Mini's na 1990

default

RE: Mini's na 1990

Hallo,

Ik ben al enige tijd opzoek om een leuke mini te open. Echter zegt mijn collega dat je geen mini na 1990 moet kopen, omdat deze van binnen niet gespoten zijn. Verder zegt hij dat de injectie motoren snel kapot gaan na 1990. Wat is hier nou van waar?

Ik kan het mezelf namelijk niet voorstellen dat de kwaliteit achteruit gagaan is na 1990.

Bedankt voor je reactie!

RE: Mini's na 1990

Ik zou zeggen: koop een zo goed mogelijke Mini!
Bouwjaar is niet van belang eigenlijk, zolang de staat maar goed is.

Over dat geen verf aan de binnenkant: onder de deurscharnieren van mijn '92-er zat geen lak, bij de fabriek zitten de scharnieren al gemonteerd voordat ze in het verfbad gaan namelijk!
Maar dat heeft elke Mini dacht ik...

RE: Mini's na 1990

Deimos000 schreef:
Wat is hier nou van waar?



De kern is waar.. Althans niet officieel uiteraard, maar dat is mijn ervaring.. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van de nieuwere mini's minder is dan de oude. Ze lijken wel met minder zorg in elkaar gezet te zijn. Alsof de werknemers in de fabriek niet meer zo gemotiveerd waren (waar wel wat van te zeggen is na bijna 40 jaar hetzelfde product bouwen).

Uiteraard is dat maar relatief. Een cooper uit 95 heeft nou eenmaal 10 jaar "minder gezien" dan een uit mini uit 85... Logischerwijs is de 95-er nog netter..

Kortom, zoek een naar een goede. De manier hoe hij behandeld is in z'n leven zegt bij mini's vaak meer. En dan zegt het bouwjaar niets. Dan moet je gewoon letten op de staat. Dus kijk ff op de aankoop tips op deze site, en neem iemand mee die er (echt) verstand van heeft als je dat zelf niet hebt.

RE: Mini's na 1990

We hebben een mini van '92; 1300i. 160.000++ km gelopen, nooit problemen mee gehad. Alleen ooit een vaccuum-probleem en een storing in de computer. Maar roest is een ander verhaal helaas....volgens mij verschilt dat gewoon per auto.....

RE: Mini's na 1990

Er is de laatste jaren flink bezuinigd op de productiekosten. Maar volgens mij deden ze dit ook al voor 1990.

Al met al begint komen de eerste plaatwerktransplantaties bij Mini's rond hun achtste levensjaar. Eelke heeft al een mooi project afgerond.

RE: Mini's na 1990

Die collega van jou heeft zeker meer verstand van verzekeren.
Natuurlijk is een mini van na 1990 van binnen gespoten en waarom zou een injectie motor sneller stuk gaan? Het voordeel van een niet injectie motor is dat hij wel veel makkelijker en vooral goedkoper te tunen is. Ik weet dat bij de mpi (1996 en later) de versnellingsbak verbeterd is.

RE: Mini's na 1990

In principe is het idd belangrijker hoe de mini is behandeld in zijn leven. Plaatwerk technisch zijn mini's na eind jaren 70 een stuk slechter gewordn. elk bouwjaar heeft zijn eigen plekjes waar ze gaan roesten. vooral de eind jaren 80 zijn van zeer slechte kwaliteit. geloof dat die ook op een andere plek geproduceerd waren (Belgie?). wat weer een probleem met de latere SPi's was was de schakel bak. Uit eigen ervaring en van meerdere ook gehoord/bevestigd, schakelbakken van 95 en 96 zijn bijna allemaal stuk of in het verleden al eens gerepareerd. verder zijn de motoren wel goed en hoor/merk ik daar niet meer prolemen mee dan met andere bouwjaren. SPi's lopen vaak iets beter omdat de computer het allemaal afsteld.

Als je op zoek gaat, houd gewoon je ogen open en neem anders iemand mee die verstand van zaken heeft. bouwjaar is niet echt relevand tegenwoordig. alleen de jongste zijn vaker minder rot.

sterkte met zoeken

RE: Mini's na 1990

Ik heb ooit eens gelezen dat vroeger de export mini's vaak pas op plaats van bestemming in elkaar gezet werden. De stockage van de panelen gebeurde gewoon in de open lucht waardoor er al roest onstond vooraleer er een verflaag gespoten werd. Iemand bekend met dit verhaal? Mijn mini heeft op vijf jaar al 2 nieuwe verflagen gekregen, gelukkig vergoed door Rover (5jr anti-doorroest garantie)

RE: Mini's na 1990

Dat verhaal klopt wel, maar, hoewel ik eerlijk bekennen moet dat ik niet de hele thread heb gelezen, is het niet van toepassing op het onderwerp van deze thread, Mini's na 1990. In het verleden is dat wel gebeurd, maar dan moet je denken aan exportmarkten als Australie. Ook in Nederland zijn er een tijdje Mini's geassembleerd, maar dat was in de 90er jaren al lang verleden tijd. Dat was iets van de 60-er jaren ofzo.

