gelijkvorimigheidsattest?

default

RE: gelijkvorimigheidsattest?

hebben alle mini's van alle bouwjaren een gelijkvormigheidattest?

want bij een vw kever van ongeveer voor 1970 hebben dit niet.
dit wil in belgië zeggen dat je naar de keuring kan gaan en een flip front, brede wielen, andere motor in je kevertje kan zetten zonder dat ze er iets van kunnen zeggen.

als dit nu ook eens mogelijk was met een mini :D dan heb ik nog wel enkele ideetjes

of zit ik fout?

groeten,

stijn

RE: gelijkvorimigheidsattest?

Ik hoorde een keer iets over hotrods, dat in Nederland alles te maken heeft met een speciaal bouwjaar, dus alles onder 19??.

In Belgie zijn ze daar volgens mij nog makkelijker in.

RE: gelijkvorimigheidsattest?

dit is een grijs gebied. Als je een flipfront plaatst, verander je de constructie van de auto. Officieel moet je dan een rdw-keuring hebben.

Je mag bijvoorbeeld ook niet zomaar een subframe vervangen door een as.

De APK zal er vaak niets van zeggen.

Wouter

RE: gelijkvorimigheidsattest?

15-06-1968. Dit wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn. Ik ken ook een Van van 1967 die van pure miserie als oldtimer ingeschreven is, omdat men op de keuring per sé een gelijkvormigheidsattest nodig had.

Zoals Wouter al zei: let wel op met je veranderingen. Als je een oldtimerkeuring hebt, zit je wel "op rozen" voor wat betreft de keuring, maar denk wel aan mogelijke gevolgen bij een aanrijding met zwaargewonden of doden. Zowel voor jezelf/mede-inzittenden als voor de reactie van je verzekering.

RE: gelijkvorimigheidsattest?

In Belgie zijn ze daar volgens mij nog makkelijker in.



ja zeg wel, wij mogen niets doen van veranderingen. In Nederland, als ik me niet vergis, mogen jullie andere motors steken zolang het maar hetzelfde aantal cilinders zijn, klopt dit ?

In Belgie:( kan je niets doen, je mag alleen je vermogen verlagen. Je kan toestemming vragen aan de fabrikant voor een andere motor te steken, maar die gever ze je toch nooit

[size=75:333fzp2j][Edit: quote-syntax gecorrigeerd, gebruik a.u.b. de preview voor je je bericht post om dit soort dingen te controleren - Eelke][/size:333fzp2j]

RE: gelijkvorimigheidsattest?

Nou, niet helemaal :) Er zijn strikt genomen regels over de vermogenstoename. Het enige is dat als je een andere A-series motor erin legt, er geen politieambtenaar is die het verschil ziet. Echt een andere motor, zoals een Honda ofzo, mag ook in Nederland niet zomaar, daarvoor moet een herkeuring plaatsvinden.

RE: gelijkvorimigheidsattest?

Ooit kom ik naar de oldtimerkeuring met de zotste mini , VTEC of iets anders, ook al zitten er roestgaten in de mini, gewoon om die mannen van de keuring te pesten.
Heb namelijk al veel te veel miserie gehad met de keuring tesamen met mijn broer. (We kochten een auto gekeurd voor verkoop, maar de auto was ergens anders gekeurd op valse papieren en ze wouden het niet toegeven in de keuring enzo konden we niets doen...miserie...)

default

RE: gelijkvorimigheidsattest?

dus normaal gezien als ik een mini koop die oude genoeg is zodat hij geengelijkvormigheidsattest heeft kan ik een flip front enz bouwen zonder probelemen

RE: gelijkvorimigheidsattest?

@ minifreak: zie maar dat ze jouw niet nogmaals pesten ! het gezegde "wie wind zaait, zal storm oogsten" gaat zeker bij die mannen op. Rij niet tegen hun kar, want die gasten kunnen daar niet mee lachen. Met andere woorden: let op voor de weerbots !!!

