ongeluk

RE: ongeluk

Ik heb vandaag helaas mijn eerste ongeluk meegemaakt.. Er is iemand tegen de achterkant van mijn mooie trots gereden :'( Ik stond bij een stoplicht en de vrouw achter me stopte zo akelig kortbij dat ik een beetje naar voren kroop, waarop zij dacht dat we gingen rijden en vol gas geeft... Nu wou ik vragen waar ik naar moet kijken kwa schade. Natuurlijk de gigantische deuk en beschadigde bumper , maar misschien dat er ook nog iets "onderhuids" verbogen is? Ik vertrouw die zogenaamde "expert" niet echt wat die verzekeringsmaatschappijen inhuren, volgens mij zullen die proberen alles een beetje af te doen als dat valt wel mee of is niet gebeurt bij t ongeluk.

alvast bedankt,
Ton

RE: ongeluk

Ik zou me eerder zorgen maken dat ze het afdoen als "te veel schade" -> total loss -> dagwaarde uitkeren. Tenzij je hem redelijk recent al eens had laten taxeren.

Verder vind ik het moeilijk aan te geven waar je allemaal aan moet denken zonder te kunnen zien hoe erg de schade er van buiten af uitziet.

Als je bumper ver naar binnen staat zou je moeten denken aan:

Banaan
Bodemplaat kofferruimte.
Achtersubframe
Uitlaat

Dingen zoals de achterlichten en achterklep kan je zelf wel inschatten.

Ps. Heb je zelf niets? Sterkte in ieder geval.

RE: ongeluk

zelf heb ik niks, beetje rugpijn maar verder niks. Ik denk dat ze hem niet total los gaan verklaren. Hij rijd namelijk nog wel gewoon en ik denk zelf ook wel dat het bij de grote deuk is gebleven. Eens kijken hoe t afloopt..

RE: ongeluk

Het kan nog wel eens vies tegenvallen hoor. Wil je niet meteen ontmoedigen, maar de dagwaarde zal niet zo heel hoog meer zijn, en als ze de achterkant in elkaar rijden kan de schade flink oplopen. Het is niet een kwestie van een nieuw paneeltje spuiten en erop schroeven. Lang leve auto's waar alles gelast zit.

Maar ehm:

- Bumper
- Banaan
- Achterpaneel
- Kofferklep
- Kofferbodem
- Denk ook aan ontzetten van de ophanging van het subframe
- Subframe en aangehangen onderdelen zelf

Kan allemaal reuze meevallen natuurlijk, weet niet hoe erg het is. Zorg iig dat je Mini er goed uit ziet als die expert komt kijken. Dus was hem ff en zorg dattie van binnen schoon is. Eerste indruk van zo'n man is best belangrijk. En probeer er zelf bij te zijn. Vaak zetten mensen hun auto bij een schadehersteller en komt die expert ff langs, maar zorg dat je er zelf bij bent zodat je hem op dingen kan wijzen en eventueel met hem in discussie kan gaan. Probeer wat vergelijkbare mini's op internet te vinden zodat je een redelijke dagwaarde kan bepalen voor jezelf en laat je niet zomaar afschepen met een total-loss.

RE: ongeluk

bij total-loss kijken ze gewoon op internet wat een gemiddelde mini kost
van hetzelfde BJ als je mini en de KM's en dan ook nog de staat van de mini.
dus niet zo dat als de mini van bijv: 1985 is in hele nette staat dat je €500 krijgt.

RE: ongeluk

Total loss heeft meer met de dagwaarde te maken dan of hij nog rijd of niet.

Simpel gezegd: Als de kosten van het repareren (nagenoeg) gelijk zijn aan de dagwaarde, dan wordt hij total loss verklaard.

Daarom is het belangrijk dat als je je Mini grondig hebt gerestaureerd om hem te laten taxeren.
Zover ik gelezen heb, helpt het dan om foto's van tijdens de restauratie en bonnetjes te kunnen overleggen.

Een cooper grilletje en een paar verstralers verhogen de waarde van je Mini niet echt.
Bonnetje nieuw achtersubframe, foto's van nieuwe dorpels en bodemplaten waarvan op foto's te zien is dat ze er heel netjes ingelast zijn helpt een stuk meer.

RE: ongeluk

Tip:
print een paar advertenties uit wat een mini kost die ongeveer hetzelfde is als jouw mini, Als die dan totalloss verklaard wordt wil je toch schadeloos gesteld worden en een zelfde mini terug kunnen kopen !

RE: ongeluk

thnx voor alle reacties, ik heb al een hoop vergelijkbare mini's opgezocht en uitgeprint. En ik ga er sowiesoe zorgen dat ik er bij ben als die zogenaamde expert komt kijken.

Wat een gedoe door iemand andrs zijn fout....

RE: ongeluk

ik was er niet bij toen de expert kwam, maar de mini stond wel bij een groter schadebedrijf waar iemand werkte die kennis had van mini's dus die heeft met die expert gepraat, stel dat die total-loss verklaard wordt, heb je altijd de mogelijkheid om de auto terug te kopen. als de waarde meer dan €2000 is, wat wel is ga ik vanuit, moet de verzekering hem eerst aanbieden aan handelaren. zei bieden dan, en voor 't hoogste bod mag jij 'm ook hebben.
Mijn mini van '88 met 1300 motor 13inch diepdish velgen, kuipstoelen enz enz, zat wel heel erg inelkaar was het hoogste bod 110 euro. haha. ik heb 'm toen teruggekocht voor dat bedrag en uiteindelijk nog voor 1000 aan spullen van verkocht

RE: ongeluk

mijn oude nissan werdt aangereden en zijwaarts voortgeduwd door een vrachtwagen.
het oordeel luide: total-loss met behoud van auto.
mijn auto was niet zo heel erg beschadigd maar ik mocht de auto houden en kreeg er nog geld op toe.

