Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Beste mini fanaten,
Ik word eind dit jaar 18, ik ben vanaf mijn 12de al echt fan van die kleine giganten!
ik zie ze soms wel eens rijden en wegspuiten bij het stoplicht.

Ik ben niet zo'n jeugd van tegenwoordig type die 250 wil met zijn auto en er perse een subwoofer in wil hebben o.i.d
Hij moet er voor mij gewoon strak uitzien en alles gewoon netjes en goed

Ik ben dus van plan om een mini aan te schaffen, misschien eind deze zomer. om hem dan op te knappen.
Nu is de grootste vraag, wat voor mini is het meest voor mij geschikt? ik ga hem in het begin waarschijnlijk niet dagelijks gebruiken, maar in de toekomst wel. moet ik daarmee rekening houden met bijv. aanschaf van een 1000 of een 1300?

ik heb een motorvoertuigen opleiding achter de rug dus sleutelen kan ik aardig zelf tot op zekere hoogte.

Wat is jullie advies een 1000 tje of een 1300?
wat ik wel graag wil is gewoon dat het een leuk scheurijzertje word, niet overdreven, maar dat je er een beetje mee kan spelen zou wel leuk zijn, wat moet ik daarvoor dan doen? ik hoorde over een stage 1 tuning kitje, is dat wat? heeft dat effect? en wat is dan weer beter? een 1000 of een 1300

ik denk ik ga het hier gewoon even vragen! hier zitten mensen die het van binnen en buiten weten!:)

Ik hoor graag jullie advies!

groetjes Jonathan

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Een mini is een leuke keuze :)
Of het verstandig is om een Mini te kopen die opgeknapt moet worden, hangt natuurlijk af van je kunnen. Wil je zoveel mogelijk zelf doen moet je natuurlijk het e.e.a. aan gereedschappen en vaardigheden hebben. Laten doen kan ook maar is niet zo leuk en een stuk duurder. Gezien je een opleiding hebt gevolgd zal dat niet zo'n probleem zijn.

Voor dagelijks gebruik kan zowel een 1300 als een 1000. Zelf heb ik een 1000 met stage 1 kit, voor de rest is hij motorisch standaard. 9 van de 10 keer heb ik genoeg vermogen, die ene keer wil je net iets meer maar ach, daar maak ik me niet zo druk om :) Een 1000tje is wel zo goed als onverwoestbaar, dat is wel weer een voordeel.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Wow! wat een goeie reactie! daar kan ik wat mee!:) omdat de familie nogal tegen een mini is.. staat altijd stil word er dan geroepen! maar dat is dus zeer zeker niet waar?
Nouja dat is precies wat ik wil, stage 1 net een beetje meer dan standaard en verder gewoon de looks van een old mini!

ik heb 3 jaar bij een schadebedrijf gewerkt dus qua opknappen moet het helemaal lukken!

Wat zijn de voor en tegens van een 1000 ten opzichte van een 1300? ik begreep dat het qua vermogen en prestaties niet uitmaakt?

maar, merkt u het verschil tussen het standaard blokje en die stage 1? of is het geld het niet waard?

ik ben echt heel enthousiast omdat ze gewoon niet heel erg veel kosten, jammer alleen dat ik nog moet wachten tot december! :(

ik ben me nu gewoon een beetje aan het orienteren dus wellicht komen er nog meer vragen! O:)

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Wat zijn de voor en tegens van een 1000 ten opzichte van een 1300? ik begreep dat het qua vermogen en prestaties niet uitmaakt?



het maakt wel uit.. maar een 1000 is (indien goed afgesteld) goed genoeg om mee te komen met het huidige verkeer.

zie ook topic - 20 pagina's
viewtopic.php?f=39&t=25299

ander voordeel van 1000 vind ik dat ze aardig betaalbaarder zijn. een 1300 gaat toch al snel naar 350 a 400 euro in onbekende staat.. een 1000 is 1/3e van de prijs..

