MKI

RE: MKI

Hoi,

Ik heb een vraagje... weet iemand waar er in een MKI een chassisnummer staat. Of hoe gaat dat in Engeland, hebben ze daar ook een chassisnummer of iets heel anders?

Ik heb namelijk 2 nummers van mijn MKI, maar ik kan nergens iets vinden met die nummers.

Weet iemand raad?

Groetjes Anne

RE: MKI

hai, Het chassisnummer van een MKI staat op de dwarsbalk in je motorruim. Bij die van mij staat die links (als je voor de auto staat) maar ik heb ze ook wel eens op de rechter dwarsbalk gezien. de dwarsbalk die ik bedoel is de schuine stukjes die boven je bulkhead zitten (daar waar je koppelings en remcilinder op zitten).
verder heb je een plaatje wat gestandst zit naast je radiator hier staat ook het nr op.

Of hoe gaat dat in Engeland, hebben ze daar ook een chassisnummer of iets heel anders?



In engeland hebben ze de zelfde chassie nrs. alleen de papieren zien er anders uit (A4tje). en daar gaat het overschrijven heel anders. (je stuurt een strookje op naar de DVLA (engelse RDW) en dan krijg je nieuwe paieren thuisgestuurt met jouw gegevens.

Daar kun je een kenteken van de ene mini meenemen naar een andere. hoe dat precies zit weet ik niet precies.

heb jij een engelse MK1? gaaf (Ik ook ;) )

RE: MKI

Het is een engelse ja, maar moet nog een kenteken krijgen. Weet jij of ik dat misschien ook zelf kan regelen met bijvoorbeeld chassisnummer of iets dergelijks? Heb jij hem ook engels gelaten... ben dat eigenlijk wel van plan, dat mag toch gewoon?
Van welk jaar is de jouwe?

Veel vragen sorry!

Groetjes

RE: MKI

Het is een engelse ja, maar moet nog een kenteken krijgen.


Hoe bedoel je? Zaten er geen papieren bij de mini? zo nee heb je wel de kentekenplaten bij? want dan kun je gewoon de DVLA bellen en nieuwe papieren aanvragen. heeft mijn broer ook gedaan en dat ging prima.

Heb jij hem ook engels gelaten... ben dat eigenlijk wel van plan, dat mag toch gewoon?
Van welk jaar is de jouwe?


Ik heb de mini nu nog rechts gestuurd maar als ik hem ga restaureren dan bouw ik meteen het stuur naar links, komen er 10 inch schijfremmen onder en gaat er een cooper S blokje in (heb alles al staan maar mis de financiele middelen om hem te laten spuiten :( ). Je mag gewoon rechts gestuurd rondrijden, maar het rijd lekkerder als je hem naar links ombouwd. en zoveel moeite is dat ook weer niet hoor :P

Mijn mk1 is uit 1963 (638 FXK). hij is dus nog van voor de Hydrolastic vering, met de ronde onderneus en de startknop op de grond :)" title="Evil" />

Veel vragen sorry!


vragen is toch nooit verkeerd :? :D

RE: MKI

Hoi, nee ik heb er dus geen papieren bij... kenteken daar twijfel ik even aan. Ja hij staat bij mijn ouders thuis in de schuur. Als ik dat dus geen van beiden heb dan wordt het dus moeilijk neem ik aan?

Ja ik weet nog niet of ik hem zo laat of toch verander... lijkt me inderdaad wel lastig rijden.