RE: ongeluk

Laat je zowieso niet afschepen met total-loss en een lage dagwaarde.

Een verzekeringsmaatschappij mag namelijk pas met dagwaarde-lijstjes gaan werken als de daadwerkelijk waarde van de auto vlak voor het ongeluk niet meer goed in te schatten is door de schade (dus echte hele flinke schade/brandschade/diefstal). Bij een 'simpele' duw van achteren is normaal gesproken nog prima te zien in welke staat de Mini was vlak voor het ongeluk en kan de waarde dus ook nog prima worden vastgesteld. Hiervoor heb je inderdaad wel de vergelijking met actuele advertenties nodig, als de taxateur weinig verstand van de automarkt blijkt te hebben.

Mijn bruine Clubman Estate zonder taxatierapport en in matige staat heeft vorig jaar ook een kleine schade opgelopen buiten mijn eigen schuld. Toch werd er zonder morren een 4-cijferig bedrag aan mij uitgekeerd zoals het hoort.

Een goede tip is wel om de Mini bij een schadebedrijf te laten taxeren waar iemand werkt die ook wat meer weet van Mini's dan dat het alleen maar grappige kleine autootjes zijn. Voor je eigen betoog dat je Mini veel waard is zal een taxateur niet gevoelig zijn, maar als een medewerker van het schadebedrijf dit betoog voert heb je wel grote kans dat de taxateur naar de argumenten (= advertenties) luistert.

Vergeet ook niet dat je altijd het recht hebt om zelf een taxateur in te schakelen op kosten van de veroorzaker van de schade! Je hoeft dus niet te wachten tot ze zelf maar iemand langs sturen. Het kan slim zijn om even op internet te zoeken naar een oldtimer-taxateur die ook schades taxeert, die weet namelijk als het goed is een Mini wel op de juiste waarde te schatten. En zelfs als de tegenpartij een schade expert langs stuurt en je bent het niet met dat rapport eens, mag je een contra-expertise laten uitvoeren!

En ja, het blijft een hoop gedoe en het duurt al snel een paar maanden voordat je je geld eindelijk op je rekening hebt staan.

Let ook op de pijn in je rug. Je kunt er beter nu vast mee naar de huisarts gaan terwijl je denkt dat het toch wel over gaat, dan dat je er nu mee wacht tot het niet over blijkt te gaan. Hoe langer je wacht met een bezoekje aan de dokter, hoe lastiger het wordt om bij eventuele blijvende klachten nog wat te verhalen.

Sterkte met je rug en de verdere afhandeling.

RE: ongeluk

Ik ben vanavond wezen kijken naar de Mini , de klap is in het eerste zicht alleen in het kofferklep zelf zichtbaar. Klein deukje in de chrome bumper (ik denk van de schroef kentekenplaat). Verder de plaat waar de de schanieren op zijn gemonteert aan de carosserie zijde ook een kleine ploei (in het midden dus tussen de schanieren).

Verder helemaal niets zichtbaar , banaan is nog helemaal strak , onderste deel achterraam nog strak, ook in de zijpanelen zijn geen deuken of vervormingen te zien. De koferbakbodem nog strak en subframe ook. Ik zou zo niets opmerken. We zijn er niet mee gaan rijden omdat ik niet te lang kon blijven maar misschien kun je nu een nieuw geluidje ontdekken ofzo van de ophanging.

Erg jammer zeker omdat hij nu zijn bijna voltooide eerste schade vrije jaar moet inleveren voor iemand wat optrekt als het rood is.
De enigste roestplek op de auto was wel op de achterklep, dus dit is dan ook weer weg...(geluk bij een ongeluk).

gr,
levi

RE: ongeluk

tamiyamini schreef:
Erg jammer zeker omdat hij nu zijn bijna voltooide eerste schade vrije jaar moet inleveren voor iemand wat optrekt als het rood is.




Hierbij is toch het achterop rijdend voertuig schuld??
Volgens mij is achterop rijden altijd schuld van diegene. Dit Kost Ton dus geen no-claim.

RE: ongeluk

We dachten allebij dat als je bij een ongeluk betrokken bent dit zo gaat bij de verzekering. Maar dit is dus alleen als je de schuldige bent ?

RE: ongeluk

tamiyamini schreef:
We dachten allebij dat als je bij een ongeluk betrokken bent dit zo gaat bij de verzekering. Maar dit is dus alleen als je de schuldige bent ?


Het zou wat zijn als je niet schuld bent je toch no claim moet inleveren.
De verzekering van Ton verhaalt de schade bij het achterop gereden voertuig en hoeft dus zelf niet uit te betalen. Hierdoor telt het schadevrije jaar van Ton gewoon door.

RE: ongeluk

tamiyamini schreef:

Erg jammer zeker omdat hij nu zijn bijna voltooide eerste schade vrije jaar moet inleveren voor iemand wat optrekt als het rood is.




ik dacht dat het ging om het eerste schadevrije jaar van de mini ?
maar als je van achter aangereden wordt ben je nooit schuldig of je moet zelf achteruit rijden.
dit gaat dus ook niet van jou verzekering af maar die van de persoon achter je.

RE: ongeluk

oo ok, dat is wel fijn. Als het goed is hoor ik morgen iets van de verzekering ;) ik post wel hoe het is afgelopen.

, Ton