gestegen miniprijzen

RE: gestegen miniprijzen

Bij het topic 'algemene vragen over mini's...' van dahaaz schreef Bert het volgende.
een goede mini vinden voor weinig blijft een van de moeilijkste zaken... (voorals sinds de euro, mini-prijzen zijn ge-explodeerd)




Het leek me wel interessant om hier even een nieuwe topic over te maken. Ook omdat ik juist iemand ben die sinds de Euro een goede mini voor weinig zoekt. En één van de moeilijkste zaken verdient een topic.

Ik ben nu ongeveer vier maanden lang bijna dagelijks online om de laatste stand van het mini-aanbod op internet te bekijken. Ik zit bijna net zoveel op het forum, alleen heb ik bij gebrek aan mini niet zoveel te posten. Helaas heb ik de overgang van Gulden naar Euro wat betreft mini's niet echt meegemaakt. Maar er is mij al wel het een en ander opgevallen door dit fanatieke zoeken. Ik ben namelijk van plan om in juli een 1986-1990 mini 1000 aan te schaffen met een budget van zo'n 1600 Euro. Het liefst origineel en in goede staat, verder heb ik niet veel eisen. Alles tot zo'n 3000 (zucht..) Euro houd ik goed in de gaten. Het zal hier dus niet gaan om Coopers en andere 'exoten'.

Een voorbeeld. Wanneer ik in februari met regelmaat alles bekijk valt mij al de lichtblauwe 1000E 1986 van ene Peter uit Enschede op. Te zien op de site van MSCN. Keurige foto, geen roest en een waslijst aan nieuwe onderdelen. Precies een advertentie waarvan ik denk t.z.t. op te reageren. De (vaste) prijs van F. 6750,- lijkt mij erg veel! Afgaande op de 'F' staat de advertentie misschien al wel sinds 2001. In april en mei duikt deze mini van Peter opeens ook op, op autotrack en marktplaats. Prijs; 2000 Euro, later een (wanhopige?) vaste 1750,- Euro. Dit duidt in ieder geval op activiteit van de verkopende partij. Pas geleden adverteerdt Peter ook op autotelegraaf. Het lijkt mij dat dit dan ook in de bekende krant komt te staan. Waarschijnlijk met resultaat, want na een weekje is de advertentie weg, ook op de andere sites. Maar al met al heeft het lang geduurt nietwaar? En de prijs lijkt me ook niet geworden waarop Peter had gehoopt.
Het kan ook anders. In dezelfde week van Peter's mini is ook op autotelegraaf te zien. Een 1987 mayfair, bruin met., open dak, béétje roest (altijd dubieus). Toch +/- 1500 Euro vraagprijs en na 5 dagen weer verdwenen. En ik ben deze nergens anders meer tegengekomen.
Over het algemeen denk ik over het aanbod van mini's op internet het volgende te kunnen zeggen. Het aanbod op autotrack is erg statisch (advertenties kunnen maanden blijven staan), marktplaats is dynamisch, autotelegraaf zeer dynamisch. Autotrader laat maar en 'te koop' bij MSCN is natuurlijk erg specialistisch.

Aangeboden mini's kunnen dus blijkbaar lang (let's say 5 maanden) blijven staan. Let wel, ik heb het nog steeds over de niet-specialistische, lage regionen van de markt. En hier telt de prijs. Er is hier dus ook sprake van een markt in abstracte, economische zin.
Ik sluit me aan bij de constatering van Bert dat door de komst van Euro de prijzen navenant zijn gestegen. Maar na 1-1-2002 is er toch niets veranderd in het aanbod en de vraag op deze markt? Hoe kan het dan zijn dat het evenwicht (=prijs) zo verschuift?
De ruwe gedachte die nu bij mij opkomt is de volgende. De komst van de Euro is gewoon door veel mensen aangegrepen om hun rottende mini maar voor het dubbele proberen te verkopen. Oké, misschien ga ik wat kort door de bocht (dat kan toch met een mini? hihi..) en ik ben me ook bewust van de vele andere denkbare economische factoren. Maar zijn er hier mensen die een zelfde vermoeden hebben?

Ik lees het wel. Overigens verlang ik echt niet reacties van deze omvang. Mag wel natuurlijk. En zijn er ervaringen uit de praktijk hiermee? Ik ben benieuwd, ook omdat er meer mensen op dit forum zijn die nog aan hun eerste mini moeten beginnen. Wij kunnen veel leren van andere forummers die vast alles hierover weten.

Groet, Wouter.

RE: gestegen miniprijzen

Wouter R'dam schreef:
De komst van de Euro is gewoon door veel mensen aangegrepen om hun rottende mini maar voor het dubbele proberen te verkopen. Oké, misschien ga ik wat kort door de bocht (dat kan toch met een mini? hihi..)



Juist, ik hou wel van kort door de bocht... Daarom rijdt ik inderdaad mini :) Maar ik ben het wel eens met bovenstaande stelling. De Euro is ingevoerd, en iedereen gebruikt hem. Maar het lastigste met de euro is het combineren van de waarde van een voorwerp. Vooral met het kopen van dure niet alledaagse dingen. De getalwaarde blijft zo dominerend.

Wat betreft Peter en meer voorbeelden die je aanhaalt. Ik ken de advertentie niet, maar een blauwe HLE uit 86 moet wel heel erg uitgedost zijn wil ie over de 6000 gulden opbrengen. Maar goed dit terzijde. Het nadeel met mini-kopend publiek is dat ze over het algemeen voor het wagentje met zijn charme vallen (verliefd zijn). Dit zijn door de bocht genomen niet de meest kritische mensen. Het resultaat is dat de staat van de auto niet in acht genomen wordt. Dat betekend dat ook slechte mini's wel worden verkocht. De verkopers van de "goede" mini's echter merken dit en deze mini's worden duurder geprijst. De staat is immers beter dan die slechte, en die werdt al verkocht. Dit drijft de prijs enorm op....

