Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Hallo allemaal!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen en mijn vriend overtuigen.... Het zit zo: Ik wil heel graag een mini! :D Ik vind het superleuke auto'tjes en ben er al een tijd verliefd op! O+ Nou hebben wij al een eigen auto (Daihatsu Rocky 4x4, meer de keuze van mijn vriend) en mijn vriend krijgt waarschijnlijk binnenkort een lease-auto. De Rocky houden we sowieso, omdat we die nodig hebben voor werkzaamheden op ons boerderijtje. Ik zou echter graag een eigen auto'tje willen: een mini dus! Om de kosten te drukken, lijkt een belastingvrije mini (tot 1981 dan zeker?) mij het meest geschikt. Nu is het natuurlijk zo dat dat hele oude auto'tjes zijn en volgens mijn vriend ben je daar heel veel tijd en geld aan kwijt om zo'n auto rijdende te houden. Omdat ik zelf helemaal geen verstand heb van autotechniek, is het niet echt handig als de mini om de haverklap stil staat... Mijn vriend is wel handig, maar wil er niet zijn taak van maken altijd mijn auto te repareren. Een (vrouwelijke) collega van mij heeft ook een mini en sleutelt daar zelf wel wat aan. Volgens haar is dat niet zo moeilijk. Het lijkt mij ook wel leuk om af en toe eens wat aan de mini te doen (sowieso een beetje opknappen en/of optunen), maar het moet niet zo zijn dat hij niet betrouwbaar is. Ik wil er (sowieso met goed weer) wel mee naar mn werk heen en weer kunnen rijden (in totaal 40 km, 4 keer per week).

[u:8rt6ut65]Mijn eisen zijn:[/u:8rt6ut65]
- Belastingvrije mini
- Zo zuinig mogelijke mini (minstens 1 op 15 gemiddeld)
- Betaalbare mini (maximaal 5000 euro)
- Een mini waar weinig technische problemen mee zijn
- Een betrouwbare mini (zonder problemen heen en weer naar werk kunnen rijden)

Mijn vragen zijn:
- Vraag ik nu iets wat eigenlijk niet kan?
- Kan een belastingvrije mini ook betrouwbaar zijn (ik zou dan wel een mini kopen, waar al aan gewerkt is, die rijklaar is en met APK)
- Waar moet ik opletten (m.a.w. wat moet er 'nieuw' of in ieder geval goed zijn) om de mini betrouwbaar te laten zijn?
- Hoe duur is zo'n 'betrouwbare' mini?
- Klopt het dat het zelf vervangen/repareren van dingen, relatief makkelijk is?
- Wat kan ik het beste doen/lezen om te leren hoe een mini in elkaar zit en hoe je dingen moet vervangen, repareren? Bestaat er bijvoorbeeld een cursus specifiek gericht op mini's?
- Kost een mini echt zoveel tijd, onderhoud, geld?
- Wanneer kun je echt niet met een mini rijden (bijv. nooit in de winter? Niet als er gepekeld is?)
- Moet een mini altijd in een verwarmde ruimte staan of is een schuur (onverwarmd en niet vorstvrij) goed genoeg?

Waarschijnlijk bedenk ik nog wel meer vragen, maar voorlopig is dit wel even genoeg ;)

Hopelijk hebben jullie antwoorden voor mij!

groetjes, Inge

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Guppie schreef:

Mijn vragen zijn:
1 Vraag ik nu iets wat eigenlijk niet kan?
2 Kan een belastingvrije mini ook betrouwbaar zijn (ik zou dan wel een mini kopen, waar al aan gewerkt is, die rijklaar is en met APK)
3 Waar moet ik opletten (m.a.w. wat moet er 'nieuw' of in ieder geval goed zijn) om de mini betrouwbaar te laten zijn?
4 Hoe duur is zo'n 'betrouwbare' mini?
5 Klopt het dat het zelf vervangen/repareren van dingen, relatief makkelijk is?
6 Wat kan ik het beste doen/lezen om te leren hoe een mini in elkaar zit en hoe je dingen moet vervangen, repareren? Bestaat er bijvoorbeeld een cursus specifiek gericht op mini's?
7 Kost een mini echt zoveel tijd, onderhoud, geld?
8 Wanneer kun je echt niet met een mini rijden (bijv. nooit in de winter? Niet als er gepekeld is?)
9 Moet een mini altijd in een verwarmde ruimte staan of is een schuur (onverwarmd en niet vorstvrij) goed genoeg?
groetjes, Inge



