Over de rolkooi nav ongeluk classic

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Ik wil eigenlijk nog even extra aandacht geven aan de rolkooi nav het ongeluk met de bruine classic.
De mini heet niet voor niets mini en als de mini in een ongeluk betrokken raakt is de kans dat de mini het wint minimaal. Voor de bestuurder en zijn inzittende kan het allemaal zeer slecht aflopen doordat de mini zo kwetsbaar is.(Dit zagen we bij de bruine classic) Voor het verstevegen van de mini zijn er rolkooien uitgevonden. Nu ben ik benieuwt werkt t ook daadwerkelijk, heeft iemand hier ervaring mee? En had t ook geholpen bij de jongen in de classic?
Bedankt Ben

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

zelf geen ervaring met kooien in mini's, maar ik weet wel dat als je een kooi erinschroeft dat je dan wel een functinele moet nemen en de "show"kooien beter links kan laten liggen...

zo'n "show" kooi richt soms nog meer schade aan bij de inzittende dan zonder kooi.

default

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Dat heb je mooi geschreven Pepijn.
Een showkooi kan vaak een ernstige beknelling veroorzaken bij een ongeval.
Wanneer je een rolkooi in je mini wilt, kijk dan liever naar een FIA gekeurde kooi. Dan weet je zeker dat deze goed is.

Ik meen dat een forummer er eens één van pvc had gemaakt :x Nou, leuk voor de show, maar wel een erg hoog dodelijk gehalte als je het mij vraagd.
Vooral de scherpe stukken als er iets breekt.

Ik heb zelf ook een rolkooi, alleen deze moet nog ingebouwd worden.
De nu nog kale kooi krijgt alle eigenschappen die men bij de rallysport vereist. Niet alleen vanwege de veiligheid op de openbare weg, maar ik wil met de mini ook het circuit op.

grtzz Martin

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Ik heb zelf een FIA goed gekeurd rolkooi ingebouwd (voor, achter en door bars) en de mini is nu een heel stuk stugger geworden. Ik heb gelukkig zelf geen ervaring met ongelukken in een mini met een rolkooi, maar het lijkt me dat het weldegelijk helpt.
Volgens mij is het zo dat als je een koprol maakt met de mini dat je ruiten nog heel kunnen blijven door de punten waar de rolkooi bevestigd zit.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Ik wil de andere kant ook een kanttekening plaatsen (zoals ik meestal doe als het aspect veiligheid weer eens de kop op steekt). Nee, een Mini is geen moderne auto met een veiligheidskooi (ingebakken in de carosserie i.t.t. een rolkooi) en zal dus inderdaad minder goed tegen aanrijdingen kunnen. Maar dat wil ook weer niet zeggen dat een Mini verschrikkelijk onveilig is. Ze zijn, met minimale aanpassingen, tot en met 2000 verkocht, dus dat zegt toch wel wat. En dat betekent dus dat hij toen nog aan de veiligheidseisen van toen voldeed.

Dit om mensen een beetje gerust te stellen die nu denken, zo'n Mini is best wel gevaarlijk. Extra veiligheid is natuurlijk nooit weg.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

ik zag deze week een smart die een aanrijding had gehad met een bus
dat wil je ook niet weten hoe dat eruit zag en dan heb je het over een nieuwe 'veilige' auto

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Precies. Je moet je ook afvragen wat er met een andere auto zou zijn gebeurd als hij op de plaats van die Mini was geweest. Geen enkele auto is onverwoestbaar.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Benmini schreef:
En had t ook geholpen bij de jongen in de classic?
Bedankt Ben



Nee, waarschijnlijk niet. Ik sprak gisteren een buurvrouw die via via het slachtoffer kent.
Bij het ongeluk was hij op slag dood omdat hij zijn nek heeft gebroken.

Hij had nog originele stoelen in de Mini; die levensgevaarlijke dingen met een rugleuning die ophoudt halverwege je schouderbladen...

Mijn idee; goeie stoelen met lange rugleuning (vergis je niet in de krachten die op je nekspieren komen bij een ongeluk) én een FIA rolkooi. Dan zal het daar in ieder geval niet aan liggen.

Paul (die nog steeds rillingen krijgt van de foto van het ongeluk)

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Is het juist niet dat de carrosserie "te stug" is? Ik heb toch verschillende schade gevalletjes gezien, maar het viel me op dat ze echt sterk zijn! Zo'n kooi maakt het dan niet beter. De krachten op je nek zijn wel veel groter bij mini's...

Komen er vaak zware beknellingen voor bij ongelukken met mini's?

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

nu voel ik me helemaal niet meer veilig in mijn pickup. gelijk achter mijn hoofdsteun-loze stoelen heb ik een ruitje zitten waar ik prachtig met mijn achterhoofd doorheen kan slaan :x :(
en of ik nu de gordel om heb, dat zal dan weinig uitmaken.

