Ingediend door (b)engeltje op ma, 27-07-2009 19:09
Ger,
welkom op het forum.
Een antwoord op je vragen:
1) hebben ze vanaf 2000 al wel stuurbekrachtiging ?? ( niet dat het erg is al het niet zo is)
[i:2c17x0k2]Helaas. De classic Mini heeft geen stuurbekrachtiging. Bij een mini van 2000 is het echter wel mogelijk om deze bij 1 van de sponsoren in te laten bouwen.[/i:2c17x0k2]
2) en rijdt zo'n mini nog redelijk zuinig ??
[i:2c17x0k2]Het rijdt redelijk zuinig. Veel mensen rijden tussen de 1:10 tot 1:18. Beetje afhankelijk van hoe zwaar jou voet is. En nog wat andere bijkomende dingen, zoals breedte van de banden.
[/i:2c17x0k2]
3) en rijdt het ook lekker op de snelweg enzo ??
[i:2c17x0k2]Een mini is goed afgeveerd hoor. Lekker strak. Op de snelweg helemaal geen probleem. Anders zouden er ook niet zoveel mensen in Europa mee rijden.[/i:2c17x0k2]
Ingediend door (b)engeltje op ma, 27-07-2009 19:47
De motor heeft niets te maken met het stuurgedrag van de mini. De banden zorgen ervoor dat je zwaarder stuurt. Hoe breder de banden, hoe zwaarder je moet sturen.
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 27-07-2009 20:50
volgens mij gaat een Mpi Mini uit 2000 (multi point injection) standaard 180 km/h. Dit rijdt waarschijnlijk lekkerder op de snelweg dan een 1000cc omdat ze iets minder toeren maken bij bijv. 120 km/h.
En een groter stuur stuurt ook aanzienlijk licht natuurlijk. Hogere bandenspanning maakt ook wel iets uit. Zwaar sturen valt eigenlijk allemaal wel mee, tenzij je medische/ouderdoms klachten hebt of iets dergelijks. Mensen met stuurbekrachtiging zijn doorgaans gewoon verwend.
Een Mini met een 1300 komt prima mee op de snelweg, ik weet niet wat jij van je clubman met 1100 gewend bent? Ik zit met mijn 1300 carburateur geregeld achter de BMW's aan op de linkerbaan. Je moet wel durven, het lijkt allemaal heel erg snel in een minitje...
Veel MPI's hebben een langere eindoverbrening waardoor ze iets minder toeren maken bij dezelfde snelheid. Ik vind mijn kortere overbrenging lekkerder rijden, het trekt veel vlotter op, maar dat is persoonlijk. Ik draai ongeveer 4000rpm bij 120+km/h, wat iets minder kabaal geeft dan 100km/h bij ~3000rpm.
Goede banden zijn erg belangrijk, weet niet wat je er nu op hebt zitten?
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 27-07-2009 21:06
Gister toen ik terug ging van de clubdag, reed ik ook even een stuk volgas met mijn 1000cc: 155 km/h @ongeveer 5000 RPM, en gedroeg zich niet vreemd ofzo (was gewoon stabiel )
Ik weet niet hoe het zit bij 180km/h, maar dat zal wel nog beter zijn door de brede 13 inch velgen
En een MPI heeft natuurlijk een computer, dus die hoef je niet meer zelf af te stellen
Stuurbekrachtiging is normaal gesproken niet nodig in een Mini. Inparkeren gaat wel wat zwaar, soms te zwaar als je een wat mindere gezondheid hebt.
180 km/u haalt mijn Mpi ook wel, en ook nog wel een heel klein beetje meer, maar dat is dan wel op de teller die ongeveer 10 procent afwijkt.
Overigens kun je echt wel goed tot zeer goed meekomen met het overige verkeer op de snelweg. Lekker met de rest meerijden op de linkerbaan is geen probleem in NL. Alleen in Duitsland moet je zorgen dat je niet te lang links blijft plakken, want daar ga je het natuurlijk niet redden tegenover alle dikke bakken die daar rijden.