vr1: Nee hoor
vr2: voor die 5000 eur zeker wel.
vr.3: zal beginnen met het hele technische gedeelte.
vr.4: rond die 5000 eur kom je zeker.
vr.5 ja. als je er iets van weet en beetje technisch inzicht heb. en handig bent.
vr.6 veel lezen en kijken bij anderen en vragen stellen.
vr.7 jup. geld ligt eraan of je voor elk wissewasje naar de garage gaat.
vr.8 auto goed onderhouden. voor de winter goed in de was en vet zetten. enof teflon spray
vr.9. verwarmd is niet aan te raden beter onverwarmd en dat de ruimte goed doorlucht.

(oja dit is hoe ik er over denk...........iemand anders kan er vast wel het 1 en ander aan toevoegen en of corigeren)

gr. Dirk

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Waarom zou je perse een belastingvrije willen? De kosten per jaar vallen reuze mee voor een auto van minder dan 650 kilo (28 euries per kwartaal) en verzekering is ook bijna niets.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

- Belastingvrije mini
Goede keuze wat mij betreft, alleen kijk niet alleen naar de belastingen, het kost namelijk zowiezo niet veel per 3 maanden 30 euro ofzo?
Wat is je echte reden om belastingvrij te gaan?


- Zo zuinig mogelijke mini (minstens 1 op 15 gemiddeld)


Neem een 1000cc dat zijn de zuinigste + betrouwbaarste.

- Betaalbare mini (maximaal 5000 euro)

Voor dit geld kan je echt een goede betrouwbare mini kopen!

- Een mini waar weinig technische problemen mee zijn

km's niet kijken (onbetrouwbare km-tellers, motorwissels, klokjes rond). Vraag aan de verkoper wat hij daadwerkelijk gedaan heeft! Hopelijk geeft hij/zij een eerlijk antwoord.

- Een betrouwbare mini (zonder problemen heen en weer naar werk kunnen rijden)

Kan zekersteweten, alleen je moet er af en toe doorheen kijken. Mini's zijn geen moderne auto's en ze hebben af en toe een eigen wil/humeur.

- Waar moet ik opletten (m.a.w. wat moet er 'nieuw' of in ieder geval goed zijn) om de mini betrouwbaar te laten zijn?

Remmen + koppeling zijn wat mij betreft belangrijke onderdelen. Verder is het gewoon belangrijk dat je geen roest aan je subframes/belangrijke bevestigingen hebt, dat kunnen "dure" grapjes zijn. Motorisch kunnnen ze heel wat hebben, je moet rekening houden met max 150.000 km.

- Klopt het dat het zelf vervangen/repareren van dingen, relatief makkelijk is?

Technisch is het gewoon heel makkelijk, jaren 60/70 techniek met weinig moeilijke componenten (computers enzo). Logisch nadenken helpt al heel veel.

- Wat kan ik het beste doen/lezen om te leren hoe een mini in elkaar zit en hoe je dingen moet vervangen, repareren? Bestaat er bijvoorbeeld een cursus specifiek gericht op mini's?

Haynes is de bijbel van mini's tevens zijn er sleutelcursussen ge-organiseerd door de club, even zoeken op het forum of deze er nog zijn.

- Kost een mini echt zoveel tijd, onderhoud, geld?

Hobby's kosten zowiezo tijd, want daar praat je gewoon over. Maar je kan het zeker binnen de perken houden als je voorzichtig bent.

- Wanneer kun je echt niet met een mini rijden (bijv. nooit in de winter? Niet als er gepekeld is?)

Sommige mensen denken dat wel, maar dat zijn vaak mensen die erg gehecht zijn aan hun mini, of deze net opgeknapt hebben voor 10000 euro. Normale mensen rijden gewoon in de winter. Ook kan je je bodem beschermen tegen pekel/steenslag.

- Moet een mini altijd in een verwarmde ruimte staan of is een schuur (onverwarmd en niet vorstvrij) goed genoeg?

Schuurtje is goed genoeg wat mij betreft. Droog is vaak voldoende voor zo'n autotje.