Jaapio

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Mini kopen kost inderdaad gemiddeld genomen niet veel, Mini (blijven) rijden is soms een heel ander verhaal. Een 1000 is betrouwbaar en vrijwel onverwoestbaar bij normaal gebruik. Een 1300carb. is weer aardig zeldzaam en in een SPI of MPI zit weer meer elektronica in. Mini is geen sterk merk voor wat betreft de Elektronica, maar je kunt geluk hebben.
Laat je bij aankoop niet verleiden tot aankoop van de eerste de beste, de jongste Mini is toch al weer aardig oud. Moet er ook bij zeggen dat uit eigen ervaring blijkt dat de jongere Mini's niet de beste zijn voor wat betreft het roest monster. Een Mini uit de jaren 80 kan een stuk beter zijn dan een uit de 90er jaren. Een roest vrije Mini kom je bijna niet tegen of kost gewoon wel erg veel geld. Geef eens een woonplaats, misschien kun je eens bij iemand gaan kijken die bezig is met een roestoratie. Er is altijd wel iemand in de buurt die je wil helpen volgens mij.

Succes 8)

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

als je toch tot December moet wachten .. kom eens kijken op de clubdag op 17 Juli in Muiden.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Los schelen de prijzen voor motorblokken wel, ingebouwd al een heel stuk minder.

Het hangt er ook van af wat voor werk je wilt doen en het beschikbare budget.
Een Mini zonder APK voor een paar honderd euro heeft vaak toch iets meer attentie nog dan alleen de carroserie. Vaak kan de aandrijflijn en wielophanging ook wel wat aandacht gebruiken.
Tussen de 1000-3000 euro heb je een Mini waarmee je gelijk kan rijden, maar waar wel werk aanzit te komen. Vaak weer het bodywerk, mechanisch gedeelte is dan wel goed bij te houden.
Boven de 3000 euro kom je Mini's tegen die net opgeknapt zijn of dus danig goed zijn dat je het eerste jaar(en) zonder veel werk (afgezien regulier onderhoud) kan rijden.

Zowel een 1000 en 1300 zijn goed te tunen, maar het verschil in vermogen blijft toch altijd zo'n 30% als je vergelijkbaar getunede 1000's en 1300's vergelijkt.
Een stage 1 998 houdt misschien wel een std 1275 bij. Maar als je een stage 1 1300 hebt dan moet je om het bij te houden in een 1000 al een bewerkte cilinderkop op.

Nu schijnt een 998 veel minder rauwer te lopen dan een 1275 dus dat zou een extra voordeeltje van de 1000 tov 1275 zijn.

Punt is dat als je gaat tunen het verschil van 300 euro in aanschaf prijs van het blok wegvalt in de andere kosten van het tunen en reviseren.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Hartelijk dank voor al deze info!

Als ik het goed begrijp,
zou in mijn situatie een 1000 die al aardig onderhanden is genomen en nog wel het een en ander aan gebeuren moet goed moeten zijn?

Bodywork kan ik bij een bedrijf laten doen waar ik gewerkt heb, dus dan gebeurt het goed. hoelang kan ik dan rondrijden en maar weinig hoeven doen aan de body? is dat lang? of moet het na een jaar weer gebeuren?

oke, als ik dus voor de lol een mini koop zou ik moeten gaan voor een 1300.. maar dat gaat mijn portomonee niet echt leuk vinden als ik het goed begrijp.

kortom een 1000 goed onderhouden van een liefhebber van rond de 2500-4000 euro zou kunnen? dan het een en ander doen, blijf ik dan echt elke week sleutelen? of heb ik dan aan de reguliere onderhouds beurten genoeg?

ik woon in sliedrecht, vlak bij dordrecht, dus als iemand zo vrij is inderdaad om mij een beetje te betrekken in zijn/haar project zou dat heel erg leerzaam zijn!

het werk wat ik er mee ga doen is niet echt spannend, het is eigenlijk woon werk/school verkeer, en soms is ergens op locatie. ik schat zo'n 10.000 km in een jaar. is dat te behappen met een mini of zeggen jullie koop dan liever een polo?

bedankt voor al jullie interesse! :D

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jonathan Trapman schreef:
maar, merkt u het verschil tussen het standaard blokje en die stage 1? of is het geld het niet waard?