De mijne is ook met startknop op de grond dus ook van 63 of 64. Ik wil hem zo origineel mogelijk houden maar goed dan gaat er nog veel geld in zitten :)

Ja het blijft mooi spul! :)

RE: MKI

wat is het kenteken? Want als die eindigd met een letter bv: HJH623B dan is het een 1964 mini. De laatste letter is de gene waar je het bouwjaar aan kan zien (A=1963 B=1964 C= 1964/65 S=1977 enz. als het kenteken jonger is dan 1980 dan staat de losse letter vooraan het kenteken. (bv 1984 = C763GHK ofzo)

je kunt vai het chassie nr ook het org. kenteken opvragen en zo alsnog de papieren krijgen. dus dat is best mogelijk. Reken er wel op dat als je begind met uitzoeken het nog minimaal 1,5 maand duurt voordat je de papieren krijgt.

weet je wat voor veersysteem je hebt? hydrolastic of droog? je kunt dit zien aan de achterkant onder je banaan. Bij Hydrolastic heb je aan de achterkant van je achtersubframe 2 fietsventieltjes zitten.
als je dat hebt dan is je mini zoiezo jonger dan 63, want halverwegen 1963 is het hydro systeem ingevoert.

RE: MKI

Ha die chrizz,

even terug komend op de nummers het losse aluminium plaatje met chassisnummer is voor de nederlandse wetgeving niet rechtsgeldig.

Dus als je hiermee bij de rdw komt heb je volgens mij wel een probleempje. :?

rico

RE: MKI

Chrizz schreef:
...als je hem naar links ombouwd. en zoveel moeite is dat ook weer niet hoor :P



Hoeveel moeite is het dan wel? Ik zit er nl ook over te denken. En wat kost zo'n ombouwkitje dan wel???

RE: MKI

Hoi Chrizz,

Hoe kan ik dan aan het originele kenteken komen met alleen het chassisnummer? Welke instantie moet ik dan hebben of hoe werkt dat? Het maakt niet uit al duurt dan 1,5 maand want hij moet ook nog helemaal opgeknapt worden dus dat is geen probleem.
Ik wil alleen een kenteken erbij en het liefst natuurlijk het origineel. Dat van die ventieltjes dat zou ik na moeten kijken bij mijn ouders. Ik weet dat hij rond 64 is want na 64 zijn ze gestopt met startknop op de grond toch?

Alvast bedankt voor je hulp!!!!

Groetjes Anne

RE: MKI

Inimini: volgens mij heb je daar geen kant-en-klare ombouwkitjes voor. Het zal ook per Mini verschillen. Ik denk dat het bij een Mk.1 niet meer is dan een LHD stuurhuis, want het "dashboard" zit in het midden (da's niet voor de leuk, maar omdat je dan lekker goedkoop links- en rechtsgestuurde versies kunt maken).

RE: MKI

En de rempedalen verzetten, zonodig de leidingen aanpassen...

RE: MKI

Leidingen OK. Maar is de pedal box ook anders? Bij een Mk.1 dus.

RE: MKI

Dat niet, wel verzetten...

RE: MKI

Ja, maar het ging over de onderdelen die je anders moest hebben :)

RE: MKI

Mini Power schreef:
En de rempedalen verzetten, zonodig de leidingen aanpassen...



Ik zei toch verzetten.. ;)

Verder zal d'r niet veel te veranderen zijn... Koplampen?

RE: MKI

Het gaspedaal is verschillend voor RHD en LHD.

RE: MKI

je moet een ander gaspedaal, nieuwe leidingen van je remmen en koppeling, Nieuw stuurhuis, nieuwe bouten (zit met breekbouten vast dus die moet je vervangen) nieuwe gaskabel, nieuwe koplampen (moet zoiezo in Ned.) stuurkolom andersom monteren, en omdat het een MK1 is kun je de plugjes van de knipperlicht schakelaar verwisselen. de bedrading is lang genoeg om omgehangen te kunnen worden.
Totale kosten 100 euro max? valt wel mee dus
maar je bent wel een tijdje zoet hoor. vooral met het stuurhuis vervangen ben je wel ff zoet. en dan krijg je de breekbouten. maarja wie links wil rijden moet pijn leiden ;)

Anne en Coopertje schreef:
Hoe kan ik dan aan het originele kenteken komen met alleen het chassisnummer? Welke instantie moet ik dan hebben of hoe werkt dat? Het maakt niet uit al duurt dan 1,5 maand want hij moet ook nog helemaal opgeknapt worden dus dat is geen probleem.
Ik wil alleen een kenteken erbij en het liefst natuurlijk het origineel