Kwa buitenafmetingen is en gewicht is een 1275cc motor overigens niet groter dan een 1000 cc of 850cc.
Schudden e.d. doet je auto alleen als er iets mis is met de wielophanging of wielen. Op de snelweg eet ik gerust een broodje of neem ik even een slok drinken, zonder problemen.
Wat verbruik betreft, dat kun je zo gek maken als je zelf wilt met een Mini. Ga voor een standaard 1275cc uit van ongeveer 1 op 14 met een gemiddelde rijstijl. 1 op 17 is ook wel haalbaar, als je veel op de snelweg rijdt en je daar een beetje inhoudt.
O ja, ik rij elke dag 80 km met mijn Mini op de snelweg, alweer bijna 2 jaar lang.
Wil je een MPi met stuurbekrachtiging...?? Momenteel heeft één van de adverteerders op deze site er 1 te koop. Anders gewoon een MPi aanschaffen zonder stuurbekrachtiging, tijdje rijden en wennen, en alsnog beslissen of je die uitgave er voor over hebt. Je kan ook kiezen voor een MPi op 12", die sturen toch iets lichter dan de sportpack's.
ben enigsinds bevooroordeeld met die velgen, kheb ze zelf ook...
ik heb nog steeds geen idee waar ze vandaag komen, er zijn niet veel sets van, ik ken ze alleen van d beachcomber zoals in het boek van jan de lange staat...
Texpert schreef: Wil je een MPi met stuurbekrachtiging...?? Momenteel heeft één van de adverteerders op deze site er 1 te koop. Anders gewoon een MPi aanschaffen zonder stuurbekrachtiging, tijdje rijden en wennen, en alsnog beslissen of je die uitgave er voor over hebt. Je kan ook kiezen voor een MPi op 12", die sturen toch iets lichter dan de sportpack's.
Grtz
de mini die ik op het oog heb heeft 12''
ik kan je de link wel geven dan kan je zien wat voor mini ik bedoel
ik heb het kenteken ook kunnen achterhalen ,( op de site van die minicenter hebben ze de kenteken platen afgeplakt met foto's maken ) ben pas die minicenter geweest en daar was het kenteken zichtbaar op de foto (die ik zelf gemaakt heb daar )
Houdt ook even rekening met het feit of je (motorisch) zelf wil knutselen
Je geeft aan dat je werken aan een mini leuk vind, hoort erbij, bij een mpi kun je motorisch niet zo heel veel doen/oplossen als je er problemen mee hebt. Je hebt zoveel sensoren, en dingen die met de computer geregeld worden.... (mijn mening hoor, ook de reden dat ik carb rijd )
Ook met eventueel opvoeren gaat dat net wat anders bij een injectie mini als bij een carb mini natuurlijk.
Nee, leeftijd zegt zeker niet alles, maar je moet gewoon goed nagaan voor jezelf wat je wil.
Als je een sportieve mini wil (looks en/of prestaties) kun je nu beginnen met een standaard mini, en dan aan passen, of kijken of je er 1 naar je zin kan vinden natuurlijk
Een mini kopen met wat werk is niet erg, als je zelf kan lassen/spuiten of iemand kent die het voor je kan, dan hoef je van een beetje roest ook niet te schrikken!
Zo ben ik ook een hele tijd aan het zoeken geweest naar een goede mini, wilde er eigenlijk 1 zelf gaan afbouwen, maar die basis mini heb ik niet weten te bemachtigen hahaha
Bedoel je met inruil?? Moet je niet doen bij een bedrijf die enkel Mini's verkoopt, dan krijg je er inderdaad te weinig voor terug. Beter eerst particulier verkopen, en daarna een Mini opzoeken.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 19:04
hallo beste mini rijders
ik ga binnenkort als alles mee zit (dat ik dus mijn huidige auto kwijt kan komen )
een mini cooper kopen van 2000
ik wil een paar dingen weten
hebben ze vanaf 2000 al wel stuurbekrachtiging ?? ( niet dat het erg is al het niet zo is)
en rijdt zo'n mini nog redelijk zuinig ??
en rijdt het ook lekker op de snelweg enzo ??
mvg ger-mini
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door (b)engeltje op ma, 27-07-2009 19:09
Ger,
welkom op het forum.
