Nieuw op Forum (wat voor mini)

default

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Hallo,

Ik ben Juul Vossen, 20 jaar en kom uit het Limburgse Echt. Nu wil ik over een tijdje een mini aanschaffen, maar heb er een paar eisen aan en vragen over. Als opleiding volg ik technisch specialist bedrijfswagens (vrachtwagens) leerjaar 3 dus kan wel wat met het mechanische gedeelte. Als mini is er een eis dat het een 1300 met carb is. Nu las ik op topic's hier dat je van een 1300 spi een carb kan maken mits je de goede onderdelen hebt, maar welke staat er niet zo goed bij. Vraag me namelijk af waar je die ontsteking vanaf zou moeten toveren? Zo vond ik bijv een conversie kit waar nog meer bij zit.
http://www.minimania.com/web/Item/MMKT0 ... Detail.cfm (erg prijzig!) Aan de andere kant zat ik te denken aan een 1000, daar enige tijd mee rondrijden en er later een 1300 van maken. Sowieso moet hij optisch al un een goede staat zijn! Schadeherstel hoort wel bij bedrijfswagens, maar niet zoveel plaats om een auto te strippen! Mijn bugdet voor de mini ligt tussen de 3500 en 4000 euro (aanschafprijs) Dus mijn vraag aan jullie, wat raden jullie me aan?

P.S. 1300 blokken zijn die goed te vinden? Zie er niet zoveel op mp

Grtz

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Hoi Juul,

welkom op het forum. Met jouw budget kan je een hele redelijke mini kopen. Als je specifiek op zoek gaat naar een 1300 is je keuze wel wat beperkter maar ook dan zou het moeten lukken. Maar als je niet wilt strippen en lassen dan kan je het best op zoek gaan naar een harde mini en het technische gedeelte in de loop der jaren aanpassen. Mocht je een mini op het oog hebben dan kan je eht beste een kenner meevragen om te kijken, zij weten waar je op moet letten.

Over het ombouwen van een spi naar een carb is inderdaad al veel besproken, je kan het beste je vraag in dat topic stellen zodat de info bij elkaar blijft.

Groet,

Jochem

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Misschien rare vraag. Maar waarom een carb en geen spi/mpi? Heb eigenlijk vrij goede ervaringen met spi en deze worden toch vaker gebruikt voor dagelijks vervoer? :D

default

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Omdat het mij ook voor een deel om de verloren techniek gaat. Alles is tegenwoordig injectie en bij zo'n auto kan het met carburateur! EN is er ook nog eens wat uit te halen! Andere 1300 blokken in beetje "normale" staat zijn die beetje te vinden?

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Aangezien dit meer gaat om advies over een aanschaf, heb ik dit topic verplaatst uit Technische Modificaties & Tuning

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

misschien iets voor topic "mini in veiling"
is ook een 1300 carb. en binnen je butget.
groeten pim

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Hee Juul,

Welkom in de miniwereld, leuk dat je een 1.3 carb gaat aanschaffen. Er zijn er nog genoeg te krijgen die in redelijk tot goede staat zijn....gewoon een beetje geduld hebben.

Hier in Echt rijden nog twee carbjes rond waaronder die van mij en een collega rijder van ut Hinge. Ook toevallig allebei BRG van kleur. Tenminste.....nog wel , we gaan hem binnenkort inpakken met folie. Zwart dakje en strepen en de rest donkergrijs.

Je bent altijd welkom voor een bakkie koffie, kan wel een technische blik gebruiken zo nu en dan ;-) als ik er eentje tegenkom dan mail ik je!

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Welkom Juul..

Waarom is het een eis dat je een 1275 blokje wilt hebben?

Voor die prijs categorie kan je een leuke "harde" Mini voor aanschaffen.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Ik zou voor een Mini gaan met 1300 ipv een 850/1000 kopen en dan het blok verwisselen.

1300 blokjes zijn vrij prijzig los. Bovendien kan je voor dat aangegeven bedrag een goede 1300 Mini vinden.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

He juul welkom,
Je kunt ook eerst een 1000 aanschaffen er een tijdje mee rijden en tussentijds zoeken naar een 1300 carb.

PS: Je kunt je ook aanmelden voor de huiskamerlimburg, dan heb je allemaal mini-rijders uit de buurt bij elkaar. Handig als je een keer wat nodig hebt of iemand mee wil nemen om te kijken naar een mini.
Via Gebruikerspaneel en dan gebruikersgroepen kun je je aanmelden.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Voor 3500-4000 moet je echt makkelijk een 1300 carb Mini kopen. Er zijn maar een paar originele 1300 carburateur mini's: een 1991 Cooper, en een Cooper S uit de jaren '60. Die laatste ga je niet vinden voor 4000, maar die van 1991 moet echt wel lukken. Waarom zou je in vredesnaam een 1000tje willen kopen als je een 1300 wilt hebben, het is niet alsof wat hij zoekt super moeilijk te vinden is...

En voor $1300 je SPi ombouwen slaat echt compleet nergens op, debiele toestanden.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Is een Clubman 1275GT geen Mini?

