Mini aanschaffen!

default

Mini aanschaffen!

Ingediend door RudyvB op

Hoi allemaal,

Ik ben Rudy, nieuw hier op het forum. Ik weet ook niet zeker of mijn artikeltje in deze categorie thuishoort, dus wanneer ik hier verkeerd ben, vertel het me gerust!

Mijn vrouw en ik denken er aan om een Mini aan te schaffen. Een lekker karakteristiek autootje dat volgens mij vrij toegankelijk is vwb techniek en rijden. Wel zou ik er dan “dagelijks” gebruik van willen maken als tweede auto voor Woon- werkverkeer. Dit is niet dagelijks, en onze hoofdauto wordt hiervoor meestal gebruikt. Het zou neerkomen op zo’n 8000km per jaar.


Nu zijn jullie natuurlijk de échte kenners; waarop moet ik vooral letten wanneer we gaan kijken naar een Mini, zijn er bijvoorbeeld punten die bij Mini vaak mankementen hebben? En is dit te doen als tweede auto? 

Ik heb zelf wel enige verstand van techniek. Vooral de oudere techniek in de Mini spreekt me daarom ook aan. Lijkt ons gewoon erg leuk om zo’n leuke vrolijke auto als hobby te hebben:)!

 

we hopen op antwoorden en alvast bedankt!

 

greets
 

RE: Mini aanschaffen!

Ja, dat is goed mogelijk in de praktijk. Er zijn nog 'classic' Mini's te koop die niet in de termen vallen voor een 'oldtimer'. Alleen Mini's die ouder dan veertig jaar zijn (van vóór 1980 dus) worden alszodanig erkend door de overheid en daarvoor gelden dan oldtimer faciliteiten, zoals 'geen motorrijtuigenbelasting'. Deze auto's kan je gewoonlijk ook niet bij je gebruikelijke verzekeraar verzekeren. Je bent aangewezen op een specialistische verzekeraar. Die verzekering is betrekkelijk goedkoop als je kiest voor een beperkt aantal km/j. Toen de oldtimer regeling overging van 30 naar 40 jaar heeft de Tweede Kamer als voorwaarde gesteld dat er een 'overgangsregeling' werd getroffen. Die 'loopt' nog, waardoor auto's van vóór 1 januari 1988, in aanmerking komen voor een maximale belasting van € 120,- per jaar, waarbij er dan met deze auto niet gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg in de maanden december t/m februari.
Omdat je de auto 'gewoon' wilt gebruiken (8000 km/j) doe je er goed aan om een 'jonkie' te kopen. Die kosten betrekkelijk weinig geld omdat ze niet mee profiteren van de oldtimer faciliteiten. Al rijdende kom je er dan achter of het jullie wel bevalt om zo'n auto te hebben en als er teveel mankementen aan komen kan je hem wegdoen en dan eventueel een echte 'oude' Mini kopen.

RE: Mini aanschaffen!

Hoi Rudy,

Succes met de zoektocht. Zoals Wim al aangeeft is er een verschil tussen een Oldtimer en een Classic. Alle mini's van voor 2001 vallen onder de term Classic, maar die van 40 jaar of ouder vallen volgens de wetgever onder de naam Oldtimer. Dat scheelt in de wegenbelasting, maar die hoeven ook maar 1x per 2 jaar gekeurd te worden.

Als je een mini zoekt houdt dan goed de verschillende verkoopsites in de gaten, maar ook de websites van onze sponsoren. Wordt niet gelijk verliefd op de 1e mini die je ziet. Er zitten best wat "rotte" appels tussen.

Voor wat meer info over het aankopen en de problemen die je tegen kunt komen, lees onderstaande pagina eens. Daar staan de verschillende tips op die wel handig kunnen zijn bij de aankoop.

https://minisevenclub.nl/wiki/aankooptips-classic-mini

Mocht je meer willen weten, kijk het forum eens door of stel gewoon de vragen. Er zijn ook verschillende boeken in de handel die je kunnen helpen bij het onderhoud.

Groeten, Bram

default

RE: Mini aanschaffen!

Hoi!

Thanks voor jullie reacties:)! Heb er inderdaad eens wat informatie over opgezocht. Een oldtimer is natuurlijk helemaal super, maar een jonger exemplaar is misschien inderdaad wel heel goed om eens mee te beginnen. Fijn dat er hier mensen zijn die ons al zijn voorgegaan, beter dan het (mini)wiel opnieuw uit te gaan vinden.

 

De uitdaging wordt denk ik wel om niet meteen verliefd te worden op de eerste Mini.. Maar de jacht op een leuk exemplaar is opzich ook gewoon weer leuk natuurlijk!

RE: Mini aanschaffen!

Een suggestie Rudy; op de website pagina staat in de rode balk bovenaan 'markt'.
De eerste auto die daar genoemd staat ken ik niet en ook Jan Herijgers die hem aanbied ken ik niet. Maar hij is een clublid, anders zou deze advertentie daar niet staan. Hij noemt geen vraagprijs = staat open voor elk redelijk bod.
De auto moet opnieuw gekeurd worden om er weer mee de weg op te kunnen.
Je zou dus met hem in contact kunnen treden en kijken of de wagen je aanstaat en met hem tot een koop overeenkomst komen waarbij jij het bedrag noemt wat je voor de wagen overhebt wanneer die een nieuwe apk heeft. Dan is het aan de verkoper of hij het aandurft om de auto keuringsklaar te laten maken voor zijn rekening en aan jou te leveren met een keuringsbewijs voor twee jaar.
Zo ben jij zeker dat je twee jaar vooruit kunt met deze auto en is de verkoper zijn probleem voorbij dat hij een auto te koop heeft zonder keuringsbewijs. Hier rmoet je samen uit kunnen komen.

default

RE: Mini aanschaffen!