Verder:
Kom een keer naar de clubdag/evenement, daar kun je met mensen praten over mini's, vaak helpt het om daadwerkelijk te zien waar je het over hebt, en kan je meteen kijken wat je zou willen kopen, want je hebt nogal veel verschillende mini's.

Succes!

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

[i:1c767j00]1 Vraag ik nu iets wat eigenlijk niet kan?[/i:1c767j00]
Geen idee. Denk dat je wel geluk moet hebben. Maar zou denk ik wel moeten kunnen.
[i:1c767j00]2 Kan een belastingvrije mini ook betrouwbaar zijn (ik zou dan wel een mini kopen, waar al aan gewerkt is, die rijklaar is en met APK)[/i:1c767j00]
Ja, tuurlijk kan dat. Maar waarom wil je een belastingvrije? Wegenbelasting is niet zo veel.
[i:1c767j00]3 Waar moet ik opletten (m.a.w. wat moet er 'nieuw' of in ieder geval goed zijn) om de mini betrouwbaar te laten zijn?[/i:1c767j00]
Zie de aankooptips onder Informatie:
http://www.minisevenclub.nl/body.php?sec=info
[i:1c767j00]4 Hoe duur is zo'n 'betrouwbare' mini?[/i:1c767j00]
Is maar net wat je tegenkomt. Kijk eens op de verschillende verkoopsites, hier op de markt en bij verschillende mini centres. Als je goed rondkijkt weet je vanzelf wat ergens een redelijke prijs voor is.
[i:1c767j00]5 Klopt het dat het zelf vervangen/repareren van dingen, relatief makkelijk is?[/i:1c767j00]
Het kan, maar onderschat het niet. Zoals Dirk zegt, je moet echt wel technisch inzicht hebben en handig zijn.
[i:1c767j00]6 Wat kan ik het beste doen/lezen om te leren hoe een mini in elkaar zit en hoe je dingen moet vervangen, repareren? Bestaat er bijvoorbeeld een cursus specifiek gericht op mini's?[/i:1c767j00]
De club heeft weleens sleutelcursussen. Daar leer je wel wat basisdingen. Verder als je even zoekt op het forum dan vind je wel wat boeken die handig zijn. Zoek bijvoorbeeld maar eens op Haynes of vraagbaak.
[i:1c767j00]7 Kost een mini echt zoveel tijd, onderhoud, geld?[/i:1c767j00]
Ja. Maar je moet het dan ook zien als een hobby en in elke hobby gaat geld zitten.
[i:1c767j00]8 Wanneer kun je echt niet met een mini rijden (bijv. nooit in de winter? Niet als er gepekeld is?)[/i:1c767j00]
Is net wat je zelf wilt. Sommigen zetten m in winterstalling, anderen rijden er niet mee als er gepekeld is en weer anderen rijden er gewoon meer door. Maar idd goed beschermen.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Bedankt voor de reacties tot nu toe!!

Nou, dat klinkt alvast positief... :)

Zag trouwens onder het kopje 'markt' een leuke gele (die wil ik!!!!) mini te koop staan voor 2750,- Wat denken jullie daarvan? (ik weet dat je daarvoor echt moet gaan kijken, maar misschien eerste indruk?)

En een 1100cc, hoe is dat qua betrouwbaarheid en zuinigheid?

groetjes, Inge

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Ik denk dat een hele mooie mini is. Heb hem vorige week nog gepakkeerd zien staan. Ik weet niet hoe hij er verder aan toe is.

Zuinig zijn ze wel de 1100-ers, ze zeggen wel dat 1100tjes oliebootjes zijn. Maar dat kan in dit geval misschien heel anders zijn. Vaak ligt het aan onderhoud enzo.

Zou zeggen, bellen en ga er eens langs! Hoe meer mini's je ziet en hoe meer verhalen je hoort des te beter wordt je oordeel over mini's. Niet meteen kopen in ieder geval! O:)

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Oliebootjes??? :?

Ok, nog een vraagje dan maar: Als ik nou geen belastingvrije mini zou nemen.... wat is dan een goed jaar? ;)

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

:P

oliebootjes zijn motorblokjes die veel olie lekken, dat kan je zien, zo'n motorblok is helemaal zwart van de olie

Wat een goed jaar is? pff dat is niet te zeggen, mini's uit 2000 kunnen net zo slecht zijn dan mini's uit 85. Engelse fabrieksbouwers zijn niet zo netjes met afwerking...

