Eezi Bleed in de praktijk

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Beste formummers,

De afgelopen tijd bezig geweest met het vervangen van de standaard 8.4 inch schijven en remklauwen. In het verleden al eens de remslangen vervangen door metalen. Ontluchten op de klassieke manier met pedaalpompen. Nu heb ik een setje Easy/Eezi Bleed aangeschaft. Het principe lijkt me handig (knutsel meestal alleen) en de uitleg in de handleiding was helder. Ik vraag mij nog wel iets af.

Na het aansluiten van de Eezi Bleed, ten minste zo zie ik het nu, wordt het er uit het vaatje remolie in het systeem gedrukt. Alleen als ik begin met een gevuld vaatje en de dop op het reservoir schroef zit er een hoop lucht tussen de inhoud van het vaatje en het niveau in het reservoir. Aangesloten op een wiel duwt de luchtdruk in het vaatje toch al de lucht in het slangetje en mijn reservoir eerst het remsysteem in? Of zie ik dat fout. Ik heb de bleeder aangeschaft om beter de mogelijk achter gebleven lucht uit de leidingen te halen en het lijkt mij alsof ik er eerst heel wat in ga pompen. Ik dacht aan een manier om eerst alle lucht tussen de twee olieoppervlakken te laten verdwijnen maar na afloop opendraaien wordt dan een zooi en dat wil je met remolie niet hebben.

Heb ik het mis allemaal? Wie heeft ervaring met het gebruik van de Eezi Bleed.

Alvast bedankt.

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Heb nog nooit met een easy-bleed gewerkt, wel van plan trouwens. Maar volgens mij werkt het zo:

Je vult je remvloeistof-reservoir tot max, of gewoon tot vol, peil zakt toch nog wel. Je sluit de easy-bleed aan en gaat pompen, je perst dan de lucht uit de leidingen de easy-bleed in met de olie uit het reservoir. Door de pomp-werking is er ook zuiging vanuit de easy-bleed als je je pedaal los laat en dan zou die dus olie aan moeten zuigen ipv lucht. Op deze manier pers je uiteindelijk alle lucht uit de leidingen. Je zult wel het reservoir bij moeten vullen en er moet natuurlijk ook vloeistof in die easy-bleed zitten, dit is wel belangrijk anders blijf je bezig...

Je kunt dus ook een flesje olie en een passend slangetje gebruiken, het idee is dan hetzelfde...

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Juice,

Pompen met het pedaal is juist niet nodig. De vulfles wordt aangesloten op een van je (reserve) wielen met een klemmetje op het ventiel. Max. druk in de band mag 1.4 atm zijn. Door deze drukt loopt de remolie door als je een ontluchtingsnippel open draait. Zo kun je achter elkaar ontluchten of je remvloeistof vervangen.

Mijn vraag gaat over de lucht die in het slangetje van het vulfles en mijn remoliereservoir zit. Na het aansluiten zit daar namelijk (nog) geen remolie maar lucht. Wordt deze lucht met aanvoer van remolie uit de vulfles de remleidingen ingepompt? Ik heb nu (mogelijk) geen lucht meer in het remsysteem zitten en ik wil er zeker geen lucht bij hebben.

Groet,

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Volgens mij hebben jullie een communicatiestoornisje. De vraag gaat over de Eezy bleed die je aansluit op een reservewiel, niet over alleen een slangetje met een terugslagklep.
Ik heb al meerdere malen met de Eezy bleed gewerkt(met druk uit een reservewiel) en het werkt perfect.
De lucht in de slang tussen Eezy bleed en hoofdremcilinder kan nooit in je remsysteem komen.Mits je uiteraard je hoofdremcilinder eerst vult met remvloeistof.Je kan niet de lucht in de slang door de remvloeistof in je hoofdremcilinder persen.
Vervolgens wel de remmen in de goede volgorde ontluchten.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Abingdon,

Da's een ervaring waar ik naar op zoek was. Ondanks het overbrengen van remolie via het slangetje uit de vulfles naar het remcylinderreservoir blijft de lucht waar die is. Fijn, het weekend aan de slag!

Groet,

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Nog even dit: zorg wel dat de afsluitring in het dopje wat je op de hoofdremcilinder schroeft goed is en uiteraard goed aandraaien.
En pas op dat je geen reservewiel neemt met 2bar, maar max. 1,4.