Je hoeft geen 'u' te zeggen hoor, daar ben ik veel te jong voor haha :P

En ja ik merk wel degelijk verschil. Je moet niet een wereld van verschil verwachten want dat krijg je niet. Wat je wel krijgt is een iets vlotter blokje, wat iets meer koppel en pk's heeft (vooral het koppel merk je) en je kan iets verder doortrekken in zijn toeren, wat heel af en toe wel eens leuk is om te doen O:)

Oriënteren is altijd verstandig, doe ik zelf ook altijd. Zo kom je voor zo weinig mogelijk verassingen te staan.

Als je trouwens een leuke mini met 1300 vind kan je dat in mijn ogen gerust doen. Ik heb nu een 1000 omdat het een 1000 was toen ik hem kocht :P en toen ik mijn blok heb vervangen heb ik weer voor een 1000 gekozen omdat ik er zo tevreden over ben :)

10.000 km per jaar moet wel lukken. Ik heb zelf in 1 jaar ook 17.000 km gereden met mijn mini ;)

kortom een 1000 goed onderhouden van een liefhebber van rond de 2500-4000 euro zou kunnen? dan het een en ander doen, blijf ik dan echt elke week sleutelen? of heb ik dan aan de reguliere onderhouds beurten genoeg?



Het is en blijft een oude auto met oude techniek. Hou er dus rekening mee dat je wel regelmatig moet sleutelen. Zeker als je hem dagelijks gaat gebruiken.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

okee zal ik doen! :)

geweldig! dat is ook wat ik wil, gewoon een betrouwbaar leuk auto'tje met style!
gelukkig heb ik nog ruim de tijd om te kijken en te zien misschien wel!

maar als ik het begrijp is een 1000 blokje met een stage 1 kitje al een plezier om mee te rijden?
en af en toe gewoon is mee te scheuren,


groetjes!

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Voor de bedragen die je zelf noemt moet je zelfs een Mini kunnen kopen waar je voorlopig vrijwel niets aan hoeft te doen. Behalve het normale onderhoud dan, maar ook dat kun natuurlijk laten doen.
Volgens mij heb je grofweg 3 typen Mini rijders;
- Mini rijders vrijwel zonder verstand van techniek of sleutelervaring, maar gewoon vallen voor een Mini. Die kopen een Mini die af is of laten er één bouwen, kijk en dan stopt het niet bij 10.000 euro natuurlijk. Deze groep laat al het onderhoud gewoon bij de garage doen.
- Mini rijders zoals jij die gewoon gek zijn van het model en er meestal gewoon een kopen zonder al te veel technische kennis maar wel de interesse voor techniek. De meeste rijden na aanschaf een korte of langere tijd zonder al te veel problemen, totdat de Mini niet meer door de APK komt, of de eerste echte storing zich voordoet. Een groot deel van deze groep gaat het gewoon zelf proberen, meestal met gevolg een complete roestoratie.
- Mini rijders die technische kennis hebben en vooraf wel weten waar zij aan beginnen. Deze groep koopt meestal gericht een Mini die direct onderhanden genomen moet worden.

De laatste 2 groepen kom je op het forum ook het meest tegen volgens mij.
Het aantal kilometers moet het probleem niet zijn als je rekening houd met een goede beurt voor de winter. Een Mini kan niet tegen vocht, roest problemen en elektrische storingen kom je op het forum volop tegen. Voor de rest gewoon lekker simpele techniek en redelijk goedkoop in onderhoud als je het zelf doet.

Dat scheuren doe je vrijwel elke dag als je rijd met een 1000, gewoon om lekker mee te komen in het dagelijks verkeer. Je koopt een Mini eigelijk niet voor de snelweg, maar wel voor die mooie bocht of rotonde onderweg. 8)
Je mag best langskomen maar Berkel en Rodenrijs is aan de andere kant van Rotterdam.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Haha! goed beschreven!!