Je moet echt goed kijken bij je aankoop, je hebt goede mini's en slechte mini's dit is bijna geheel afhankelijk van de vorige bewoners.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Er zijn idd niet echt goede en slechte jaren. Zeker niet bij oldtimers. Dan gaat het helemaal over hoe goed de mini onderhouden is en natuurlijk of hij gerestaureerd is of niet. Dus idd gewoon gaan kijken en niet zo zeer letten op het jaartal.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

@Chielsea:
De term oliebootjes mbt 1100motoren is voornamelijk terug te vinden in het feit dat de 1100 motoren meer olie verbruiken. Die van mij verbrandt zo'n liter op 250 kilometer, maar lekt daarentegen geen druppel langs het blok. Er zijn echter ook 1100 blokjes die keurig droog zijn en weinig tot geen olie gebruiken.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Zo leer ik nog eens wat! :) Thanxxx

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

En ik ook ;)

default

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Hoi,

tja, mini's en geld.
Wat al gezegd is: pin je niet vast op belastingvrij, dat kost je de kop niet.

Verder: wij kochten in 1999 onze mini (impulsaankoop, liefde op het eerste gezicht) maar wij kochten hem wel bij een minispecialist: toen op de thuisreis het motorblok opblies, is dit op garantie vervangen.

De kosten zitten hem vooral in plaatwerk: het vervangen van verroeste delen kost veel tijd, het voorbereiden en spuiten nog meer. Dit zijn dingen die je niet gauw zelf (goed) kunt.

Het vervangen van een motorblok (3 jaar terug gedaan) is echter heel goed zelf te doen.

Kortom: ga voor de mini met de beste carrosserie die je je kunt veroorloven. Laat je niet verblinden door brede velgen, sportstoelen of blinkende uitlaten: allemaal dingen die je er zelf nog op kunt zetten.

Andere tip: ga naar een mini-specialist. De kans dat je dan achteraf met een slechte mini komt te zitten is dan veel kleiner. vanuit Beilen kan ik je wel wat bedrijven aanraden.
Zuinig: ga niet voor een 1275 (zit ergens rond de 1-10)

betrouwbaar/ weinig technische problemen: een standaard 1000-tje met carb is zo eenvoudig dat technische problemen zelfs door een abc garage opgelost kunnen worden. (de injectiemini's hebben te veel electronica met een eigen leven)carburateur deze mini's zijn dus ook makkelijker zelf te onderhouden.

Ben zelf uit de administratieve hoek, had nog nooit iets aan auto's gedaan (muv. band verwisselen)inmiddels dus motorblok vervangen, het nodige aan de remmerij electronica en wielophanging gedaan.
De mini rijdt zomer en winter, zelfs door 40 cm sneeuw (carter-sleepsporen).

Alleen wanneer je een perfectionist bent, er niet tegenkan dat er eens iets met je auto is, dan moet je er niet aan beginnen.

[size=75:2xrq3b4z][Bedrijfsnamen verwijderd, graag communiceren via pm – Demelza][/size:2xrq3b4z]

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Hallo!

Nou, ik heb besloten niet meteen tot impulsaankopen over te gaan, maar me eerst goed te informeren (via het forum, boeken en misschien clubdagen en cursussen van de club). Ook wil ik eerst weten of ik het echt leuk vindt om aan auto's te sleutelen en zou daarom graag meekijken/helpen met miniliefhebbers uit de omgeving (Beilen). Daarvoor heb ik een oproepje geplaatst (onder 'gevraagd') en ook al één reactie gekregen :). Meer reacties zijn altijd welkom! :D.

In dit topic werd vaak gevraagd waarom ik persé een belastingvrije mini zou willen. Mij ging het echt alleen om de kosten, maar als ik het zo hoor, maakt het weinig uit of je mini belastingvrij is of niet... Misschien kost een belastingvrije mini nog wel meer (aan onderhoud, reparaties e.d.) dan een wat nieuwere mini. Nu heb ik nog wel een vraag over de wat 'nieuwere' mini's: tot welk jaartal is de techniek van de mini nog vrij eenvoudig (en dus makkelijker zelf aan te sleutelen)? Want het lijkt me toch het leukst om zelf kleine reaparaties te doen (na de nodige cursussen... ;) ).

