MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Goededag,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een rally mini en heb er eindelijk een gevonden.
Ze vragen er rond de 15.000 euro (een hoop geld dus) en ik ga er volgende week kijken.

Heb zelf al twee mini's gehad dus qua roest etc.weet ik wel een beetje waar de zwakke punten zitten.
Echter heeft deze motorisch ook veel upgrades wat voor mij absoluut niets zegt.

Heeft een van jullie ervaring met een "rally" mini, en kan iemand mij vertellen of 15000 Euro een nette prijs is wanneer je deze beschrijving en foto's ziet:

link

Ik begrijp dat het altijd moeilijk is, maar wellicht heeft een van jullie ervaring met de:
- [i:2d3pz9lb]New LCB Manifold and works style exhaust by manyflow[/i:2d3pz9lb] oid. mij zeggen deze termen namelijk helemaal niks.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Alvast hartelijk bedankt.

Flip

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Tja dit wekt bij mij altijd verschillende gevoelens op...

het is een prachtige (hopelijk) originele Mk1 Cooper S, en ziet er zeer netjes uit.
wanneer je zelf niet handig bent, en dit is de auto van je dromen (en je hebt het geld liggen) dan lijkt het me een aardig nette prijs.

maar toch... waarom is er maar zo weinig mee gereden? voor dat geld mag je wel een 100% betrouwbare auto verwachten...

aan de andere kant vind ik altijd voor 15.000 kun je zelf ook een willekeurige Mini laten restaureren helemaal naar je eigen smaak, en weet je zeker dat alles perfect is... en dat je een minstens zou mooi exemplaar kunt laten bouwen...

maar ja, dan heb je geen mk1 cooper s... en die is op de lange duur toch een stuk meer waarde vast.

Daarbij, invoeren uit Engeland kan veel problemen opleveren, het chassis nummer MOET in de auto zijn geslagen om hem hier in te kunnen voeren, ook moet het motornummer overeenkomen. In Engeland is het voor oude auto's niet verplicht om het nummer in het chassis geslagen te hebben, deze auto's zijn zo goed als onmogelijk in te voeren tenzij je overtollig bewijs kan aanleveren dat dit de auto is dat je zegt dat het is... en geloof mij, bij de RDW zijn ze niet snel overtuigd...

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

je zult heel goed moeten kijken of het inderdaad een Mk I is, die zijn gemaakt tot eind 1967 .. deze zou dan pas in 1968 op kenteken gezet zijn. (hoewel er van de Mk II minder gemaakt zijn, dus eigenlijk zijn die zeldzamer ;-) )

Je mist nog wat informatie over de nokkenas en de eindoverbrenging en de kop. Ook mis je nog wat instrumentarium (stopwatches en/of tripmaster).

Als je het geld hebt liggen .. be my guest .. anderszins ben ik het met Reneend eens dat je voor dat geld iets kan bouwen zoals je het zelf wilt; op een aantal punten is deze het voor mij net niet :)" title="Evil" /> zoals een nieuwe achterbank in een rallymini met rolkooi met diagonaal ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Ik zou het niet doen.....

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Verplaatst uit CM: Technische Modificaties & Tuning

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Beste Allemaal.

Hartelijk dank voor jullie advies.
Veel was voor mij niet bekend en zal ik zeker in de gaten houden wanneer/als ik hem ga kopen.

Ik heb een copy van het kenteken en verwacht wel dat het een originele MK 1 is ( hij is trouwens uit 1967 niet 1968).
Alleen die chasis/motor nummers moet ik even controleren.

Tripmaster ed. ontbreken, dus komen er idd qua kosten nog bij (ook zeker niet gratis zag ik al).

Een probleem is dat ik zelf de tijd niet heb om er een van 0 af aan op te bouwen. Dit gaf anders ook zeker mijn voorkeur.
Ik ga er nog even goed over nadenken en houdt dit forum in de gaten.

Groetjes.

