Inruilen, of repareren en doorrijden...?

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik zit hier een beetje te twijfelen wat ik nu moet doen, misschien zijn hier mini-rijders die mij een beetje kunnen adviseren of hebben ze zelf ervaring met het inruilen van hun (MPi) Mini op een gelijk model, zij het het 1 jaar jonger en met minder km's.

Het is als volgt, mijn Mini heb ik nu bijna 1 jaar in bezit, en hij doet het fantastisch. Zoals een Mini een Mini is zitten er binnenkort wel wat onkosten aan te komen. Zo zullen de a-paneeltjes eigenlijk moeten worden vervangen, deze beginnen iets te bobbelen, en moet de rand onder het voorraamrubber worden vervangen. Ook de schijven en blokken moeten worden vervangen (schijven krom... |:( ). Verder zitten er wat kleine krasjes op hier en daar. Als ik dit allemaal wil laten repareren praat je toch over een aardige kostenpost, zeker met het plaatwerk vervangen en 2 zijkanten spuiten.

Het bedrag wat ik er een jaar geleden voor heb betaalt krijg ik natuurlijk nooit meer terug, de Mini die ik op het oog heb is ook weer een stukje duurder. Teven zal natuurlijk ook deze Mini over een tijd ook weer z'n manco's krijgen. Waar ik nu over zit te twijfelen is óf de mijn huidige laten repareren en lekker een paar jaar doortuffen, of het geld wat ik kwijt zal raken aan reparatie bijleggen op aanschaf van een andere Mini.

Mijn Mini (bj 1999)heeft nu 64.000 km op de teller staan, is een org NL geleverde auto, met alle reparatiepapieren, facturen etc erbij, heeft lederen bekleding, sportpack en een open dak. Wat nu, iemand eenzelfde ervaring gehad onlangs..?? :? :?

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Texpert, gij zit in dubio!
Ook al bezit je huidige auto enkele mankementen, maar hoe weet je dat de auto waar je naar gekeken heb geen "probleempjes" heeft?
Volgens mij bestaat er geen enkele mini (waar mee gereden wordt dan) waar niets aan mankeert.
1 jaar jonger wil niet meteen zeggen beter!
Aan de andere kant, dit kan ook het begin betekenen van veel werk, iets waar je misschien nu niet op zit te wachten.
Moeilijk..................

Zelf heb ik op het punt te staan de mijne te verkopen, maar heb toch besloten h`m te houden en op te gaan knappen.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Het grootste punt is natuurlijk het budget. Als ik de huidige Mini inruil, moet er een bepaald bedrag bijkomen, maar dat bedrag staat dan wel vast (los van het feit of ik het überhaupt kan behappen...), in tegenstelling tot een grondige opknapbeurt. Dat kan in euro's vele malen uitlopen... :|

Waar ik ook aan zit te denken is een SPi kopen, bv een Kensington of Blue Star, en deze geheel naar m'n zin maken. De aanwezigheid van een airbag in een Mini laat mij volledig koud, daarboven heeft de (latere) SPi in veel gevallen betere stoelen dan een MPi.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Bedenk dat een mini die slechts een jaar jonger is, over niet al te lange tijd waarschijnlijk de zelfde plekken gaat vertonen als je nu bij je huidige mini hebt. Als ik op evenementen goed kijk naar andere MPi's valt mij op dat verreweg de meeste minimaal al blaasjes vertonen op de plekken die jij noemt. Voor wat betreft het plaatwerk denk ik dus niet dat je het nodige opknapwerk erg lang kan uitstellen door een jongere mini te kopen. Die jongere mini is tenslotte ook een mini en heeft in de fabriek precies de zelfde (slechte) anti-roestbehandelingen gehad. Ik ga dan liever voor de huidige opknappen (wat niet per se nu direct hoeft maar waarvoor je ook nog even kunt doorsparen), omdat dat vroeg of laat ook bij de andere moet gebeuren. En dan ben je je geld dus dubbel kwijt.