Klopt, ik heb enige kennis, maar niet al teveel! ik ken een aantal mensen die een mini hebben gehad dus die neem ik mee als ik op jacht ga naar een leuke auto! het is niet zo dat ik er maar eentje op de bollefooi koop.
of zomaar de eerste de beste,

ik kan het alleen niet veroorloven om hem in het begin helemaal te restaureren. maar als jij zegt dat het lukt om dan zelfs al een goeie te kopen met dat budget moet het goed komen!

heb je veel pech langs de weg in een mini?

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Ik ben zelf 1 keer een uitlaat verloren en een keer een zijspiegel die spontaan er vanaf viel. Moet erbij zeggen mijn duurste Mini tot nu toe koste in aanschaf minder dan 350 euro, en dan kun je wat verwachten natuurlijk. Wel allemaal met APK gekocht. 8)

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

okee super!
dus je moet af ent toe wat vervangen en sleutelen maar het is neit zo dat ze je in de steek laten?

haha 350 euro! das echt heel weinig! maar hoeveel heb je er dan aan versleuteld?

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Dat verschilt erg per Mini, maar lees maar eens de onderstaande topic

viewtopic.php?f=46&t=48147&hilit=minimax

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Beste Jonathan,

Ik lees hierboven dat je in Sliedrecht woont. Zelf kom ik uit Gorinchem en ben op het moment druk bezig om mijn eigen mini weer op de weg te krijgen. Als je het leuk vind om langs je komen laat het maar weten.

mvg johan

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Lijkt me heel leuk!:)

Nog even een vraagje, ik kijk al een tijdje op marktplaats, ik zie daar vrijwel alleen maar 1.3's
word het een probleem om een 'goeie' 1.0 te vinden? of kijk ik op verkeerde plekken?

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Je kijkt op de verkeerde plek.

Als je een 1000cc wilt hebben, dan kun je ook invoeren jaartal tot 1992. Daarna is de Cooper 1300, de SPI en de MPI gekomen. Je zult er ook wel wat omgebouwde tussen vinden hoor.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

ik zie het!
haha de mini type kennis is in ontwikkeling! :x

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Is dit niet wat?
Tis helaas al wel 12" (en dus geen trommelaar), maar dat mag de pret niet drukken...

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Voor een getunede Mini is een schijfrem toch wel een pre.

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jonathan Trapman schreef:
heb je veel pech langs de weg in een mini?



Ik ben ook een keer mijn uitlaat op de snelweg verloren maar dat kwam eigenlijk door mijzelf, ik had niet echt een goede uitlaat eronder gehangen :P

ettore bugatti":1h4jkx6m]Voor een getunede Mini is een schijfrem toch wel een pre.[/quote:1h4jkx6m]

Ik heb niet echt een getunede Mini, maar ik heb wel een 1000 met stage 1 en trommels rondom (dus geen schijf) en dat werkt prima hoor :)

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jonathan Trapman schreef:
heb je veel pech langs de weg in een mini?



Tot nu toe heb ik geen pech langs de weg gehad met m`n Mini...wel veel gezien ( andere auto`s dan ;) )

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Ik ga over 4 weken mijn motorblok eruithalen 1300, en deze voorzien van een nieuwe versnellingsbak, en gelijk alle pakkingen en rubbers vervangen, ook gelijk een likje verf op het blok. kortom een hele operatie zou je zeggen. Maar ik heb m'n Ruby (mini) sinds januari vorig jaar, en had tot die tijd geen 0,0 ervaring in de auto techniek, zelf wel technisch aangelegt en veel intresse hierin. En ik voorzie geen gekke dingen, het is echt heel makelijk en de onderdelen zijn niet duur, maar het leuk maken, spiegeltje, verstraler, bekleding dashboerd, ect ect, dat maakt het duur, maar daar ben je zelf bij, of in jou geval waarschijnlijk je ouders. Maar mocht je het weekend van 10 Juni in de buurt van Roosendaal zijn, kom eens kijken dan zie je hoe alles in elkaar steekt. En buiten om 1 keer domme pech en een stomme fout, heb ik 1 lekke band gehad, en een auto inbraak. (koppakking en dergelijke bleken achteraf waarschijnlijk m'n eigen fout) O:)