Flip

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Ik zit op mobiel internet en heb de aangeboden Mini niet bekeken. Wat ik uit de reacties hier opmaak, gaat het om een grotendeels originele cooper. Zet het maar uit je hoofd dat je een ORIGINELE cooper met veel goede originele onderdelen kunt laten restaureren en opbouwen voor genoemd bedrag. Alleen al de tijd die het kost om alle onderdelen te vinden....

Neemt niet weg dat je voor 15.000 euro een best leuke Mini kunt laten bouwen, maar dan zul je het zonder alle originele cooperkenmerken moeten doen. Iets wat kwa prestaties overigens niet nadelig hoeft te zijn.

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Hoi Flip,

De tijd factor kan hierin idd meespelen, maar voor dit bedrag kun je een vergelijkbare auto LATEN bouwen, maar ja, dan geen cooper S.

Maar wel eventueel iets geheel naar je eigen smaak/wensen.

Succes!

Dennis

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Enkele jaren geleden stond er een vergelijkbare auto op de show and shine bij de nacht van Stramproy. Op NL kenteken, een originele Cooper S welke met period-accessoires was omgebouwd naar een Works Cooper S.

Naar ik mij herinner was de taxatie-waarde van die auto E 30.000,00, terwijl de investering die gedaan was zelfs nog meer was.
Zaken als de Halda tripmaster (de originele bakelieten versie, niet de plastic immi's) en de 2 stopwatches, waren beiden ernstig moeilijk te vinden geweest, en hadden dan ook een ernstig pijnlijk prijskaartje.

Uiteraard is er heden ten dage weer heel veel reproductie te vinden van de Works Coopers, maar sommige dingen blijven moeilijk te vinden en erg duur.

Ik denk dan ook dat de E 15.000,00 voor deze Mini op zich niet onredelijk is. Ik vraag mij alleen af of er in dat jaar al 1275 Coopers waren. En dan het verhaal van de "tappet covers", ik ben niet zo erg thuis in de historische technische gevevens, daarvoor zou ik in de boeken moeten duiken, maar voor zover ik weet zitten die "tappet covers" alleen op de small bore blokken, correct me if I'm wrong.

En dan zou je inderdaad de nodige informatie moeten inwinnen om de auto op (klassieker!) kenteken te krijgen in NL. Een kenteken met 01-JPP-9 oid staat natuurlijk niet op zo'n mooie Cooper ;-)

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Bartje schreef:
Enkele jaren geleden stond er een vergelijkbare auto op de show and shine bij de nacht van Stramproy. Op NL kenteken, een originele Cooper S welke met period-accessoires was omgebouwd naar een Works Cooper S.

Naar ik mij herinner was de taxatie-waarde van die auto E 30.000,00, terwijl de investering die gedaan was zelfs nog meer was.




Klinkt als een auto die op dit moment te koop is bij een klassieker specialist in het oosten van het land. Cooper S Mk2 omgebouwd naar works specificaties. Links gestuurd, NL kenteken. Vraagprijs: 29.950 euro

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Neem even contact op met mini4ever hier op het forum. Hij is de kenner bij uitstek wat betreft oudere mini's, originaliteit ed.

Dennis

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Het lijkt op een intressante aanbieding.

Je moet natuurlijk wel uitkijken dat het geen vercooperde S Mk1 is, maar dat heritage (motor centre) certificaat makkelijk te verifieren.

Tappet covers zitten ook op de S blokken (970,1070 en 1275, maar niet op de andere 'big bore' blokken.

Een aanrader om te lezen zijn natuurlijk [i:2xiw4hvh]original mini cooper and cooper S[/i:2xiw4hvh] van Parnell en [i:2xiw4hvh]Anatomy of the works minis [/i:2xiw4hvh]van Moylan

Groetjes Richard

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Zo als al gezegd
voor dit geld bouw je zelf geen works repro mk1 cooper s op
je kan zelfs geen normale mk1 ver sen voor dit geld

leuke orginele dingen als de lucas 700's, imperiaaltje enz
bak en blok klinken orgineel (3 syncro remote bak tapet covers e.d.)
de 2" carbs vind ik wat vreemd en geven de sugestie van een heel heet blok maar daar zijn geen specs van.