Je moet heratage bellen/mailen/schrijfen(geloof dat ze bij Oxford zitten) met de vraag dat je de gehele historie wil van de mini. ik ga hier morgen wel ff achterna (als ik het niet vergeet) Dan krijg je een lijstje met info over hoe de auto uit de fabriek is gekomen, wie de vorige eigenaren waren enz. Daarbij staat ook het kenteken. Daarmee bel je naar de DVLA en leg je het verhaal uit: geen papieren maar wel de mini en je wil hem op ned kenteken zetten. dan vragen ze je of je alles met jouw gegevens op papier wil zetten en dat faxt/post en dan kruijg je een maandje later een A4tje met de de exportgegevens van de mini +gegevens nieuwe eigenaar => jij dus :D

Anne en Coopertje":1mytkjwh]De mijne is ook met startknop op de grond dus ook van 63 of 64. Ik wil hem zo origineel mogelijk houden maar goed dan gaat er nog veel geld in zitten [/quote:1mytkjwh] volgens mij heb je dan nog een pre hydro mini. want ik geloof dat toen ze de hydro hebben ingevoerd ze ook de startknop hebben verwijderd. Maar dat kan ik morgen kijken bij mijn broer omdat daar een mk1 staat met hydro (als ik het ook niet vergeet ;) ).
als je me foto's kan sturen dan kan ik misschien iets meer vertellen over wat voor type het is. Daar ik vooral het intrieur van belang. want hoe ziet dat er uit? tapijt aan de binnenkant of rubberen matjes. Stoelen in 1 kleur of 2 kleuren? austin/Morris? cornerbarbumpers? wat voor grill?
ik hoor het wel
Groetjes
Christiaan

RE: MKI

Hoi Chrizz,

Thanks dat je dat allemaal wil doen voor mij!!!

Ik heb op dit moment nog geen foto's van mijn MKI, maar hij is niet in mega geweldige staat ofzo hoor :) ik zal zo snel mogelijk eens een keer foto's maken dan stuur ik ze wel naar je toe.
De stoelen zijn nu blauw (leer) maar of dat de originele stoelen zijn dat weet ik dus niet.

Ik heb nu de volgende nummers, maar volgens mij heb ik hier niets aan op de motor stond 8G57FR15252AA en aan de zijkant rechts net naast de neus zeg maar stond FF 392704 heb ik hier iets aan of weet jij dat ook niet???

Maar weer bedankt!

Groetjes Anne

RE: MKI

De stoelen zijn nu blauw (leer) maar of dat de originele stoelen zijn dat weet ik dus niet.

dit is een orgineel 1963 kleurtje. Als het lichtblauw is dan heb je waarschijnlijk een "super de luxe" (net als ik :D )

Ik heb nu de volgende nummers, maar volgens mij heb ik hier niets aan op de motor stond 8G57FR15252AA


Als je hier halverwege de pagina kijkt dan zie je dat je waarschijnlijk een exchange engine hebt. en dat die 1000cc is. Heb je nog een lange pook of hebben ze tijdens het verwisselen er oop een nieuwer type bak onder gezet?


aan de zijkant rechts net naast de neus zeg maar stond FF 392704


die oude chassienrs hadden idd zoweinig getallen. Dus ik denk dat dat je chassie nr is. Ik zal ff kijken of die FF er ook bij hoort
groetjes

RE: MKI

Chrizz schreef:
aan de zijkant rechts net naast de neus zeg maar stond FF 392704


die oude chassienrs hadden idd zoweinig getallen. Dus ik denk dat dat je chassie nr is. Ik zal ff kijken of die FF er ook bij hoort
groetjes


Op oudere Mini's (in ieder geval voor '76) stond op het linker binnenscherm een zgn. Front End (FE) nummer. Dat zal het bedoelde 'FF' nummer wel zijn.
De voorkant werd waarschijnlijk gescheiden van de rest geassembleerd en later als geheel aan de rest van de carrosserie bevestigd. Vroeger stond in het onderdelenboek nl. ook de voorkant (dus schutbord, dasnboardrand, binnenschermen, voorruitlijst, schermen, a-panelen, frontpaneel) als apart bestelbaar deel vermeld.
Ik heb geen idee of daar door BMH informatie over bijgehouden is, maar jullie kunnen de nummers van jullie mk.1's natuurlijk vergelijken, wie weet liggen die bij elkaar.