Ik kijk trouwens wel regelmatig op marktplaats en onder het kopje 'markt' op de site en word dan wel heel verliefd op sommige auto'tjes! O+ Waarschijnlijk gaan we binnenkort wel wat rondKIJKEN (jaja, ik heb mijn vriend ook al wat enthousiaster gekregen! :D ) om eens een goed beeld te krijgen van verschillende mini's en de staat waarin ze verkeren (lijstje waar je allemaal op moete letten van de site op zak....). En misschien worden we wel spontaan verliefd.... O+ O:)

groetjes, Inge

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Inge,

als je beginner bent, zou ik in ieder geval kijken naar een mini van voor 1992. In dit jaar is de injectie mini geintroduceerd in Nederland. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit een @#$%%^&* auto is om aan te sleutelen (ook nu al veel te lang bezig om een motorblok eruit te halen van een '92 SPI).

Groet ron

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Guppie schreef:
...

In dit topic werd vaak gevraagd waarom ik persé een belastingvrije mini zou willen. Mij ging het echt alleen om de kosten, maar als ik het zo hoor,

...




Hehe, nederlanders he ;) Altijd maar om het geld

Bij mij ging het vooral om de blauwe platen O:) En natuurlijk omdat het gewoon een oudere auto is :)

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

[/quote]
Hehe, nederlanders he ;) Altijd maar om het geld
[/quote]

:P

En ook omdat mn vriend een derde auto niet nodig vond... mede door de kosten... Dus dacht ik met een belastingvrije mini al een hindernis weg te nemen... :)" title="Evil" />

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

Heel veel plezier met rond kijken en veilige km.

Wij hebben nu 2 mini's ik had een mini maar was hem steeds kwijt aan me vriend en heb toen gezegt dat ie er zelf 1tje moest gaan halen. Hij heeft toen zijn bmw 535i verkocht voor een minitje. Dus meschien rij jou vriend straks ook wel in jouw mini ;)

Oja waar je ook goed op moet letten is de roest er zit altijd wel roest aan een mini dat hoort maar of er veel roest zit op bepaalde plekken (je APK-punten)

groetjes Yvon

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

het is toch altijd een gok, er kan altijd wat kapot gaan. ik zou als ik dat geld te besteden had gaan kijken voor een mini rond de 3500,- . die zijn er genoeg goede. en hield dan die 1500,- apart voor als er iets aan mocht komen. dan baal je niet zo erg als je 1500,- meer uitgeeft en er iets aan komt en je niks meer hebt om hem te maken. maar das mijn redenering.

ikzelf zou ook geen 1100 aanraden, heb er 1 gehad en die zoop onderhand meer olie als benzine, en was "gereviseerd"

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

ayla schreef:
als je beginner bent, zou ik in ieder geval kijken naar een mini van voor 1992.



Het omschakeljaar van carb naar injectie is 1991. Dus met een mini uit 1991 moet je goed opletten of het geen injectie is. Of korter gezegd, gewoon injectie mini's ontwijken als je zelf veel aan het onderhoud wil gaan doen.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

mijn tip's

koop een oldtimer (liefst van voor '77 ivm blauwe plaaten)
heeft nl ook veel voordelen in het verzekeren.

koop er een die plaatwerk technisch goed is (de techniek is relatief goedkoop te fiksen)

koop geen mini voor 5000 E koop er liever een voor de helft en hou het appart voor reparaties en modificatie wensen (die gaan er komen)

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

verzekeringen hebben al een voordeel bij 20 jaar oud : 1986.

RE: Een 'betrouwbare' (belastingvrije) mini... bestaat dat?

verzekeringen hebben al een voordeel bij 20 jaar oud : 1986



ja mist je een 2de auto op naam hebt en hem laat taxeren. en dan krijg je een klassiek verzekering, let er wel op dat je bij een oldtimer of klasiek verzekering meestal bent gebonden aan aan bepaald aantal km wat je mag rijden per jaar, en officieel niet mag gebruiken voor woon en werk verkeer