Hier zijn een aantal veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions, FAQ) uit het subforum [i:1hoew8yu]CM: Overige vragen en oplossingen[/i:1hoew8yu] verzameld. Gebruik van de informatie in deze FAQ is geheel voor eigen risico.
[size=150:1hoew8yu]Aankoop[/size:1hoew8yu] Ik wil een Mini kopen. Weten jullie er een te koop?
De Mini Seven Club Nederland heeft altijd een ruim aanbod van gebruikte Mini's op de advertentie-pagina. Dit zijn veelal particulier aangeboden Mini's. Daarnaast kun je denken aan algemene autosites, zoals:
[list:1hoew8yu][*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu][/list:u:1hoew8yu]
Hier zitten veel handelaren bij. Verder staan op http://www.marktplaats.nl ook altijd veel Mini's te koop. Directe link naar de Mini's: http://www.marktplaats.nl/print.php3?g=autos&u=mini
Ik wil een Mini kopen. Waar moet ik op letten?
We hebben op de site een artikel geplaatst met een aantal aankooptips.
Ik heb een Mini gevonden die ik wil kopen. Wat vinden jullie van de prijs/moet ik hem kopen?
Op afstand is het altijd moeilijk om een oordeel te vellen over een auto. Of de prijs klopt en of het überhaupt een verstandige aankoop is hangt sterk af van de staat van de auto. Algehele indruk, roest (zie ook vorige vraag) en kilometrage zijn allemaal factoren, naast natuurlijk de uitvoering. Het beste is om iemand met verstand van Mini's ernaar te laten kijken (in het echt, dus). Zij weten vaak waar op te letten en of bepaalde gebreken duur zijn of juist niet om te herstellen. Als je op het forum vertelt waar de Mini staat is er misschien iemand bereid om met je mee te gaan. Weet je specifieke gebreken, dan kun je ook op dit forum (subforum Techniek) proberen een antwoord te vinden op de vraag wat erbij komt kijken om het te herstellen.
Uit een advertentie met een fotootje (foto's op Internet zijn altijd flateus, met een beetje poetsen - hetzij in het echt, hetzij met Photoshop - kan het er al erg fraai uit zien) is slecht te zeggen of de auto de gevraagde prijs waard is.
Ik heb een Mini gevonden. De eigenaar zegt dat het een speciale editie is. Is het terecht dat hij er meer voor vraagt omdat hij zogezegd speciaal is?
Er zijn nogal wat zogenaamde "Special Editions" van de Mini uitgebracht in de loop der jaren. Zowat elke Mini heeft wel een toevoeging als Mayfair of Red Hot in de typenaam. In dat opzicht is het dus niets speciaals dat je een "speciale editie" tegenkomt. Het verschil zit hem meestal in een bekledingsstofje en wat striping. Voorbeelden hiervan zijn Mayfair, Jet Black, Red Hot, Checkmate, Racing Green, Flame Red, Kensington, British Open, etc. Je mag de auto best beoordelen op de uitrusting (British Open en Kensington hebben bijvoorbeeld een elektrisch schuifdak). Het naampje geeft je informatie over wat je kan verwachten en hoe de auto origineel hoort te zijn, maar maakt de auto op zichzelf niet meer waard - dat zit hem puur in eventuele extra's die bij die speciale editie horen. Een redelijk compleet overzicht van alle uitvoeringen die ooit in Nederland zijn verkocht is te vinden in het boekje "De Mini", van Jan de Lange (zie Het Grote Mini-boeken-topic)
Mijn vraag staat hier niet bij. Wat nu? Zoek alsjeblieft eerst op het forum, je bent niet de eerste die een Mini wil kopen en die met vragen zit. Sluit je vraag aan bij iets wat je vind, stel je vraag dan in het topic dat je gevonden hebt (open dus geen nieuw topic, er zijn er al zoveel over Mini's kopen - dit geldt in het algemeen op het forum; vind je een relevant topic waar je vraag bij past, dan verdient het de voorkeur om je vraag daar te plaatsen).
[size=150:1hoew8yu]Verzekeren[/size:1hoew8yu] Waar kan ik mijn Mini voordelig verzekeren?
Er zijn speciale Mini-verzekeringen, kijk bijvoorbeeld eens bij de sponsors van de site.