Succes
Ben

RE: Eezi Bleed in de praktijk

of je pakt een jampotje, prikt een gaatje en boort 2x een gat door de deksel, door dat grote gat twee stukkies doorzichtige slang dat de bodem van het potje kan raken (onderop schuin afsnijden). je doet een bodumpie remvloeistof in het potje en het slangetje druk je op je ontluchtingsnippel die je een halve slag losdraaid.

dan je reservoir vullen tot de max, dekseltje erop en dan gaan pompen tot je geen bellekes meer in je potje hebt.

zonne slangetje is te koop bij de aquariumwinkel, let op koop 2 diameters, de nippels voor de voorkant en de koppelingshulpcilinder zijn dikker dan de nippels van de achterremmen. (vandaar de 2 slangetjes)

sorry, tis geen eezi-bleed, maar werkt super en kost echt nog geen euro...

RE: Eezi Bleed in de praktijk

met een easy bleed kun je alleen remmen ontluchten
bij je jampotje heb je wel twee mensen nodig.
1 om te pompen en 1 om de ontluchtings nippels open en dicht te draien en de luchtbelletjes in de gaten te houden

RE: Eezi Bleed in de praktijk

neej hoor, de ontluchtingsnippels blijven gewoon open, daarom zit het slangetje in de vloeistof, hij kan geen lucht meer aanzuigen...

inderdaad iemand die ff het pedaal een paar keer intrapt, maar dat kan een kind zelfs

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Met de Eezy bleed die je op een reservewiel aansluit kan het gewoon in je eentje doen.De 1,4 bar in de band zet je remsysteem onder druk en dan kan je in je eentje nippel voor nippel open draaien.
Ik heb het al meerdere malen gebruikt en het werkt echt perfect.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ik heb zelf ook een Eezibleed. Het systeem werkt erg simpel en eenvoudig. Ik had alleen wel enige problemen met de druk. Mijn reservewiel opgepompt tot 1,2 bar (ruim binnen de marge). En toch kwam er remvloeistof langs de zijkant naar buiten.

Dus ik vond hem niet helemaal optimaal omdat de rubbertjes die er bij zitten om hem af te sluiten slecht zijn. Ik heb daarom zelf deze aangepast.

Verder is het een super systeem omdat je alleen de remmen kunt ontluchten.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Bedankt, bedankt :)\\_

Voor de druktip, rubber sluitring d:)b en het delen van alle ervaringen met gebruik van dit hulpmiddel en het gewoon ontluchten. Ik deed het ook altijd 'gewoon' maar met een aantal andere onderdelen was de prijs gunstig. Ik heb het ook aangeschaft met de reden alleen aan remmen te kunnen werken. Soms is er gewoon niemand in de buurt om te helpen. Steeds naar die leuke buurvrouw voor het lenen van haar ene been gaat ook te veel opvallen. ;)

Ik ben zo een eind op weg geholpen.

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Dan had ik toch die buurvrouw gekozen...

Groet ron (die en geen leuke buurvrouw heeft en de eezibleed bij z'n broertje moet lenen).

RE: Eezi Bleed in de praktijk

het rubber van een remvloeistof resevoirdop is de beste oplossing om de eezibleed-dop aan te passen..
de rubbers die bijgeleverd zijn bij de set zijn ruk..dat klopt.1x gebruiken en kapoet.. :x
ik heb een ouwe dop van een remvloeistof reservoir gepakt en daar het rubber uit gewipt..en in de eezibleed-dop geprakt..

voor de rest aardig apperaat voor de 3 tientjes die die koste.. d:)b

;) >lekker remy sleutellen 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Clubbie,

De meegeleverde rubbers zien er degelijk uit. Gelukkig zat het bij het pakketje. Ik heb zelf al geen rubber meer onder de reservoirdop. Die is al vergaan. Ik hoop nog een nieuwe te vinden. Plaatselijk niet te krijgen. Hopelijk gaat ie langer mee dan jij beschrijft.

Gr.

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Mijn ervaring met de eezi bleed is nogal belabberd. Kwaliteit van de rubbers en slangen is zo slecht dat je bijna zeker weet dat het wel ergens lekt. Leuk als je net alles netjes in de lak hebt.....

