Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

default

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Hallo,

Zie de volgende link naar de markplaats advertentie:

http://link.marktplaats.nl/476525868

Ik ga a.s. vrijdag een kijkje nemen en bij goed dunken
ben ik van plan de mini over te nemen.
Nu vroeg ik me af of iemand toevallig bekend is met de mini.
Of dat de mini eventueel hier op de site staat?

Is 3 jaar geleden gerestaureerd, gezandstraalt en wel.
Bumpers voor en achter en ring om koplamp vertoond roest, dit zal wel immitatie zijn.
Aldus eigenaar roest de auto verder helemaal niet.

Graag hoor ik van jullie waar ik nog op moet letten en vooral of iemand met specifiek deze wagen bekend is!
(wagen staat in Bunschoten-Spakenburg)

groet,

Jos Kuiper.

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Als je bovenaan deze site kijkt, en op 'markt' klikt. Daar staat in de tekst een link naar 'aankooptips'.

Voor de rest een mooie mini, en behoorlijk wat aan gedaan..!

default

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Er mankeert echter 1 ding aan, heeft de eigenaar me zojuist tel. doorgegeven.

Een soort naald in de carburateur moet worden afgesteld (?)... Nu loopt de mini op zich prima, maar bij wat verder doortrekken houd hij iets in.

Is dit een bekend iets?
Is een carburateur eventueel te vervangen?

Betreft een 1300 spi..

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

De Mini komt mij bekend voor, maar ik weet het niet zeker. Als het dezelfde Mini is heb ik de orginele(1000) motor hier nog staan, gekocht met een partij andere onderdelen. Dat is ongeveer een kleine 2 jaar terug, de Mini zag er toen netjes uit.
De auto stond toen altijd binnen volgens mij.

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

joskuiper schreef:
Er mankeert echter 1 ding aan, heeft de eigenaar me zojuist tel. doorgegeven.

Een soort naald in de carburateur moet worden afgesteld (?)... Nu loopt de mini op zich prima, maar bij wat verder doortrekken houd hij iets in.

Is dit een bekend iets?
Is een carburateur eventueel te vervangen?

Betreft een 1300 spi..




Dit zijn 2 verschillende dingen,
SPI is injectie, dan heb je geen carburateur,
naald van een carburateur vervangen is niet moeilijk,
alleen de juiste vinden wel ;)

Verder op de foto wel een hele mooie mini,
met veel leuke opties !

2 nieuwe bumpers en koplampringen hoeft de kop niet te kosten bij de sponsors,
let wel goed op roest op de bekende plaatsen, en of dat er nergens blaasjes op de lak komen (roest onder de lak)

default

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Oke dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben, welk type blok is het dan?
Of zijn er veel verschillende soorten?

Het is i.i.g. een 1300 ...

En wat bedoel je met 'de juiste vinden'?
Weet ik dat als ik weet welk blok er in zit?

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Ding moet gewoon afgesteld worden op een rollerbank.
Dan weet je precies welke naald nodig is om in alle toerenregionen het juiste mengsel te hebben.
Kost je de wereld niet.

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

joskuiper schreef:
Oke dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben, welk type blok is het dan?
Of zijn er veel verschillende soorten?

Het is i.i.g. een 1300 ...

En wat bedoel je met 'de juiste vinden'?
Weet ik dat als ik weet welk blok er in zit?




Bij mij moet er ook een juiste naald gevonden worden. mijn setup is ook veranderd...

Dit kun je zoals brutus al zegt laten doen op een rollerbank, wat in principe wel het beste resultaat zal geven. Of je kunt (net zoals ik) met iets meer geduld op advies van een garage/mini-zaak/ of mini kenner enkele naalden uitproberen door een x aantal kilometer te rijden. en dan bepalen wat jij vind dat de beste naald is. het zou bijvoorbeeld kunnen dat bij een hoger toerental de motor ''inhoud'' tov een andere naald.


succes

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Tenzij je op deze wijze donders goed je bougies in de gaten houdt, raad ik het je niet aan:

een motor kan op gevoel wel lekker draaien, terwijl een CO-meter zegt dat er eigenlijk een te arm mengsel is...
Gevolgschade als verbrandde zuigers etc wil je niet..
Echt, een 'rondje' op een rollenbank kost niet zoveel, en je weet zéker na afloop dat het goed is.

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Ik heb nog wel ff een tip voor de aankoop.

Vraag even foto's van de restauratie op zodat je kan zien hoe er gewerkt is, en met welk gereedschap enz. zegt na mijn inzien wel iets over de kwaliteit van de restauratie. Ook is er hoogstwaarschijnlijk tijdens de restauratie van de mini plaatwerk vervangen (bouwjaar 1990 is meestal slecht, plaatwerk is gewoon minder van kwaliteit) vraag of er "origineel" Heritage plaatwerk gebruikt (evt te zien op de fotos) is of is imitatie gebruikt wat minder van kwaliteit is. Ook het spuitwerk is van belang, wie heeft het gedaan? Hoeveel lagen enz.. Op termijn allemaal van belang, en van invloed op de verkoopprijs.

Groeten,
Arthur

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Nog ff over de naald....

Als het een gewone 1300 is ( standaard dus ) kun je aan de hand van de carburateur gewoon de standaard naald gebruiken die erin hoort. Daar is verder niks moeilijks aan.

Eerst gewoon eens proberen met deze setup de Mini afstellen. Dus ontsteking ( bougies+ kabels, puntjes,rotor, condensator) luchtfilter, kleppen stellen en dan een basis afstelling van de carb. ( denk aan olie in de dashpot )

Ga daarna misschien eens denken aan een rollerbank. Als je de Mini aanschaft gewoon voor normaal gebruik, hoeft er geen rollerbank sessie te komen. Da`s alleen als je flink wat geld geinvesteert hebt aan motor tuning.

Deden de garages ("vroeger..toen iedere auto nog met carbs reed" ) na elke afstelling de auto`s op rollerbanken zetten om te testen? Volgens mij niet... :?

Het is origineel een 998cctje, dus later een 1275cc van gemaakt.

Succes...

Groetjes,

Maurice

RE: Ik heb een mini op het oog (incl link) Graag mening

Nog even over het afstellen, hier heb ik nog een mooie tip voor!

Koop een Gunson Colortune setje.
In deze set zit een handleiding wat hulpstukken en een transparante bougie. Door deze transparante bougie kan je de kleur van de ontbranding in de cilinder zien en door een reeks van simpele stappen de afstelling van de motor aanpassen (handleiding). Dit werkte aardig moet ik zeggen.En aangezien hij maar een paar tientjes kost zeker de moeite waard.

Kijk voor mijn ervaring bij Week 19 tm 30 2011 (Chroom en afstellen) op de onderstaande link.
link



EDIT.
Youtube filmpje van de systeem bij een Mini.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=B_ksmZLch0w[/youtube]