~jw~

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

het probleem als je met een mini (of welke andere oudere auto dan ook) tegen een moderne auto aan rijd dat die moderne auto een kreukel zone heeft maar daar na een heeeeeeel stijf chasis.
als je daar dus tegen aan komt dan klapt die kreukel zone in maar die absorbeert alleen de krachten voor het nieuwe voertuig
en dan klap je tegen dat stijve chasis aan waar door jou minder stijve auto dan als een geheel de krachten gaat absorberen en dus vervormen.
en dan wint die nieuwe auto.

als je tegen een auto uit het zelfde tijdperk klapt dan is de schade veel minder erg want dan absorberen beide auto's de klap deels en vervormen ze beide maar dan heb je een veel grotere kans om gewoon weg te lopen

toevallig had de 5de versnelling (auto programma op RTL5) hier afgelope week een item over die lieten een aude espace en de nieuwste espace tegen elkaar klappen met 50km/u en in de nieuwe gingen de airbags niet eens af (de onboard vond dus de impact niet hard genoeg)
bij de oude zat het voorwiel waar de bestuurders benen hadden moeten zitten

nieuwe auto's passen dus helemaal bij het moderne tijdperk van "als het met mij maar goed gaat"
want ook door alle andere "veiligheids" maatregelen als abs, airbags e.d. gaat men minder defensief rijden want zij worden hier toch wel door beschermd
dit is imo een punt waar echt iets aan gedaan moet worden om dit soort dingen te voorkomen

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Interessant en plausibel verhaal, alleen dat laatste geloof ik niet in. Niemand zit te wachten op een aanrijding en ik geloof niet dat passieve veiligheidsmaatregelen ervoor zorgen dat mensen onvoorzichtiger rijden.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

nonono schreef:
nieuwe auto's passen dus helemaal bij het moderne tijdperk van "als het met mij maar goed gaat"
want ook door alle andere "veiligheids" maatregelen als abs, airbags e.d. gaat men minder defensief rijden want zij worden hier toch wel door beschermd
dit is imo een punt waar echt iets aan gedaan moet worden om dit soort dingen te voorkomen


Eelke":2mj636lb]Interessant en plausibel verhaal, alleen dat laatste geloof ik niet in. Niemand zit te wachten op een aanrijding en ik geloof niet dat passieve veiligheidsmaatregelen ervoor zorgen dat mensen onvoorzichtiger rijden.[/quote:2mj636lb]

Toch is het wel zo kijk maar eens hoe er word doorgereden op de snelweg als het bv heeft gesneeuwt...onder het mom :"Ik heb toch ABS ?"
Tegenwoordig worden ze al maar veiliger en stiller waardoor er harder gereden word...

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Nu gaan we behoorlijk off topic en als Eelke daarin meegaat, dan kan ik ook nog wel mijn mening geven.

Als je eens rustig een stukje wilt rijden dit dat uiteraard wel mogelijk, maar mensen hebben tegenwoordig heel veel haast en dat komt niet te goede van de rijstijl.
Je heb natuurlijk ook nog een categorie vertegenwoordigers waarvan de meerderheid denkt dat ze ontzettend goed kunnen rijden en alles onder controle hebben.
Mensen moeten eens meer ontspannen en dan zullen wij als mini rijders ons ook een stuk prettiger voelen en natuurlijk niet alleen de mini rijders, maar vele andere automobilisten ook.

Uiteraard geeft een rolkooi een veilig gevoel en zal het zeker wel bijdragen aan de veiligheid.
Hoop het nooit uit te hoeven testen.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Sebastian schreef:
Nu gaan we behoorlijk off topic en als Eelke daarin meegaat, dan kan ik ook nog wel mijn mening geven.


:?

Ik maak ook fouten, opletten op off-topic is niet voor [i:2g3wx3kn]mijn[/i:2g3wx3kn] plezier hoor... Ik mag ook tot de orde geroepen worden.

Voor ABS zal het inderdaad wel opgaan (maar valt ABS ook niet onder active veiligheid? Ik denk dat dezelfde redenatie opgaat voor stabiliteitssystemen e.d. - maar daar gaat het om systemen die aanrijdingen moeten voorkomen). Domme instelling (heeft die auto achter je die niet ziet dat er geremd wordt ook ABS?), maar dat terzijde. Dat mensen roekelozer gaan rijden omdat ze airbags en goed uitgedachte kreukelzones en kooiconsructies hebben die bescherming bieden als het daadwerkelijk mis gaat geloof ik niet. Het gaat inderdaad nu wel behoorlijk off-topic, als het nog lang doorgaat ga ik even kijken of ik kan splitten (zal wel lastig worden).

