Mini restaureren?

default

RE: Mini restaureren?

Hier een jongen van 17 jaar die veel interesses heeft in auto's maar niet veel verstand/technisch erin is maar wel algemeen technisch (aha).

Ik zoek al tijden een hobby maar aangezien ik me makkelijk kan aansluiten bij de verne*kte ( O:) ) computerspelletjesspelende jeugd vind ik het toch aantrekkelijker om lui op me stoel te zitten, tot een paar dagen geleden...

Ik heb ineens interesse gekregen om een auto te gaan restaureren en dan wel een mini aangezien deze wagentjes toch wel uberstoer zijn! 8)

Maar mijn vader laat me niet zomaar iets doen, en dat is slim, en daarom deze vraag:

Gaat het veel tijd innemen om een (Austin) Mini te repareren en ook geld? En wat zijn leuke klusjes (motor reviseren en lassen is gewoon niet mogelijk, geen verstand van) waar ik bijv. op zou moeten letten om uiteindelijk een rijdende (APK gekeurde) Mini te krijgen die er leuk uit ziet (chroom chrooom chroooom & koplampen natuurlijk :)\\_ )

Er zijn hier vast mensen die mij op de goede baan/weg kunnen helpen!

Bedankt alvast :D

RE: Mini restaureren?

motor reviseren en lassen is gewoon niet mogelijk, geen verstand van



Wat versta je dan onder restaureren?

Volgens mij bedoel je meer dat je een mini wil opleuken/customizen?!?
In dat geval heb je de pech dat je toch nog wel wat centjes moet neerleggen voor een goede motor en harde bodem...

default

RE: Mini restaureren?

Nee, dat bedoel ik niet, dat kost zeker weten teveel geld doe ik wel als ik genoeg verdien ;)

Ik praat hier over opknappen, dus laten we even echt basic zeggen dat ik bijv. een auto helemaal wil schoonmaken en dan de kapotte onderdelen vervangen, verbeteren etc. etc.

RE: Mini restaureren?

Een van de dingen die je zeker moet doen bij een mini die niet teveel mag kosten is [i:25pnonna]lassen[/i:25pnonna]. Mini's zijn klassiekers die gebouwd zijn volgens een concept uit de jaren 50 toen kwaliteit nog niet op hetzelfde nivo stond als nu. Met name goedkopere Mini's (maar helaas soms ook de duurdere) vereisen aandacht aan de body en zaken als subframe ed. Een Mini opleuken met goodies is zonde als de rest slecht is.

Kijk vooral eens bij aankooptipszodat je goed beslagen ten ijs komt als je er eentje gaat kopen.

Wil je een goedkopere relatief jonge Mini, dan kan ik je aanraden om 1tje uit Duitsland te importeren (been there, done that). Is ook genoeg over geschreven op dit forum.

default

RE: Mini restaureren?

Lassen, ik kan het niet nog maar ben gewild het evt. te gaan 'leren', maar wat kost zo'n cursus bijv. en wat kost lasapparatuur?

Maar bij roest hoeft er toch niet direct gelast te worden en bij lakschade en dat soort kleine dingetjes...

Als ik zo doorlees op Marktplaats & Markt hier staan er een paar tussen waar verder staat dat alles prima is behalve de standaard roest & schokdempers etc. etc.

Maar het blijven uitdagingen natuurlijk, ik zal eens gaan kijken over het importeren uit Duitsland.

RE: Mini restaureren?

Er is maar weingi roest waarbij niet gelast hoeft te worden. De enige goede remedie tegen meer dan een klein beetje roest is plaatwerk vervangen, dus lassen.

default

RE: Mini restaureren?

Eelke behandel jij die weggesprongen lak op je paravan-naar-spatbord naden nog of niet?

Anders weer een stukje paravan nodig!

DAMN! Wat jammer man... wist 'de spuiter' niet dat een Mini koets altijd 'werkt' vooral de voorkant?