Dat is het probleem met mini's. De waarde wordt opgedreven door de emotie van de auto, want een Golf uit 86 blijft technisch een veel betere auto..... En vergelijk de verkoop prijzen maar eens.... Mini's worden veel duurder verkocht.....

De moeilijkheid is nu dus bepalen of een mini in goede staat is. Misschien moet ik mijn drift naar perfectie dan toch maar laten gaan, en de 3D tekening die ik nu heb maar eens gaan gebruiken om de aankooptips op deze site te verduidelijken....

Overigens heb ik altijd al gevonden dat de mini's op deze site "overprijst" zijn. Dat geldt nu geloof ik voor alle mini's, maar ja. Zoals ik al zei: ze worden verkocht, en dat drijft de prijs alleen maar op. Nu de mini uit productie is ben ik bang dat er ook geen einde meer aan komt.

default

RE: gestegen miniprijzen

Het is inderdaad wat Bert schrijft. Nu de produktie is gestopt, zal de prijs alleen maar stijgen. En een ieder weet nu zo langzamerhand dat de Mini een collecters item is geworden. Dit heeft volgens mij ook een grote invloed op de prijsstijging.
Een andere rol die mee speelt zijn de garages die de Mini tweedehands aanbieden. Ik sprak laatst een handelaar die vroeg voor een Mini uit '85 3250 euro. Ik vroeg hem waarom deze Mini zo duur was. Het antwoord wat ik kreeg was: Tja meneer, de vraag is groter geworden en dan stijgen de prijzen! De staat waarin deze Mini verkeerde was niet bijzonder. (roest op de bekende plekken).
Toch zijn er grote verschillen in waar je de Mini koopt. Koop je hem in het midden van het land dan betaal je er een andere prijs voor dan waneer je hem in het grensgebied met Duitsland koopt.
Ben je op zoek naar een Mini, zet dan eerst de eisen op een rijtje, bepaal wat je er voor wilt betalen. Als je een leuke Mini hebt gezien, informeer dan bij een Mini-kenner of het bedrag wat er gevraagt wordt wel in verhouding staat met wat er wordt aangeboden. :?

RE: gestegen miniprijzen

ik ben het inderdaad met je eens dat de prijzen van mini's flink gestegen is.
echter kan ik een ieder die van plan is een mini te kopen zeker een mini te kopen,waar alles al aan gedaan is wat jezelf zou willen doen.
verwacht niet dat hetzelf opknappen veel goedkoper uit gaat vallen.

zo ben ik ook begonnen met een standaard mini en kan ik nu mijn mini wel tot de "exoten" rekenen.
echter heb ik opgeteld al wel veel meer uitgegeven dan welke gek er ook voor durft te vragen.
Ik ben zelfs bang als ik hem met garantie bij BvL zou hebben gekocht(die vraagt op het moment pas extreme prijzen voor zn mini's) ik waarschijnlijk net zo duur uit zou zijn geweest.

default

RE: gestegen miniprijzen

Ook ik ben het eens dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan omdat € 700,- nu gewoon veel te goedkoop lijkt, terwijl er vorig jaar nog wel, goed opknapbare mini te koop stonden voor fl 1500,-.
Ik heb vorig jaar na goed zoeken voor een leuk bedrag een mini Jet Black kunnen kopen en ik kan mezelf wel voor de kop slaan |:( dat ik niet gewoon nog een paar mini's heb gekocht en een ruimte bij een boer heb gezocht.
Had veel geld uitgespaard aangezien ik nu zoiets wil gaan doen.
Ze zijn echt duurder geworden. Je ziet nu ook bijna niets fatsoenlijks meer onder de €2500,- Half jaartje terug kon je daar aan een redelijke cooper voor rijden.

RE: gestegen miniprijzen

wellicht gaan de prijzen in de loop van het jaar weer wat terug lopen.
lijkt mij otch wel eigenlijk,anderzeijds hoop ik het natuurlijk niet want dan blijft mijn mini tenmionste ook nog veel waard bij mijn taxatie

waar kan ik mijn mini voor een mooie prijs laten taxeren?

iemand ideen?

RE: gestegen miniprijzen

Ben het er mee eens dat de prijzen in Nederland soms niet reeel meer zijn. In Duitsland daarentegen kun je nogal eens tegen hele andere aanbiedingen aanlopen. Kijk maar eens op http://www.mobile.de . Daar kun je selecteren op mini's en eventueel voor de handige knutselaar ook nog op schadebakken. Moet je de mini natuurlijk nog wel invoeren, dus rekening houden met de BPM die je nog moet aftikken.

Suc6

RE: gestegen miniprijzen

Bedankt voor de reacties!
Ik ga zelf ook nog even door op dit onderwerp. Met weer een 'voorbeeld'. Maar wel een heel serieus voorbeeld. Vrijdag ga ik namelijk naar een mini kijken. So what? Nou, misschien wordt dit wel m'n eerste auto.

Zeker vier maanden geleden werd er een Mini Jet Black aangeboden door Dhr. Heuker of Hoek. Voor een zeer pittige prijs, a way out of my league. Leuk detail is dat het hier gaat om de Jet Black die Renétjuh ook al op het oog had. In het topic '1e mini kopen' is te lezen hoe Renétjuh per telefoon te horen krijgt dat Heuker er 2000 Euro voor wil hebben. Helaas doet de link in die topic het niet meer, maar ik weet zeker dat het dezelfde mini met de dezelfde aanbieder Heuker is. Lees ook maar de reactie van Eelke: Echter, een Jet Black komt op mij niet over als heel bijzonder.

Als ik het goed heb, stond deze mini destijds voor 2250 Euro op marktplaats aangeboden. En nu dus voor 1250 Euro vaste prijs. Klinkt al een stuk fatsoenlijker, maar zo'n scherpe prijsdaling is wel verdacht! Of was het begin gewoon bluf?