Veel betere ervaring met een vacuumpomp die je op je remcilinders zet, zo wordt het bij de meeste professionele garages ook gedaan. Paar jaar geleden mij een motorzaak gekocht voor 5 tientjes. Eezibleed sindsdien niet meer aangeraakt.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Hoe werkt zo'n vacuumpomp dan? Ik heb namelijk ook alleen maar gezeur gehad met die eexibleed, slecht passende rubbers en veel lucht die aangezogen wordt.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

als je de easybleed gebruikt volgens de bijgeleverde beschrijving (dus eerst zonder remvloeistof test op lekkage) en dan pas vult is het een prima oplossing,
ik gebruik het dan ook liever dan een vacuumpomp,
nadeel vacuumpomp bij remmen ontluchten is dat je de ontluchtings nippels een stukje moet opendraaien anders kan er geen vloeistot en lucht uit het systeem,
maar dan zuig ik lucht langs de schroefdraad van de ontluchtings nippel,
misschien doe ik iets fout dan hoor ik het graag,
verder is de vacuumpomp prima geschikt voor andere doeleinden
benzine aanzuigen als de brandstofpomp een tijdje droog heeft gestaan,
of de vacuumvervroeging van de ontsteking testen,
of de vlotterkamer of remvloeistof reservoirs leegzuigen

RE: Eezi Bleed in de praktijk

remontluchter ziet er bijvoor zo uit: (zoeken op vacuumpomp geeft wat dubieuze resultaten...)



Blijft idd even proberen hoever je de ontluchtingsnippels open kan zetten. Maar die moeten toch ook open bij gebruiken van de eezibleed? De beste manier blijft toch altijd met behulp van de buurman/buurvrouw ;-)

Ennuh handleiding lezen? Doen mannen dat van te voren?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ik heb hem eerst getest maar de rubbers en slangen lijken niet goed aan te sluiten. Vooral het rubbertje aan de binnenkant van de dop van het flesje past totaal niet, gaat schuin zitten en lekt lucht. Over een paar weken mag ik het weer gaan proberen maar anders is zo'n vacuumpomp ook wel wat, of moeten deze op een compressor aangesloten worden?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ennuh handleiding lezen? Doen mannen dat van te voren?

doe het eens wel..scheelt een hoop topic's.. ;)

en nee..met eezibleed hou je niet alle ontluchters open..
1 per x openen..klaar? dicht doen..!
anders bouw je toch geen druk op.. 8) ? :?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ik kom deze pagina van Romess tegen. Voor 60 euro goedkoop denk ik.

link

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

de remontluchter op de site van BVA (veilingsite) is een proffesioneel apparaat wat in garages gebruikt wordt en welke hetzelfde systeem hanteert als de easybleed
houd bij eventueel bieden rekening met de BTW en de veilingkosten die er nog bij komen en je moet het apparaat ophalen bij een bedrijf in groningen

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Als ik het goed begrijp zijn er verschillende systemen:

- Eezibleed die werkt met druk van reserveband
- Professionele apparaten op elektriciteit die dit omzetten naar druk zoals die van Romess
- Handpompjes die werken met onderdruk zoals voorbeeld van henkmarius
- Slangetje op de nippel en aan de andere kant een injectiespuit
- Jampotje systeem al dan niet met ventiel als terugslagklep
- Buurvrouw systeem waar je dus met z'n 2en voor moet zijn
- Speciale ontluchtingsnippels: http://www.speedbleeder.com/

Zoals ik al aangaf werkte die eezibleed bij mij niet goed maar misschien had ik een maandagmorgen model. Ik ben wel op zoek naar een systeem wat betrouwbaar is en het liefst alleen kan. Wat is een goede optie?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Beumert,

Interessante vondst! De normale nippels roesten en vervuilen behoorlijk. Het kleine veertje met kogeltje lijkt me gevoelig voor weersinwerkingen. Wel een keer proberen waard. Het weekend eerst eens Eezi bleeden. :P De buurman is tenslotte het weekend ook thuis. ;)

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Nog een idee voor de knutselaars onder ons; Ik heb gewoon een fietsventiel in een remvloeistof reservoir dopje gemaakt, en zet er vervolgens dus gewoon de fietspomp op. werkt perfect en goedkoper kan niet!

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Die snap ik niet helemaal, kan je iets beter uitleggen hoe je hem gemaakt hebt of hoe het eruit ziet. Zoals ik het namelijk nu begrijp pomp je lucht je leidingen in...

RE: Eezi Bleed in de praktijk

je perst de remvloeisof door de leidingen de lucht blijft boven de vloeistof je moet er alleen voor zorgen dat het reservoir niet leeg raakt

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Jup, volgens mij doe je hetzelfde als met de eazy bleed, alleen moet je nu zelf af en toe het reservoir vullen.