Samengevat, Koop een 1000 of 1300 is alle twee heel leuk en niemand kijkt je er op aan. kijk idd uit voor de spi en mpi zoals al beschreven. En met logisch denken en preventief onderhoud voorkom je al heel veel. [size=50:3tbewt83]Misschien is die Mini uit boovenstaande reactie iets voor je??[/size:3tbewt83] gr kevin [size=50:3tbewt83]ben ook maar 24 trouwens, dus U zeggen hoeft niet ;) [/size:3tbewt83]

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Mausje75 schreef:
Jonathan Trapman":1na32cai]heb je veel pech langs de weg in een mini?



Tot nu toe heb ik geen pech langs de weg gehad met m`n Mini...wel veel gezien ( andere auto`s dan ;) )[/quote:1na32cai]
come again..? Of was dat iemand anders met z'n vastgelopen wiellager? ;)

Kevin1203":1na32cai]
kijk idd uit voor de spi en mpi zoals al beschreven. [/quote:1na32cai]
zucht...
@ topicstarter, ik hoop dat je niet alles gelooft wat hier beschreven wordt...

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

tunen, wat noem je tunen, een stage one is leuk, dat zeker, maar dan ben je echt niet zo snel als een 1275.

je zal aardig moeten doortunen wil je een 1275 bij kunnen houden, het kan, maar dat doe je niet ff, ik spreek uit ervaring...

trommelremmen, genoeg over geschreven, goed onderhoud is goed remmen, ook met een 1275, alles staat of valt met de staat van onderhoud.

ga voor een harde koets, de rest komt wel.

en spi en mpi, ook hier is genoeg over geschreven, ja ik heb voorkeur voor een carb, ja ik vind dat de spi het minst goed gebouwd is, een mpi is degelijker gebouwd, maar nogmaals alles staat of valt met onderhoud!!!

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

@ peter,

nee natuurlijk niet! alles rustig aan checken en doordenken en overal vragen en veel verhalen horen!;)
gelukkig heb ik de tijd nog!

oke, maar wat is er nou leuker rijden een 1.0 of een 1.3? ik snap dat het staat of valt met onderhoud, maar heb je meer gezeik met een 1.3? hoeveel sneller is een 1.3? kunnen jullie wat ruwe specificaties noemen?

groetjes!

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jonathan Trapman schreef:


oke, maar wat is er nou leuker rijden een 1.0 of een 1.3? ik snap dat het staat of valt met onderhoud, maar heb je meer gezeik met een 1.3? hoeveel sneller is een 1.3? kunnen jullie wat ruwe specificaties noemen?

groetjes!



Heb ervaring met beide en gezeik heb je met alles als je het niet onderhoud.
Dus zoals al eerder gezegt, alles staat of valt met onderhoud.

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Waarom probeer je niet zelf een paar varianten uit?
Loop ook even de Gruitjer in Sliedrecht binnen, waarschijnlijk verkopen ze nog wel Engelse mini tijdschriften (Mini Magazine en/of MiniWorld). Dan kan je een beetje een beeld krijgen wat er allemaal op Mini gebied aan varianten zijn geweest en welke modificaties in jouw smaak passen.
Er zit trouwens ook een Mini onderdelenhandelaar in Sliedrecht, kan je ook langs.
De showcases hier op het forum geeft wat dat betreft ook een goed beeld.

De ene 1000 is de andere 1000 niet en hetzelfde geldt voor een 1275.
De specificaties varieert per jaar en daarnaast kunnnen de eigenaren ook de nodige modificaties hebben aan gebracht.

Mini's laten je alleen in de steek als ze verwaarloosd en misbruikt zijn, maar dat geldt voor elke auto.