Hier volgen nog wat meer feitjes, met elk hun voors en tegens.
Het kenteken is afgegeven op 02-01-1989, dus bouwjaartje '88. De auto heeft 2 eigenaren gekend, waarvan deze Heuker sinds 1992. Het is een binnenslapertje geweest en volgens de eigenaar is er alleen wat beperkte roest aan de a-paneeltjes te zien en is er geen sprake van structurele roestproblemen (zoals subframes etc.). Hij heeft 139000 èchte kilometers gelopen. Geen pré lijkt mij, als je de beruchte 150000-kilometergrens als maatstaf neemt. Hij is nu te zien op marktplaats (mini) en de MSCN-site. Alle kritiek, tips en ideeën naar aanleiding hiervan zijn natuurlijk erg welkom!

Nu vrijdag om 15:00 heb ik een afspraak gemaakt om de auto te bekijken. Ik ga niet voor het uiterlijk (komt later wel), maar de auto moet gewoon aan mijn eisen voldoen: hard en technisch oké, want ik wil een paar relatief probleemloze jaren meemaken. Ik ga met een technische vriend kijken, maar een mini-kenner zou zéér welkom zijn. Bij deze dus een oproep voor de zeer korte termijn;

Wie van jullie heeft deze vrijdag een vrije middag en wil een kort, maar spijkerhard oordeel vellen over de staat van deze mini? Overigens kan ik ook proberen de afspraak te verzetten naar vrijdagavond.

Desnoods kan je met ons meerijden vanaf +/- Rotterdam Centraal. Heb je plannen, dan kan je me ook bellen op m'n mobiel: 0614898031.

Nou, erg spannend allemaal dus. Maar als het niets is, vette pech. Dan gaat het over en wacht ik met serieus verder kijken tot na m'n tentamens. Ik houd jullie nieuwsgierige forumlezers op de hoogte. Grtz!

RE: gestegen miniprijzen

Chelsea (Martin) schreef:
En een ieder weet nu zo langzamerhand dat de Mini een collecters item is geworden. Dit heeft volgens mij ook een grote invloed op de prijsstijging.



Ik schreef dat inderdaad, en handelaren zeggen dat ook (zoals je ook al schrijft) maar ik ben het er zeker niet mee eens. Mini's zijn nog niet zeldzaam, en collectersitems zijn het al helemaal niet. Het zal echt nog wel wat jaartjes duren voordat de mini's schaars worden. Maar op het moment is het denk ik een combinatie van de euro, en het idee dat ie uit productie is. Ik hoop van harte dat de prijzen de komende tijd weer een beetje zullen zakken. (om daarna waarschijnlijk te gaan langzaam te gaan stijgen tot........ :) )

RE: gestegen miniprijzen

Spijker op de kop, Bert. Schaars zijn Mini's allerminst, inderdaad grijpen handige verkopers het gewoon aan om de prijs op te drijven. Zolang er relatief goedkoop plaatwerk verkrijgbaar blijft voor Mini's, zal het wel meevallen met hoe schaars ze worden.

Ook schijnen er zo hier en daar nog gloednieuwe Mini's weggestopt te staan, om tevoorschijn gehaald te worden als de prijzen misschien nog wel wat hoger zijn geworden.

Tja, en de Euro... Dat is een combinatie van handige verkopers die inspelen op de "psychologische" waarde van de Euro. Zoals hierboven ook al werd aangegeven, EUR 700,- heeft gevoelsmatig een lagere waarde dan FL 1500,-. Dat is een fenomeen dat je niet alleen in de prijzen van Mini's terugziet, maar overal. Aangezien ik mezelf erg bewsut hiervan ben reken ik eigenlijk nog steeds terug naar guldens (hoewel ik er nu toch een beetje gevoel voor begin te krijgen). Je slaat soms stijl achterover van de prijzen.

default

RE: gestegen miniprijzen

Beste wouter en andere lezers,

Bij deze wil ik even melden dat de mini 1000e uit enschede nog steeds niet verkocht is, maar nu in de garage staat voor de apk keuring.
Hij staat dus nog steeds te koop, maar op het moment even niet op internet. De prijs waar ik mee begon (ruim 6000 gulden) was te hoog gegrepen, maar leuk geprobeerd, daarna ben ik langzaam maar zeker gezakt met de prijs.
De reden dat de mini nog niet verkocht is dat iedereen die ik aan de telefoon heb telkens de afstand naar Enschede te ver vinden, ik vind het zeer de moeite waard, vooral als ik straks de apk er weer voor een jaar op heb zitten en het subframe vervangen heb. ook komen er nog een set minilites onder.

Dus als je nog een mini zoekt, meld je gerust even. Over de prijs valt vast wel eens te worden.

Met vriendelijke groet,

Peter Lenderink
Enschede

MINI 1000E lichtblauw metallic
(voor foto's kun je altijd mailen)

default

RE: gestegen miniprijzen

Misschien dat ik een verkeerde woordkeuze heb gemaakt. Het woord collectersitem is eigelijk meer bedoeld in de trend van dat er steeds meer Mini rijders bij komen. Juist nu de (old)mini niet meer gemaakt wordt.

RE: gestegen miniprijzen

Bij de benzinepomp werd ik door een vriendelijke voorbijganger erop gewezen dat in de autoweek had gestaan dat een mini in goede staat nog best wel een 4500 EUR mag opbrengen. Nou ben ik geen autoweek fan (gaat alleen maar over lelijke nieuwe auto's) maar dat betreffende nummer zou ik graag een keer lezen.

De voorbijganger vond mijn mini er nog erg aardig uitzien, toen ik zei dat ie hem dan wel voor 4000 EUR mocht kopen was ie eens weg. tsjaaa....