Natuurlijk is het ook mogelijk om de Mini via een normale autoverzekering te verzekeren. Hiervoor kun je gebruik maken van websites die een voordelige autoverzekering voor je selecteren, bijvoorbeeld:
[list:1hoew8yu][*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu][/list:u:1hoew8yu]
Het is belangrijk om na te gaan of de auto misschien in betere staat is dan je op grond van de geldende criteria als bouwjaar en kilometrage (waar vanuit wordt gegaan bij het bepalen van de dagwaarde) zou verwachten. Bijvoorbeeld omdat de auto gerestaureerd is. In zulke gevallen is het verstandig om de Mini te laten taxeren en te verzekeren tegen de taxatiewaarde. In sommige gevallen zal het aantrekkelijk kunnen zijn om een speciale klassiekerverzekering af te sluiten, als de auto daarvoor in aanmerking komt.
Aangezien Mini's nogal uiteenlopen in staat, is er geen pasklare oplossing te geven die in elke situatie de beste zal zijn. Het is zaak om gegeven jouw situatie goed te kijken naar de verschillende mogelijkheden en wat de polisvoorwaarden zijn. Een speciale verzekering kan voordelig lijken, maar als er geen bonus/malus-regeling is (extra korting bij elk jaar dat je geen schade rijdt - lees: geen verzekeringsclaims indient) bouw je geen noclaim-korting op, wat kan betekenen dat het verzekeren van een eventuele volgende auto weer duurder uitvalt. Bovendien zal eventueel opgebouwde noclaim-korting van een vorige verzekering verloren gaan, als je voor een dergelijke oplossing kiest. Heb je ergens al een andere auto verzekerd, informeer dan eens of er geen kortingsregeling is voor het verzekeren van extra auto's bij dezelfde maatschappij.
Wat is de dagwaarde van mijn Mini?
Helaas hebben wij nog geen website gevonden waar dit makkelijk op te zoeken is. Het beste is om je verzekeringsmaatschapij te raadplegen, die kunnen je het met de meeste zekerheid vertellen. Ook hier geldt in elk geval dat er nogal wat verschillende Mini's zijn. Controleer goed of de gegevens die de verzekering gebruikt om de waarde te bepalen, zoals bouwjaar en uitvoering, wel kloppen. Houd er rekening mee dat de Mini onder nogal wat verschillende merken geproduceerd is. Austin, Morris, Mini, Rover, Innocenti. Verwarrend, vooral als je er niet in zit, zoals de contactpersoon bij de verzekering.
[size=150:1hoew8yu]Onderhoud[/size:1hoew8yu] Ik ben niet/redelijk/verschrikkelijk handig. Kan ik zelf het onderhoud aan mijn Mini doen?
Dat is moeilijk zomaar te zeggen. Je kent jezelf het beste Feit is dat de techniek van een Mini niet ontzettend ingewikkeld is en er al snel klusjes zijn die je zelf kunt oplossen. In dat opzicht is het wel handig om een werkplaatshandboek te hebben, zoals het beroemd/beruchte Haynes (zie Het Grote Mini-boeken-topic). Wat je verder zelf kan doen hangt van jezelf af. De een trekt zijn hele Mini uit elkaar op de stoep en ziet wel, de ander heeft liever een dak boven z'n hoofd om alles in alle rust te kunnen doen. Als je specifieke vragen hebt dan kun je natuurlijk op dit forum terecht, in het subforum "Techniek Algemeen".
Nou, ik ga toch maar naar de garage. Waar moet ik naartoe?
Er zijn vrij veel garages in Nederland die de Mini in de vingers hebben. Om deze FAQ niet te zeer uit te laten puilen van de adressen is er een overzicht in een ander topic gemaakt: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=998
[size=150:1hoew8yu]De club[/size:1hoew8yu] Waar komt dat "Seven" in "Mini Seven Club Nederland" eigenlijk vandaan?
Dit hangt direct samen met de lange historie van de Mini Seven Club, die bijna net zo lang is als die van de Mini zelf.
Toen de Mini geïntroduceerd werd, in 1959, werd hij nog niet Mini genoemd. BMC (British Motor Corporation) had de auto ontwikkeld en had toen heel wat merken onder haar vleugels, waaronder Austin en Morris. Het kleine autootje, ontwikkeld als volwaardig alternatief voor de toenmalige "bubble cars" die op hun beurt hun bestaansrecht te danken hadden aan de oliecrisis, werd onder deze twee merknamen gelanceerd. De Austin-variant werd Austin Seven (veelal geschreven als Se7en) genoemd, als opvolger van de vooroorlogse Seven, die in Engeland zo'n beetje dezelfde rol vervulde als de T-Ford in Amerika. Bij Morris werd het de Mini Minor, als klein broertje van de Morris Minor. De autootjes verschilden op details, zoals het patroon van de grille.
