Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Ben vandaag eens aan het zoeken gegaan naar de nummers welke allemaal in onze estate geslagen zijn, en wat blijkt: ik heb er te veel!!

De volgend nummers staan in de estate:

-VIN nummer: xc2w2-******A9 ( vreemd, een negen achter
de fabricage plek, assemblage baan ofzo???)

-Commission nummer: staan er 2 van in
20w173***A
20w163***A
(lijkt wel alsof er van 2 estates 1 is gemaakt en
gemakshalve beide nummers er maar in zijn gezet door
een van vorige eigenaaren)

-Motor nummer: 12H832XH****** (origineel uit een de
tomaso 120L met std. 70bhp. meer weet ik ook niet
van het blok)

-en dan nog een onverklaarbare: FE 394 750 ( aan de
rechterkant in het scherm van de radiator gleuven)

na een hele dag zoeken ben ik niet weel wijzer geworden.

Wie helpt mij met om er een nieuw licht op te schijnen??? alvast dank daarvoor!!!

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

[size=85:36d5rbm1][topics samengevoegd - Crispy][/size:36d5rbm1]
Zo ver was ik ook. Dus ik heb nu in elk geval het plaatje wat daar had moeten zitten.

Nu zie ik op de originele kentekenpapieren nog een ander nummer staan dan het chassisnummer.

Code: 00MORR-0378620

Iemand een idee waar dit voor staat. En waar dit eventueel terug te vinden moet zijn?

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

ayla schreef:
Dat klopt, de mini's van voor 1980 hebben geen chassisnummer.

Groet ron



Wat heeft mijn '68 er dan op de bodemplaat linksvoor voor een nummer dan?
Just curious...

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Volgens het kenteken van mijn net gekochte Austin 850 uit 1970 staat het chassisnummer op de bodemplaat voor de bijrijder.

Dennis

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Hier een plaatje van het kenteken bewijs.



Mischien dat iemand wat herkend. Vooral waar de code: eventueel op het chassis zou kunnen staan.

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Die code is volgens mij iets van de RDW. Je chassisnummer zou dus inderdaad links van je slotplaat moeten staan.

Zoiets heb ik nog nooit gezien, ik vind het een rare plaats. Ik denk dat ie wellicht geimporteerd is, dan wordt ie wel vaker op een andere plaats gezet.

Bij mijn geimporteerde Mk2 staat ie in de kofferbak en zo staat dat ook op het kenteken.

Dennis

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Seaborg schreef:
Motornummer zal een groot probleem worden.. Wantja, het is niet echt realistisch dat een motorblok 36 jaar mee gaat volgensmij.. + volgensmij staat er op mijn kentekenbewijs geen motornummer vermeld



Toch wel, mijn mini uit 1970 zit nog steeds het eerste orginele blokje in !
20 jaar geleden overgenomen van een neef van me, daarvoor nooit een motorwissel gehad.
Het nummer wat op het blokje staat kan ik niet terugvinden op het kentekenbewijs .
Wel weet ik dat het een 85h blok is met lange pook, dus 850 cc.
In totaal heb ik 3 Austin mini's allemaal uit 1970 , waar allen het chassisnummer is ingeslagen op de slotplaat voor de motorkap.(naast het gat, waar de pen van de motorkap in gaat)
Het zijn vrij grote cijfers (6 cijfers) zonder sterretjes ervoor.
Probleem is als je de voorfront moet gaan wisselen moet de nummers opnieuw ingeslagen worden.
Ik denk dat ze in deze enkele jaren 70-71-72 hier het chassisnummer staat en daarna in de bodemplaat(??)

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Zou je een foto kunnen maken hoe het bij jou ingeslagen staat? bij mij is het namelijk ook op die plek met vrij grote cijfers ingeslagen. En ook enkel de 6 cijfers. Alleen hadden ze bij de rdw zoiets van dit is niet origineel...

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Bij mijn Mini (1973) is het nummer ingeslagen in de bodem, volgens de autopapieren dan. In het echt zag het er zo uit



Ik heb dit jaar ook al wat verder gezocht en de onderstaande foto gevonden, wat wel eens origineel zou kunnen zijn.

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Seaborg schreef:
Zou je een foto kunnen maken hoe het bij jou ingeslagen staat? bij mij is het namelijk ook op die plek met vrij grote cijfers ingeslagen. En ook enkel de 6 cijfers. Alleen hadden ze bij de rdw zoiets van dit is niet origineel...