Wat betreft het verschil in kilometers, jouw mini heeft helemaal nog niet zo veel gelopen, en kilometerstanden zeggen niets als de auto's totaal verschillend zijn behandeld door de eigenaren.
Alleen als de mini die je op het oog hebt een zeldzame en kostbare optie heeft waar 2e hands bijna niet aan te komen is, zou ik zelf mijn MPi inruilen voor een andere MPi.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent met die nieuwere auto, mits die geen mankementen heeft, maar dat dekt de garantie verder wel.

Aan een Spi zou ik niet beginnen, dat is vlees noch vis. Een halfbakken manier om aan de emissie-eisen te voldoen.

Zit je toch te denken aan een auto die je helemaal naar eigen zin wil maken, koop er dan eentje van voor 1992 dan kun je ook qua motorisering alle kanten op.

Dennis

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik heb toevallig een SPI (Balmoral uit 95) en de stoelen zitten inderdaad lekker.
Een MPI heeft niet alleen een airbag ( heeft volgens mij weinig nut in een mini, maar sa`s een ander verhaal), volgens mij hebben ze ook een extra versteviging in de deuren.
Maar om even terug te komen op je probleem; Als je je mini begint op te knappen, dan kom je meestal meer tegen dan je lief is en dat doet het budget geen goed..... :x
Bij een inruil weet je zeker wat je er extra bij moet leggen, maar nogmaals dat wil niet zeggen dat het ook altijd beter is.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Als je tevreden bent met een mpi motor (met zijn voor en nadelen). Zou ik absoluut je eigen mini behouden.

zo te horen wil je hem inruilen om twee redenen:
1: je wil een mini die technisch in betere staat is

Als hij goed ondehouden is zal hij over een jaar dezelfde gebreken vertonen als je huidige mini. Als je jouw mini opknapt ben je misschien wat duurder uit. Je bent met nieuwe onderdelen gegarandeerd dat die (slijtage gevoelige delen) langer meegaan dan de 2e hands slijtagegevoelige delen op je 'nieuwe'mini.

2: Je bent niet tevreden over de uitrusting

Koop gewoon andere stoeltjes, spuit hem over (in de kleur je wil) en customize hem naar jouw smaak...

je kan na mankementen wel elkekeer een nieuwe mini kopen, maar je kunt het ook aanpakken waardoor je op den duur een goedkopere betrouwbaardere mini hebt...

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

texpert....

mijn ervaring is opkanppen die boel.
een mpi rijd lekkerder dan een spi.

heb zelf mn spi verkocht voor een mpi...

en ja het klopt een mpi heeft niet alleen een airbag meer een een klep per cilinder meer.

zind eer gei begint..

je weet wat je heb en wat er aan gedaan moet worden maar je weet NOOIT wat je terug koop...

ziet er dan misschien mooi uit..maar kan ook een koekebakker aan bezig zijn geweest...

NIET VERKOPEN MAAR RESTAUREREN..laat een erkend mini bedrijf er eens naar kijken..die weet je wel te vinden

en kopen moet in 1x maar het restaureren kan in termijnen..eerst technisch in orde en dan ff later de buitenkant helemaal in orde maken.\\

roesten doen ze allemaal de een wat sneller dan de ander..en na restauratie idem..
ligt niet aan de kwalitijd van de restaurateur maar denk meer aan de beplating

suc6 met denken.

groetjes
pjé :+)

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

pje en daan schreef:

en ja het klopt een mpi heeft niet alleen een airbag meer een een klep per cilinder meer.




hu is een mpi een 3 klepper??!!!!?!?!?

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Dennis schreef:
koop er dan eentje van voor 1992 dan kun je ook qua motorisering alle kanten op.




Maar bij een Mini van 1992 zit je met de op zekerheid aanwezige roest. Daar heb je veel meer werk aan dan een van 1999. Daar kan je vrijwel op zeker vanuit gaan.

Ik zou de MPI op laten knappen en dan heel goed beschermen tegen roest. Verder nog wat customizen, en dat kan je zo gek maken als je zelf wilt.