Naar mijn mening is een '88 Jet Black in hele goeie staat (dat is die van mij nog niet) zeker niet meer dan 2000 tot 2500 EUR waard. Eentje in een wat mindere staat de helft daarvan. Zonder APK daar weer de helft van. Toch?

Groet,
Henk

RE: gestegen miniprijzen

4500 euro klinkt erg goed als een prijs voor een goeie mini,denk dat ik dan maar eens wat meer mini's ga opknappen ;)

:D

RE: gestegen miniprijzen

4500 EUR kun je vangen voor een redelijke Cooper (niet gerestaureerd, maar weinig tot geen roest, niet teveel kilometers) of een [i:2dru74p9]heeele[/i:2dru74p9] goeie "gewone" Mini. En tja, een Mini uit 2000 ofzo, die toen nog 25000 pieken kostte, die is natuurlijk ook niet gelijk niks meer waard. Daar zou je nog wel meer voor moeten krijgen dan 4500 EUR, denk ik.

RE: gestegen miniprijzen

Hi there!
Leuk om te zien dat de 'gestegen miniprijzen' veel reacties opleveren. Vanwege hoge studiedruk ben ik even niet op het forum geweest, maar nu is het tijd om verslag te doen van het een en ander.

Anderhalve week geleden was ik gaan kijken naar die Jet Black van Dhr. Heuker of Hoek. Uiterlijk was de auto 100%. Het was duidelijk te zien dat deze auto altijd binnen had gestaan. Koud starten ging ook prima en toen kon ik even een stuk scheuren rondom het landelijk gelegen dorp. Motor, koppeling, sturen en remmen deden alles naar behoren. Behalve de versnellingsbak. Z'n twee was zo glad als een aal, denk ik, want die floepte er een keer of wat uit. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat z'n vrouw 10 jaar lang in z'n twee heeft rondgereden. Jammer, want ik vond het echt een goede mini. Maar een slechte twee is echt niet fijn rijden.

Daar kwam bij dat de APK bijna ging verlopen. De verwachting was wel dat hij daar vrij probleemloos (twee nieuwe banden, koplampglas) door heen zou komen. Toch was het voor mij te veel onzekerheid om gelijk zaken te doen. De reden voor verkopen kwam ik pas op het einde te weten. In de garage stond een brand new BMW Mini Cooper, banaangeel, witte vijfspaaks, alle opties. (Voor z'n vrouw dus. Misschien had hij wat goed te maken, hihi..)

Nu zondag heb ik toch een bod gedaan (mag het forum best weten) van 1050 Euro. Op voorwaarde dat 'ie APK gekeurd werd. Wilde ik nog wel beperkt aan meebetalen ook. Nou, dat was wel goed. Over de prijs werd ook niet echt gemiemeld. Ik ga er namelijk vanuit dat ik zo'n 700 Euro kwijt ben voor een revisie van de bak + een nieuwe tweede versnelling (details hierover ga ik nog wel in een ander draadje vragen). En ik wil in eerste instantie gewoon niet meer dan 2000 Euro uitgeven voor die mini (alles bij elkaar).

Helaas gaat het feest nu toch niet door. Het lukt hem (de plaatselijke garage) niet meer de auto voor vrijdag te keuren. En daarna gaat Heuker een maand op vakantie. Ik ga die -inmiddels verlopen- auto niet laten keuren en afspraken maken voor over een maand heeft geen zin. Ik kijk (en koop) lekker verder. Jammer!

Weer een lang verhaal. Maar ik heb nog wel de terugkoppeling naar het onderwerp. Deze Jet Black staat dadelijk een half jaar te koop. Het ligt niet aan de auto, daar rijd (reed) je zo mee weg. En beginnen met een hoge vraagprijs, in dit geval 2250 Euro, is je goed recht. Nooit geschoten is altijd mis. Maar in dit geval is er ook een keerzijde. Het kost veel tijd, je maakt een half jaar langer kosten en tot overmaat van ramp is die auto straks meer dan een maand APK-verlopen. Gaat je nog meer tijd, nog meer geld kosten. Als het opnieuw kon, had Dhr. Heuker het vast liever anders aangepakt. Want geloof mij maar, hij wil er nu wel eens vanaf. Hmm.. dit biedt wel perspectieven voor kopers.
Leve de miniprijzen!

RE: gestegen miniprijzen

henkmarius schreef:
Naar mijn mening is een '88 Jet Black in hele goeie staat (dat is die van mij nog niet) zeker niet meer dan 2000 tot 2500 EUR waard. Eentje in een wat mindere staat de helft daarvan. Zonder APK daar weer de helft van. Toch?



Zou ik ook zeggen ja. Zeker niet meer dan 2000 euro. Alleen zonder APK vermoedt ik dat ie nog wat lager zou liggen.

Verder vindt ik Auto-week wel een Okee blad :), maar van mini-prijzen weten ze blijkbaar niet veel....

En de Jetblack is nog wel een leuke uitvoering, dan zijn de standaard uitvoeringen (1000 E) ed. uit de jaren ervoor, relatief nog wat minder waard......

RE: gestegen miniprijzen

Er komt geen eind aan. Weer eens voor de grap op marktplaats gekeken, echt dramatisch wat mensen voor mini's durven te vragen. Ik denk dat ik maar een groot magazijn ga huren en dat vol met mini's zet ben ik over 10 jaar een rijk man... Ik ben toch al van plan om meer een tijdje te stoppen met werken dus ik ga daar maar eens serieus over nadenken.

Voorbeeld, een gele clubman estate. Zelfs op de foto zo rot als poep, in het echt zal het dus wel dramatisch zijn. Het is helemaal geen clubman (meer), de motor moet gereviseerd worden en toch nog 1500 EUR vragen?