Ik denk dat op het forum genoeg te vinden is over 1000 vs 1300 en de verschillen met een 850 en 1100 blok die er ook nog zijn in het rijgedrag.

Als ik het samenvat, denk ik dat een 1000 makkelijker (beschikbaarheid tweedehands onderdelen) en goedkoper (qua benzineverbruik) in gebruik is.
Een 1300 is sterker qua vermogen, een betere kandidaat qua tuning (op basis van kosten en winst in eindvermogen), maar duurder qua verbruik en onderdelen (relatief).

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Het viel mij op dat je schrijft over onderhoudt, en ik heb het idee dat je een betrouwbare mini zoekt die het 'altijd' zal doen?

Zelf heb ik een 1300cc Cooper, met multipoint injectie (MPI) en bijbehorende computer/elektronica. Deze zijn gebouwd van ik geloof 1996 tot en met 2000.

Het voordeel wat ik vind van de MPI, ten opzichte van de 'oude' minis met carburateur en distributeur met contactpunt ontsteking, is het volgende:

- Injectie, dus nooit een caburateur afstellen op stationair toerental en CO-waarde enzo. Het staat altijd goed de computer regelt alles.
- Geen distributeur, dus nooit contactpunt lichthoogte en voorontsteking instellen.
- De ontsteking zit veel hoger gebouwt op het blok, dus bij harde regen (water door de grille) geen natte bougieleidingen en misfires.

Zelf heb ik 70.000km met deze mini gereden, hij heeft mij geen enkele keer laten staan, start en loopt altijd zomer of winter. En ik hoef er zeker niet elke week onder te liggen, het is de beste en meest betrouwbare mini van de totaal 3 die ik gehad heb.

Qua tuning heeft deze een stage 1, het laat de motor even wat lekkerder ademhalen en soepeler draaien.

Helaas denk ik eraan hem weg te doen, ik heb er geen tijd meer voor. :'(

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

@Rau, voor een mini heb je altijd tijd. En als je hem nu weg doet, dan heb je er over 1 maand spijt van.

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Amen to het verhaal van Ray...

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Hallo,

ik heb me nog eens een tijdje georiënteerd en rond gekeken..
deze staat al een tijdje op marktplaats,

link

Wat word hier van gedacht?
ik heb via mijn mail meer foto's ontvangen! het interieur ziet er erg netjes uit,
verder is hij voor zover de informatie 100% technisch in orde en de bodem schijnt ook hard te zijn.
het rechtervoorscherm moet vervangen en de onderkant van het achterklepje is doorgerot.
zijn dat schokkende dingen? of een kwestie van een nieuw klepje en een voorscherm?

ik hoor het graag van jullie!

Jonathan

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

zo op het oog/ foto's een nette Mini met een schappelijke prijs dunkt me.
Goor is voor mij "om de hoek", kwil er bèst even voor je gaan kijken voor nadere info...
Voorschermpje is wat lastig om te doen qua afstellen etc, maar do-able

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Graag!

ik kom uit de buurt van dordrecht!
dus voor mij echt een heel eindje rijden!

zal ik je mijn mail adres pmmen?

als je dat zou willen doen echt heel graag! heb namelijk echt veel interesse in deze auto, maar kwa afstand is het niet leuk om er' even' te gaan kijken

voorscherm is geen probleem, connecties bij autoschadebedrijf!

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Nou, ik kom nèt uit Goor: blijken ze t/m 30 aug gesloten op zaterdag.
ik zag zo 1-2-3 ook geen Mini (meer) staan, wat uiteraard niet wil zeggen dat-ie er niet (meer) is..
Er stond als enige niet-Cit een Fiatje.
Zal maandag nog een poging doen, zijn ze weer aanwezig okee?!

EDIT: Vuk!!!
Ik zie nèt dat de Mini bij hun Peugeot-tak staat, da's een andere toko maar wèl er vlakbij...
|:( |:( |:(
Zoals gezegd: ik rij er maandag wel efkes langs dan.