De club is in 1962 - dus slechts drie jaar na de introductie van de auto - opgericht als de Austin Seven Club Nederland, voor berijders van de Austin. Zeker weten we het niet, maar we verwachten dat er in de loop der jaren ook heel wat leden bijkwamen met een Morris Mini (Minor, maar die laatste toevoeging verdween in de volksmond al snel), aangezien het natuurlijk essentieel dezelfde autootjes waren. De naamswijziging naar Mini Seven Club Nederland kwam vrij laat, in de zeventiger jaren, bij een fusie tussen de Austin Seven Club Nederland en de Mini Seven Club Zuid-Holland.
Toen de auto nog later gewoon onder de enkele noemer "Mini" bekend raakte is de naam van de club nooit aangepast (waarom ook, zit een leuk stukje historie aan vast). Het geeft dus aan hoe oud de club is: zo oud dat de Mini toen nog niet eens in het algemeen als "Mini" bekend stond.
Overigens, het is dus een misverstand dat de auto ooit voluit Mini Seven heette. Als eerbetoon heeft Rover laat in de jaren 90 wel een uitvoering gevoerd die Mini Seven heette, maar dat moet meer als eerbetoon aan de Austin Seven gezien worden. In 2006 heeft BMW opnieuw een Mini Seven als special edition uitgebracht.
[size=150:1hoew8yu]Vragen en opmerkingen[/size:1hoew8yu] Mijn vraag wordt niet beantwoord in deze FAQ. Wat nu?
Raadpleeg allereerst de zoek-functie van het forum, om te kijken of iemand al eens dezelfde vraag heeft gesteld. Daarna ben je natuurlijk welkom om je vraag gewoon te stellen in het forum.
Volgens mij klets je maar wat, daar klopt niks van. Waar kan ik dat kwijt?
In het subforum "Forum Algemeen" is een topic getiteld "FAQ Mini Chat feedback". Hierin kun je alle feedback over deze FAQ kwijt.
Waarom staat de vraag "..." niet in de FAQ?
Misschien is die wel vergeten Als je denkt dat er iets mist in de FAQ kun je dat ook melden in het topic in "Forum Algemeen".
[size=75:1hoew8yu][edit: titel aangepast aan nieuwe naam subforum - Crispy][/size:1hoew8yu]
RE: FAQ Overige vragen en oplossingen
Ingediend door Eelke op do, 10-10-2002 10:43
Hier zijn een aantal veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions, FAQ) uit het subforum [i:1hoew8yu]CM: Overige vragen en oplossingen[/i:1hoew8yu] verzameld. Gebruik van de informatie in deze FAQ is geheel voor eigen risico.
[size=150:1hoew8yu]Aankoop[/size:1hoew8yu]
Ik wil een Mini kopen. Weten jullie er een te koop?
De Mini Seven Club Nederland heeft altijd een ruim aanbod van gebruikte Mini's op de advertentie-pagina. Dit zijn veelal particulier aangeboden Mini's. Daarnaast kun je denken aan algemene autosites, zoals:
[list:1hoew8yu][*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu][/list:u:1hoew8yu]
Hier zitten veel handelaren bij. Verder staan op http://www.marktplaats.nl ook altijd veel Mini's te koop. Directe link naar de Mini's: http://www.marktplaats.nl/print.php3?g=autos&u=mini
Ik wil een Mini kopen. Waar moet ik op letten?
We hebben op de site een artikel geplaatst met een aantal aankooptips.
Ik heb een Mini gevonden die ik wil kopen. Wat vinden jullie van de prijs/moet ik hem kopen?
Op afstand is het altijd moeilijk om een oordeel te vellen over een auto. Of de prijs klopt en of het überhaupt een verstandige aankoop is hangt sterk af van de staat van de auto. Algehele indruk, roest (zie ook vorige vraag) en kilometrage zijn allemaal factoren, naast natuurlijk de uitvoering. Het beste is om iemand met verstand van Mini's ernaar te laten kijken (in het echt, dus). Zij weten vaak waar op te letten en of bepaalde gebreken duur zijn of juist niet om te herstellen. Als je op het forum vertelt waar de Mini staat is er misschien iemand bereid om met je mee te gaan. Weet je specifieke gebreken, dan kun je ook op dit forum (subforum Techniek) proberen een antwoord te vinden op de vraag wat erbij komt kijken om het te herstellen.
Uit een advertentie met een fotootje (foto's op Internet zijn altijd flateus, met een beetje poetsen - hetzij in het echt, hetzij met Photoshop - kan het er al erg fraai uit zien) is slecht te zeggen of de auto de gevraagde prijs waard is.
