MPi, 1997 88.000km, doen of niet??

RE: MPi, 1997 88.000km, doen of niet??

Na lang zoeken ben ik eindelijk weer eens een Mini op het spoor die ik zeer aantrekkelijk vind. Omdat er echter altijd mensen zijn die meer weten dan ik deel ik het graag met anderen, en vraag ik ook een beetje jullie mening, in de hoop tot een conclusie te komen.

Zoals sommigen zich nog kunnen herinneren ben ik al een tijd op zoek naar een MPi, liefst met sportpack als het een beetje kan. Nou is het aanbod zeer gevariëerd, zo ook de prijzen. De MPi die wordt aangeboden in het Brabantse land voor maar liefst 12.000 euro wordt mij wat te gortig, en lijkt mij ook niet erg reëel. Zo kwam ik vandaag bij één van de Mini centra die onderaan het forum een link heeft staan. De auto die mijn zeerste intresse heeft gewekt is dus een MPi/sportpack, met een stukje leer, leuke accesoires, en in, volgens het bedrijf "goede conditie". De auto is door het bedrijf nieuw afgeleverd in '97, heeft daar ook altijd onderhoud gehad, en is daar ook van eigenaren verwisseld. Alle rekeningen, van elke beurt, accesoire, schroefje etc etc zitten in een mooie verzamelband, en de auto wordt nog getectyleerd. Nu is het vooral de wat buitengewone kleur die mij naar de auto trekt, icm het interieur :D , en alles ziet er nog keurig uit. De auto heeft echter wel 88.000 km gedraaid, en daar heb ik enige twijfels over. Ik ben niet erg bekend met deze motoren, en vraag mij af wat er haalbaar is voor dit blok, dwz hoe lang gaat het mee. Ik zal ongeveer 12.000 km per jaar gaan rijden met de Mini.

Wat denken jullie??? Alvast wederom mijn grote dank.

Grt, Tex :)

Hangt van de staat van het blok af. De van mij startte ook met ongeveer eenzelfde km-stand en de enige motorproblemen die ik heb gehad was een kapotte koppakking, maar de staat van het blok was nog zeer goed, dus al alles goed gaat gaat hij nog wel even mee. Ik heb nog niet gehoord dat een MPi blok minder lang meegaat dan een blok uit een andere mini, dus dat zou moeten inhouden dat hij om en nabij 2x het klokje rond moet kunnen. Dus reken maar uit hoe lang hij nog mee kan. Ik heb er tot nu toe ook ongeveer 12.000 km per jaar mee gereden en dat heeft hij goed volgehouden en ik ga er vanuit dat hij ook nog wel even door kan zo. Gewoon goed onderhouden en hij kan nog jaren mee.

Staat van het blok is volgens het bedrijf goed, maar dat zegt men natuurlijk altijd bij de verkoop van een auto. Onderhoud krijgt de auto in de toekomst zeker, dus daar zal het zeker niet aan liggen. Wat zijn ongeveer de kosten van het vervangen van de koppaking, want dat komt volgens mij wel met de regelmaat voor?? Vraagprijs van de auto is overigens 8250 euro, aardig aan de prijs, maar de auto heeft ook wel een aantal leuke extra's. Ga er nog eens een lekker nachtje over slapen. Bedankt voor het antwoord. :)

Grt, Tex ;)

Ben nu toch wel nieusgierig naar die 'buitengewone kleur'...

Ik heb het vermoeden dat het deze is

Yukon Grey

Is het soms vulcano red? Dat vind ik een erg bijzondere kleur!

Vervangen van de koppakking is een dure klus als je het bij een garage laat doen, omdat de kop eraf moet. Ikzelf had het geluk dat een van onze mini-vrienden het wel voor me wilde doen. Maar koppakking is niet iets wat heel vaak voor komt hoor.

Vraagprijs van de auto vind ik niet zo duur. Een aantal jaar geleden heb ik voor die van mij nog meer betaald en die is bijvoorbeeld geen sportpack. Als het die Yukon is, das een leuke wagen. Heb m zien staan, ziet er zeer netjes uit (heb er trouwens niet echt super aandachtig naar gekeken hoor). Hij heeft gemiddeld 11.000 km per jaar gereden (88.000/11), dus er is gewoon goed mee gereden, net zoals jij nu wilt gaan doen. Klinkt wel ok.