Het is misschien even slikken qua kosten met die a-paneeltjes en ander carrosserie werk, maar als je niet bezuinigt op antiroestbehandeling kan je weer jaren vooruit. Ik denk dat je op de lange termijn daar meer plezier van hebt. :)

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik zou er ook voor kiezen om de mini die je nu hebt te houden.
Je moet nu misschien best wat geld uitgeven aan de restauratie. Maar je weet bijna zeker dat een mini die een jaar jonger is vrij snel dezeldfe plekken gaat vertonen, en ook daar moet je dan geld aan uit gaan geven.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik zou m ook houden. 64.000 km is helemaal niet veel. Die van mij had 85.000 toen ik m kocht en inmiddels staat hij op 120.000 en ik heb er nog steeds veel plezier ervan.

Ik heb altijd zoiets van bij deze weet ik wat ik er aan heb, ruil ik m in voor een andere dan begint de ontdekkingstocht opnieuw en weet ik niet echt wat ik er aan heb. Van deze kan je nu waarschijnlijk ongeveer wel zeggen wat je de komende tijd kan verwachten. Van een andere kan je dat niet.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Heb jij verder nog schokkende motorische mankementen gehad, gezien de km stand??

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Een kapotte koppakking. Dat was het ergste. Maar met Mini-vrienden blijkt zelfs dat niet schokkend. Dat is echt het enige wat een beetje serieus was. Verder een kapotte sensor en een kapot koelvloeistofreservoirtje, maar dat is niet echt motorisch. Meer niet.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Texpert, ik heb een mini uit '89. Deze is een jaar of 5 geleden onderhanden genomen door de vorige eigenaar. Hij begint nu al weer de nodige plekjes te vertonen, dus ik weet dat ik binnen nu en 2 jaar de mini langs de kant moet zetten.

De 1000cc motor die erin ligt, is nog steeds origineel. Hij heeft mij en de vorige eigenaren ook nog nooit in de steek gelaten. Hij heeft ondertussen wel minimaal 126.000 op de teller staan.

Ik kan je dus alleen maar aanraden om je eigen mini te schorsen en langzaamaan onder handen te nemen. Zo heb je ook meer plezier van je mini, uiteindelijk.

Groeten, Bram

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik zou m niet nu schorsen, als het nog niet nodig is. Moet wel erg dramatisch zijn wil je m moeten schorsen. Zo te horen kan je er nu gewoon lekker mee blijven rijden tot het voor jouw gevoel echt niet meer kan en dan goed onder handen (laten) nemen.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Schorsen is inderdaad niet nodig. Sommige mensen die mijn auto kennen zullen nu zelfs denken "waar zeurt die kerel over" want de schades zijn nauwelijks zichtbaar. Maar helaas ben ik een redelijke perfectionist, dus tja... O:)

Wel moet ik zeggen dat ik wat huiverig ben over de koppakingen. Ik hoor dat wel vaker, en ook op de clubdag afgelopen 30 juli, waarbij er een auto werd gehuld in witte dampen vraag ik mij af wat een dergelijke reparatie kan gaan kosten.

Ik weet verder ook dat ik bij een evt ander aan te schaffen Mini ook weer een tijd krijg waarbij er weer wat geld in moet worden geïnvesteerd om de auto optisch goed te krijgen. Maar ja, soms heb je van die ideëen... :P ;)

Ik ga straks in m'n vakantie even wat bedrijven af om m'n ideëen te spuien, en te kijken welke mogelijkheden er in mijn budget passen. Ik heb namenlijk geen idee wat ik voor dergelijke reparaties moet incalculeren, al loopt het vervangen van een houten dashboard ivm waterschade natuurlijk snel in de papieren. In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover, help zeker mee in mijn uiteindelijke keuze! :)

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Texpert schreef:
vraag ik mij af wat een dergelijke reparatie kan gaan kosten.