Tot hiertoe heb ik nooit problemen gehad met de keuring (terecht een rode kaart krijgen valt bij mij niet onder problemen hebben). Zolang jij redelijk blijft, zijn zij dat normaalgezien ook.

@ stijn2000: als je graag een flipfront op een oltdimer (1 die oud genoeg is!)wil, raad ik je toch aan van eerst de oldtimerkeuring te passeren voordat je een flipfront steekt.

de groeten,

default

RE: gelijkvorimigheidsattest?

Ik snap niet waar jullie die informatie van daan halen. Een auto zonder gelijkvormigheidsattest mag helaaml niet op de openbare weg komen. Het gelijkvormigheids attest komt overeen met de kentekenbewijzen van Nederland. Zonder dit attest kun je je auto ook niet verkopen, laat staan keuren.

bron: DIV Brussel.......
Gelijkvormigheidsattest

Door dit attest, afgeleverd door de verdeler van het voertuigmerk, wordt aan de koper bevestigd dat het voertuig volledig overeenstemt met de reglementering inzake goedkeuring ("beschrijving" en proces-verbaal van goedkeuring).

Dit attest moet het voertuig waarop het slaat steeds vergezellen, zelfs in geval van verandering van eigenaar (en trouwens ook bij iedere technische controle) : eis het dus bij de verkoper, en voeg het niet bij uw inschrijvingsaanvraag ! (En voor een voertuig met LPG, eis ook het LPG-attest.)
Wanneer het CHASSIS, het MERK en/of het TYPE verbeterd moet(en) worden, voeg dan een fotokopie van het GELIJKVORMIGHEIDSATTEST bij.

Dan geld dat er bij een aanvraag voor oldtimer ook een keurring is en die is niet verschillend of anders dan andere auto's. Eenmaal de auto gekeurd en
men heeft de O platen men beperkt is in het gebruik.
Hier is het voorbeeld van de « verklaring » :

titularis :
naam en voornaam :
adres :
postnr. En gemeente :

voertuig :
aard :
merk en type :
chassisnummer :
eerste indienststelling op :
ingeschreven onder plaat nr. :

Ik verklaar dat bovenvermeld voertuig, sedert meer dan vijfentwintig (personenauto’s, auto’s dubbel gebruik en minibussen) en dertig jaar (andere voertuigen, uitgezonderd motorfietsen) in gebruik, slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ter gelegenheid van toegelaten manifestaties ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

In toepassing van de bepalingen van artikel 2, §2,7° van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, zal dit voertuig dan ook niet meer aan de technische controle onderworpen worden.

Datum : Handtekening van de titularis van het voertuig :

De oldtimers die van eigenaar en/of van nummerplaat veranderen, zullen VERPLICHT een plaat toegewezen krijgen die begint met de letter "O". Dit betekent dat op het inschrijvingsformulier moet vermeld zijn dat men een plaat aanvraag beginnend met de "O".

Indien een voertuig dat reeds op uw naam is ingeschreven, het voorgeschreven aantal jaren bereikt, moet u de Technische Directie van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur (Residence Palace - 5de verd.) contacteren.

Bron DIV...

Er zijn verzekeringen die afwijken van de beperkingen van deze regels buiten de 25 km zone, tussen zonsopgang en ondergang, en andere beperkingen die van kracht zijn bij een oldtimer.
Men moet dan wel aangesloten zijn bij een club en de club moet weer aangesloten zijn bij die vereniging.

Mocht er zich iets voor doen een uur na zonsondergang, dan is men VERZEKERINGSTECHNISCH in ORDE, maar voor de WET niet want dit is vastgelegd door een KB (koninklijk besluit)en zal er proces verbaal opgemaakt worden, want op dat moment begeeft u zich buiten de wettelijke vastgelegde normen en heeft men geen geldig keurringsattest.

Men zit dus niet op Rozen maar op doorns met een oldtimer, deze mag niet gebruikt worden als hedendaags gebruik.