Superbuur schreef:
Ik heb het vermoeden dat het deze is

Yukon Grey

Klopt, het gaat om deze inderdaad. Op de foto vond ik het niks, ook het interieur niet, maar na de auto "live" te hebben gezien ben ik bijhoorlijk enthiousast. :D Bedankt voor de reacties :+)

Ik dacht al dat die het was, ben zelf ook aan het kijken voor een MPI en zag deze staan en klopte precies met jou beschrijving.

Groeten Johan

We hebben vorig jaar een MPI gekocht met 75 000 kilometer op de teller. Zelfs zonder garantie maar heb er niet aan getwijfeld.
Ondertussen zijn er al 20 000 kilometer mee gereden en zonder problemen.
Geen koppakking of andere rare dingen gehad. Wel gekocht met een wakkelcontact aan de vacuumsensor maar dat wisten we pas na 12 000 kilometer.

Met bijna het klokje rond nog steeds geen problemen.
Nog steeds doet het bakkie het prima, dat is een van de dingen die ik vaak hoor over de MPI.

ander bij mij bekend probleem is de brandstofpomp, maar dat is snel opgelost. (kosten hiervan vielen wel tegen)

Dat is een hele mooie mini en het bedrag is denk ik het wel waard.
Misschien een optie om eens iemand mee te nemen die veel verstand heeft van mini's en dat ie op de brug kan kijken.
Stuk rijden help uiteraard ook.

Als ik het geld had was ik je voor geweest, maar aangezien ik niet het geld heb.................

Voor wat het waard is, bij mijn MPi'tje staat de teller inmiddels op 150.000 (nou ja... 50.000, één onthouden ;) ) Tot voor kort dagelijks gebruik, 35.000 in 't jaar.

En al die tijd geen problemen mee gehad. (althans niet ernstig) Nooit stil gestaan en altijd meteen starten. :x

Enne... olieverbruik is nog altijd 1 op 3500, dus niet verkeerd.

Je moet wel een beetje geluk hebben. De ene mini is de andere niet uiteraard, maar dat geldt voor elke auto. In dit geval kun je aan de rekeningen wel zien wat er zoal aan verspijkerd is en dat is een groot voordeel...

zoiezo heb je als voordeel dat je hem bij een gespecialeseerd bedrijf haald waar die dus altijd is onderhouden. zij kennen hem dus door en door en schromen er niet voor om hun naam er aan te koppelen. dat zegt natuurlijk ook iets.

als de auto kwa roest ook nog in goede staat verkeerd (weinig tot geen) is die absoluut zijn geld waard. Blijft een hoop geld natuurlijk.
het is nl wel een eerlijke auto (historie bekend).

het is natuurlijk altijd aan te raden om er nog een extra oog naar te laten kijken. en vraag ook na of die ooit schade heeft gehad. Km stand is idd absoluut niet slecht, maar een schade kan een auto flink verpesten (dan is het nl heel erg belangrijk hoe de schade was en vooral ook hoe die is opgelost)
sterkte met het overwegen :D

Chrizz schreef:
zoiezo heb je als voordeel dat je hem bij een gespecialeseerd bedrijf haald waar die dus altijd is onderhouden. zij kennen hem dus door en door en schromen er niet voor om hun naam er aan te koppelen. dat zegt natuurlijk ook iets.

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Ik ben ook mini's tegen gekomen van een gespecialeseerd bedrijf (advertentie onderaan) waarvan de mini's niet echt in goede staat waren terwijl dat wel gezegd werd :x :( :(

@Sebastian; Zou je mij dat bedrijf willen aangeven, door middel van een PB?? Erg veel kaas heb ik er nog niet van gegeten, en inderdaad wordt er (iets te) vaak gezegd dat een auto is goede conditie is. Alvast mijn grote dank :)

Grt Tex ;)

vandaar dat het ook zo relevant is dat je er een extra oog naar laat kijken. 2 ogen zien meer dan 1 oog en iemand met kennis van zaken help natuurlijk nog veel meer.
Dus als je zekerder van je zaak wil zijn moet je hier op het forum een oproepje plaatsen of misschien iemand met je mee wil kijken (zet er desnoods een kleine vergoeding tegenover zoals bv een biertje/kratje ofzo). iedergeval sterkte ermee :D

Nou, even een update, de grijze is het niet geworden. Hoewel het een mooie auto was, twijfelde ik veel. Even verder zoeken maar weer :)

...En toen was ie verkocht.... :'( :'( Aaaaaarggghhhh, te lang getwijfeld!!! Beetje dom, maar helaas, op zoek naar de volgende. Na vandaag er weer 2 bekeken te hebben wordt het wel lastig een goede MPi te vinden. Man, wat zijn sommige er slecht aan toe... |:( |:(