Verder is ook natuurlijk aanbod van 70'ers en 80'ers Mini's met een geswapte 1300 erin. Vaak zijn deze al eens opgeknapt als dat goed gebeurt is dan kan je er veel plezier van hebben.

Vermijd alleen die met trommelremmen.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

En een 1300 SPi of MPi is toch niks mis mee ?
Beetje preventief onderhoud en het is een onderhoudsvrij apparaatje hoor..

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

SPI leveren toch regelmatig problemen op met de computer. (hoeft niet maar toch bekende kwaal)
MPI hebben dat volgens mij niet.
Carb kun je nog lekker zelf aan prutsen zonder dat de computer op hol slaat.

Maar 1300 carb zijn er niet zo veel, dus zal de zoektocht wat lastiger zijn.
Voor het bedrag wat je noemt moet je een hele mooie mini kunnen vinden.

Kijk uit voor degene die de hoofdprijs vragen en waarbij je later allemaal dingen tegenkomt die niet kloppen.
Wellicht handig om een mini kenner/rijder mee te nemen om de zwakke plekken te bekijken.

Bij Markt staan er een aantal 1300 te koop, carb, spi en mpi

Groetjes ilse (die er eigenlijk niet zo veel van af weet)

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

1300 Coopers zijn redelijk makkelijk te krijgen, maar 9/10 die worden aangeboden zijn rot (zo is mijn ervaring toen ik er naar op zoek was).. Dus als je besluit zo'n model aan te schaffen, let dan goed op de staat van de carrosserie.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

ettore bugatti schreef:
Is een Clubman 1275GT geen Mini?



Nee. ;) En die is ook erg lastig te vinden.

dennisvdh":1rxpmbb7]1300 Coopers zijn redelijk makkelijk te krijgen, maar 9/10 die worden aangeboden zijn rot (zo is mijn ervaring toen ik er naar op zoek was).. Dus als je besluit zo'n model aan te schaffen, let dan goed op de staat van de carrosserie.[/quote:1rxpmbb7]

Helemaal waar. Maar dat geld eigenlijk bij elke Mini van de jaren '80 en '90... En van voor die tijd... tjsa... geld dat ook wel. :P

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Ook handig als de TS eens een update en een reaktie geeft over hoe de zaken ervoor staan.. ;)

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

ilsjepilsje schreef:
SPI leveren toch regelmatig problemen op met de computer. (hoeft niet maar toch bekende kwaal)



Ik heb inmiddels enkele tientallen SPi's uitgelezen, en tot op heden nog maar 1 SPi aangetroffen met daadwerkelijk een defecte ECU, alle overige gevallen waren te wijten aan stekkerverbindingen, relais en sporadisch een defecte sensor of ander elektronisch component.

Jammer dat de SPi die reputatie heeft, terwijl een goed lopende en goed onderhouden SPi heerlijk en probleemloos rijdt.

Zeker voor de mensen die niet veel verstand hebben van techniek is een goed onderhouden SPi juist een uitstekende keuze.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Welkom hoor TS!

Ohja Bart, ik zou ook nog eens bij je langskomen daarvoor... Was een halve draadbreuk bij de temp. sensor vandaar het soms optreden van problemen en een verkeerd aangevende meter. :)

Doe mij ook maar een carburateurmini hoor. Ben nu een SPI aan het uitbouwen en heb er minder lol in. Goede reden? :9

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Bartje schreef:

Zeker voor de mensen die niet veel verstand hebben van techniek is een goed onderhouden SPi juist een uitstekende keuze.



janine rijdt ook dagelijks 80 kilometer met haar Sp-ietje.
mogen tot nu toe niet klagen, hopen dat het ook zo blijft :)

voor ons voorlopig even geen carb's meer, wss de volgende een Mpi

@taekeb, wat doe je met je oude spi blok? wij willen er eentje gaan reviseren namelijk en zoeken er nog 1.

er staat nu bij markt ook een leuke Sprite, 1300 spi te koop voor leuk geld.
kun je een hele leuke mini van maken.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

@taekeb, wat doe je met je oude spi blok? wij willen er eentje gaan reviseren namelijk en zoeken er nog 1.



Demonteren en schade opnemen. De olie die eruit kwam was helemaal grijs en door het doorrijden zonder oliedruk zal de rest ook niet zo knap meer zijn. Hoop dat ik het deksel nog kan gebruiken! Verder zal de krukas wel aan snot zijn. Maar het onderblok kan ik altijd nog eens laten opboren. Goed reviseren is best kostbaar, dus weet nog niet of ik voor een vervangende motor ga of dat ik deze wil opknappen. Denk optie 1 moneywise...

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Bartje schreef:
Ik heb inmiddels enkele tientallen SPi's uitgelezen, en tot op heden nog maar 1 SPi aangetroffen met daadwerkelijk een defecte ECU, alle overige gevallen waren te wijten aan stekkerverbindingen, relais en sporadisch een defecte sensor of ander elektronisch component.

Jammer dat de SPi die reputatie heeft, terwijl een goed lopende en goed onderhouden SPi heerlijk en probleemloos rijdt.