Hier heb je een directe link naar dezelfde Mini van hun eigen site...
Staat iets meer info op.
En ja: dit is een carburateurmotor- je ziet de carb op de foto's door het luchtfilterhuis steken.. ;)

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Wauw!

super bedankt!
ik ga gauw finacieel rondkomen denk ik! dan kan ik missschien het gokje gaan wagen,
zouden we eventueel als jij er een keer geweest ben af kunnen spreken als ik er ook heen ga?

ik ben 17 dus nog geen rijbewijs, kan ik zo;n auto dan kopen? weet je daar iets van of iemand anders?
ik las op internet dat het met een brommercertificaat gewoon kon of een of andere uitdraai uit het geboorte register..

nou ja goed, ik hoor het maandag! ik ben zeer! maar dan ook zeer benieuwd!:)

alvast heel erg bedankt!

gr!

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

De aanschaf van de Mini zal niet zo'n heel probleem zijn, maar dan...?
Ik kon met 17,18 jaar nog geen auto(rijden) betalen, en geloof me: daar zijn de nodige kosten aan verbonden...
Mijn eerste auto (Mini!) kocht ik toen ik 21 was, tot die tijd heb ik me met een ouwe afgetrapte motorfiets vermaakt.
Toen daar de koppakking doorheen knalde heb ik het ding verkocht, want destijds had ik noch de expertise noch de financiën om dat te herstellen (al was ik voorheen heel handig met brommertjes)...

De Mini straks eventueel kopen en hem schorsen is natuurlijk een plan, maar kun je zelf de 'schade' herstellen?
Kun je een beetje lassen, ben je handig?
Dat zijn ook skills die je later van pas komen, mocht je Mini willen (blijven) rijden want zoals je vast al gelezen koop je met een Mini een onderhoudsgevoelige auto...

Dit relaas niet om je van gedachten te doen veranderen, ik weet wat het is als je je mind op iets hebt gezet, maar wèl om je "wakker" te schudden en je te waarschuwen voor 'things that will defenitely come'...

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

hallo,

zoals het er nu naar uitziet heb ik ongeveer 200 euro per maand waarvan er nouja laten we zeggen een kleine honderd vanaf gaat, dus hou ik honderd euro per maand ongeveer over voor olie etc.

het is een duurde job, dat heb ik al door, maar ik denk dat het wel moet lukken,
ik heb een leuke stage achter de rug en hoop met mijn stagevergoeding een leuk potje te hebben!

ik kan samen met een oud collega dingen gaan vervangen aan de carrosorie, ik heb dat nooit gekund omdat toen ik 14 was niet zomaar even kon lassen op een autootje van een klant!
maar hij kan het me zeker leren en heeft ook zelfs een mini gehad,

ik denk er inderdaad aan om hem de eerste paar maanden dat ik hem heb te schorsen en gedeeltelijk op te knappen,
ik ga uitzoeken hoe ik een carburateur moet afstelllen en kijken hoe ik klein onderhoud kan verichten,
ik heb zelf een vmbo motervoertuigen opleiding gehad dus ik weet aardig wat er van af in het algemeen.

ik ben wakker! haha 'hoop ik'!

bedankt!!

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jonathan,

ik heb de Mini vandaag even grondig bekeken voor je: lees je mail even want ik heb je wat foto's opgestuurd.
Kijk en beslis zelf maar wat je ervan denkt!
Motortje heb ik niet horen lopen, en ik weet dus ook niet hoe de bak eraan toe is..(synchromesh-ringen).

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Bedankt!!

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Wat ik me afvroeg..
zijn er mensen hier die op vakantie gaan/zijn geweest met hun mini?
zoja? waar heen dan?!

gr!

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Voor sommige mensen is het IMM vakantie. En dan niet alleen het weekend, maar ook de week tevoren en eventueel ook wat tijd erna.
http://www.stichting-go4it.nl/ Deze site geeft al wat meer info.

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jonathan Trapman schreef:
Wat ik me afvroeg..
zijn er mensen hier die op vakantie gaan/zijn geweest met hun mini?
zoja? waar heen dan?!

gr!