Het maken is ook simpel, je neemt een dop, en sloopt de vlotter er af.
daarna knip je een ventiel van een fietsband af, zo dat er een rond stuk binnenband blijft zitten.
Je boort een gat in de dop waar het ventiel strak in past, hier druk je het ventiel door, een ring over het ventiel, en je draait het moertje er weer om waar je ventiel normaal mee in de velg vast zit.
Je kan er evt wat pakkingkit of iets dergelijks tussen smeren, dan weet je zeker dat het dicht zit.

Ik zal wel een foto'tje maken als daar nog belang naar is.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Hoe gaat het ontluchten dan in zijn werk? Een persoon pompen en andere nippels opendraaien of alleen iemand die pompt?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Forummers,

Vandaag lekker Eezi Gebleed :D en zonder problemen.

Een droge druktest met 1.8 bar vooraf en de rubbers onder de dopjes moesten wel hun werk doen. Strak dichtdraaien om geen lekkage te hebben. Daarna het vat afgevuld en aangesloten op een oude reserveband met 1.4 bar. Tuurlijk ging het nog even regenen en heeft de hele configuratie ongeveer 30 minuten op druk gestaan. Na afloop iets remolie op de dop van het cylinderreservoir. Dat kan nog iets beter worden aangedraaid. Het resevoir werd tot onder de dop aangevuld vanaf het vat. Ik moest er na afloop een beetje uithalen om op niveau te krijgen.

Prima remmerij weer. :P Toch een merkbaar harder rempedaal zonder al te veel lucht te hebben gezien. Tijdens het ontluchten geen remvloeistof langs het schroefdraad van de ontluchtnippels gezien. Met de omschreven vacuumpomp methode zou er dus geen lucht langs zijn ingezogen.

Ik ben tevreden en de buurman ook. ;)

Erwin 8)




RE: Eezi Bleed in de praktijk

ik neem aan dat je tijdens de eezybleed ontluchtings sessie niet hebt geprobeert om de olie uit de ontluchtings nippels tegen te houden want dan was er wel remolie langs de schroefdraad ontsnapt
dat er bij jou geen rem olie langs de schroefdraad kwam is omdat de remolie de weg van de minste weerstand volgt (dus uit de nippel en niet langs de schroefdraad)
met de vacuumpomp zuig je via de ontluchtingsnippel en komt er lucht langs de schroefdraad dus heb je geen controle of het lucht uit het remsysteem is of langs de nippels

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ik heb hier dus ook nog een eezibleed liggen.
Mijn problemen:
- Rubber wat in de dop op het flesje zit past niet goed, bij aandraaien gaat hij scheef zitten
- Nippels sloten niet goed af, zelfs niet met een beetje tape erom
- Bij stevig aandraaien van die nippels kwam er een barst in de dop

Ik heb er dus slechte ervaringen mee. Is er een systeem waar je een pomp op de HRC kan zetten en de nippels niet nodig hebt om te ontluchten?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Lotushenk.

Klopt wat je aangeeft. Ik heb de vloeistof niet tegengehouden. Volgende keer zal ik daar eens naar kijken.

Beumert,

Ik heb geen aandelen bij Eezi Bleed hoor. Het setje doet wat het moet doen maar ik kan mij wat jij beschrijft ook wel voorstellen. Echt oerdegelijk is het materiaal niet. Dopje en aansluitingen van de slangetjes kunnen ook gewoon kapot. Dat het setje nieuw is kan net dat verschil zijn. Zo worden er verschillende rubbers en dopjes bij geleverd voor HRC en koppelingscylinder. Kan zijn dat ik bij de volgende ronde wel met afdichtingsproblemen kom te zitten.

Groet,

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Het is mij overkomen met een nieuwe set. Ik kan er vast nog wel wat van maken daar niet van. Heb een nieuwe dop en nieuw rubbertje nodig en dan zal het beter werken.

Ben nog wel benieuwd naar het fietspomp verhaal.

EDIT: laat maar, fietspomp verhaal staat hier uitgelegd: http://s4.invisionfree.com/Mercedesforu ... wtopic=907

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Effe wat anders. Ik zie bij iedereen een Miniseven clublid logo staan. Ik ben ook lid maar geen logo. Moet je dat zelf aangeven in het profiel?