Bij de garage behoorlijk wat (man-uren). Met Mini-vrienden ongeveer 10 euro en een dag tijd. Mocht het gebeuren dan is er vast wel iemand hier die je een handje kan helpen. Dus maak je daar niet te druk over. (Ps. het risico op een kapotte koppakking heb je natuurlijk net zo hard met een 'iets' nieuwere Mini)

Texpert":1yzuesbm]al loopt het vervangen van een houten dashboard ivm waterschade natuurlijk snel in de papieren.[/quote:1yzuesbm]

Niet vervangen, opnieuw fineer erop laten doen (even zoeken op het forum) of gewoon spuiten in de kleur van je Mini (zoals ik heb gedaan na waterschade, ook te vinden op het forum). Nieuw MPi notenhouten dash kost bijna goud...

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

hmm bij een koppakking alleen de pakking vervangen lijkt me wat minimaaltjes (kan soms goed gaan maar ik zou het niet gokken)
dus even vlakken zou ik ook doen
maar meer dan 100E hoeft het niet te kosten want het is een reparatie die iedere handige mini liefhebber kan

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Oh ja, even vergeten van het vlakken. Bij mij was dat niet nodig, maar zou kunnen moeten idd. Maar dat kan je ook gewoon zelf uitbesteden dus ben je idd alsnog voor 100 euro klaar.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Texpert schreef:
al loopt het vervangen van een houten dashboard ivm waterschade natuurlijk snel in de papieren.



Je kan natuurlijk het dashbord ook pas een jaar later vervangen, als dat je het plaatwerk laat aanpakken. Je hoeft niet alle uitgaven in 1 keer te doen natuurlijk.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Dat zal ook zeker gebeuren, natuurlijk ook om financiële redenen. :x

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ook ik zeg, restaureren die Mpi! Je weet dan wat voor vlees je in de kuip hebt, dat weet je niet van enig andere mini... Maar dat is al zoveel gezegd. ;)

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Inmiddels eerste offerte binnen, is wel even slikken naturlijk, maar eigenlijk valt het wel mee toch. Duidelijk is in ieder geval nu wel dat ik op termijn minder euro's kwijt ben aan het opknappen van de MPi, dan inruilen, bijbetalen, en de nieuwe aanwinst over een jaar of twee weer opknappen. Heb ook trouwens het advies gekregen om de huidige auto te blijven rijden, omdat het in de historie "één van betere" zou zijn... :?

Kortom, zo als het er nu naar uitziet komt er géén opvolger, en blijft mijn trouwe groene rakker nog even een paar jaartjes bij mij. Gelukkig... :) :D O+

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

een van de betere? dat weet ik niet... Ik begreep dat ze in de laatste 1 a 2 jaar een aantal roest preventie stappen oversloegen omdat de vraag hoog was (mn uit Japan) en ze snel moesten produceren...

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ze doelen op het technisch verleden van specifiek mijn Mini. Dus met andere woorden; puur technisch heeft de auto nooit echt wat gehad, uitgezonderd natuurlijk de beurten en dergelijke. Het plaatwerk staat hier volledig los van.

Puur plaatwerktechnisch zou de mijne juist slechter moeten dan een vergelijkbare auto uit dat bouwjaar. Ik heb begrepen dat er ook aardig wat MPi's zijn geleverd door diverse Minispecialisten, die deze auto's nog wat onder handen hebben genomen met een druppel tectyl. Mijn auto is afgeleverd aan de eerste eigenaar door MG-Rover in Vianen, en die zal dat zeker níet gedaan hebben... |:(

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik ben nu mijn MPI aan het restaureren, en inderdaad, van tectyl hadden ze nog nooit gehoord. Ik moet zeggen dat de roest bij mij erg mee is gevallen, ik had echt verwacht dat het veel erger zou zijn.
Straks goed in de tectyl zetten en dan kan mijn mini er weer even tegenaan.
Jij ook veel succes met het opknappen, en ik hoop dat de roest bij jou ook meevalt.

RE: Inruilen, of repareren en doorrijden...?

Ik hoop ook dat het meevalt, maar dat is gewoon even afwachten. Ben benieuwd naar jouw ervaringen op dit gebied!