Waarschijnlijk staat hij te goed in de wax? Denk dat daardoor de druppels blijven liggen. Is bij mij ook zo. Blijft dan welliswaar niet 2 dagen liggen, maar hij blijft flink lang nat.
- Login of registreer om te reageren
Waarschijnlijk staat hij te goed in de wax? Denk dat daardoor de druppels blijven liggen. Is bij mij ook zo. Blijft dan welliswaar niet 2 dagen liggen, maar hij blijft flink lang nat.
Komt het niet gewoon doordat met die andere auto's vaker gereden wordt? Zo uitzichzelf droogt de regen niet bepaald snel op. Als je gaat rijden waait het eraf en wordt de auto warm.
dan vind ik het antwoord van Demelza beter
Eelke: de auto van mijn moeder, een 2003 Dai Cuore staat voor mijn Mini op de oprit naast het huis. En die is sneller droog dan m'n Mini. Die is bijvoorbeeld s'morgens al droog terwijl de Mini de dag erna nog nat is. Zonder dat ermee gereden is...
dan sluit ik me aan bij Demelza, ik heb t zelfde..(te) veel wax gebruikt dus daardoor blijven de druppels langer liggen.
Demelza schreef:
Waarschijnlijk staat hij te goed in de wax? Denk dat daardoor de druppels blijven liggen.
Kan zo zijn, maar vindt ik niet echt logisch. Wax stoot vocht af. Als de lucht droog genoeg is neemt de lucht het vocht van de auto op. En het verschil tussen een waxlaag waar het vocht op ligt of een ongewaxt dak snap ik niet helemaal.
Niet dat ik de oplossing weet hoor, helemaal niet. Ik vindt het een erg vreemd probleem. Maar als het uit praktijkervaring toch zo blijkt te zijn neem ik het meteen aan hoor!
Birdy
Birdy, dit is mij pas in de winter opgevallen, dus de lucht is redelijk vochtig... Alleen dat de ene auto sneller droog is dan de andere was mijn constatering...
Een echt probleem vind ik het niet overigens, ik vroeg het me gewoon af...
Maar blijkbaar mag je niet met teveel liefde je schatje insmeren, anders blijft ze nat...
Peter schreef:
Birdy, dit is mij pas in de winter opgevallen, dus de lucht is redelijk vochtig...
Grap is juist dat veel mensen denken dat in de winter de lucht vochtig is, maar dat in de zomer juist is. Warme lucht kan veel waterdamp bevatten en koude lucht juist weinig. Maakt de oplossing voor het probleem nog niet duidelijker trouwens
Birdy
Nee, ik zou ook niet direct aannemen dat het aan was of poets ofzo ligt. Vind ik ook onlogisch klinken.
dan weet ik het ook niet, zullen er wel gewoon een hoop mensen op lopen te kwijlen ofzo...
En toch vind ik het opvallend...
Mij klikt het toch redelijk logisch. Niet per se dat het daardoor langer blijft liggen, maar het blijft iig in druppels liggen. Een ongepoetste auto daar blijft het niet in druppels liggen. En een mini heeft aardig wat platte delen, itt sommige andere auto's.
Nu net bedacht... Als het in druppels blijft liggen, wordt het minder makkelijk opgenomen door de lucht? Vanwege een kleiner oppervlak? Of praat ik nu onzin?
Op een auto die goed in de was/wax is gezet blijven dikke druppels achter. Omdat er in zo'n druppel evenveel water zit, als normaal op een niet gewaxte auto, duurt het langer voordat deze verdampt is. Op een niet gewaxte auto, is de druppel namenlijk uitgevloeid, en is het geen opgehoopte druppel vol met water.
Tjee, moeilijk uit te leggen....
En die theorie ga ik vanavond even proberen:
- nieuwe laag wax op de linkerkant van m'n motorkap;
- rechterkant alleen wassen en droogwrijven.
Dan met de bloemenspuit 2x een borrelglaasje water (1x links, 1x rechts).
Laat het opdroogresultaat wel even weten...
Dan zul je zien dat de gewaxte kant langer nat blijft. Dat hoop ik eigenlijk....
uurtje verder (wel lekker ondertussen de grille 'opgefrist' )....
Inderdaad dikkere druppelvorming op de gewaste kant, die duidelijk minder snel opdroogt. Op de "slechts gewassen/niet-gewaste" zie ik al een redelijk opdroogresultaat (auto staat overdekt + goed geventileerd).