Een antwoord op je vragen:
1) hebben ze vanaf 2000 al wel stuurbekrachtiging ?? ( niet dat het erg is al het niet zo is)
[i:2c17x0k2]Helaas. De classic Mini heeft geen stuurbekrachtiging. Bij een mini van 2000 is het echter wel mogelijk om deze bij 1 van de sponsoren in te laten bouwen.[/i:2c17x0k2]
2) en rijdt zo'n mini nog redelijk zuinig ??
[i:2c17x0k2]Het rijdt redelijk zuinig. Veel mensen rijden tussen de 1:10 tot 1:18. Beetje afhankelijk van hoe zwaar jou voet is. En nog wat andere bijkomende dingen, zoals breedte van de banden.
[/i:2c17x0k2]
3) en rijdt het ook lekker op de snelweg enzo ??
[i:2c17x0k2]Een mini is goed afgeveerd hoor. Lekker strak. Op de snelweg helemaal geen probleem. Anders zouden er ook niet zoveel mensen in Europa mee rijden.[/i:2c17x0k2]
Groeten, Bram
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 19:15
hey bram
bedankt voor je reactie
ik ga het gewoon proberen of ie wel stuurbekrachtiging nodig heeft
want als ie net zo licht gaat als mijn oude mini dan is het niet nodig denk ik
maar dat kan ik altijd later nog bekijken
en 1:10 of 1:18 kan idd aan je voet liggen
ik heb heel soms een zware voet
maar de kosten maken me niet zoveel uit , die vergeet je denk ik toch wel als je lol hebt in je mini
en hoeveel liter brandstof gaat er eigelijk in de tank en hoeveel km zou je daar dan mee kunnen rijden ??
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door (b)engeltje op ma, 27-07-2009 19:17
Een mini van 2000 heeft officieel een 35L tank. Hier kan echter maar 29/30L in. En dan zit je op het randje.
Als je geluk hebt, dan kun je er iets meer dan 400/450km mee rijden. Ook weer afhankelijk van jou voet.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 19:29
400 is wel te doen hoor
ik maak ook niet heel veel km's per maand.
maar ik rij nu soms met een ouwe mini clubman 1100.
en die stuurt best licht vind ik
gaat het bij een mini van 2000 ook wel licht of stuurt die wat zwaarder omdat er een andere motor in zit ??
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door (b)engeltje op ma, 27-07-2009 19:47
De motor heeft niets te maken met het stuurgedrag van de mini. De banden zorgen ervoor dat je zwaarder stuurt. Hoe breder de banden, hoe zwaarder je moet sturen.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 20:03
oke
ik dacht dat een mini met 1.3 motor misschien zwaarder zou sturen ofzo
omdat het toch een iets grotere motor is (denk ik )
maar bedankt voor al je antwoorden
en als ik de mini binnen heb horen jullie het wel
en jullie ook nog velen jaren plezier toegewenst met de mini('s) he
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 27-07-2009 20:50
volgens mij gaat een Mpi Mini uit 2000 (multi point injection) standaard 180 km/h. Dit rijdt waarschijnlijk lekkerder op de snelweg dan een 1000cc omdat ze iets minder toeren maken bij bijv. 120 km/h.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 20:56
nog best een aardige snelheid voor zo'n wagentje
maar ik rij soms met de clubman en die rijdt ook wel 120 , als je de tijd neemt
maar dat is een 1100cc
en sommige mensen vertelde dat zo'n ouwe auto dan gaat schudden bij hoge snelheid.
maar heb er zelf nog geen last van gehad eigelijk
kan dat ook komen door de banden die je er onder hebt zitten ??