RE: gelijkvorimigheidsattest?

linkaard schreef:


Men zit dus niet op Rozen maar op doorns met een oldtimer, deze mag niet gebruikt worden als hedendaags gebruik.



als je een oldtimer als dagelijks vervoer gaat gebruiken, ben je toch verkeerd bezig hé !!! |:( |:( |:(

Een oldtimer - het woord zegt het zelf - is je 2de of 3de wagen. Je moet niet naar de keuring, maar voor de verzekering ben je (logisch toch??) beperkt in gebruik.

Mijn moke is ondertussen 3 jaar en half ingeschreven als oldtimer, en die komt geregeld buiten (voor ritten en meetings natuurlijk). Wat mij betreft zit ik met mijn oldtimer WEL op rozen, vermits ik naast mijn moke nog een gewone mini heb waarmee ik heel braafjes jaarlijks naar de keuring ga.

default

RE: gelijkvorimigheidsattest?

maar hoe komt het dan dat kevertjes (en mischien ook ini's) van voor 1970 geen gelijkvormigheidsattest hebben en toch op de baan mogen?
want jij zegt dat het verplicht is maar een kever had het zeker niet (na 1970 wel natuurlijk)

RE: gelijkvorimigheidsattest?

reizendemoke schreef:
Een oldtimer - het woord zegt het zelf - is je 2de of 3de wagen. Je moet niet naar de keuring, maar voor de verzekering ben je (logisch toch??) beperkt in gebruik.


Als Hollander klinkt mij dat toch niet zo logisch in de oren. Heel veel "oldtimers" zijn prima geschikt als dagelijks vervoermiddel. Neem een Volvo Amazon. Of een oudere Mini! Vervoer in stijl.

Ook vind ik de redenatie om een Mini die oud genoeg is te zoeken om daar dan een flipfront op te mogen zetten [tenenkrommend]. Ik weet niet wat oud genoeg is, maar ik denk dan aan iets dat echt klassiek is. Argh! Zonde van de klassieker!

default

RE: gelijkvorimigheidsattest?

met een oud genoeg chasisnummer heb ik ook al genoeg :)" title="Evil" />

default

RE: gelijkvorimigheidsattest?

@reizendmoke ik heb ook niet vermeld dat je die voor dagelijks gebruik mag gebruiken maar daar hebben de meeste wel een voorbeeld van, omdat er zo wordt omgesprongen met oldtimer. Er staat uitdrukkelijk vermeld dat men beperkt is in het gebruik.

Eelke misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar je hebt gelijk dat een oldtimer zal zeker prima geschikt zijn voor hedendaags gebruik voor wat dan ook.
Mijn schrijven heeft betrekking op België dat deze niet voor hedendaags gebruik geschikt is en dat ook niet mag. Ook al zit je comfortabel en heb je luxe, ik zal het nog ééns neer pennen.

Men mag met een oldtimer slechts bij uitzondering op de openbare weg , ter gelegenheid van toegelaten manifestaties ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

Dat is wettelijk vastgelegd in belgië.

Het is zelfs zo dat waneer er O platen op zitten in belgië niemand anders met deze auto mag rijden, of mag worden uitgeleend voor bruiloften te rijden.

RE: gelijkvorimigheidsattest?

linkaard schreef:
Eelke misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, maar je hebt gelijk dat een oldtimer zal zeker prima geschikt zijn voor hedendaags gebruik voor wat dan ook.


Nou, ik reageerde vooral op reizende moke, die het logisch vond dat een oldtimer niet voor dagelijks gebruik geschikt is. Dat vind ik niet, maar ik had inderdaad wel vaker zoiets gehoord over de Belgische wet. Ik ken er de fijne kneepjes niet van natuurlijk, maar echt leuk klinkt het niet. Niet lekker toeren met je klassieker? :'(

RE: gelijkvorimigheidsattest?

Sorry Eelke, ik heb me idd verkeerd uitgedrukt. Een oldtimer (als oldtimer ingeschreven voertuig in België) is niet bedoeld om dagelijks mee rond te rijden, hoewel je met een oldtimer (oudere wagen)soms perfect alle dagen kan rondrijden omdat die volledig in orde is.

groetjes,