Ik heb hem inderdaad gecontacteerd. Hij reageert niet op telefoontjes/smsjes dus ik ben bang dat het niets gaat worden. 
Zou natuurlijk erg mooi zijn als dat toch nog ergens toe gaat komen, is ook letterlijk om de hoek. Alle exemplaren die me aanspreken staan ook echt 2 uur rijden weg! Maar goed, voor een leuke zul je soms wat moeten overhebben denk ik maar:)!

Valt me ook op dat er zoveel verschillen in prijs zijn, maakt het zoeken ook niet echt makkelijker!!

 

thanks voor de hulp alvast:)!

RE: Mini aanschaffen!

Ja, prijzen die gevraagd worden zijn vaak 'te gek'. Het gezegde is; 'Elk denkt zijn kraai een valk te zijn'!
Ik houd mezelf altijd voor, dat een auto die ik koop ook -zo- weer verkocht moet kunnen worden. Anders krijg je een hekel aan jezelf.
En dan realiseer ik me dat een bedrijf er wel een duizend aan moet verdienen, anders hou je het als zaak niet vol. En op de prijs van een Mini van € 5000,- is dat wel twintig procent. Koop dus bij een partikulier. Die is bereid om de prijs te minderen want hij wil 'm kwijt.

default

RE: Mini aanschaffen!

Dat is een wijze tip inderdaad! Nu heb ik zo eens rond zitten neuzen en heb wel wat technische kennis, maar vraag me wat af; roest! De bekende roestplekken, wat is nu teveel roest, en zijn er uberhaupt veel mini’s die daar wel/last van hebben? Wat is acceptabel:)?.. 

RE: Mini aanschaffen!

Kijk, een Mini waarvan de apk verlopen is, daar mankeert wat aan.
Als de huidige eigenaar de auto niet 'pas' gekocht heeft (voor de handel), dan heeft hij het formulier nog van de laatste keuring en daar staan dan de 'aandachtspunten' op voor de volgende keuring.
Als de verkoper jou niet dat laatste keuringsformulier kan laten zien, dan heeft hij de auto pas, of, er staat duidelijk iets in dat keuringsrapport wat hij jou niet wil laten weten. Als je een auto 'op het oog' hebt, kan je waarschijnlijk ook het kenteken gewaar worden .
Kijk dan op rdw.nl en vul rechtsonder op de pagina het kenteken in en dan krijg je een pagina waarop de kenmerkende gegevens van de auto staan Op de volgende pagina lees je wanneer de auto voor het laatst 'op naam' is gezet. Als dat een recente datum is, dan heb je waarschijnlijk met een teleurgestelde koper te maken of met iemand die 'in auto's doet'. Die wagen wil je niet, hoogstwaarschijnlijk.
Maar, als je zover bent, dat je een auto 'toch' wilt kopen; bied hem dan aan voor de apk keuring. Als hij te roestig is op essentiele punten, wordt die afgekeurd en moet je hem niet hebben. Je kunt beter dertig , veertig euro uitgeven voor een keuring dan voor duizend het schip in gaan, toch?

default

RE: Mini aanschaffen!

Zeker waar. Weet idd hoe dat soort dingetjes werken, daar ben ik idd alert op maar tnx voor de uitleg! Je weet altijd pas achteraf wat je gekocht hebt natuurlijk..

default

RE: Mini aanschaffen!

Ik ben er nu ook weer over na aan het denken om mijn Classic Mini Cooper te verkopen, misschien is dat iets voor je.

De staat van de Mini is heel goed, behalve de linker deur en een paar vrij simpele onderhouds "dingetjes".

De linkerdeur heeft schade, helaas is mijn motor er tegenaangevallen in de garage, een aandrijfhoes moet vervangen worden

en een remslang en cilindertje rechts achter. (ik zou ze allebei vervangen achter). Diverse onderdelen liggen al klaar.

De vering is vrij nieuw, nieuwe bollen, Hi-Lows, LCB/RC40 uitlaat, K&N, nieuwe banden enz.

Roest is er eigenlijk niet of misschien een paar minescule puntjes.

Het rijdt verder prima, de motor start altijd vrij snel en ik heb deze Cooper al 27 jaar in bezit.
De reden van evt. verkoop is dat ik er geen gebruik van maak.

RE: Mini aanschaffen!

Rudy, ik heb je een berichtje gestuurd. 

default

RE: Mini aanschaffen!

Hoi Allemaal,

Tijd om mijn laatste post weer eens nieuw leven in te blazen!

Zoals jullie kunnen lezen wilde ik een half jaar geleden al eens een Mini kopen, echter vond mijn vrouw daar natuurlijk wat van.. Inmiddels ziet zij de lol er ook wel van in, dus zoeken maar.......!

Nu hoop ik nogmaals op jullie advies; bij "markt" staat een leuke rode mini te koop. Zijn er mensen bekend met deze auto? Ik heb over enkele weken een afspraak om eens te gaan kijken, echter zijn ze volgens mij lid van de club dus misschien kan iemand me wat advies vooraf geven?

Mocht iemand nog aanraders hebben, leuke auto's weten te staan of zelf iets te koop hebben, laat het me gerust weten!

Thanks alvast!