Ik weet 2 echte clubman estates te staan waarvan één special (1100) beide opknappers maar in dezelfde staat als die gele. Die kan ik samen meenemen voor rond de 1000 EUR denk ik. (Nee, ik zeg lekker niet waar, dat is mijn toekomstige project!)

Voorbeeld 2: blauwe 1985 HLE, helemaal origineel, op zich ben ik daar wel fan van. Maar 3000 EUR? Zo bijzonder is die auto echt niet.

Ik wil niemand beledigen overigens misschien zit ik er wel helemaal naast. Gelukkig staan er ook nog wat opknappers van rond de 500 EUR bij, vind ik trouwens nog steeds wat duur als je er nog veel werk aan hebt.

Is de goede oude tijd waar je voor 1000 EUR nog een mini kon kopen met een jaar APK nu echt voorgoed voorbij??

default

RE: gestegen miniprijzen

Vandaag weer zo'n belachelijke geschiedenis meegemaakt.
Een maatje werd gebeld door een man uit Amersfoort omdat hij (die man dus) een Mini had staan waar hij eigenlijk vanaf wilde. Dat ding zou ongeveer vijftien jaar geleden zo de schuur in zijn gereden en daarna nooit meer het daglicht hebben gezien. Niet wetende wat hij eigenlijk voor die Mini zou moeten vragen of 1 euro of 1000 euro en of mijn maatje interesse had in de mini anders zou deze op de sloop belanden en dat zou zonde zijn.
Hafijn, wij vanavond naar Amersfoort en daar aangekomen blijkt de Mini in Scherpenzeel te staan. Dus met ons allen daarheen, komen we bij een verlaten boerderij en in de achterste schuur stond een bruine olieslurper nl een 1100 special. Wij die 1100 bekeken en het een en ander uitgeplozen.
Het voorframe was non-mounted dus van voor of tot 76, mkIII dus. De achterlichten en het stuurkolom alla type mkIV. Met het contact op de stuurcollom en een dubbel bedieningshendel. Het interieur was zogoed al geheel als vergaan en de paddenstoelen groeiden enigsinds binnen in de Mini.
Het subframe (achter dus) was wel slecht, maar niet op de bekende plaatsen doorgerot. A-panelen verrot en waarschijnlijk de stijlen ook. De deuren waren enigsinds aangevreten door de roest en de dorpels, daar had meneertje roest ook al aardig zijn werk gedaan. Verder de roest op de bekende plaatsen en niet geheel een harde carrosserie. De motor was 15 jaar geleden uitgezet en sindsdien nooit meer naar omgekeken. Deze stond dus ook muur vast en alles wat van ijzer was ook al een beetje aan elkaar gegroeid.
Verder toch wel een unieke Mini want het was een overgangs type van mkIII naar mkIV en even uit mijn blote hoofdje waarschijnlijk van september 76. Of dit ook zo is zou ik wel niet te weten komen want de orginale papieren waren er nog niet bij en de eigenaar wist het zelf niet meer.

Vraag ik of zij een idee hadden van wat zij er voor wilden hebben. "Geen idee" zei dat vrouwke. "Maar wat willen jullie er voor geven, want ik vind het zonde als hij op de sloop beland want het heeft toch enig emotionel waarde"
Dus ik begon zo`n beetje te lachen we deden een voorzichtig bodje van 250 euro.

Dat mens helemaal over de zeik want ze had een blind bod van iemand gehad die er 900 euro voor wilde geven omdat het een (volgens hun) een zeer geliefd item zou zijn.
Er viel ook niet over te praten, dus viel ons niet meer te doen dan hun veel sterkte te wensen met de verkoop van deze Mini want dat is hij beslist niet waard.

Zo zie je maar weer. De daadwerkelijke prijs wordt aardig opgeschroeft omdat het een hype is geworden.

RE: gestegen miniprijzen

tjah.

er wordt te veel voor gevraagd en ook betaald.
in mijn optiek zou je een mini met aardig wat rot maar wel apk voor +- 250 eur moeten kunnen krijgen maar om een een of andere reden wordt er 1350 voor gevraagd..voor 350 euries zou je zeker een VW polo moeten kunnen krijgen en die zijn echt unkaputtbar.

maar je moet vooral geduld heben. ik heb een mini gekocht voor 100 eur met een rot achtersubframe en die is ooit weer gekocht voor 250 gulden 5 jaar geleden.



als je goed kijkt is deze eigenlijk beter dan degene waar in in rij

ik heb overigens nog wel een niet onaardige mini zien staan bij een garage bedrijf bij de goudse singel ( in rdam) voor niet debiel veel geld.


even ter illustratie..

na enig zoeken met wat biertjz erbij kwamen we in duitsland bij de ultieme bak veel voor wehnag..

Jaguar XJR (300pk blower jag :)" title="Evil" /> ) (>1996) 3500 EUR.. ok het rijdt 1 op 5 en het onderhoud is nogal taai.

RE: gestegen miniprijzen

Ook ik zie in de prijsontwikkeling een stijgende lijn, alleen denk ik dat deze zich alleen maar omhoog zal voortzetten. De goed onderhouden Mini's zullen alleen maar duurder worden. Aan de onderkant van de markt zul je goedkope mini's blijven vinden, maar dan moet je echt wel weten wat je doet als je daaraan begint. Roest is gewoon een heel serieus probleem en de kosten en tijd die je eraan moet besteden zijn hoog al is ,zoals iemand zei, het plaatwerk goedkoop. Ik kocht een paar maanden geleden een op het oog nette Jet Black, na aankoop de auto eens grondig bekeken, resultaat: twee rotte dorpels, twee a-panelen, rotte buitenste homokineet en twee rotte achterste draagarmen, vastzittende achterremmen. Op zich niet eens zo heel erg, maar ga het maar eens herstellen. Kost gewoon veel tijd en je moet wel het technische kunnen hebben. Ga maar eens ergens een goed setje achterste draagarmen zoeken.....zijn er bijna niet en gereviseerd kosten ze in in Engeland al iets van 35 pond en dan zijn ze nog niet hier en zitten ze nog niet onder de auto.
Uiteindelijk heb ik de auto weer verkocht voor 950 euro en dat vond ik een zeer schappelijke prijs, maar als ik terugkijk heeft het me veel tijd en moeite gekost.