Als je een mk1 wil om klassieke (fia) raly's mee te rijden lijkt dit me een prima basis om op verder te bouwen
Want voor dat soort dingen missen er nog wel wat details

Als je een leuke mini wil om rally's mee te rijden koop dan een ander (pm me)
en bouw hem zelf helemaal op
dan weet je zeker wat je hebt en betrouwbaarheid is alles in de rally sport

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Hoi Allemaal,

bedankt voor al jullie tips. Deze zijn erg waardevol voor me.
Ik verwacht wel dat het een origineel blok is. Hij krijgt namelijk binnen een week zijn Heritage certificate.

Helaas heeft de motor wel veel geleden.
De verkoper zegt dit:

"The engine was refurbished as it had been built by someone that Did Not know what they were doing."

ik zal hem dus eens vragen wat hij er allemaal aan gedaan heeft om het weer "goed" te krijgen, of dat hij nogsteeds niet 100% is.

Groetjes,

Flip

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

flipbosch schreef:
De verkoper zegt dit:

"The engine was refurbished as it had been built by someone that Did Not know what they were doing."



Nouja, wel fijn dat de verkoper dat al zegt... Meestal zeg ik hetzelfde na de aankoop van een Mini door iemand.. ;-)

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Ik kan helaas niets toevoegen aan je vraagstelling of hier een antwoord op geven, maar ik heb zelf een vraag:

Waarvoor is het slangetje dat op de laatste foto uit het dashboard priemt?

Groeten,
Mischa

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Ik kan helaas niets toevoegen aan je vraagstelling of hier een antwoord op geven, maar ik heb zelf een vraag:

Waarvoor is het slangetje dat op de laatste foto uit het dashboard priemt?

Groeten,



Geen probleem, kan ik ook een keer advies geven in plaats alleen maar advies vragen :)

Dat "slangetje" is een kaartleeslamp welke je kan richten op je kaart.
Relaxt hieraan is dat het omgeving licht minimaal is en de driver geen daar geen last van heeft.

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

DANK :)\\_

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Klein detail, er zit een kleine achterruit in en de Mk.2 en later hebben een grotere achterruit. Dit is iets wat moeilijk te modificeren is, dus het zal in elk geval wel een Mk.1 body zijn. Overigens mag een Mk.2 Cooper S ook wel in mijn verzameling...

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Hoi allemaal.

Bedankt voor jullie tips. Ik ga morgen naar Engeland om te kijken en zal al het advies meenemen en gebruiken.
Ook heb ik nog een foto van de motor gekregen.

Mochten iemand iets tijfelachtigs tegen komen hoor ik het graag!
Naar mijn idee ziet de motor er wel netjes uit.


Ben erg benieuwd!

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Simpel antwoord op de vraag: Ja! Sterker nog, 15k€ is zelfs goedkoop te noemen!

Maar je wilt vast een uitgebreider antwoord. De Mini ziet er zo op de foto's helemaal niet verkeerd uit. Het is een Mk 1, maar of het ook daadwerkelijk een Cooper S is, valt nu na de restauratie alleen af te leiden uit de gegevens op de papieren / heritage certificate. Voor zover ik van de foto's op die website kan zien, zijn de meeste details wel correct maar e.e.a. is eenvoudig na te maken. De twee klokjes naast de kilometer teller lijken echter niet juist te zijn. De km-teller zelf kan ik niet goed zien. Het is wel een Mk 1 teller, maar of het een S teller is dan kan ik niet aan de foto's ruiken. Ik denk overigens niet dat er een tripmeter op zit zoals dat op de Works Mini's wel was. Verder is het ovaaltje van een Mk2 en niet van een Mk1. Er zit ook geen verwarmde voorruit op zoals bij de meeste Works Mini's. Verder lopen alle leidingen binnenin de auto, wat niet juist is (en ook niet is toegestaan voor bepaalde soorten historische rallies).

