Mini Broadspeed

RE: Mini Broadspeed

Ik kwam op een japanse Mini-site een Mini Broadspeed tegen. Ik had de Broadspeed alleen op een plaatje in het boek De Mini van [i:1prfzvge]Jan de Lange [/i:1prfzvge]zien staan, maar ik vind m wel erg gaaf :D



Jan de Lange schreef:
Broadspeed, één van de bekendste Minituners in Engeland, bracht in 1966 de Broadspeed GT 2+2 op de markt. De carrosserie was onder de raamlijn vrijwel ongewijzigd, maar daarboven werd alles afgezaagd en voorzien van een coupédak in de stijl van de Aston Martin DB6. Het was een prachtig model en de afwerking en uitrusting stonden op hoog niveau. In twee jaar tijd werden er 12 voor de Engelse markt gebouwd en er gingen er 16 naar Spanje...

Van de Broadspeed bestaat sinds 1991 een replica onder de naam Mini GTO. Hij wordt in Engeland gebouwd en in Duitsland [i:1prfzvge]voor een hoop geld[/i:1prfzvge] verkocht. Er is in middels al een handjevol exemplaren gebouwd.

RE: Mini Broadspeed

Ja, ook een van mijn favoriete modellen. Er wordt, ik geloof zelfs onder de naam Broadspeed, van polyester een dergelijk dak verkocht, zodat je zelf een replica kan maken. Overigens is dat van onder daklijn ongwijzigd ook wel wat overdreven; het kontje heeft ook veel weg van een Aston.

RE: Mini Broadspeed

heeft ook wel iets weg van een dafje (achterflank...). :P

RE: Mini Broadspeed

Eelke schreef:
Ja, ook een van mijn favoriete modellen. Er wordt, ik geloof zelfs onder de naam Broadspeed, van polyester een dergelijk dak verkocht, zodat je zelf een replica kan maken. Overigens is dat van onder daklijn ongwijzigd ook wel wat overdreven; het kontje heeft ook veel weg van een Aston.



misschien dat er toch een riley kontje aangezet is??

Heel mooie auto btw en imo, heeeeeel mooie auto

RE: Mini Broadspeed

kennelijk ook op schaal te krijgen :)

http://www.87thscale.info/lion_model.htm

en nog een fotoootje gevonden, deze keer de zijkant er redelijk duidelijk op



die achterkant ziet er behoorlijk verbouwd uit

RE: Mini Broadspeed

The Broadspeed.

The Broadspeed Mini, a vehicle that was stylish and well equipped, but expensive at the time of production.

These cars were originally produced in limited numbers in the UK by Ralph Broad, who had successfully modified and raced Minis prior to designing this fastback model. Its distinguishing feature was the extended Kamm tail, an essential item aiding aerodynamics at that time. The roof and rear end of the shell were fabricated from fibreglass and were reinforced with steel frame and inserts to give a strong and rigid body. The result was a car with all the Mini traits and a lot less weight.

As a road car it was under-rated by the motoring writers at the release due to bad finish and assembly – those poor souls also suggested that it was unattractive. Some of the criticisms were justified on the British cars, but when Brian Foley undertook local production the quality problems were successfully addressed.

The Foley-produced cars began with a Deluxe based unit as an entry model, followed by a 2+2 S version using Cooper S equipment. The Super Deluxe came with engine modifications such as a re-worked head (10.5:1), big cam and twin 1 ½” SU’s, providing 90BHP and a rev limit of 8000rpm up from 6500. New Broadspeeds carried a full BMC factory warranty unless they were modified.

The Model with the bad attitude was the GTS. This car stretched Mini performance one notch higher – there were no apologies regarding noise, as this, combined with limpet-like grip and savage acceleration, made for one dynamic rocket ship. Here was a serious performance car that was accused of being overpowered as a road car, but, as a racing car, set new lap records all over Australia and its success became legendary.

On the dashboard, the matching 150mph speedometer and 10,000 rpm rev-counter indicate that this was no ordinary Mini. Down in the “herbs” department nestles a 1275 Cooper S power unit. For an extra \\\\$250 you could get a Broadspeed tune. This meant a modified head with bigger exhaust valves, ported & polished and a 10.5:1 compression. There was also a special exhaust manifold and a Broadspeed road/race camshaft. Twin exhaust pipes poked out the back, one on each side.

There are very few of these cars left now, and they remain one of the Mini’s most valuable variants.

mischa

RE: Mini Broadspeed

Red Guy: Nee, geen Riley kontje, ook het kontje is "custom".

RE: Mini Broadspeed

Nog wat linkjes:

Voor de franslezenden en de plaatjeskijkers:
http://www.miniplanete.com/04decouvrir/ ... dspeed.htm

Voor de modelbouwers:
http://www.traffic-modelcars.com/h32-bmc1280.htm
http://www.lion-models.de/elionm61.htm

Race Broadspeed:
http://www.groundsky.co.nz/carpix.asp?E ... 23&WID=973


Nog wat fotos van de Broadspeed uit de eerste post:

RE: Mini Broadspeed

Persoonlijk vind ik het ook echt de mooiste van de mini
afgeleide auto!!

