direct naar het adres van de afspraak.

* (als de auto goed rijdbaar gemaakt is...) :+)


Ik heb de auto nog niet in het echt gezien, behalve op foto’s. Deze foto’s kan ik op wens evt. hier plaatsen als jullie een betere indruk willen krijgen van de auto. Hoe de toestand in “real life” is, durf ik nu dan ook nog niet te zeggen. Dat geldt ook voor de kilometerstand.
[...]
- Heeft een van jullie een indicatie van wat zo een auto nog waard is?? Of wat althans een redelijke prijs is, om er voor te betalen??




Altijd lastig - zeker zonder foto. ;)

Het feit dat de body (indien NETJESSSS) compleet gelast, roestvrij, strak gemaakt en gespoten is doet VEEEEEEEL meer aan waarde dan een km-stand van een 1000 blokje dat je bij wijze van spreken voor een krat bier kan kopen. De km-stand kijk ik zelfs niet eens meer naar met die Minitjes, zeker boven een bepaalde leeftijd...

Ik hoop op positieve reacties en eerlijke antwoorden.



Altijd binnen gestaan en van een oud mannetje/vrouwtje geweest. Jaja, zo ken ik er nog wel een paar, van die leuke verkopers-verhaaltjes. :+)


Belangrijke vraag: In hoeverre ben je zelf in staat om te werken aan je auto? Kunde, werkplaats, gereedschap, lasapparatuur, vrije tijd, budget, wensen, etc. etc.?

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Omdat het toch wat meer algemene vragen zijn, en wat moet 'ie kosten ook een belangrijke, verplaats ik m uit Standaard Techniek.

default

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Bedankt voor de reactie tot nu toe. Dat de auto van een oudere man is, ben ik zeker van. De auto moet verkocht worden omdat het rijbewijs is afgenomen ivm Alzheimer. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat iemand van 30 jaar Alzheimer heeft.. Daarnaast is de auto van een bekende, die overigens geen kinderen hebben. Dus de afkomst van de auto, daar hoef ik niet over te twijfelen.

Nogmaals, volgens kentekengegevens van het RDW is de auto in 2002 op naam van deze man gekomen en is de APK verlopen op 2007. De reden dat de APK is verlopen, is denk ik omdat de auto sindsdien niet meer gebruikt is, en niet zo zeer vanwege technische gebreken.

Over Koopman...nee, niet bij stil gestaan :) Maar de meneer die de auto verkoopt, heet dan ook geen Koopman ;)

Ik heb nog geen garage, maar ga ik over tot koop, dan zoek ik wel een stalling hier in de buurt (met voorkeur gelijk een stukje waar ook wat te sleutelen valt). Van gereedschap heb ik alleen het standaard gedeelte. Lasapparaat en dergelijke heb ik niet en overigens ook niet de kennis van. Verder ben ik een beetje handig, maar heb ik geen ervaring met het zelf sleutelen aan auto's. Maar, omdat de Mini mijn inziens een simpele techniek heeft, ga ik ervan uit dat het wel makkelijk te leren is!

Olie verwisselen, filtertjes verwisselen, niewe bougies en zoiets, dat lukt me zeker. Een compleet blok uit elkaar halen word wat lastiger.
Wensen?? Tja, die heeft iedereen, maar die moet je dan ook aanpassen aan een budget. Vrije tijd krijg ik straks met m'n nieuwe baan een hoop! ;)

Enkele foto's onder de volgende link te vinden:

link


Alvast bedankt voor de moeite!

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Blits karretje voor een oudere man 8)

Neem even de tijd om de aankooptips op het forum te lezen, en bekijk de auto zeer aandachtig op de belangrijke punten.

Zoals je zelf zegt, lassen etc kan je niet zelf, simpelere dingen wel, dus zolang de body en subframes in goede staat zijn, zou het voor jou een interessante auto kunnen zijn.

Een en ander is ook afhankelijk wat de vraagprijs is, kijk eens rond wat auto's in vergelijkbare staat (roestvrij etc) zouden moeten opbrengen.

KM stand zegt niets, daar moet je niet eens naar kijken, ik heb tig tellers thuis liggen, elke dag kan ik mijn auto een nieuwe km stand geven. Zoals hierboven vermeld 1000cc tjes zijn over het algemeen heel betrouwbaar.

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Hele aparte Mini. Dat soort velgen bijv. nog nooit eerder gezien.

Wel geinig zo'n 1000 en dan met volledige rolkooi (leuke trouwens!) en dan (zo ver ik zie) met rondom trommelremmen.

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

volgens mij zijn dit DTM velgen.

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Ziet er idd erg grappig uit..wel appart! (in positieve zin)
Als je met de aankooptips in de aanslag, en er samen uit kan komen..zou ik zeggen....doen!

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Het ziet eruit alsof er aardig wat werk in zit, ik vraag me dan ook af of het standaard 1000cctje er nog in zit, misschien al wel een 1275...

default

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Wat is, zo volgens de foto's, dan een redelijke prijs waarvoor deze dingen worden verhandeld?? Er wel rekening mee houdende, dat de auto al een tijdje stil staat en zéker een nieuwe APK nodig heeft???

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Heel verschillend, kan van 500 tot 15.000 euro gaan... wat de gek er voor geeft/vraagt. Ligt echt aan de staat van de auto. Als er nergens een roestplekje te bekennen is moet je al gauw denken aan prijzen boven de 3500 euro. Onder de 2500 zijn het [i:3jzta961]vaak[/i:3jzta961] exemplaren met plaatwerk dat vervangen moet worden.

Met de aankooptips weet je al gauw genoeg of het een 'roestmonster' is ;)

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Zo'n fancy Mini had ik niet achter een oud mannetje gezocht. :D

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Misschien nog wel een belangrijkere vraag: waar wacht je op? :+)

default

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Ik moet alles met de vrouw van de eigenaar gaan regelen omdat die man zelf niet meer kan beslissen over zijn eigen spullen. Sowieso kan de auto pas worden overgeschreven al zijn vrouw het recht heeft om over hem te kunnen beslissen (curatorschap).

Tot die tijd.... :|

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Da's zwaar klote voor het echtpaar.

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Jah, dat maakt het toch wel een gevoelige kwestie, zeker als jij ook bekende bent van het echtpaar. :(

Het ziet er op eerste gezicht uit als een mooie Mini, als je van die stijl houd. Dus daar zal het echt niet aan liggen. :)

default

RE: Een aantal vragen over evt aanschaf 1000 cc

Dat is zeker zwaar klote. Maarja...bij het ouder worden, horen ook de gebreken die er vaak bijkomen. Daar hebben we niets aan te willen. Het is hopen dat alles zo goed mogelijk gaat en in de juiste banen wordt geleid.

Ik vind de stijl wel wat hebben. Hoewel een volledig origineel exemplaar, het natuurlijk beter zal doen op de markt. Ik vind het belangrijkste, dat de staat van de auto nu goed is. Dan is er in elk geval al een goede basis voor wat het ook mag worden.

Zodra ik meer weet, laat ik het jullie weten. Of het doorgaat, hangt af van wat de auto moet kosten, of ik 'n stalling vind en of ik op korte termijn 'n huis koop of niet ;)