Opvullen van die naad is nl. géén oplossing.

@ Nander als je een 'echt' goeie harde Mini hebt met kleine roestplekken (oppervlakkig) volstaat een profi-roeststopper!

Nwe. paneel delen is dé oplossing maar kostbaar.

Afhankelijk wat voor alg. staat de Mini is én hoe lang je 'm wilt houden en wat je er van plan mee bent.

Wordt het een 'hobby-hok' of een 'echte Klassieker' of gewoon vervoer?

De keus is aan jou en je portemonee...

RE: Mini restaureren?

Zeker, die barsten (was een barst, maar er is een stukje weggehaald om te controleren wat er nou precies gebeurd is) worden nog overgedaan, fout van de spuiter.

default

RE: Mini restaureren?

Duur foutje... hoewel met dat Diamond White valt het wel mee.

Kan ie bijspuiten/uitpoetsen ipv. de hele paravan/spatborden helemaal spuiten ALS je een Metallic kleur had!

default

RE: Mini restaureren?

Hmmm... Ik wil als ik 18 ben er natuurlijk wel in rijden, maar niet echt als eigen auto, dus echt als een hobby voor het opknappen en voor de 'LOL'.

Maar het is dus ingewikkelder dan ik dacht (was te verwachten) :)

default

RE: Mini restaureren?

Dan alles zover mogelijk ontroesten... roeststopper erop... strak maken... in de lak spuiten!

Er rijden er genoeg zo rond... met bloemkolen dus ipv. ingelaste harde paneeldelen!
Mooi is anders mjaah... je hebt Mini's & Mini's.
Er zijn er genoeg en dat pak je toch weer een andere en een andere...

SUC6,


ps. mijn 97-er 1.3Mpi vertoont onder de voorruitrubber op 3 plaatsen wat beginnende roestplekjes, alsmede onder de Re. koplampnaad, felsnaad achterbanaan enz. En dat voor een ± 6 jaar oude Mini.
Beroep doen op de MG/Rovâh 6-jaar-anti-corrosie-garantie? Forget it... been there... done that.

Mini is een 'kind met achterstand' voor wat betreft After Sales Service voor MG / Rovâh Nederland. Rekwest op zulke roestverzoeken is nl. NI-HIL!

'Helaas meneer is roest buitenuit'!
Yeah Right! ! !

default

RE: Mini restaureren?

Waar moet ik gaan shoppen voor 'n oude Mini? :+)

default

RE: Mini restaureren?

Overal & nergens...

Altijd 1:1 kijken, niet afgaan op een 'mooie' digi-foto in een adv. op Marktplaats ofzo.

TUUR-LIJK kijk je op de MSC.Nl site 'Te Koop' als eerste! O:)

Zoek net zo lang door tot je de Mini vindt waar alles op zit wat je wilt en in de beste qua staat voor het geld wat je er voor uit wilt geven.

SUC6 met je Mini-Fever! ! !

RE: Mini restaureren?

Ik zou vooral letten op de staat van de carrosserie.

Als je laswerk moet uitbesteden wordt het al gauw duur.

Een motor reviseren lijkt denk ik moeilijker dan het is. Je kan uiteraard niet alles zelf (zoals bijvoorbeeld uitbalanceren van de krukas, als je dat zou willen), maar het blok ik redelijk overzichtelijk qua opbouw. Ben momenteel bezig met een MG-B blok (zie www.klassiekerrally.nl), dat lijkt een uitvergrote versie van het Mini blok (B- versus A-blok).

Een achtersubframe is ook goed zelf te vervangen.
En al doende leert men.

Nogmaals: als de carrosserie maar goed is, is de rest zelf wel in de loop der tijd aan te pakken...

default

RE: Mini restaureren?

Precies jong!

Je slaat de spieker op z'n kop... :O

Mjaah door schande wordt men wies of nie,

default

RE: Mini restaureren?