Ja hoor..Maar de nummers zijn op alledrie mijn mini's slecht ingeslagen .
Bij een steekproefkeuring heeft de rdw de verf weg zitten krassen maar toch net goed bevonden.
Foto's in orgineel formaat , en zet ze tijdelijk op mijn server .
Aan jou de taak om ze op te slaan.
http://home.planet.nl/~loenh025/chassis.JPG
http://home.planet.nl/~loenh025/chassis1.JPG

Succes

Edwin

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Bedankt, heb ze opgeslagen.

Maar het plaatje wat ik als eerste gepost heb zit bij jou dan op het schutbord gemonteerd?

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

dat plaatje uit je eerste post is een plaatje dat bij de radiateur gemonteerd is. Ik heb geen idee hoe ik een bestandje neer kan zetten maar ik heb er wel een foto van bij een oudje. Later (bijvoorbeeld 83) zat een soortgelijk plaatje, maar dan vierkant met veel meer info rechts op het schutbord.

Jouw plaatje heb ik in mijn 68 en 69 ook bij de radiateur zitten en was in engeland het enige kenmerk, samen met het moternummer.

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Seaborg schreef:
Bedankt, heb ze opgeslagen.

Maar het plaatje wat ik als eerste gepost heb zit bij jou dan op het schutbord gemonteerd?


Er zit naast de radiateur een extra rand gemonteerd aan het zij-shutbord.
Je kunt dus niet tussen de radiateur en zij-schutbord kijken.
Daar bovenop is het plaatje gemonteerd (dus eigenlijk naast de vuldop van het koelsysteem)
De latere mini's is dit randje niet meer aanwezig.
En ook bij de oudjes zijn ze meestal half vergaan en worden ze verwijderd.
Orgineel zit er tussen het randje en de radiateur nog een rubber flapje.

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Klopt het nou ook dat jouw mini 'two bolt front subframe towers' heeft?
+ hebben al jouw mini's uit die periode een staartbak? anders weet ik zeker dat het helaas geen body is die bij het kenteken hoort...

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

ayla schreef:
Dat klopt, de mini's van voor 1980 hebben geen chassisnummer.



Sorry hoor, maar dit is dus echt onzin. Alle Mini's hebben een chassis nummer alleen hebben ze het niet allemaal ingeslagen in de carosserie. Alle Mini's van 1959 t/m het einde hebben ten minste een metalen plaatje waarop het chassisnummer staat vermeld. Dat is echter in Nederland niet officieel geldig en daarom wordt het nummer door de Douane (en niet de RDW) ingeslagen. Overigens is voor Mk I/II Mini's meestal de prefix niet ingeslagen, maar alleen het nummer zelf. Alle Mini's vanaf ongeveer 1969/1970 hebben het chassisnummer af-fabriek ingeslagen, inclusief de prefix.

Het plaatje met het chassisnummer zit bij Mk I en II en de eerste Mk III's op het paneel rondom de radiator op het linker spatbord (bestuurderskant dus). Daarna is het verhuist naar dat paneel waar de motorkap aan de voorkant op rust als deze dicht is. Weer later is het verhuist naar het binnenspatbord aan de rechter kant (passagierskant). Sommige varianten van Mini's hebben het plaatje op andere plaatsen zitten.

Origineel Nederlandse Mk I/II Mini's hebben het chassis nummer ingeslagen op de schuine steun aan de rechter kant (passagierskant dus) van de dwarsbalk onder de motorkap. Latere Mk III's en Mk IV's hebben het chassisnummer ingeslagen op de rechter bodem plaat zoals op de foto van de Bruine Mini eerder is te zien. Weer later is er een korte periode geweest dat het chassisnummer was ingeslagen in de goot van de achterklep (bovenaan). Daarna is het verhuist naar de goot aan de achterkant van de motorkap.

Dan wordt er nog gesproken over een FE nummer. FE staat voor Front End. Mk I/II/III Mini's hebben zo'n nummer in de buurt van waar dat plaatje met het chassisnummer zit, maar dan zit het FE nummer op een plaatje dat is gelast tegen de linker binnenspatbord. Dit nummer is niet geregistreerd in de productieboeken en heeft geen betekenis bij de identiteit van de auto (alhoewel het wel deels mogelijk is om de bouwdatum eruit af te leiden). Vroege Mk I's hebben soms ook nummers zoals het FE nummer op de bodemplaat zitten. Daar geldt ongeveer hetzelfde verhaal voor als voor FE nummers.

