Wouter R'dam schreef:
De komst van de Euro is gewoon door veel mensen aangegrepen om hun rottende mini maar voor het dubbele proberen te verkopen. Oké, misschien ga ik wat kort door de bocht (dat kan toch met een mini? hihi..)
Juist, ik hou wel van kort door de bocht... Daarom rijdt ik inderdaad mini Maar ik ben het wel eens met bovenstaande stelling. De Euro is ingevoerd, en iedereen gebruikt hem. Maar het lastigste met de euro is het combineren van de waarde van een voorwerp. Vooral met het kopen van dure niet alledaagse dingen. De getalwaarde blijft zo dominerend.
Wat betreft Peter en meer voorbeelden die je aanhaalt. Ik ken de advertentie niet, maar een blauwe HLE uit 86 moet wel heel erg uitgedost zijn wil ie over de 6000 gulden opbrengen. Maar goed dit terzijde. Het nadeel met mini-kopend publiek is dat ze over het algemeen voor het wagentje met zijn charme vallen (verliefd zijn). Dit zijn door de bocht genomen niet de meest kritische mensen. Het resultaat is dat de staat van de auto niet in acht genomen wordt. Dat betekend dat ook slechte mini's wel worden verkocht. De verkopers van de "goede" mini's echter merken dit en deze mini's worden duurder geprijst. De staat is immers beter dan die slechte, en die werdt al verkocht. Dit drijft de prijs enorm op....
Dat is het probleem met mini's. De waarde wordt opgedreven door de emotie van de auto, want een Golf uit 86 blijft technisch een veel betere auto..... En vergelijk de verkoop prijzen maar eens.... Mini's worden veel duurder verkocht.....
De moeilijkheid is nu dus bepalen of een mini in goede staat is. Misschien moet ik mijn drift naar perfectie dan toch maar laten gaan, en de 3D tekening die ik nu heb maar eens gaan gebruiken om de aankooptips op deze site te verduidelijken....
Overigens heb ik altijd al gevonden dat de mini's op deze site "overprijst" zijn. Dat geldt nu geloof ik voor alle mini's, maar ja. Zoals ik al zei: ze worden verkocht, en dat drijft de prijs alleen maar op. Nu de mini uit productie is ben ik bang dat er ook geen einde meer aan komt.
- Login of registreer om te reageren
RE: gestegen miniprijzen
Ingediend door Wouter R'dam op zo, 26-05-2002 17:05
Bij het topic 'algemene vragen over mini's...' van dahaaz schreef Bert het volgende.
een goede mini vinden voor weinig blijft een van de moeilijkste zaken... (voorals sinds de euro, mini-prijzen zijn ge-explodeerd)
Het leek me wel interessant om hier even een nieuwe topic over te maken. Ook omdat ik juist iemand ben die sinds de Euro een goede mini voor weinig zoekt. En één van de moeilijkste zaken verdient een topic.
Ik ben nu ongeveer vier maanden lang bijna dagelijks online om de laatste stand van het mini-aanbod op internet te bekijken. Ik zit bijna net zoveel op het forum, alleen heb ik bij gebrek aan mini niet zoveel te posten. Helaas heb ik de overgang van Gulden naar Euro wat betreft mini's niet echt meegemaakt. Maar er is mij al wel het een en ander opgevallen door dit fanatieke zoeken. Ik ben namelijk van plan om in juli een 1986-1990 mini 1000 aan te schaffen met een budget van zo'n 1600 Euro. Het liefst origineel en in goede staat, verder heb ik niet veel eisen. Alles tot zo'n 3000 (zucht..) Euro houd ik goed in de gaten. Het zal hier dus niet gaan om Coopers en andere 'exoten'.
Een voorbeeld. Wanneer ik in februari met regelmaat alles bekijk valt mij al de lichtblauwe 1000E 1986 van ene Peter uit Enschede op. Te zien op de site van MSCN. Keurige foto, geen roest en een waslijst aan nieuwe onderdelen. Precies een advertentie waarvan ik denk t.z.t. op te reageren. De (vaste) prijs van F. 6750,- lijkt mij erg veel! Afgaande op de 'F' staat de advertentie misschien al wel sinds 2001. In april en mei duikt deze mini van Peter opeens ook op, op autotrack en marktplaats. Prijs; 2000 Euro, later een (wanhopige?) vaste 1750,- Euro. Dit duidt in ieder geval op activiteit van de verkopende partij. Pas geleden adverteerdt Peter ook op autotelegraaf. Het lijkt mij dat dit dan ook in de bekende krant komt te staan. Waarschijnlijk met resultaat, want na een weekje is de advertentie weg, ook op de andere sites. Maar al met al heeft het lang geduurt nietwaar? En de prijs lijkt me ook niet geworden waarop Peter had gehoopt.
Het kan ook anders. In dezelfde week van Peter's mini is ook op autotelegraaf te zien. Een 1987 mayfair, bruin met., open dak, béétje roest (altijd dubieus). Toch +/- 1500 Euro vraagprijs en na 5 dagen weer verdwenen. En ik ben deze nergens anders meer tegengekomen.
Over het algemeen denk ik over het aanbod van mini's op internet het volgende te kunnen zeggen. Het aanbod op autotrack is erg statisch (advertenties kunnen maanden blijven staan), marktplaats is dynamisch, autotelegraaf zeer dynamisch. Autotrader laat maar en 'te koop' bij MSCN is natuurlijk erg specialistisch.
Aangeboden mini's kunnen dus blijkbaar lang (let's say 5 maanden) blijven staan. Let wel, ik heb het nog steeds over de niet-specialistische, lage regionen van de markt. En hier telt de prijs. Er is hier dus ook sprake van een markt in abstracte, economische zin.
Ik sluit me aan bij de constatering van Bert dat door de komst van Euro de prijzen navenant zijn gestegen. Maar na 1-1-2002 is er toch niets veranderd in het aanbod en de vraag op deze markt? Hoe kan het dan zijn dat het evenwicht (=prijs) zo verschuift?
De ruwe gedachte die nu bij mij opkomt is de volgende. De komst van de Euro is gewoon door veel mensen aangegrepen om hun rottende mini maar voor het dubbele proberen te verkopen. Oké, misschien ga ik wat kort door de bocht (dat kan toch met een mini? hihi..) en ik ben me ook bewust van de vele andere denkbare economische factoren. Maar zijn er hier mensen die een zelfde vermoeden hebben?
Ik lees het wel. Overigens verlang ik echt niet reacties van deze omvang. Mag wel natuurlijk. En zijn er ervaringen uit de praktijk hiermee? Ik ben benieuwd, ook omdat er meer mensen op dit forum zijn die nog aan hun eerste mini moeten beginnen. Wij kunnen veel leren van andere forummers die vast alles hierover weten.
Groet, Wouter.