Mijn mini 1300i uit 1993

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

Zoals al eerder in dit forum bekend gemaakt door mij... Ik heb een mini 1300i uit 1993.

Mijn schoonvader en ik (vooral mijn schoonvader eerlijk gezegd...) zijn begonnen deze op te knappen.
Gisteren kwamen we echter tot de ontdekking, dat er wel erg veel plaatwerk aan het rotten was....
De bodem liet nog meer water door, dan de gemiddelde zeef en de bodemplaat van de accubak was ook bijna door... |:( |:(

Tevens is het voorruitrubber uitgedroogd, waardoor de voorruit lekt. Dit probleem is redelijk op te lossen, maar door dit probleem heeft de mini ook op het plaatwerk onder de ruit aan de binnenkant roestvorming....

Er is al een nieuw A-paneeltje ingelast, dus aan de buitenkant begint het er al op te lijken....

Maar om ervoor te zorgen, dat het geen zwemparadijs wordt, moet er nog erg veel laswerk verricht worden...

Hoe kan een mini uit 1993 zo ver weggerot zijn??? WE beginnen er zelfs aan te twijfelen of het wel een 93-er is.... We waren absoluut op de hoogte van de manco's van het plaatwerk van een mini... Maar dat het zo erg door kon rotten... Tjemig... :'( :'(

default

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

kan makkelijk als er 2 jaar nie mee gereden is of zow en dan 2 jaar buiten heeft gestaan of zn hele leventje buiten dan is die bodem en de rest zo rot

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

het probleem met roest is behalve dat het heel lelijk is en allesverslindend, dat het altijd in grotere mate aanwezig is dan je denk/ziet...

een mooi voorbeeld was de achterkant van de e-type van Mark Evans op discovery channel, het leek er goed uit te zien, maar na het stralen (verwijderen van alle roest): it looked like a tea-bag ;)

bedenk goed dat 1993 ook al ruim 10 jaar geleden is ookal lijkt het een vrij nieuw minike...

mijn dochter is 10 en da's een hele grote meid aan het worden (ook te snel te groot :D )

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

Veel roest ontstaat gewoon door geen of slechts gedeeltelijke behandeling van de wel befaamde plekken. En is het bij de 1 meer dan de ander.

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

Ligt maar net aan degene die de mini onderhouden heeft en natuurlijk of ie buiten of binnen heeft gestaan.

Zo zag ik laatst een mini van 1996 of zelfs 1997, die al flink aan het roesten was. Maar ja deze stond ook onder een laag modder en stof, dan vraag je erom.

Als het ergens eenmaal begint te roesten (vaak onder de lak of in naden), dan kun je daar soms niets van zien. Dan kan een auto nog zo hard lijken, maar roest kan er altijd zitten.

Dit geld overigens niet alleen voor minis, want ik heb genoeg andere autos van jonge leeftijd gezien die aan het roesten waren omdat ze niet bij worden gehouden.

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

We wisten absoluut, dat er veel aan te doen was. Ik heb de Cooper voor EUR 750,00 gekocht, dus mag je niet alles verwachten.

Er zit een compleet Cooper interieur in. Notenhouten dashboard (in zeer goede staat). Notenhouten deurlijsten en natuurlijk een 1300 injectie motor.

Dit alles is het wel waard. Maar als ik de mini zie staan en er is een rit Zondag.... Dan wil ik erin rijden ook!!!! :'( :'( :'(

|:( |:(

Maar wie weet komt alles nog goed... Roest is aan te pakken.... Maar die vloerdelen waren echt rot (en niet alleen rot om te zien...)

Er zijn wel complete vloerdelen te koop, maar dat kost behoorlijk wat tijd, om die erin te lassen...

We twijfelen nog of we (na een jaartje rijden) deze Cooper gaan restaureren, of dat we deze verkopen en een betere kopen. Er moet behoorlijk wat plaatwerk vervangen worden. Hij moet gespoten worden en mijn schoonvader moet er tijd insteken.

Als we het doen, willen we het goed doen en dat kost een heleboel tijd. Dan zijn we zeker wel een half jaar tot 3 kwart jaar bezig en een heleboel kosten verder. Want dan kom je absoluut nog veel meer rotte delen tegen....

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

tja het is natuurlijk een afweging, gezien de prijs die je betaald hebt, heb je een goede koop gedaan...

ik weet niet of je een schatting hebt gemaakt van je kostten, maar een hele nette cooper uit 93 kan zeker 3000 euro opbrengen, oftewel je kan voor een 2 duizend euro gaan klussen :)

uiteindelijk heb je zeker iets wat in de buurt van je droommini zou komen en je weet alles van je wagentje, wat je van een ander wellicht niet weet :)

moeilijke gedachte!!!

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

red flame schreef:
ik weet niet of je een schatting hebt gemaakt van je kostten, maar een hele nette cooper uit 93 kan zeker 3000 euro opbrengen, oftewel je kan voor een 2 duizend euro gaan klussen :)


Als je het zelf doet kom je daar verder mee dan als je het uitbesteed, maar toch zal je zelden de kosten van het restaureren volledig terugzien in de taxatiewaarde van de auto. Laat staan de marktwaarde.

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

ik wil graag nog toevoegen dat een mini ook een emotionele waarde heeft (gevoelswaarde) waardoor de kosten makkelijker te rechtvaardigen zijn.

het is wel zo dat als het je enige vervoersmiddel is, dat je je moet afvragen of je km-prijs niet erg hoog wordt :x

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

Het is niet mijn enige vervoersmiddel... Dus die afweging hoef ik niet te nemen. Anders zou het sowieso niet kunnen, want dan zit je tijdens de restauratie zonder...

Wat kosten betreft, die spreid je over de restauratietermijn, dus die vallen opzich nog wel mee. Je moet ze nooit optellen.

En wat betreft de emotionele waarde, die is helaas bij een mini errug hoog!!!!

Ach, we gaan er eerst een jaar mee rondtuffen en dan kijken hoe de motor is. Als deze zich goed houdt, dan is er al een meerwaarde. Dan gaan we nog het benodigde plaatwerk uitrekenen en de tijd die erin gaat zitten inschatten (want die komt op mijn schoonvader neer)....

Het interieur is erg goed en netjes, dus die wordt niet vervangen. Voor de rest is een kwestie van opleukonderdelen, zoals chroom enzo.. Dat kan ook door de jaren heen en is demonteerbaar (originele onderdelen worden nooit weggegooit, mits nog in redelijke staat)....

Ik hou jullie op de hoogte en we zien elkaar absoluut bij een rit....

RE: Mijn mini 1300i uit 1993

Tjemig... Ook al zijn we niet naar de rit van vandaag geweest (mede door weersverwachting).. Toch heb ik een rit door het mooie Hoeksche Landschap mogen rijden met mijn mini....

Hoe hopeloos het leek op donderdag, zo goed ging het zaterdag.... Motorisch moet er nog wat afgesteld worden, maar hij loopt. Hij schiet nog steeds uit de tweede versnelling, maar hij loopt.

Alle vloerdelen zijn weer keurig dicht gelast door mijn schoonvader en hij glimt als nieuw....

Bij de stuurvaardigheidsproeven zijn we er dan ook zeker bij. Al was het maar voor de kofferbakverkoop.