Ik heb een Mini gevonden. De eigenaar zegt dat het een speciale editie is. Is het terecht dat hij er meer voor vraagt omdat hij zogezegd speciaal is?
Er zijn nogal wat zogenaamde "Special Editions" van de Mini uitgebracht in de loop der jaren. Zowat elke Mini heeft wel een toevoeging als Mayfair of Red Hot in de typenaam. In dat opzicht is het dus niets speciaals dat je een "speciale editie" tegenkomt. Het verschil zit hem meestal in een bekledingsstofje en wat striping. Voorbeelden hiervan zijn Mayfair, Jet Black, Red Hot, Checkmate, Racing Green, Flame Red, Kensington, British Open, etc. Je mag de auto best beoordelen op de uitrusting (British Open en Kensington hebben bijvoorbeeld een elektrisch schuifdak). Het naampje geeft je informatie over wat je kan verwachten en hoe de auto origineel hoort te zijn, maar maakt de auto op zichzelf niet meer waard - dat zit hem puur in eventuele extra's die bij die speciale editie horen. Een redelijk compleet overzicht van alle uitvoeringen die ooit in Nederland zijn verkocht is te vinden in het boekje "De Mini", van Jan de Lange (zie Het Grote Mini-boeken-topic)
Mijn vraag staat hier niet bij. Wat nu?
Zoek alsjeblieft eerst op het forum, je bent niet de eerste die een Mini wil kopen en die met vragen zit. Sluit je vraag aan bij iets wat je vind, stel je vraag dan in het topic dat je gevonden hebt (open dus geen nieuw topic, er zijn er al zoveel over Mini's kopen - dit geldt in het algemeen op het forum; vind je een relevant topic waar je vraag bij past, dan verdient het de voorkeur om je vraag daar te plaatsen).
[size=150:1hoew8yu]Verzekeren[/size:1hoew8yu]
Waar kan ik mijn Mini voordelig verzekeren?
Er zijn speciale Mini-verzekeringen, kijk bijvoorbeeld eens bij de sponsors van de site.
Natuurlijk is het ook mogelijk om de Mini via een normale autoverzekering te verzekeren. Hiervoor kun je gebruik maken van websites die een voordelige autoverzekering voor je selecteren, bijvoorbeeld:
[list:1hoew8yu][*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu]
[*:1hoew8yu]link[/*:m:1hoew8yu][/list:u:1hoew8yu]
Het is belangrijk om na te gaan of de auto misschien in betere staat is dan je op grond van de geldende criteria als bouwjaar en kilometrage (waar vanuit wordt gegaan bij het bepalen van de dagwaarde) zou verwachten. Bijvoorbeeld omdat de auto gerestaureerd is. In zulke gevallen is het verstandig om de Mini te laten taxeren en te verzekeren tegen de taxatiewaarde. In sommige gevallen zal het aantrekkelijk kunnen zijn om een speciale klassiekerverzekering af te sluiten, als de auto daarvoor in aanmerking komt.
Aangezien Mini's nogal uiteenlopen in staat, is er geen pasklare oplossing te geven die in elke situatie de beste zal zijn. Het is zaak om gegeven jouw situatie goed te kijken naar de verschillende mogelijkheden en wat de polisvoorwaarden zijn. Een speciale verzekering kan voordelig lijken, maar als er geen bonus/malus-regeling is (extra korting bij elk jaar dat je geen schade rijdt - lees: geen verzekeringsclaims indient) bouw je geen noclaim-korting op, wat kan betekenen dat het verzekeren van een eventuele volgende auto weer duurder uitvalt. Bovendien zal eventueel opgebouwde noclaim-korting van een vorige verzekering verloren gaan, als je voor een dergelijke oplossing kiest. Heb je ergens al een andere auto verzekerd, informeer dan eens of er geen kortingsregeling is voor het verzekeren van extra auto's bij dezelfde maatschappij.
Wat is de dagwaarde van mijn Mini?
Helaas hebben wij nog geen website gevonden waar dit makkelijk op te zoeken is. Het beste is om je verzekeringsmaatschapij te raadplegen, die kunnen je het met de meeste zekerheid vertellen. Ook hier geldt in elk geval dat er nogal wat verschillende Mini's zijn. Controleer goed of de gegevens die de verzekering gebruikt om de waarde te bepalen, zoals bouwjaar en uitvoering, wel kloppen. Houd er rekening mee dat de Mini onder nogal wat verschillende merken geproduceerd is. Austin, Morris, Mini, Rover, Innocenti. Verwarrend, vooral als je er niet in zit, zoals de contactpersoon bij de verzekering.