Zeker voor de mensen die niet veel verstand hebben van techniek is een goed onderhouden SPi juist een uitstekende keuze.



Dree leest ook regelmatig SPI's uit, allemaal met problemen, ik zeg ook niet dat het de ECU is die de problemen levert, maar wel dat het toch vaak de SPI is met problemen.
Zijn er genoeg die wel gewoon probleemloos rijden.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

ik heb nu over mijn spi tje niets te klagen
BEHALVE: dat de accu stroom verliest. erg lastig!! maar heb nog niet echt gezocht naar het probleem. dus dit zal ook wel weer goed komen,
ik heb het vermoeden dat hij niet bij-laad (dus dynamo) maar volgens mij zouden dan de lampen ook minder fel moeten gaan branden bij het loslaten gaspedaal en dit gebeurt niet. dus. dit is mijn eerste spi, misschien iemand die weet waar het aan licht??

groeten Pim Consent

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Aangezien dit topic probeert een antwoord te geven op de vraag welk type mini de TS zou moeten kiezen, is je vraag hier een beetje off-topic.

Misschien dat je wat hebt aan dit topic: viewtopic.php?p=525092#p525092

Stel anders evt. daar een aanvullende vraag.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

ja sorry mijn fout.

bedankt. heb probleem opgelost dmv. link.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Hallo, en welkom op het forum.

Hier nog een 1000 carb. (Checkmate) uit Echt.
Zo te zien komen er steeds meer mini's bij in Echt. \\:)/

Zelf heb ik de volgende mini's gehad:
een 1.3i mpi uit 12-12-2000 (nieuw gekocht)
een 1000 carb uit 1985
een 1.3i spi uit 1995

En nu een Checkmate 1000 carb. uit 1990

Mijn persoonlijke favoriet is toch de mini die ik nu heb.
En ik rij er bijna dagelijks in. Afgelopen donderdag zonder problemen naar Rotterdam heen en terug gereden. Vandaag van Echt-Beek-Geldrop en weer terug naar Echt gereden. In de hevige regen op de autoweg.

Het is en blijft toch een persoonlijke keuze voor welk type mini je kiest...

Veel geluk bij je zoektocht, mocht ik iets in de buurt weten laat ik het wel horen.

Gr Jackie

default

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Alvast bedankt voor al jullie reacties! Komt er dus op neer gewoon een 1300 carb uitzoeken. Ik weet het mijn reactie is wat laat, maar als je 6 dagen in de week lang werkt is er niet zoveel tijd voor te internetten :P. Heb eens wat zitten zoeken op MP, maar ik zie daar namelijk niet zoveel 1300 carb's op staan en die er zijn zijn meestal duurder dan 4000 euro. Heb in de FAQ eens gelezen waar je op moet letten bij de carosserie of hij rot is of niet. Het motorische gedeelte kom ik dan wel uit maarja, het is zeker een idee iemand met verstand ervan mee te nemen! Nu nog iemand zoeken haha. Waar vinden jullie dan al die 1300 carb's? met goede body?

P.S. In begin post zei ik dat de mini over een tijdje(maand of 2/3) komt daarom ben ik me nu GOED aan het oriënteren dat ik in 1keer een goede koop en daar mee verder kan :)

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Als je verteld waar je ongeveer woont...kan er misschien iemand met je meekijken die in jouw buurt of in de buurt van de Mini woont. ;)

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Bij die laatste Mini van die linkjes...ben ik zelf wel erg gecharmeerd van het interieur :9~

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Inderdaad!
Match mooi bij het exterieur. Ook nette stoelen erin.

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Mausje75 schreef:
Als je verteld waar je ongeveer woont...kan er misschien iemand met je meekijken die in jouw buurt of in de buurt van de Mini woont. ;)


Zie eerste post: in het limburgse Echt....

't is een kwestie van goed marktplaats in de gaten houden, of speurders of de markt hier..
Als je wat interessants hebt gevonden en je wil iemand mee hebben dan denk ik dat Dree-cool (andré, mijn man) wel mee wil gaan. tzt horen we het wel.

default

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Die laatste blauwe is idd heel erg mooi! Alleen rot in de dorpels, maar dat kan wel gelast worden OF kun je dorpels ook los kopen? Heb eens rond zitten kijken en kwam op een minicenter website uit, stond een enorme catalogus op, maar nogal veel en onoverzichtelijk vond ik :P Waar halen jullie alles van af? Of is langsgaan bij zo'n winkel toch een beter idee. En als ik tzt ga kijken laat ik wat van me horen! :)

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Voor onderdelen kun je het beter dichterbij huis zoeken.
Hier in Limburg zitten er een paar met onderdelen en ook mini's trouwens.
Voor namen stuur maar een PB. Want die mogen we niet openbaar op het forum rondstrooien volgens de regels en de strenge moderators :+) ;)

default

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

Oke, oke... Ik laat me dit eens bezinken en wanneer de tijd er is voor de mini komen er pm's! :D

RE: Nieuw op Forum (wat voor mini)

umhhh juul je vergeet iemand in jouw klas die ook een mini rijd?????

groetjes Koen