Dennis

RE: gestegen miniprijzen

Hallo mensen,

zoals een aantal van jullie wel weten ben ik het afgelopen jaar ook op zoek geweest naar een leuke Mini.
De prijsen zijn inderdaad erg hoog. De meest belachelijke prijzen kun je bewonderen op de site van de minisevenclub zelf.
De enige oplossing: Goed zoeken en niet overhaasten, want het kan wel. Een mini voor een redelijke prijs.

Ik heb een originele Innocenti Cooper uit 1973 gevonden voor 2.500 euro. later wilde de verkoper 3.000 euro hebben en ging de koop niet door. :( Toch was zelfs 3.000 euro voor een originele Inno niet erg veel. De auto was technisch in goede staat, de koets, bodem en subframes waren 100% in orde. Geen roestplekken. Alleen de lak begon lelijk te worden.
Zo'n auto kun je makkelijk voor 5.000 euro weer verkopen zonder er veel aan te doen.

Helaas werd ik het niet eens met de verkoper en moest ik verder zoeken.
Ongeveer een week later kwam ik twee Mini's tegen voor een redelijke prijs.
Een 1300 uit '85 voor 1750 euro. De verkoper beweerde dat de auto helemaal gaaf en strak was. Meteen een afspraak gemaakt. Toen ik ernaast parkeerde zag ik de roest al zitten. Echt overal zat roest. Verder was het interieur ook vrij slecht. Ik heb een bos gedaan van 1250 euro, dit werd niet aangenomen.

Op naar de volgende Mini. Een 1300 injectie Cooper uit '91. Zag er strak uit. Origineel van binnen en van buiten. Mooie velgen. Alleen een gat in de paravan en een slechte deur (en een slecht raamrubber, dit bleek pas na de eerste regenbui).
Na een beetje onderhandelen kon ik deze Cooper voor 1.650 euro meenemen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. De plekjes op de koets en de deur zijn hersteld en er zit een nieuw raamrubber in.
Alles bij elkaar heeft hij me iets over 2.000 euro gekost.

Moraal van het verhaal: Geef de moed niet op! :D
En nog belangrijker: stel een paar eisen op waar de auto voor jou aan moet voldoen en wijk daar niet vanaf omdat je nu eenmaal zo snel mogelijk een Mini wil hebben. Hier zul je meestal spijt van krijgen.

In Duitsland kun je trouwens heel goedkoop een Mini vinden als je kijkt bij schade auto's. Vaak hebben deze auto's maar minimale schade die goed te herstellen is. Vanwege een of andere nieuwe wet moeten ze die wagens nu plotseling kwijt. Ik heb daar Mini's gezien tussen 1 euro en 500 euro.
Er was er eentje van 75 euro met een deuk in de deur. :? (inclusief apk, bij een garage. Enige eis: binnen 7 dagen ophalen)

RE: gestegen miniprijzen

Eelke schreef:
En tja, een Mini uit 2000 ofzo, die toen nog 25000 pieken kostte, die is natuurlijk ook niet gelijk niks meer waard. Daar zou je nog wel meer voor moeten krijgen dan 4500 EUR, denk ik.



die dingen worden nog altijd voor 8/9000 euro aangeboden, leuke belegging geweest 4 jaar geleden.

op marktplaats staat zelfs een knightsbridge voor +10.000 eurootjes.

de prijzen blijven hoog zoals toch blijkt...

RE: gestegen miniprijzen

henkmarius schreef:
Is de goede oude tijd waar je voor 1000 EUR nog een mini kon kopen met een jaar APK nu echt voorgoed voorbij??



niet helemaal, soms kom je nog gekken tegen die er echt vanaf willen en geen idee hebben wat een knappe mini nog waard is.
ik heb mijn mini voor 500 euro (bij een garage) gekocht en die garagehouder zag niets meer dan een tweedehands autootje van 12 jaar oud met wat roest.
ik moet wel bekennen dat ik mazzel had

RE: gestegen miniprijzen

als je je goed orienteerd en goed oplet zitten er altijd leuke minis tussen.
Ik hoor hier in dit topic veel over duitsland. dat je daar goedkoop een mini kan krijgen. Dit was tot een jaar geleden idd zo. Helaas zijn de prijzen in duitsland over het algemeen ook zeer omhoog gegaan. zegt niet dat er af en toe leuke koopjes op staan. De enige plek waar je vaker nog goedkope minis in duitsland vind is tegen de oostgrens. dat is zo'n 800 km rijden om dan naar een mini te kijken waar je niet het fijne van af weet. als je meer zekerheid wil zoek dan naar een mini in zuid-duitsland. daar gebruiken ze geen pekel op de weg in de winter maar zand. Hierdoor roesten die mini's minder snel.

belangrijkste is dus weer, goed zoeken en neem iemand mee met veel mini-kennis.