Dan hebben Mk I/III en enkele Mk II Mini's nog een body nummer en Mk II/III Mini's hebben een commission nummer. Het body nummer zit op een metalen plaatje dat is gelast aan de dwarsplaat waarop de motorkap aan de voorkant rust (wel op verschillende plaatsen voor Mk I en Mk II/III). Het commission nummer hoort op het rechterbinnen spatbord te zijn gemonteerd met popnagels (Mk II) of weer op die dwarsbalk waar de motorkap aan de voorkant op rust (Mk III).

XA2S1-N verwijst naar een vroege Mini 1000 Mk III
00MORR-xxxxxx is geen correct chassisnummer

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Seaborg schreef:
Klopt het nou ook dat jouw mini 'two bolt front subframe towers' heeft?
+ hebben al jouw mini's uit die periode een staartbak? anders weet ik zeker dat het helaas geen body is die bij het kenteken hoort...



Yep , naast de hoofdremcilinder zit 1 van de 2 bevesigingspunten die dus met 2 lange bouten vastzit.
De jongere mini's hebben 1 grote opvallende bout.
Deze oudere mini's uit 1970 hebben ook het zg extra vleugeltje op de dakrand zitten en alleen een 850 heeft een gat in de bodem ter hoogte van het gaspedaal waar een lange versn.pook doorheen gaat.
Ook hebben deze een ronde tunnel (gedeelte waar de versnellingpook zit) waar je niet zomaar een nieuwer type schakelmechanisme in kunt monteren en alleen geschikt is voor een staartbak (bv 1000 cc)

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Oké, dan heb ik nu dus duidelijk een duur hoopje oud ijzer in de garage staan..

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

volgens mij doet de RDW gewoon moeilijk 8)

onduidelijke foto van mijn (ex) Van (1971):
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/van2002/van7.jpg

2 plaatjes naast de slotvanger: het dichtst erbij zit het VIN plaatje daarnaast het plaatje met het commision nr.
jouw VIN plaatje heeft hetzelfde nummer als op het kenteken bij chassisnr staat (klopt dus); mogelijk dat het commission nr in de code op het kenteken 00MORR- etc terecht is gekomen?
volgens mij wil die code 00MORR overigens zeggen dat het geen import is (dan had het bijvoorbeeld 75MORR moeten zijn; geimporteerd in 1975).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

@ mini4ever:

Door de hele lap text ben ik ook gelijk van mijn probleem verlost: het FE nummer.
Weet je toevallig ook HOE dit te herlijden is???

link

dan blijven er voor mij nog een paar onduidelijke nummertjes over zoals dubbel commission nummer, en een extra 9 achter het Vin nummer.

wie weet daar meer van?

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Ik had het er vandaag nog met iemand over en hij zei dat het voor de APK dus niet uitmaakt waar het chassisnummer zit en dat dus overal ingeslagen kan zijn/worden.

Dat zou jouw probleem oplossen, alleen moet je dan wel de boel zelf aanpakken en het niet overlaten aan de RDW.

Dennis

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

mean machine schreef:
Weet je toevallig ook HOE dit te herlijden is???



Dit nummer valt niet echt te herleiden. Het is alleen mogelijk om een schatting te maken van de bouwdatum door een vergelijking te doen met dat nummer op andere autos waarvan bekend is dat ze nog het originele FE nummer hebben.

mean machine":3dtstus7]Dan blijven er voor mij nog een paar onduidelijke nummertjes over zoals dubbel commission nummer, en een extra 9 achter het Vin nummer.[/quote:3dtstus7]

Er is maximaal 1 commission nummer per auto. Dus hier klopt iets niet. Die extra 9 achter het chassisnummer zegt me ook niet veel. Helaas...

Dennis":3dtstus7]Alleen moet je dan wel de boel zelf aanpakken en het niet overlaten aan de RDW.[/quote:3dtstus7]

Bij de APK is het alleen van belang dat het chassisnummer zoals het in de papieren staat overeenkomt met het nummer dat in de carosserie is ingeslagen (en ook de plaats). En voor de volledigheid: de RDW maakt zich eigenlijk alleen zorgen over de laatste 4 cijfers (meldcode) voor oudere autos). Officieel moet je het chassisnummer bij de Douane laten inkloppen (via de RDW) of bij de RDW melden dat je de plaat met het chassisnummer wilt vervangen vanwege roest oid.

RE: Identiteit chassis (Nummers in de clubman estate)

Volgens mijn ex-baas maakt de plaats van het chassisnummer dus ook niet meer uit. Lijkt me sterk, want het kan dan een aardig zoekplaatje worden.

Dennis