RE: Mini's na 1990

nou zeg, mijn 92'er heb ik sinds juli en motorisch nog helemaal origineel (1.3i) en nog niks hoeven te vervangen en nog geen 1x stil gestaan... verder kwa roest alleen rechter dorpel een plekje van 4 centimeter vervangen en 1 aanslag plekje op ophanging van de bumper voor.. bij intresse wil ik zelfs een foto maken van me originele banaan!! degene die daar roest op vind (of een kras) is knap!!!

by the way hij heeft altijd buiten gestaan!!

RE: Mini's na 1990

assemblage in een ander land werd gedaan vanwege invoerrechten. Op een complete auto werd meer invoerbelasting geheven dan op autoonderdelen.

Dat een auto van na 1990 aan de binnenkant niet gespoten is, is onzin. Dat gebeurde daarvoor ook al niet :) Zowel het dak van mexico als het dak van de JF zijn aan de binnenkant niet gespoten. Ik heb ook jaren injectie gereden en nooit problemen.

Ieder bouwjaar heeft wel iets Mini40's roesten allemaal heel snel en kregen problemen met versnellingsbak, redhots en jetblacks roesten nog veel harder, 93-94 roest heel erg onder de raamrand, terwijl auto's uit begin jaren 80 hier helemaal geen last van hadden.

Neem de aankooptips mee, en laat je niet misleiden. Een APK is niet heilig!

Wouter

RE: Mini's na 1990

Hmm... Ik zou dat willen nuanceren... Je zegt, een APK-keuring is niet heilig, maar die uitspraak werkt twee kanten op (ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt :)). Enerzijds kan je het zien als, het is niet zo'n probleem als hij er niet op zit. Anderzijds kan je hiermee bedoelen dat een APK-keuring niet betekent dat het een goede auto is.

Ik zou zeggen dat een auto toch wel een APK moet hebben; laat je niet te makkelijk in de luren leggen met een verhaaltje dat hij makkelijk weer door de APK te krijgen is met een klein beetje werk. Alleen als je heel erg zeker van je zaak bent dat dat ook inderdaad zo is (m.a.w. je weet precies wat er aan de auto mankeert en je weet vanuit je eigen kennis precies wat erbij komt kijken om dat recht te zetten), kun je ermee akkoord gaan. Met een fikse korting t.o.v. de prijs die je zou betalen [i:mekg7l3l]met[/i:mekg7l3l] APK.

Maar wat Wouter waarschijnlijk bedoelt is, de APK is absoluut geen garantie van welke vorm dan ook. Dat de auto een APK heeft wil nog niet zeggen dat hij "goed" is, en ook niet dat hij de volgende keer, of zelfs maar vandaag, weer succesvol door de APK komt. Zie wat dat betreft ook de aankooptips.

RE: Mini's na 1990

bedankt Eelke, dat is precies wat ik bedoelde.

Als ik een auto zou kopen zonder APK, zou ik dat alleen doen als de korting dusdanig is dat ik het zelf zou kunnen oplossen voor weinig geld en moeite. Als de auto hard is, zijn technische problemen als niet werkende verlichting, remmen of speling op fusees een eitje.

Plaatwerken is lastiger, omdat dit veel meer inhoudt dan alleen het vervangen van een plaatdeel. Hierbij komt ook nog strakmaken en spuiten bij. Dit is niet makkelijk zelf te doen.

Cheers,
Wouter

RE: Mini's na 1990

Wouter schreef:
Als ik een auto zou kopen zonder APK, zou ik dat alleen doen als de korting dusdanig is dat ik het zelf zou kunnen oplossen voor weinig geld en moeite. Als de auto hard is, zijn technische problemen als niet werkende verlichting, remmen of speling op fusees een eitje.


Nog een stukje verder off-topic :x Maar aangezien het een eitje is, moet er wel een duidelijke reden zijn waarom de eigenaar dat dan niet even geregeld heeft. Of is er misschien meer aan de hand dan dat eitje?

Anyway, terug naar de Mini's van na 1990, voor zover daar nog wat over te zeggen is.

RE: Mini's na 1990

moet er wel een duidelijke reden zijn waarom de eigenaar dat dan niet even geregeld heeft



Tsja, we gaan wel off topic...
Als een auto veel van die kleine probleempjes heeft, kan dat bij een garage nogal eens tot hoge kosten leiden. Het kunnen dan redelijk eenvoudige klussen zijn, een garage rekent al snel 50 euro per uur.

Iemand kan dus besluiten uit tijdgebrek om die noodzakelijke keuringseisen op te lossen en de auto "as-is" te verkopen.

ik geloof dat alles over Mini's na 1990 wel gezegd is :)

Wouter

RE: Mini's na 1990

Ik denk dat dat laatste wel onder de catagorie "een goede reden" valt :)

RE: Mini's na 1990

Dus ...... Kijk goed uit je doppen en ga ervan uit dat ALLE minis even Goed... eh...Slecht zijn.Het bouwjaar maakt niet zoveel uit.Maar hoe de mini zijn leventje heeft gesleten deste meer.

Succes met de aankoop.

RE: Mini's na 1990

en misschien ten overvloede: de aankooptips:
http://www.minisevenclub.nl/body.php?se ... ankooptips

Wouter