RE: MKI

>dit is een orgineel 1963 kleurtje. Als het lichtblauw is dan heb je waarschijnlijk een >"super de luxe" (net als ik :D )
Het is geen baby blauw...

>Heb je nog een lange pook of hebben ze tijdens het verwisselen er oop een nieuwer >type bak onder gezet?
Ik heb nog wel een lange pook dat wel... dus het is niet meer de originele motor?

>die oude chassienrs hadden idd zoweinig getallen. Dus ik denk dat dat je chassie nr >is. Ik zal ff kijken of die FF er ook bij hoort
Dank je wel!

groetjes

RE: MKI

@ Inimini
Inimini schreef:
Chrizz":18wjd3x7]...als je hem naar links ombouwd. en zoveel moeite is dat ook weer niet hoor :P



Hoeveel moeite is het dan wel? Ik zit er nl ook over te denken. En wat kost zo'n ombouwkitje dan wel???[/quote:18wjd3x7]

heb je al een links gestuurde mini die je wil gaan ombouwen of wil je er een uit engeland gaan halen? mk1 of later type?
groetjes

RE: MKI

Wij zaten eigenlijk naar een MK1 te kijken die al prima is maar dus nog rechts gestuurd is. Wij wilden hem wel kopen maar vroegen ons dus eerst af wat de kosten zouden zijn voor het ombouwen naar Links. Dat moet je bij het bieden namelijk eerst weten he...

RE: MKI

Als het een originele mk.1 is, zou ik 'm niet eens ombouwen, vanwege de authenticiteit.
Rechts sturen (in een Mini) went nl. nogal snel en is weer eens wat anders, zeker in een mk.1 met lange pook ;)

RE: MKI

Ik heb een half jaar in Engeland rondgereden met mijn (linksgestuurde) Mini. Handig is het natuurlijk niet, maar ook weer niet zo'n ramp, om aan de "verkeerde kant" te zitten. Dus er is inderdaad best wat voor te zeggen om hem gewoon origineel te laten.

Het enige is dat het misschien bij inschatten van de ruimte die je nodig hebt vervelend is dat je nu aan de andere kant de ruimte moet zoeken. Zeker als je steeds blijft overstappen tussen links en rechtsgestuurd (m.a.w. je kan er niet echt aan wennen). Geen ervaring mee, wel had ik een Nederlandse baas die al jaren in Engeland woonde en me vertelde dat hij de eerste keer dat hij in een rechtsgestuurde auto reed alvast de spiegel aan de linkerkant eraf had gereden :x

RE: MKI

onze pickup heeft het eerste jaar dat we hem hadden rechts het stuur zitten. Ik heb dus veel van links naar rechts gezeten, want de ene dag reed ik in de pickup en de andere dag in mijn cabrio. het went heel snel. De eerst paar keer zit je met je hand in de deurbak te zoeken naar de schakelpook en je spiegels zijn wat moeilijk te vinden maar na wat oefenen wordt het een gewoonte en hoef je er niet eens bij na te denken. en omdat het een mini is heb je ook niet echt last van dat je aan de verkeerde kant zit. hij is zo klein dat als je iets links rijd je alles kan zien.
en de reacties van andere is altijd grappig als ze je zien rijden :D
de pickup hebben we puur omgebouwd omdat hij toch geheel uit elkaar ging en het rechtsgestuurde stuurhuis gaar was. dus meteen maar omgebouwd.

default

RE: MKI

Hi Anne,

Hebbie een plaatje van je mk. I? :P

Of is ie nog nie toonbaar? ? ?