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

is off-topic, maar dat moet je idd zelf aangeven in je profiel. Gebruikerspaneel -> profiel -> lidmaatschap

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Gebruik al jaren deze set;
link
werkt als een tiet!

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Fazerray,

Interessant en een redelijke prijs. Ziet er zo al degelijker uit. Ik ga verder neuzen bij die site.

Bedankt!

Erwin 8)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Je kunt het spul ook kopen in Nederland.
PM me maar voor de gegevens als je interesse hebt!

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Zou je kunnen uitleggen hoe het werkt?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ik heb vandaag met eezibleed gewerkt en mn hele systeem ontlucht. Ik heb een nieuwe (ook 2e hands) hrc geplaatst maar toch nog steeds helemaal geen remdruk. Moet ik eerst pompen alvorens ik de eezibleed gebruik of totaal van het pedaal afblijven?

Joey

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Je hoeft het pedaal niet aan te raken.
Maar een 2ehands hoofdremcilinder??
Waarom heeft de vorige eigenaar hem gedemonteerd? Juistem....

Groet ron

RE: Eezi Bleed in de praktijk

De vorige gebruiker heeft deze niet zelf gedemonteerd van zijn mini maar gekocht (van ander forumlid die jaren op het forum zat) als vervanging voor een 'niet werkende' HRC. Deze is nooit gemonteerd omdat de mini verkocht is en er een andere mini voor terug kwam. Je begrijpt dat het mijn HRC was. Ik wist dus niet of hij werkte of niet al wist ik dit ook niet van de 'niet werkende' HRC want mijn eezibleed zoog valse lucht aan.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

ik heb hem ook. Werkt perfect! Je moet alleen het niveau in de fles in de gaten houden..... O:)

RE: Eezi Bleed in de praktijk

hoi,

Ik heb een probleem, (hrc, met gele band) ik zag op pagina twee van dit topic het idee van de extra dop met fiets ventiel er in om het reservoir op druk te krijgen, gemaakt, krijg er wel druk op maar... Uit de onderste aansluiting komt gewoon een pisstraaltje vloeistof als ik het reservoir op druk zet (zoals hoort). Maar op de bovenste aansluiting, welke naar mijn voorremmen gaat, komt niets uit, geen druppel vloeistof! ik krijg dus met geen mogelijkheid druk op de bovenste aansluiting, ik heb de hrc naar mijn mening goed ontlucht. Als ik via zo'n grote injectiespuit met stukje slang en een stukje leiding met nippel vloeistof in de hrc pers (of er uit zuig) komt er geen lucht meer uit, als ik dan het pedaal intrap krijg ik minimale vloeistof verplaatsing in die injectiespuit. Dit betekend dat als de hrc gevuld is dat hij wel vloeistof weg perst, maar niet vanuit het reservoir weer bij vult. Ik heb de hcr gedemonteerd alles los gehad de openingen door geblazen hij is dus schoon. (ook de rubbertjes op de plunjer zijn nieuw)

Iemand tips?

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Wanneer de leidingen op de HRC los zijn moet er vanzelf olie uitkomen.
Het kan zijn dat de plunjer niet vergenoeg naar beneden gaat zodat de openingen niet vrij komen.
Soort gelijk probleem gehad met het niet vrij komen van de remblokken van de remschijven, dit opgelost door de HRC te verhogen. Dit door middel van een opvul plaatje onder de HRC.

Succes

RE: Eezi Bleed in de praktijk

dank je!

Ga ik morgen proberen! Maar dan toch gek dat dit probleem zich 'opeens' voordoet... hij heeft altijd prima geremd ook zoals het nu gemonteerd zit.

RE: Eezi Bleed in de praktijk

Ik heb dit probleem ook gehad (Audi 50). Zuiger vast in de HRC, kan ook deels vastzitten/niet ver genoeg teruggaan waardoor hij het voor wel doet maar achter b.v. niet. De HRC kan je loshalen maar is wel een hoop gepruts en wees grondig met weer in elkaar zetten.

Deze HRC verplaatste wel vloeistof maar niet genoeg om fatsoenlijk druk te krijgen, even schoonmaken en klaar! Moet overigens dan wel echt ff uit elkaar halen, anders krijg je hem nooit mooi schoon en de evt. troep er uit. En als je dan toch bezig bent ff paar nieuwe rubbertje er in gooien (revisie).


Groeten,
Arthur

Eezibleed van Gunson werkt overigens top!
Zelf gebruik ik geen band maar de compressor met een reduceerventiel er op. d:)b