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Sjoerd24 op ma, 27-07-2009 20:59
En een groter stuur stuurt ook aanzienlijk licht natuurlijk. Hogere bandenspanning maakt ook wel iets uit. Zwaar sturen valt eigenlijk allemaal wel mee, tenzij je medische/ouderdoms klachten hebt of iets dergelijks. Mensen met stuurbekrachtiging zijn doorgaans gewoon verwend.
Een Mini met een 1300 komt prima mee op de snelweg, ik weet niet wat jij van je clubman met 1100 gewend bent? Ik zit met mijn 1300 carburateur geregeld achter de BMW's aan op de linkerbaan. Je moet wel durven, het lijkt allemaal heel erg snel in een minitje...
Veel MPI's hebben een langere eindoverbrening waardoor ze iets minder toeren maken bij dezelfde snelheid. Ik vind mijn kortere overbrenging lekkerder rijden, het trekt veel vlotter op, maar dat is persoonlijk. Ik draai ongeveer 4000rpm bij 120+km/h, wat iets minder kabaal geeft dan 100km/h bij ~3000rpm.
Goede banden zijn erg belangrijk, weet niet wat je er nu op hebt zitten?
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Demelza op ma, 27-07-2009 21:03
Dit is wel erg enthousiast hoor... 160 moet lukken, maar heel veel meer zit er niet in.
Zoek even op het forum op MPi. Dan kom je een hoop topics tegen die van toepassing zijn op jouw Mini.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door _mini_cooper_ op ma, 27-07-2009 21:06
Gister toen ik terug ging van de clubdag, reed ik ook even een stuk volgas met mijn 1000cc: 155 km/h @ongeveer 5000 RPM, en gedroeg zich niet vreemd ofzo (was gewoon stabiel )
Ik weet niet hoe het zit bij 180km/h, maar dat zal wel nog beter zijn door de brede 13 inch velgen
En een MPI heeft natuurlijk een computer, dus die hoef je niet meer zelf af te stellen
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 21:19
er zitten banden onder van het merk ' uniroyal ,rallye 280 '
deze
ik heb met de clubman 1x 120 gehaald op een 80km weg
maar de uitlaat moet nog gemaakt worden (is nog een beetje lek )
maar als dat gefixt is moet het wel sneller gaan denk ik
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Ivo op ma, 27-07-2009 21:30
Stuurbekrachtiging is normaal gesproken niet nodig in een Mini. Inparkeren gaat wel wat zwaar, soms te zwaar als je een wat mindere gezondheid hebt.
180 km/u haalt mijn Mpi ook wel, en ook nog wel een heel klein beetje meer, maar dat is dan wel op de teller die ongeveer 10 procent afwijkt.
Overigens kun je echt wel goed tot zeer goed meekomen met het overige verkeer op de snelweg. Lekker met de rest meerijden op de linkerbaan is geen probleem in NL. Alleen in Duitsland moet je zorgen dat je niet te lang links blijft plakken, want daar ga je het natuurlijk niet redden tegenover alle dikke bakken die daar rijden.
Kwa buitenafmetingen is en gewicht is een 1275cc motor overigens niet groter dan een 1000 cc of 850cc.
Schudden e.d. doet je auto alleen als er iets mis is met de wielophanging of wielen. Op de snelweg eet ik gerust een broodje of neem ik even een slok drinken, zonder problemen.
Wat verbruik betreft, dat kun je zo gek maken als je zelf wilt met een Mini. Ga voor een standaard 1275cc uit van ongeveer 1 op 14 met een gemiddelde rijstijl. 1 op 17 is ook wel haalbaar, als je veel op de snelweg rijdt en je daar een beetje inhoudt.
O ja, ik rij elke dag 80 km met mijn Mini op de snelweg, alweer bijna 2 jaar lang.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Red Flame op ma, 27-07-2009 23:15
mooie velg!!
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 23:25
dank je red flame
er is pas iemand bij ons geweest en die zei dat ze er orgineel onder horen
maar ben pas bij [een minigarage] geweest en daar hadden ze die velgen nog nooit gezien
dus denk dat het toch niet orgineel is , of wel ??