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Eelke schreef:
Interessant en plausibel verhaal, alleen dat laatste geloof ik niet in. Niemand zit te wachten op een aanrijding en ik geloof niet dat passieve veiligheidsmaatregelen ervoor zorgen dat mensen onvoorzichtiger rijden.



hoewel ik geen wetenschappelijk bewijs heb denk ik toch dat je de moderne auto mobilist te hoog in schat
men zit idd niet te wachten op een ongeluk maar onder tussen gaat men wel harder rijden en minder afstand houden om dat hij/zij haast heeft en (niet bewust) weet men dat de auto zo veilig is en dat zij wel beschermd zitten en men een enorm vertrouwen haalt uit abs esp ed

ook het geluids niveau in de auto is idd sterk gedaald en daar door is het niet meer oncomfortabel om harder te rijden en gaat men dit dus (weer niet bewust)doen.

maar ja dit is slechts mijn mening/visie en ik heb geen wetenschappelijk bewijs (gelukkig hoefd dat ook niet bij een mening ;) )

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Zoals ik al zei, actieve veiligheidsmaatregelen zoals ABS en ESP kunnen zeker bijdragen, tot zover ga ik met je mee. En inderdaad, door toegenomen comfort wordt waarschijnlijk ook harder gereden, maar dat is weer een heel ander fenomeen (echt inmiddels totaal uit de richting van dit onderwerp :)). Dat passieve veiligheid bijdraagt aan een extra gevoel van veiligheid en daardoor aan roekelozer rijden gaat er bij mij nog steeds niet in, juist omdat dat niet iets is wat onderbewust kan plaatsvinden, denk ik. De realisatie dat je goed beschermd wordt bij een aanrijding is een bewust proces, dat ongetwijfeld wordt doorbroken door de afkeer van alle ellende die een aanrijding met zich meebrengt.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Nonono...
Kan ik me in vinden... d:)b

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

"Me too"? En nog wel met het hele voorgaande bericht gequote... Werp even een blik in de forumregels, punt 3.

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

maar eelke het is een beetje lastig om als die veilig heids voorzieningen los van elkaar te zien aangezien ze vaak gecombineerd zitten in een auto
ook wil ik ff duidelijk maken dat ik wel denk dat mensen dit niet bewust maar onbewust doen dus ze beseffen het zelf niet en daar om zal men zeggen dat het niet klopt

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

om even terug te komen op rolkooien in mini's.

ik heb ook een rolkooi in m'n mini, maar ik denk idd dat ik daar beter geen ongeluk en al helemaal geen koprol mee moet maken.
Het betreft hier een enkele buis achter de stoelen. Dat wil zeggen, vanuit de kaartenbak links achter via het dak naar de kaartenbak racts achter met nog extra steuntjes naar de achterste wielkasten. Nu zit deze rolkooi alleen aan de wielkasten vast met aan iedere kant een bout. (door mini-dealer ooit ingebouwd.) Stel nu dat ik over de kop ga, dan kan de rolkaaoi niet naar achter want hij steunt tegen de wielkasten. Maar er is niets wat zou moeten verhinderen dat ie naar voren klapt. Met andere woorden: mocht ik ooit op m'n dak landen, dan heb ik waarschijnlijk ook nog ineens een rolkooi in m'n nek.
Hij zat er in toen ik de mini kocht en ik vind het wel mooi staan. eigenlijk zou ik er een andere in moeten zetten die helemaal naar voren toe gaat, maar daar heb ik de centjes niet voor. Ik hoop dus maar dat de glimmende kant van m'n mini on top blijft.

greetzzzzzz

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

als het goed is (en ik jou begrijp) heb je een gewone achter kooi met 4 poten in totaal 1gebogen buis dwars op de lengte richting vd auto en 2 buizen naar achter
aan de voet van iedere buis zitten 2 bouten/moeren(en als het goed is aan de andere kant van het plaat werk een stalen plaatje) toch?
dan zorgen die achterste buizen er voor dat die andere niet naar voren klapt want hij steunt er niet alleen op zij trekken ook aan hem toch
dus als je niet denkt dat die bouten dwars door het plaatwerk (mits niet door geroest zou dat niet moeten kunnen) worden getrokken dan zit je wel safe denk ik

oja het is wel handig als het een fia gekeurde kooi is (beetje zekerheid)

default

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

ik heb er idd zoeen als op de vorige afbeelding, alleen dan zonder die diagonaal. maar de 2 achterste pootjes zitten ieder maar met 1 bout vast. ik heb geen ID hoe het aan de andere kant van het plaatwerk zit. Ik weet niet hoeveel stevigheid dit bied in geval van een daklanding. Heb ook niet zo'n zin om het te proberen.

greetzzzzzzzzz

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Zie hier een rolkooi!


http://www.minimania.com/LargePic.cfm?L ... 20DIAGONAL



Maar deze is dus alleen achter je stoelen toch? Die buizen gaan dus niet over je heen richting je dash. Volgens mij is die rolkooi echt alleen voor dat je op de kop slaat en verstevigd hij m niet in de lengte richting. Of wel?

RE: Over de rolkooi nav ongeluk classic

Nee, klopt, er staat ook alleen rear roll cage.