Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

RE: Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

Mijn oude blok is nu denk ik echt overeleden. Nu dus op zoek naar een ander 1300 of misschien een 1380 blok? Past dat uberhaupt? En kan op elk blok eigenlijk een extra olie cooler? Met mijn wat sportieve rijgedrag was dat wel ideaal, en het staat erg mooi :). Vragen vragen... Is het verder mogelijk om onderdelen van de oude motor zo maar op de volgende motor te zetten? Carbs moeten volgens mij met spruitstuk mee (nog steeds een noob op dit gebied, maar ik dacht dat dit wel klopte), en de nokken as, kan die ook mee? Oh man, waar ga ik aan beginnen :?

RE: Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

Carbs en oliekoeler zijn geen enkel probleem. En de cilinderinhoud bepaald op zich niet de buitenafmetingen van het blok (alle A-series zijn in beginsel gelijk, qua buitenafmetingen), dus ook 1380 hoeft geen probleem te zijn.

Ik zou echter niet voor een gebruikte 1380 gaan (als je die al kan vinden). Het is geen standaard maat en is dus hoogstwaarschijnlijk bewust zover uitgeboord, en tussen toen en het moment dat het blok verkocht wordt behoorlijk op zijn staart getrapt. Wil je naar 1380, dan zou ik persoonlijk beginnen met een goed, nieuw opgebouwd ruilblok, of liever nog een revisie in eigen land.

Als je gaat overwegen om de nokkenas ook mee te gaan nemen dan kom je wel angstig dicht in de buurt van het opnieuw bouwen van een motor. Je zou dan ook kunnen overwegen om je huidige blok te laten reviseren. Als daar tenminste nog wat van te maken is.

RE: Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

Is een 1300 blok veilig op te boren dan? Naar 1380 is geen must, als het maar weer soepel en sportief is, dus 1310 of 1340 of zo is ook meer dan goed, maar er is behoorlijke speling op de zuigers/cilinderwand ontstaan, dus het zal geen mooi gezicht zijn daarbinnen. Verder kan ik niet echt inschatten wat effectiever is: Revisie of een gebruikt 1300 blok? Voor allebei si denk ik wel wat te zeggen, maar beiden zullen ook hele andere kosten plaatjes hebben... In het oude blok ligt in iedergeval, volgens de papieren (voor zover deze kloppen, zie alle overige Joop posts :)) een snelle(re) nokken as.

RE: Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

Balmoral schreef:
Is een 1300 blok veilig op te boren dan?


Waar dacht je dat al die 1380 blokken vandaan kwamen? :D
Het is allemaal hetzelfde blok, alleen met grotere cilinders erin geboord.

Als je extra vermogen uit de cilinderinhoud wil halen, dan zet 1310 t.o.v 1275 nauwelijks zoden aan de dijk, dan is 1340 toch wel het minimum, denk ik. Ga dan voor een eerste overboring naar 1293, dan hou je tenminste nog wat vlees over voor een volgende revisie, mocht het daar ooit van komen.

RE: Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

Hmmm, ok. Past mijn oude spruitstuk dan gewoon op elk andere blok? Ik heb gezien tussen de olievlekken door, dat het best al aan de roestige kant is. Misschien het overwegen waard om meteen, mocht ik de motor reviseren, ook dat onderhanden neem (misschien gewoon op te schuren?), en het blok een beetje mooi kleurtje geef... Dit kan nog leuk worden.... Ik ga maar eens wat gelijksoortige topics doorspitten, kijken over welke bedragen we het hebben...

Dit was overigens retorisch. Maar als iemand zich geroepen voelt zijn/haar mening hier over te geven, please do!

RE: Geschikt blok zoeken: Hoe en wat

Je spruitstuk is voornamelijk afhankelijk van de carb(s) die je erop zet. Zolang de doorsnede van de spruitstuk-uitgangen kleiner (of ideaal: even groot) zijn dan de inlaatpoorten op de kop is dat niet zo'n probleem. De keuze van de carbs is wel weer afhankelijk van de rest van de motor, natuurlijk. HS2-tjes op een 1380 knijpt de 1380 denk ik teveel af. Niet dat het niet gaat werken, maar je haalt dan niet alles uit de motor wat erin zit.

Maar als we dit soort discussies gaan voeren kan ik je een ding aanraden: lees de gele bijbel eens (zie de boekenlijst op deze site).