welkom hier op het forum.. voor het kopen van een mini hebben we een mooie checklist. Deze is te vinden via
http://www.minisevenclub.nl/body.php?se ... ankooptips
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
welkom hier op het forum.. voor het kopen van een mini hebben we een mooie checklist. Deze is te vinden via
http://www.minisevenclub.nl/body.php?se ... ankooptips
Jaapio
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: nee dat is geen makkelijke klus. Daarvoor zal je versnellingsbak uit elkaar moeten. Maar aangezien bij een Mini de versnellingsbak onder het blok hangt zal je hele motor er uit getild moeten worden. Als je dit laat uitbesteden ga je honderden euros kwijt zijn aan uurloon.
1450 euro is daarentegen ook niet veel geld voor een Mini met minimale roestvorming. Ik zie wel flinke roestplekken op de deuren. Check goed of de bodem nog niet is doorgerot (dorpels) en trek de binnenbekleding even omhoog. De hoeken in de kofferbak ook checken. Dit zijn plekken die je als beginner niet zo gauw zal inspecteren (toen ik m'n 1e mini kocht in ieder geval niet ).. En verder een proefrit maken, dan weet je meteen hoe ernstig de 2e versnelling is
Lees ook even de Aankooptips door.
Succes!
als je blok en bak gescheiden zijn en je heb de mainshaft uit elkaar, is het niet veel werk om de synchromesh te vervangen idd (been there, done that)
alleen het in/uit elkaar van je blok en bak en dan weer inbouwen in je mini is nogal veel werk
voor de rest ziet het eruit als een net karretje voor niet te veel geld
Er staat dat hij uit zijn tweede versnelling schiet. Heb ik ook gehad, er is wel mee te rijden alleen zal je wel tussengas moeten geven en niet te wild er mee doen.
zoals hanz zegt is het repareren van de bak niet het probleem, maar bij de bak komen kost wel wat tijd.
Joep, ik heb nog wel een bak voor een klein prijsje dan hoef je alleen de bak over te zetten zelf/garage!
Mvg Bart
Op de foto's ziet hij er inderdaad netjes uit. Maar dat valt erg tegen in het echt! Heel veel plekjes en op sommige plekken een andere rode kleur, ook zit er tape op een achterruitje. Maar daar gaat het mij eerst niet om. Als hij technisch maar goed is!
Weet iemand een adres/bedrijf die voor een redelijke prijs een bak kan overzetten? Ik ben zelf ook bereid om het voorbereidende werk te doen.
Alvast bedankt voor jullie reactie! Met de tips van hierboven ga ik zeker wat doen!
Groeten Joep
Ingediend door mini_man op za, 12-06-2010 00:15
Kijk goed de subframes en dorpels nog eens na op roest. Ook of er iemand aan heeft zitten prutsen met plaatjes over dingen heen lassen e.d. Kwa roest zijn dat voornamelijk afkeurpunten.
* Subframes voor en achter
* Bodem, vooral bij de voeten van bestuurder/passagier
* Dorpels, De kokers aan de onder/zijkant van de auto
* Kofferbak vloer, daar zit een gedeelte van het achtersubframe aan vast, kijk goed in de hoeken en rondom deze ophang punten of er roestvorming zit.
Ongetwijfeld zal je nog wel wat meer ontdekken. Voor deze prijs is dat ook niet raar ofzo. Roestvrije mini's zijn prijzig, en je vind ze eigenlijk niet tenzij ze gerestaureerd zijn of altijd verwarmd binnen hebben gestaan of iets dergelijks.
Maak desnoods wat foto's van de bodem, hier kunnen mensen je daar zeker wat over vertellen
Als je een proefrit maakt luister goed of er geen rare geluiden te horen zijn. Of ie netjes rechtdoor remt etc. Probeer ook het motor blok heen en weer te kantelen, dit kan duiden op versleten motor steunen. Wel gaat dit vaak samen met een 'kloenk' geluid bij het los laten van het gas pedaal tijdens het rijden.
Het is ook verstandig om aan de wielen te voelen als je daar de mogelijkheid voor hebt. Pak de wielen met 2 handen beet en probeer deze verticaal/horizontaal te kantelen, om zo eventuele speling te ontdekken.
Ik kan zo nog wel even door gaan denk ik, maar de aankoop tips bevatten wel zo'n beetje alles.
Groetjes,
Joep
.. Ja zo heet ik ook
Ik heb het topic even verplaats uit Standaard Techniek, want in Overige vragen en oplossingen staan dit soort topics meestal...