Hmmm... Ik denk dat ik eens ga kijken, ben een beetje in omstreken aan het zoeken (Belgie / Duitsland / Engeland) gewoon voor de fun, maar ik denk dat ik voor iets ga van 250 a 500 pegels en dan maar gewoon een lascursus neem etc., kan er alleen meer vanaf komen te weten en wat leuke dingen leren :)

default

RE: Mini restaureren?

Precies!

Het gaat jou meer om het Mini 'hobby-en'... ik zou zeg Duitsland dan voor je project Mini.

Grüsgotti,


ps. Rustbuster gaf toch o.a. Lascursussen...

default

RE: Mini restaureren?

Wat zijn goede duitse sites dan waar ik 2e hands een Mini kan spotten?

eBay schiet niet op en ik ben geen duitser dus ken de lokale marktplaats niet :P

RE: Mini restaureren?

Soms moet je geluk hebben, zo kocht ik ooit een carrosserie van een Mini uit '77. Die had maar heeeeel weinig laswerk nodig.
Helaas moest ik 'm wegens ruimtegebrek verkopen :'(
Diegene die 'm kocht had dus weer geluk...

RE: Mini restaureren?

www.mobile.de is een heel goede site

RE: Mini restaureren?

TIP: verdiep jezelf eerst helemaal in Mini's voordat je er zelf een koopt....
Kijk wat er op de markt is,
wat voor prijzen zijn normaal voor Mini's en onderdelen,
wat is er te krijgen op het gebied van nieuwe onderdelen,
enz.

Kost wel tijd, maar is zeker nuttig.
Er is veel te vinden op dit forum en op internet.
De bladen Miniworld en Minimagazine zijn leuk om te bekijken wat voor style mini je nu eigenlijk wilt en om te kijken wat voor nieuwe onderdelen er te koop zijn.

default

RE: Mini restaureren?

Om even hier door te gaan, kan je er ook andere motoren in zetten? Ik neem aan van wel, en aan wat voor 'n motoren moet ik dan denken? 8)

RE: Mini restaureren?

Ho Nander! Eerst leren lopen, dan pas rennen! ;)
Er worden *pel-, Honda-, Hayabusa- en zelfs V8 motoren in Mini's gelepeld.
Een goed afgestelde en eventueel Stage 1 getunede 1000 cc geeft echter al veel plezier.
Ik persoonlijk zou bij het A blok blijven, eventueel in 1275 cc vorm voor meer fun.
Helemaal als je alles binnen een beperkt/klein budget wil gaan doen moet je niet eens aan andere motoren gaan DENKEN :x
Tuning of het installeren van andere motoren is DUUR. Een sterkere motor betekent namelijk ook dat je je remmen, wielophanging en schokdempers aan moet passen.
Besteed dat geld liever eerst aan een goede basis.
Daarna kan je als je (veel) geld verdiend altijd nog gaan tunen of modden...

RE: Mini restaureren?

Zoek even op het forum, over andere motoren is al van alles geschreven. Zoektermen bijv. Honda, Opel, bike engine.

RE: Mini restaureren?

Hoi Nander,

hier even een kleine prijsindicatie.
Ik ben zelf ook een mini aan het restaureren. dit heeft me tot nu toe 2167,35 euro gekocht. ( ik hou het netjes bij :P ).
Hij staat op dit moment in de grondlak, maar er is ook wel erg veel aan vervangen.
Scherm links en rechts, a-peneel links en rechts, paravan paneel, binnenschermen links en rechts, dorpel rechts, deur links en bodem kofferbak. Ik had dit niet in de gaten toen ik de mini kocht. Dus volg de aankooptips goed op en neem altijd iemand mee die er veel verstand van heeft, want orgineel plaatwerk is behoorlijk duur en je hebt dit wel nodig om veel frustratie te voorkomen.

Succes met de aankoop
Groetjes
Niels