Een vreemde constatering vond ik overigens wel weer dat het water sneller/beter/eerder "wegloopt" van de motorkap van de niet-gewaste kant.
Dat weglopen heeft niet te maken met spuitrichting van het water op de auto (dacht ik eerst, heb ik toen opnieuw gedaan met zelfde resultaat) en de auto staat recht op zijn hoeven. De water-afstotende werking van was heeft dus kennelijk ook zijn beperkingen. Zou er bijna voor pleiten de turtle niet meer aan te raken...
Mooie proef, met een duidelijke resultaat.
Vergeet niet dat je auto waxed om het vocht van de auto te houden (er blijft immers een beschermende laag zitten) en ook je lakkleur blijft er beter door beschermd.
En het glimt
Eigenlijk kun je het als volgt verklaren; Water heeft op een gewaxte ondergrond geen houvast. Op een niet gewaxte ondergrond wel, het water spreidt zich uit, en blijft er dun op liggen over het hele oppervlakte. Wanneer het water geen grip heeft, om het zo te zeggen zal het zich gaan samenvormen, tot een groot geheel. Een druppel dus. Het is dan logisch dat het langer duurt voordat zo'n druppel verdampt, omdat het in een kleine inhoud (druppel) toch veel inhoudt (water) bevat.
Tijdens het schilderen van mijn keuken hedenavond had ik mij zo dit bedacht. Beste mensen, gaat subiet schilderen, je komt zo op theorieën, je wilt het niet weten....
Grtz,
Tex
Ps, bedankt voor deze test !!!
Geen dank, vond het zelf een leuk expiriment. Persoonlijk leuker dan schilderen
Heej, gisteren ff met een paar collega's over gehad op weg naar mn avondschool. En wij kwamen idd op hetzelfde idee uit. Omdat wax en lak evenveel water opnemen (niks dus ) Moet het wel te maken hebben met de opname van vocht in de lucht. Grap van wax is dat bij de schuine delen het water eraf loopt, maar op het dak blijft het idd langer liggen door het oppervakte verhaal...
Toch leuk, zo'n discussie en expiriment!
Birdy
Ingediend door mannuswieringa op di, 08-02-2005 06:22
Doe het volgende: Ga naar de Gamma of een andere doe- het-zelf zaak en koop een blik commandant. Ik weet niet of je het kent maar het is een lichtbruine smurrie waarmee je verweerde lakken kunt opwaarderen maar is ook ideaal om wax te verwijderen. Poets hiermee je lak met een zachte doek eraf en zet em opnieuw lichtjes in de was.
Let er wel op dat je niet te hard poetst anders heb je kans dat je je laklaag er deels afpoetst (ligt ook aan de kwaliteit van de lak).
Het kan trouwens helemaal geen kwaad om je waslaag er eenmaal per jaar af te poetsen en opnieuw te in de was te zetten. Hiermee krijg je een mooie frisse glans op je mini.
suuk6 ermee
mannuswieringa schreef:
Poets hiermee je lak met een zachte doek eraf en zet em opnieuw lichtjes in de was.
Let er wel op dat je niet te hard poetst anders heb je kans dat je je laklaag er deels afpoetst (ligt ook aan de kwaliteit van de lak).
Als dit de kans is, dan laat ik het iig voorbij gaan. Dan maar een dikke waxlaag
Eh....
Misschien is het een meisje?.....
Misschien heb ik toch iets zinnigs:
je mini wordt na een regenbiu van binnen opgewarmt door de zon. aangezien het dak voorzien is (aan binnenzijde) van isolatiemat, en de rest van de auto niet of nauwelijks geisoleerd is. zou dit de oorzaak wel es kunnen zijn.
Doei,
lex
RE: Nat blijven na regen?
Ingediend door Peter op di, 01-02-2005 13:50
Waarschijnlijk een ontzettend rare vraag:
Na een regenbeurt blijft mijn Mini vaak nog 2 dagen nat. Dus dat er regen op het plaatwerk blijft staan. En dit terwijl de ander auto's in de straat allang weer droog zijn.
Hoe kan dit? .
En dit is op het dak, maar ook op de deuren of op de achterkant... En ik moet er bij vertellen dat de zijkanten van mijn Mini een jaar geleden ongeveer is over gespoten. Dus het dak en motorkap en achterkant niet..
Ik gebruik mijn Mini ongeveer 2 á 3 keer per week, dus dit valt ontzettend op. Ik zit er niet mee, maar ik vraag me dus wel af hoe dit kan.