Over het fixxen van de synchromesh ringen voor de 2e versnelling hebben we dit topic: viewtopic.php?p=33537#p33537
Ik heb besloten het niet te doen, hij was me te rot. Morgen ga ik kijken bij een andere. Ik zal jullie tips zeker meenemen naar de volgende bezichtiging!
Bedankt allemaal!
Grappig dat ik dit hier lees op mn derde dag hier (eerste dag lid)
Ik ben vandaag naar hoogeveen gereden in een New Mini one... en ben teruggereden in een Mini 1000 uit 1988... in rood, met een licht vervaalde union jack op het dak
Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat je hem niet gekocht hebt, ik ben er godsblij mee
Je had gelijk, er zitten vrij veel plekken op, maar mechanisch (afgezien van de bak) is ie zo strak als een snaar. Het chassis is roestvrij, afgezien van een plekje ter grootte van je vingertop op de onderzijde van de linkerdorpel.
Ik ga er volgende week een nieuwe bak onderzetten, en morgen ga ik beginnen met de roest indammen. Als hier animo voor is, ben ik geheel bereid om hier enkele kiekjes van te schieten en jullie hier op de hoogte te houden, hopelijk in ruil voor enige tips etc.
mvg. Gj
Spore schreef:
Als hier animo voor is, ben ik geheel bereid om hier enkele kiekjes van te schieten en jullie hier op de hoogte te houden, hopelijk in ruil voor enige tips etc.
Zeker is die animo er, daar hebben we zelfs een speciaal forumdeel voor: Showcase
Het is je van harte gegund Spore! De prijs was goed maar ik ben een Mini technisch nog niet de baas, dus had die bak niet zelf kunnen vervangen/reviseren.
Ik heb afgelopen weekend een Mini British Open 1.3i gekocht voor een leuke prijs! Ze heeft wel wat roest maar is technisch helemaal in orde!
Ik hoor nu dus echt bij de club! Ik zal veel gaan lezen/leren op dit forum, het eerste probleem doet zich namelijk al voor: Kachel blaast alleen koude lucht!
Ik ga nu poetsen als een malle!
Groeten Joep
kan 2 dingen zijn.. heb je de kachelknop ingedrukt of uitgetrokken ?.. (maakt nog al es verschil per mini). Bij mij is dicht warm en open koud (nee niet logisch).
Andere kan zijn je kachelradiator
Jaapio
Voel anders eens als je een eindje gereden hebt, of de slangen die op je kachel zijn aangesloten, warm zijn. En check ook meteen ff of je nog genoeg water in je radiateur hebt zitten. ( lauw tot koud blok...water is heet )
Voor de rest... gefeliciteerd met je aanwinst.
ja idd.. kan ook nog zijn dat je thermosstaat niet open gaat. .als dat niet zo is dan blijft de slang (tussen je thermosstaat en je radiateur) koud
Jaapio
Hey Jaapio.
Ik dacht dat als de thermostaat niet dicht gaat, hij altijd koel(er) blijft?
Probleem opgelost! Kabel van de kachelknop bleef wat hangen. Heb het nu binnen no-time lekker warm in de mini!
Het valt me op dat jullie echt snel te hulp schieten! Bedankt hiervoor!
De volgende problemen hebben zich uiteraard ook al weer voorgedaan.
1. Hondebotrubber ofzoiets moet vervangen worden denk, de motor bokt een beetje.
2. Er zitten helaas slotbouten op de velgen dus ik kan helaas de kassen en remmerij niet goed schoonmaken.
Heeft elke garage daar een verloopstukje voor? Ze zien er speciaal en vooral roestig uit namelijk!
Groeten Joep
Hoi Joep,
Misschien is het handig om eventjes te zoeken op deze problemen.
bijvoorbeeld deze topics komen dan boven:
viewtopic.php?p=446066#p446066
viewtopic.php?p=96059#p96059
Aangezien dit topic gaat over de aanschaf van een mini zijn je vragen eigenlijk offtopic
Joep schreef:
Het valt me op dat jullie echt snel te hulp schieten! Bedankt hiervoor!
We hebben verder toch niks te doen!
RE: Mini kopen / aantal vraagjes
Ingediend door Joep op do, 10-06-2010 23:14
Hallo,
Ik ben nieuw hier, heb nog niet echt veel verstand als het gaat om mini's maar ben wel helemaal weg van het model! Nu staat er op marktplaats een mini te koop die me erg leuk lijkt maar daar is iets mis met de 2e versnelling.
De handelaar wist me te vertellen dat dit heel makkelijk op te lossen is, maar dat wil ik toch even navragen hier. Is dat waar? En ben ik veel geld kwijt als ik de bak laat nakijken door een garage?
http://link.marktplaats.nl/347292445
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mvg,
Joep Zoer