[size=150:1hoew8yu]Onderhoud[/size:1hoew8yu]
Ik ben niet/redelijk/verschrikkelijk handig. Kan ik zelf het onderhoud aan mijn Mini doen?
Dat is moeilijk zomaar te zeggen. Je kent jezelf het beste Feit is dat de techniek van een Mini niet ontzettend ingewikkeld is en er al snel klusjes zijn die je zelf kunt oplossen. In dat opzicht is het wel handig om een werkplaatshandboek te hebben, zoals het beroemd/beruchte Haynes (zie Het Grote Mini-boeken-topic). Wat je verder zelf kan doen hangt van jezelf af. De een trekt zijn hele Mini uit elkaar op de stoep en ziet wel, de ander heeft liever een dak boven z'n hoofd om alles in alle rust te kunnen doen. Als je specifieke vragen hebt dan kun je natuurlijk op dit forum terecht, in het subforum "Techniek Algemeen".
Nou, ik ga toch maar naar de garage. Waar moet ik naartoe?
Er zijn vrij veel garages in Nederland die de Mini in de vingers hebben. Om deze FAQ niet te zeer uit te laten puilen van de adressen is er een overzicht in een ander topic gemaakt: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=998
[size=150:1hoew8yu]De club[/size:1hoew8yu]
Waar komt dat "Seven" in "Mini Seven Club Nederland" eigenlijk vandaan?
Dit hangt direct samen met de lange historie van de Mini Seven Club, die bijna net zo lang is als die van de Mini zelf.
Toen de Mini geïntroduceerd werd, in 1959, werd hij nog niet Mini genoemd. BMC (British Motor Corporation) had de auto ontwikkeld en had toen heel wat merken onder haar vleugels, waaronder Austin en Morris. Het kleine autootje, ontwikkeld als volwaardig alternatief voor de toenmalige "bubble cars" die op hun beurt hun bestaansrecht te danken hadden aan de oliecrisis, werd onder deze twee merknamen gelanceerd. De Austin-variant werd Austin Seven (veelal geschreven als Se7en) genoemd, als opvolger van de vooroorlogse Seven, die in Engeland zo'n beetje dezelfde rol vervulde als de T-Ford in Amerika. Bij Morris werd het de Mini Minor, als klein broertje van de Morris Minor. De autootjes verschilden op details, zoals het patroon van de grille.
De club is in 1962 - dus slechts drie jaar na de introductie van de auto - opgericht als de Austin Seven Club Nederland, voor berijders van de Austin. Zeker weten we het niet, maar we verwachten dat er in de loop der jaren ook heel wat leden bijkwamen met een Morris Mini (Minor, maar die laatste toevoeging verdween in de volksmond al snel), aangezien het natuurlijk essentieel dezelfde autootjes waren. De naamswijziging naar Mini Seven Club Nederland kwam vrij laat, in de zeventiger jaren, bij een fusie tussen de Austin Seven Club Nederland en de Mini Seven Club Zuid-Holland.
Toen de auto nog later gewoon onder de enkele noemer "Mini" bekend raakte is de naam van de club nooit aangepast (waarom ook, zit een leuk stukje historie aan vast). Het geeft dus aan hoe oud de club is: zo oud dat de Mini toen nog niet eens in het algemeen als "Mini" bekend stond.
Overigens, het is dus een misverstand dat de auto ooit voluit Mini Seven heette. Als eerbetoon heeft Rover laat in de jaren 90 wel een uitvoering gevoerd die Mini Seven heette, maar dat moet meer als eerbetoon aan de Austin Seven gezien worden. In 2006 heeft BMW opnieuw een Mini Seven als special edition uitgebracht.
[size=150:1hoew8yu]Vragen en opmerkingen[/size:1hoew8yu]
Mijn vraag wordt niet beantwoord in deze FAQ. Wat nu?
Raadpleeg allereerst de zoek-functie van het forum, om te kijken of iemand al eens dezelfde vraag heeft gesteld. Daarna ben je natuurlijk welkom om je vraag gewoon te stellen in het forum.
Volgens mij klets je maar wat, daar klopt niks van. Waar kan ik dat kwijt?
In het subforum "Forum Algemeen" is een topic getiteld "FAQ Mini Chat feedback". Hierin kun je alle feedback over deze FAQ kwijt.
Waarom staat de vraag "..." niet in de FAQ?
Misschien is die wel vergeten Als je denkt dat er iets mist in de FAQ kun je dat ook melden in het topic in "Forum Algemeen".
[size=75:1hoew8yu][edit: titel aangepast aan nieuwe naam subforum - Crispy][/size:1hoew8yu]