RE: gestegen miniprijzen

idd je moet goed zoeken ik heb er nu in ruim een half jaar tijd 3 bij gekocht en allemaal voor een prikkie en niet eens zo roestig! Op allemaal zat APK. De laatste die ik kocht was een netjes gerestaureerde mini van 1977, strak in de lak voor 2500! De auto is behangen met toeters en bellen (oa breed- en verstralers) en in de auto lagen nog 4 prachtige banden op velg, die ik er zo bij kreeg. Voor die prijs hebben ze ook nog een groot onderhoud gepleegd en een nieuwe APK erop gezet!
Dus eh...
Ik mag ook niet klagen... :x

RE: gestegen miniprijzen

Wouter R'dam schreef:
Ik ga er namelijk vanuit dat ik zo'n 700 Euro kwijt ben voor een revisie van de bak + een nieuwe tweede versnelling (details hierover ga ik nog wel in een ander draadje vragen).


het kan ook zijn dat de blok-stabilisatorstang-rubbers zo rot zijn dat door het heen en weer schudden van het blok hij uit z'n versnelling gaat (al eerder meegemaakt)
dus misschien hoeft de bak niet vervangen worden :D

RE: gestegen miniprijzen

Wat mij opviel was dat de introductie van de MINI geen duidelijk invloed had op de prijs van de classic. Ik verwachte dat deze dramatisch zouden zakken in prijs, maar dat is nooit gebeurd.\\
:|

RE: gestegen miniprijzen

Dat is simpel te verklaren. Als er een nieuw model Golf oid komt dan daalt de waarde van het oude model. Logisch het nieuwe is een verbeterd model en wie wil er dan nog in een oud model rijden. Nieuwe mini heeft eigenlijk erg weinig te maken met oude mini, dus ook geen invloed op de prijs. Het is natuurlijk wel een op alle punten verbeterde auto (op de stamboom na dan).

RE: gestegen miniprijzen

de nieuwe MINI heeft wel degelijk invloed gehad op de prijzen van de classic mini.
voor de introductie en berichten dat er een nieuwe kwam. is er weer opnieuw aandacht geschonken aan de mini waardoor de mini weer extra populair werd.
nu is het ook zo dat het model mini zeer geliefd is maar het werd nog altijd gemaakt. de mini was eigelijk al een klassieker voordat de productie werd stop gezet. dus de waarde schoot een beetje omhog. dor intensieve campagnes van de nieuwe mini is declassic ook steeds populairder geworden. waardoor de prijzen tot het absurde stegen.

ik kocht in 1999 een mini voor 200 gulden een redelijk goede met alles erop en eraan wel werk maar dat verlaard ook de prijs. daarna kocht ik ook een mini voor 750 gulden. met wel wat werk.


volgens de prijzen die nu in de omloop zijn. zijn deze mini's de eerste is nu 1200 euro en de twee is nu 1000 euro waard.

ik geef het er niet voor maar ja.
ik ga ze maar gewoon restauren maar ik koop voorlopig geen nieuwe meer.

RE: gestegen miniprijzen

Ik heb een week of twee geleden mijn eigen mini voor EUR 1.800,00 verkocht (had er EUR 1.625,00 voor gegeven een half jaar terug). Heb er wat aanversleuteld en er zaten nieuwe bandjes onder.

Aangezien ik eigenlijk een strakke en harde mini wil aankleden en niet een aangeklede mini hard en strak wil maken.., ben ik nu op zoek naar een harde (niet aangeklede) mini voor een goede prijs....

Mijn budget rijkt niet veel verder, dan mijn verkoopprijs van mijn oude mini. Ik hou de prijzen dus ook goed in de gaten... Maar een normale mini is sowieso al ruim EUR 2.000,00. Onder deze prijs worden bijna geen harde mini's verkocht. En dan staat er eentje tussen, maar ja dan is 'ie binnen een uur verkocht. Daar wordt je een beetje moedeloos van :? |:(

Maar goed 'The search goes on!!!' Op zich is het best een leuke sport... Mini's kijken en keuren...

Wie weet er buiten de bekende sites, zoals Marktplaats/Ebay/Tweedehands/Autotrader nog leuke sites, waar mini's worden aangeboden????

Of wie verkoopt een leuke mini voor een leuke prijs??? We zijn nog steeds hard op zoek!!! En ga met die mini ook naar Engeland in Augustus IMM...

Dus heb nog geen haast, maar wil er wel eerst flink in NL mee rijden... Testing 1,2...

RE: gestegen miniprijzen

Nu het hier over prijzen van mini gaat.

Wat zou mijn mini waard zijn? Ik wil hem binnenkort verkopen, maar de prijzen lopen zo uit een dat ik niet weet hoe veel ik moet vragen.

Het gaat om de volgende mini:

Austin Mini HLE 1000 The Chelsea
Sportfilter Pipercross
Sportuitlaat
10" velgen met goede banden.
Remmen en koppeling gereviseerd.
Bodem is nog helemaal hard.
De mini is +/- 3 a 4 jaar geleden overgespoten. Subframes zijn toen vervangen en stuurkolom ook.
APK tot oktober 2004 (evt. nieuw)

De mini heeft roest op de bekende plekken en moet dan ook weer nodig bijgewerkt worden. Aangezien er een andere mini voor mij in de maak is, ga ik deze verder niet meer bijwerken.

Wie kan mij vertellen wat deze mini waard is?

RE: gestegen miniprijzen

2fast4u schreef:

Austin Mini HLE 1000 The Chelsea
/
10" velgen met goede banden.




een chelsea heeft toch 12 inch??? of heb je e.e.a. verandert???

qua prijs blijft staan, wat de gek ervoor geeft. het blijft een kwestie van liefde (mooi is niet altijd mooi voor een ander ;) ) en liefde maakt mensen blind voor de prijs...

oftewel vragen wat je wilt hebben.

RE: gestegen miniprijzen

Velgen zijn inderdaad niet origineel, maar ik vind ze persoonlijk wel vet :D ! Nadeel is dat de schijfremmen eraf zijn gehaald (die horen er volgens mij op te zitten). Er zitten nu trommelremmen op. Op de foto zie je ook dat de voorste wielen iets minder ver naar buiten komen als de achterste.

Maar ik zal em eens op marktplaats zetten of zo, eens kijken wat men er voor wil geven.

Hij rijd in ieder geval nog prima!