Ja, tegenwoordig ook met de caravan erachter (Eriba Puck). En waarheen? Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Engeland, Denemarken, Tsjechië, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Spanje ben ik al met de Mini geweest. En aan dat lijstje zullen de komende jaren nog wel wat landen worden toegevoegd.

Voor 2 man + bagage is een Mini meer dan ruim zat.

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Wij zijn deze zomer naar Engeland gegaan, omgeving Dartmoor.
Da's vanuit Twente 900 km en was prima te doen in de Mini met z'n tweetjes..
Zie ook deze link..

En nee: de Mini is natuurlijk geen auto die van de ene storing naar de volgende storing springt, anders reed niemand nog Mini...
Tis wèl een auto die meer dan gebruikelijk onderhoud en aandacht genieten moet wil je het allemaal betrouwbaar houden.
Vergeet niet: het is jaren '50 techniek, al zit op de laatste modellen injectie.
Ik heb ook een Citroën DS en daar geldt hetzelfde voor: regelmatig met de vetspuit kliederen en niet verzaken in onderhoud (elke 5000 km).
Ook voor die auto, die uit hetzelfde tijdperk komt als de Mini, gelden de onderhoudstermijnen van die tijd en die zijn niet meer van deze tijd inderdaad.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Jaa precies,
dus voor de vakantie effe onderhoudsbeurtje en daarna ook weer effe,

klinkt prima! hoelang doe je ongeveer over een onderhoudsbeurtje?
een dag of een 2 uurtjes?

groetjes bedankt voor al jullie reacties

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Ligt er een beetje aan. Alles je alles wil controleren dan ben je een dagje bezig, om zeker te weten dat alles goed is.

Een rondje bougies, koelvloeistof, olie, ruitenwisservloeistof, vetpunten enz kost je een halve dag. Ik zou dat alleen wel een paar weken voor je gaat doen. Mochten er namelijk nog problemen zijn, dan kun je die nog op tijd oplossen.

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

Sorry dat ik jullie de hele tijd stoor,

maar ik heb een mini op het oog die 1000 euro kost staat in velthoven,
het is een mini uit 1989 waar nu een 1300 motor in ligt..
deze handelaar heeft hem ingeruild en moet er nu vanaf,

over bodem roest etc staat er niks dus daarvoor zal ik dan moeten gaan kijken..
ik weet niet of dit is toegestaan maar dit is de advertentie op marktplaats,

http://auto.marktplaats.nl/mini/4779322 ... ind=3&fs=1

ik zie dat de dorpel al vervangen moet worden.. dit wil niet zeggen dat alles rot is toch?
en de koppeling moet vervangen worden, dat baart me wel veel zorgen! of zeggen jullie van nou dat kan ook best meevallen? of kan er veel schade zijn aangericht?

ik wil graag gaan kijken samen met mijn pa!

zoals jullie misschien in dit topic gelezen hebben ben ik een beginnende mini noobie! ik kan wel sleutelen en heb conecties bij autoschadeherstelbedrijf..

nu mijn vraag of er zo'n supergoeie mini kenner als jullie misschien in de buurt van eindhoven woont en me zou willen helpen met de aankoop? oftewel, even een stevig oordeel vellen?
uiteraard tegen een bedragje, als dat gevraagd word!

ik hoop het te horen! wil deze week eigenlijk nog wel gaan kijken, maar meestal is de reactie snelheid hier geen probleem! echt top hoe alle mensen hier elkaar helpen! wil snel allerlei dingen leren zodat ik het ook kan doorgeven!

jona

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

laat maar horen, ik ga wel mee kijken, en nee ik neem geen blad voor mijn mond...

default

RE: Hulp nodig bij aanschaf hoe en wat? (daarna kleine tuning)

haha nee dat hoeft ook niet! ik wil gewoon weten of het slim is ja of nee.. en jullie kunnen dat waarschijnlijk beter beoordelen dan ik,

wanneer zou je eventueel kunnen?
misschien een 06-je handig of mail adres?

PM maar!

lavast heel erg bedankt!