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Texpert op ma, 27-07-2009 23:29
Wil je een MPi met stuurbekrachtiging...?? Momenteel heeft één van de adverteerders op deze site er 1 te koop. Anders gewoon een MPi aanschaffen zonder stuurbekrachtiging, tijdje rijden en wennen, en alsnog beslissen of je die uitgave er voor over hebt. Je kan ook kiezen voor een MPi op 12", die sturen toch iets lichter dan de sportpack's.
Grtz
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Red Flame op ma, 27-07-2009 23:30
ben enigsinds bevooroordeeld met die velgen, kheb ze zelf ook...
ik heb nog steeds geen idee waar ze vandaag komen, er zijn niet veel sets van, ik ken ze alleen van d beachcomber zoals in het boek van jan de lange staat...
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op ma, 27-07-2009 23:35
de mini die ik op het oog heb heeft 12''
ik kan je de link wel geven dan kan je zien wat voor mini ik bedoel
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op zo, 02-08-2009 14:33
ik heb het kenteken ook kunnen achterhalen ,( op de site van die minicenter hebben ze de kenteken platen afgeplakt met foto's maken ) ben pas die minicenter geweest en daar was het kenteken zichtbaar op de foto (die ik zelf gemaakt heb daar )
hier het kenteken
84-gf-lf
en hier lijkt de mini op die ik wil gaan kopen
kan niet wachten tot ik hem heb
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door BadBert op di, 04-08-2009 12:13
En, gaat het deze worden?
Of heb je al weer andere op het oog
Houdt ook even rekening met het feit of je (motorisch) zelf wil knutselen
Je geeft aan dat je werken aan een mini leuk vind, hoort erbij, bij een mpi kun je motorisch niet zo heel veel doen/oplossen als je er problemen mee hebt. Je hebt zoveel sensoren, en dingen die met de computer geregeld worden.... (mijn mening hoor, ook de reden dat ik carb rijd )
Ook met eventueel opvoeren gaat dat net wat anders bij een injectie mini als bij een carb mini natuurlijk.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op di, 04-08-2009 12:46
ben nog een beetje aan het zoeken geweest op het wereld wijde web
en ben nog wel een leuke mini tegen gekomen
misschien dat die het wel gaat worden
hij is wel wat ouder , maar ja .. leeftijd zegt ook niet alles
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door BadBert op di, 04-08-2009 12:49
Nee, leeftijd zegt zeker niet alles, maar je moet gewoon goed nagaan voor jezelf wat je wil.
Als je een sportieve mini wil (looks en/of prestaties) kun je nu beginnen met een standaard mini, en dan aan passen, of kijken of je er 1 naar je zin kan vinden natuurlijk
Een mini kopen met wat werk is niet erg, als je zelf kan lassen/spuiten of iemand kent die het voor je kan, dan hoef je van een beetje roest ook niet te schrikken!
Zo ben ik ook een hele tijd aan het zoeken geweest naar een goede mini, wilde er eigenlijk 1 zelf gaan afbouwen, maar die basis mini heb ik niet weten te bemachtigen hahaha
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op do, 03-09-2009 19:12
ik vrees dat het niet door zal gaan
krijg te weinig terug voor de megane
baal er goed van
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door Texpert op do, 03-09-2009 19:46
Bedoel je met inruil?? Moet je niet doen bij een bedrijf die enkel Mini's verkoopt, dan krijg je er inderdaad te weinig voor terug. Beter eerst particulier verkopen, en daarna een Mini opzoeken.
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op do, 03-09-2009 19:58
het is ook niet bij een minidealer
maar ga het misschien proberen op marktplaats.
en dan kijken wat ze willen geven.
wil het liefst dit jaar nog een mini
RE: een mini kopen van 2000
Ingediend door ger-mini op wo, 14-10-2009 12:45
ik heb nog eens lang na zitten denken....
ik hou het toch maar bij 1 mini , dus er komt denk ik geen andere mini bij
maar de clubman die blijft wel hier
dan weten jullie dat ook weer