Hier heb je er nog een paar uit eigen verzameling..
(wel erg klein ik weet het)




En dit is de GTO versie..





RE: Mini Broadspeed

Die laatste schijnt geen echte te zijn, maar stond wel te koop voor 25.000 euro

Hierstaat er eentje voor 4.000.000 Yenn, hoeveel dat ook moge zijn.

[size=75:af0kc81t][edit: link aangepast, bedank Lowrida][/size:af0kc81t]

RE: Mini Broadspeed

Deze link doet het beter!

RE: Mini Broadspeed

Is in mijn ogen mooier dan een Marcos Mini :P

RE: Mini Broadspeed

Zeker! Een geweldig model... :D

RE: Mini Broadspeed




>Racing Green"]Die laatste schijnt geen echte te staan, maar stond wel te koop voor 25.000 euro

Hierstaat er eentje voor 4.000.000 Yenn, hoeveel dat ook moge zijn.

sebastien zei in een ander topic

En ook handig om te weten is:

1.00 JPY Japan Yen = 0.00708943 EUR

dus dat is 4.000.000/0.00708943= 5.6422264[size=75:z9e0klcn]E[/size:z9e0klcn]
meer kon ik er niet van maken, ik weet niet est ik met die E moet :?

RE: Mini Broadspeed

Je rekent verkeerd, je moet het vermenigvuldigen met elkaar en dan komt er uit €28357,72

Groeten JB

RE: Mini Broadspeed

So!! Die is cool! Heb nog nooit van deze versie gehoord :o
Lijkt een beetje op een Daf 55 coupe :P

RE: Mini Broadspeed

jahhhhhhh sorry, ik ben niet goed in wiskunde of iets anders met cijfers :P
en ook nog beetje blond :x

RE: Mini Broadspeed

WOW O+ die is gaaf.. ik had er idd ook nog niet van gehoord, lijkt een beetje op de Datsum die mijn ouders vroeger reden, gaaf, als ik ooit eens een bemachtigen kon...

RE: Mini Broadspeed

Wat jaartjes geleden een hardtop voor een cabrio gezien in Miniworld of Minimag, had ook zo'n aflopende achterkant.

RE: Mini Broadspeed

In de MiniMagazine van juli 1996 staat een stukje over de 'Downton GT' een kit gebaseerd op de Broadspeed GT.
Het grote verschil met die Duitse ombouw is dat die een achterklep heeft terwijl bij de originele conversie de bagageruimte werd bereikt via een wegklapbare achterbank (tank was ook anders). Ook de achterlichten verschillen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Mini Broadspeed

Dat word inscannen theo! :P

RE: Mini Broadspeed

Theo van den Bogaard schreef:
In de MiniMagazine van juli 1996 staat een stukje over de 'Downton GT' een kit gebaseerd op de Broadspeed GT.
Het grote verschil met die Duitse ombouw is dat die een achterklep heeft terwijl bij de originele conversie de bagageruimte werd bereikt via een wegklapbare achterbank (tank was ook anders)


Ik las net op een Duits forum dat de Broadspeed GT's in eerste instantie gebaseerd waren op mini saloons, maar dat er naderhand (mogelijk op het ogenblik dat de Downtons het levenslicht zagen) gebruik werd gemaakt van pick-ups, omdat die goedkoper waren en om de langere optiek extra in de verf te zetten. Al gaat de reden van de prijs niet op indien de pick-ups reeds uit productie waren, want dan waren ze in principe niet langer goedkoper dan saloons.

Iets om uit te spitten dit, maar waar beginnen.. bij Theo misschien ? O:)

Nog een Broadspeed-linkje met intressante scans op dit forum:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 238#349238

RE: Mini Broadspeed

ik heb nog wel een grappige scan van de broadspeed mini's maar ik kan deze niet online zetten...Theo?

RE: Mini Broadspeed

er stond ook een broadspeed GT in de vorige miniworld.. Dit was in een artikel over mini's in Japan

Jaapio

RE: Mini Broadspeed

@prooij:
mail maar, dan zet ik ze wel online ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini Broadspeed

Al gedaan :D

RE: Mini Broadspeed

met dank aan Peter:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/broadspeed.pdf

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini Broadspeed

@ Theo:

Bedankt!! d:)b

groeten,

Peter

RE: Mini Broadspeed

Leuk om te lezen!

Scheelt toch wel in topsnelheid zo'n GT ombouw.

RE: Mini Broadspeed

Marspeed GTO, kost je 27.000 euro..

RE: Mini Broadspeed

en ze hebben veel meer mooi speelgoed

http://www1.ocn.ne.jp/~nichioh/cars_mai ... eries.html

Jaapio