Wanneer je het niet ergens ziet druppen, vraag je je toch af hoe het kan dat je vloeistof verliest.
Je verdenking gaat naar de radiateur dop. Daar kon je wel eens gelijk in hebben.
Die dop moet niet alleen vloeistof dicht, maar ook luchtdicht afsluiten. Daarom zit er achter het beweegbare plaatje met het rubber een spiraal veer. Die veer verliest in de loop der jaren zijn kracht. Dus, koop eens een nieuwe dop.
Het koelsysteem behoort onder druk te werken. Een hogere druk in het systeem zorgt ervoor dat de kooktemperatuur van de koelvloeistof ook omhoog gaat. Zo wordt voorkomen dat op de heetste plekken in het systeem er dampbellen kunnen ontstaan. (Zoals je bij komend water nu eenmaal hebt). Dergelijke dampbellen hebben ruimte nodig en in het systeem wordt daarvoor plaats gemaakt door het oplichten van de afsluiting in de radiateur dop, zodat vloeistof via het overloop pijpje eruit kan. Als dat een paar keer gebeurd is, heb je dus zoveel lucht in het systeem dat bij het ontstaan van dampbellen alleen maar de lucht in het systeem wordt samengedrukt. Het overlopen wordt steeds minder. Alleen, het kan zich dan voordoen dat de kachel niet eer warm wordt. Dat is -bij een Mini- meestal het eerste signaal dat je koelvloeistof moet bijvullen.
Je kan controleren of de radiateurdop nog goed afsluit door het systeem goed te vullen.
Bij de latere typen Mini is er een overloop bus bij de radiateur, waarin een slangetje uitkomt wat aan het overloop pijpje bij de radiateurdop vastzit. De bus moet halfvol zijn en het slangetje moet dan een cm of tien onder de vloeistof oppervlakte uitkomen.
Controleer of het slangetje luchtdicht op het overloop pijpje aansluit. Uiteinde wat in de bus hangt in je mond doen en zuigen, terwijl je een vinger op de ingang van het overloop pijpje houdt. Je moet zo vacuüm kunnen zuigen en dat mag niet 'weglopen'.
Als demotor op bedrijfstemperatuur komt loopt het systeem over. Die vloeistof komt in de bus. Zet tevoren een potloodstreepje op de bus ter hoogte van de vloeistofspiegel. Als de motor warm is, staat de vloeistof boven het streepje. Als de motor weer afgekoeld is, heeft het systeem weer vloeistof opgezogen uit de overloop bus. Als dat niet gebeurd is, heb je een lekke radiateurdop.
Wanneer je een nieuwe dop koopt, moet de verkoper je vragen voor hoeveel druk je er een nodig hebt.
Als hij niks vraagt, krijg je een exemplaar wat hij nog heeft liggen. Dat kan er dus een zijn met een hogere drukwaarde dan de oude had.
In elk geval moet je erop verdacht zijn dat bij toepassing van een nieuwe dop de druk in het systeem weer hoger oploopt dan voorheen. Dit kan tot gevolg hebben dat slang aansluitingen gaan lekken. Als de slangen er al langer op zitten dan dat jij de auto hebt, koop dan maar een set nieuwe, dan heb je in elk geval niet de ellende dat je op vakantie met de auto langs de weg komt te staan wegens verlies van al je koelvloeistof.
Onder de titel 'motor wordt te warm' staat er een uitgebreid verhaal over dit onderwerp op de WiKi pagina van onze clubsite.
- Login of registreer om te reageren
RE: koelvloeistof verdwijnt
Ingediend door sannemini op zo, 04-01-2015 12:33
Beste mensen.
laatste tijd moet ik best vaak mijn koelvloeistof bijvullen.
er is geen duidelijke lekkage tr zien onder de wagen bv.
ook natuurlijk gekeken of er water bij de olie zit of andersom maar dat is ook niet het geval.
ook komt er niet veel stoom/witte damp uit de uitlaat dus denk mijn koppakking is in orde.
maar ik verdenk mijn radiateurdop hoe kan ik daar achterkomen.
of heeft iemand anders iedeeën