RE: gestegen miniprijzen

hee nu zien we het verschil in spoorbreedte, als we het dan vergelijken met het verhaal van chrizzzzzzzzz zien we hoeveel verschil het maakt ;)

('k wist ff niet hoeveel zetten er in de naam horen :P )

RE: gestegen miniprijzen

Mini prijzen gestegen....?? mwa valt mee!! ik kwam deze tegen. Dacht dat het over een nieuwe MINI ging maar zat er naast :o

RE: gestegen miniprijzen

Wie Wat Waar?
Ik hoop dat die verkoper nog in guldens denkt...:s
Of er moet wel iets heel bijzonders mee zijn.

RE: gestegen miniprijzen

Maar hij is wel erg vet! Zou hem zo willen hebben (met een strikje erom).. maar niet voor zoveel nee.

RE: gestegen miniprijzen

Komkom, als het een volledig gerestaureerde Innocenti is, met een praktisch nieuwe motor, dat mag best wat kosten hoor. Misschien niet zoveel, maar het is wel een ander verhaal dan een afgeleefd 1000-je waarbij het de vraag is of hij de APK haalt. Of een MPi uit late jaren 90 waar het de vraag is wanneer de eerste roest de kop opsteekt - want dat moment gaat vrijwel onherroepelijk komen, en gaat niet heel lang op zich laten wachten. Toch wordt daarvoor vaak al rond de 10 mille voor gevraagd.

[Edit: en hij is inderdaad erg vet. Het is dat ik geen garage heb, en dat als ik die wel had ik mijn eigen Mini erin zou zetten (die qua specs een heel eind in de buurt komt). Oh, en geen geld, natuurlijk |:(]

RE: gestegen miniprijzen

Onlangs zag ik een compleet gerestaureerde Cooper S van de 60 er jaren voorbij komen: 20.000 Euro!!

RE: gestegen miniprijzen

Wat ik maar wil zeggen: je komt in de markt van gerestaureerde klassiekers, en dat is heel iets anders dan wat de meeste van ons gewend zijn. Ik wil niet meteen zeggen dat het goede prijzen zijn voor de auto's, niet in het minst omdat ik ze natuurlijk niet in het echt heb gezien, maar ik sla er zeker niet stijl van achterover.

RE: gestegen miniprijzen

Ik kan me best voorstellen dat het compleet gerestaureerde oldtimer behoorlijk wat centjes mag kosten. Hij ziet er ook zeker super vet uit, eerlijk waar. Maar ik vind het nog al wat (meer omdat ik het niet heb ;) ). Hij viel me meteen op!!

RE: gestegen miniprijzen

Ik heb deze auto in het echt mogen zien, en hij is echt bijzonder netjes...okeej, 16500 is misschien veel geld...maar het is echt een geweldige wagen!!

RE: gestegen miniprijzen

zo die innocenti is zeer mooi! en het is op zich wel veel geld wat hij/zij er voor vraagt, maar ik denk dat hij/zij express zo hoog is gaan zitten om te onderhandelen... en misschien heeft hij wel een taxatie rapport??

RE: gestegen miniprijzen

Dat is geen kwestie van misschien, als er zoveel geld in een auto is gaan zitten :) En nogmaals, er kan vast wel een beetje van de prijs af, maar hij is procentueel vast niet "hoger" gaan zitten dan iedereen doet met het oog op onderhandelen.

RE: gestegen miniprijzen

Ik wil niet veel zeggen, maar het enige dat we nu weten is dat de auto uit 1970 is, dat hij gerestaureerd is en opgebouwd is uit originele onderdelen em met een nieuwe motor.

Wat voor een motor er in zit weten we niet, we weten alleen hoe ie er van de buitenkant uit ziet. Als er nou wat meer info bij stond als bijvoorbeeld 1380 motor ofzo volledig getuned etc. Dan zou het nog een hoog bedrag zijn, maar dan zou ik het ook niet zo heel raar vinden. Zeker niet als hij de taxatiewaarde vraagt. Maar zoals de advertentie nu op marktplaats staat, is mijn reactie zoals ik hierboven ergens heb geschreven.

RE: gestegen miniprijzen

Op de foto is al te zien dat dit hoogst waarschijnlijk inderdaad een volledig gerestaureerde auto is. Een motor reviseren is gewoon duur, tot wat voor inhoud je hem opboort maakt niet zo vreselijk veel uit. Inderdaad is er weinig info, vandaar dat ik ook zei dat *als* het allemaal klopt, en hij inderdaad volledig gerestaureerd is, etc., het geen rare prijs is. Als het allemaal klopt dan kan het goed zijn dat de taxatiewaarde nog wel een stukje hoger ligt dan deze vraagprijs. Inderdaad veel als-en, maar ik vind niet dat de advertentie direct aanleiding biedt tot heel veel twijfel. Ik kan me ook voorstellen dat je veel details weglaat om dit soort dicussies op je eigen mail-adres te voorkomen. Ben je geinteresseerd in een gerestaureerde Innocenti, en weet je een beetje wat die mag kosten, dan kom je maar kijken.

RE: gestegen miniprijzen

In ieder geval is de auto niet uit 1970, aan het kenteken te zien is ie van 1974. En 16.500 euro is een smak geld, daar koop je ook een echte S voor, die misschien niet perfect is, maar wel veel zeldzamer en gewilder.

Dennis

RE: gestegen miniprijzen

ik sluit me helemaal bij eelke aan, als je echte interesse hebt (koopinteresse) dan zal de iegenaar je wel meer kunnen en willen vertellen over de auto...

't is veel geld (33000 guldentjes :x ) waar je zeker van moet weten dat de mini het waard is.

persoonlijk denk ik dat dit soort vehikels voor de echte liefhebber prijsloos zijn, de verkoper zal hem echt niet voor een appel en een ei wegdoen...

RE: gestegen miniprijzen

Kijk aan ik kwam hem weer tegen!!!! Vette bak nog steeds....EN de prijs is weer neer benenden!! komt goed lijkt mij!!

thijme