Op de bovenstaande foto van de motorruimte kan ik niet goed genoeg zien of het nu wel of geen S blok is. Verder is het koppelingshuis niet correct. Ik vermoed zelfs dat er een 4-synchro bak in ligt en niet de juiste (veel duurdere) bak (Alhoewel er iets anders op die website wordt gesuggereerd). De hoofdremcylinders zijn van het latere type en het zijn waarschijnlijk HS4 carburateurs ipv H4 zoals op de Works Mini's. Dat de motor cylinderbussen heeft gekregen hoeft niet erg te zijn, als het maar goed is gedaan. Niet dat de bussen er na 100meter uitvallen. Er zit een self-parking ruitenwisser motor op, maar de vraag is of het een twin-speed is zoals dat zou moeten op een Works Mini. Wat mij verder opvalt is dat er niet het originele voorfront meer op zit (vervangen door een verkeerd type).

Conclusie: een prima Mini die zeker dat geld waard is als de restauratie goed is gedaan (wat voor een groot deel wel zo lijkt). De ombouw naar Works specs laat hier en daar wat te wensen over als het helemaal juist zou moeten zijn, maar voor dit bedrag mag je zeker niet klagen!

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Ter vergelijking staat er bij aaldering momenteel een Works spec Mk2 Cooper S te koop voor bijna 30k€. Ten eerste gaat het hier daadwerkelijk om een origineel Nederlandse Cooper S, wat op zich al direct de waarde sterk doet stijgen. Deze Mini is wat correcter op originele Cooper S details en zeker wat betreft de Works specificatie. Verder zitten er ook de juiste Halda's in, wat een flinke impact heeft op de prijs. De stoelen zijn alleen minder... Rembekrachtiger zit op de verkeerde plek voor een Works Mini, maar wel goed voor standaard S. Hier ook weer HS4, maar dit is niet geheel verkeerd voor een Mk2, al zou het hier misschien een dubbele weber moeten zijn geweest. Er zit zelfs de juiste hoofdremcylinder op voor de Nederlandse markt (anders dan Engelse markt!). Auto is nog steeds op hydrolastic vering, geen tripmeter op de verder wel correcte km-teller.

Al met al, jammer van de stoelen en geen dakrekje, maar als ik moest kiezen (en het geld had), ging ik voor de Cooper S bij die bij Aaldering staat...

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Het is ook naar mijn mening echt niet zo vreemd voor een late Mk.1 als er Mk2 delen op zitten die gewoon origineel zijn, zoals dat ovaaltje. Ik ben niet zo thuis in wat nou typisch Mk.1 en wat nou Mk.2 is (afgezien van de overduidelijke zaken). Maar in de overgangstypes van elk Engels merk was er vaak sprake van een mengelmoesje, die gasten schroefden maar raak op de maandagmorgen. :P

Bijvoorbeeld op mijn late Mk.1 Mini is de binnenkant van de achterklep dicht, iets wat een typische Mk.2 kenmerk schijnt te zijn. En nee, de achterklep is niet vervangen... ;)

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Mk 1 Mini's hadden vanaf December 1966 double skin achterkleppen. Dit is algemeen bekend. Mk2 eitje in Mk1 is weldegelijk ongewoon. Mk1 eitje in heeeel vroege Mk2 kwam nog wel eens voor...

Maar inderdaad. Ze schroefden gewoon dat in de auto's wat op dat moment op de plank lag wanneer er een tekort aan de 'juiste' onderdelen was...

RE: MINIKENNER: Is deze mini qua techniek meer dan 15.000 waard?

Ik zou ook niet durven om tegen de kennis van een kenner in te gaan hoor.. ;)

Maar wat is nu feitelijk het verschil tussen de Mk.1 en Mk.2 eitjes? Iets met de ophangpunten ofzo?