Haje,

RE: MKI

Hoi,

Ik heb nog geen foto, zal er dit weekend eentje maken als ik het niet vergeet... moet nog gerestaureerd worden dus geen interessante foto...

groetjes

RE: MKI

foto's zijn altijd interessant! :D :D

default

RE: MKI

Mijn maatje had ooit een rechtsgestuurde Jag.
Voor de gein had ik een los stuur meegenomen en ben dus liks gaan zitten.
Op de weg krijg je dus hele rare reacties als mensen zien dat je plotseling met een los stuur in je handen zit.
Zelfs bij de verkeerslichten klopte een meneer op ons raam om te vragen of hij kon helpen door de ANWB of een takeltje te bellen.
Toen hij zag dat het bestuurbare deel aan de rechterkant zat, kon hij er wel om lachen.
Met een big smile zij hij toen ook: Stelletje kwajongens. O:)

grtzz MArtin

RE: MKI

Daar heb ik bij de MCB een reclamespotje van gezien maar dan net ff anders, die vrouw met dat netstuur in dr handen deed alsof ze stuurde. Die man van haar inhalen, dus andere bestuurder kijkt en die vrouw lacht en doet alsof ze hem ramt, die andere bestuurder dus op zijn kop de sloot in! hahahahaha moet je zien op het filmpie!


Sorry, was een beetje off topic. Maar on-topic:
ik ben net bij iemand geweest die me veel heeft verteld over kenmerken van een MK1. Dat zijn er dus heel veel. je moet echt goed opletten dus!

RE: MKI

het valt me wel op dat er veel "gerommeld" is met de MK1. Veel omgebouwde mini's worden als orgineel Mk1 aangeboden. :'(
Jammer, want er is niets mis mee om te zeggen dat hij omgebouwd is. Zeg gewoon hoe het zit.

RE: MKI

Er is heel wat mis mee om te zeggen dat hij omgebouwd is (voor de verkoper, dan). Dan kan je er potentieel veel minder geld voor krijgen. Het is niet goed te praten, maar er is helaas wel een duidelijke (verderfelijke) verklaring voor. :'(

Het enige dat je kan doen is je geod verdiepen in de kenmerken van een Mk1. Of, het kan je niet schelen, als de prijs goed is.

RE: MKI

Ik heb al heel wat kenmerken verzameld, nu nog de MK1 erbij zoeken!

RE: MKI

omdat ik toch mijn pagina wilde activeren heb ik maar ff foto's van "Anne en Coopertje"haar MK1 erop gezet. Weten julie ook hoe die is.

Ze heeft onder vele lagen verf eindelijk haar eigen orginele chassienr gevonden. Het is nu op de Engelsen wachten tot ze alle info over deze MK1 hebben opgestuurd



zijkant

motorruim

achterkant

En omdat mijn site toch online staat ook een fotootje van mijn MK1 er staan en een van hoe ik hem vond in de schuur waar die 25 jaar had gestaan

RE: MKI

Hoi allemaal,

Vandaag mijn certificate gekregen van British Motor Industry. Mijn MKI is van het jaar 1962, wie had dat ooit gedacht. Wij zelf in ieder geval niet, maar we zijn er wel ontzettend blij mee. Hij is fiesta yellow geweest, met blauw interieur.
Ben gewoon mega blij vandaag dat ik het allemaal weet!

Mag er toch ook wel een beetje trots op zijn of niet?

Groetjes Anne

RE: MKI

Da's zeker leuk om te weten !
Hij lijkt op de foto trouwens nog steeds Fiesta Yellow (dat is nl. bleek creme-geel).

RE: MKI

Tof bericht hee. Ga je hem ook weer helemaal origineel maken? Dat zou wel leuk zijn denk ik. Wil hem wel heel graag eens bewonderen :)

default

RE: MKI

Mini mk. I? ? ?

Hoe is het met de Maxi dan? :)" title="Evil" />

RE: MKI

Hoi,

Ja we willen hem helemaal origineel gaan maken. Zal wel heel wat werk in gaan zitten, maar dat maakt niet uit.
Ja hij is nu ook nog inderdaad dat kleurtje, maar we twijfelden omdat er nog andere kleuren onder zaten. Maar nu met dat certificaat is het zeker. Fiesta Yellow en blauw interieur dus zo moet hij ook weer worden.

De maxi, ja die is van mijn vader, heeft hij ook nog steeds. Die wil hij ook nog een keertje opknappen...

Blijft allemaal mooi he :)

groetjes

default

RE: MKI

Skitterend!

Ga je dan ook voor die Vorz 'Rosepetals' velgen?

Le Look le plus Kool. :9

RE: MKI

En hoe zien die velgen eruit. Ik wil gewoon die originele velgen met zo'n dopje erop zeg maar.

Groetjes

default

RE: MKI

Ooh die AN-NIEE...

Vorz 'Rosepetals' zijn dé Cooper velgen, in Mg. helemaal!

In Japan worden reproduktie's gemaakt; Avonbar UK heeft ze in hun assorti.

Maare Le Look le Plus Kool! looks likes this.:


Ze prices? ? ?

Ici.: http://www.speedgenie.co.uk/avonbar/wheels1.html

RE: MKI

Een nederig Mk.1-tje met Coopervelgen? Neh. Ik zou net als Anne voor de originele wieltjes met wieldoppen gaan. Oude glorie.

RE: MKI

Dank je wel Eelke, ik vind die oude wieltjes gewoon super gaaf. Vind dat wel iets hebben. Zou het zonde vinden als je alles origineel hebt en dan van die wielen eronder.... nee niets voor mij.

Vind het toch al zo zonde wat soms allemaal doen met een MKI!

Houd het gewoon lekker origineel!

Maar goed dat moet ook iedereen voor zichzelf weten trouwens.

Groetjes

RE: MKI

Oei, komen we in dat schemergebied. Ik vind dat als je echt een redelijk bijzonder klassieker hebt, dat ook een zekere verantwoordelijkheid met zich meebrengt, om er geen exhorbitante dingen mee te doen. Wielen is nog tot daar aantoe, maar als je ziet wat er soms wordt uitgevreten met toch redelijk zeldzame auto's... Ooit kwam ik op een nieuwsgroep over MGs, daar had iemand een MG A Coupe, waar er maar een paar honderd van zijn gemaakt. Of hij daar een convertible van kon maken door gewoon het dak eraf te zagen, want hij reed toch liever open |:(

RE: MKI

Ja dat vind ik dus ook en ik vind het ook ontzettend jammer wat sommigen met hun MKI hebben gedaan of van plan zijn mee te doen.
Zo'n zeldzaam iets, daar moet je juist zuinig op zijn en zo origineel mogelijk houden.
Maar goed wie ben ik, zomaar iemand die dat vindt.

Ik houd hem in ieder geval origineel omdat ik dat het gaafst vindt!

Fijne paasdagen allemaal!

Groetjes

default

RE: MKI

Nederig?

:r :r :r

-Flatsch-

Upgraden naar een 'echte' Cooper... :)" title="Evil" />

RE: MKI

Da's dus precies wat we bedoelen :) Maar ik zal niet happen, want ik weet dat het je daar om te doen is :P

default

RE: MKI

Ouzo?

Cooper RULEZ...

Maar origineel snap ik ook wel, Cooper ziet er in mijn ogen meer Mini uit.

Als je 'm ooit wil doorverkopen is voor compl. org. ook iets te zeggen, maar denk dat dat niet de bedoeling.

In ieder geval was maar een opmerking... die 10" Vorz Rosepetals zijn gewoonweg dé velgen. O:)

Plaatje van mij... euh Avonbar is de 12" versie.

12" gaan we natuurlijk voor dé Ozi Performance Superlight mét diamond-cut randje... Yoko A-539's eronder.

Ooh euh draaf een beetje door!

Reversed Steelrims met 'baby' Moon capjes erop klaar! 8)