Paar vragen over mini's

default

RE: Paar vragen over mini's

Hallo, ik ben op zoek naar een mooie klassieke mini, dus ik kijk een beetje rond op wat websites. Maar er zijn een paar dingen waar ik geen duidelijkheid over kan vinden op internet, dus vraag ik het aan jullie!

Vraag 1: Ik zag een mini, in de titel stond Mini 1300, maar voor de rest kan ik geen mini 1300's vinden, alleen mini COOPER 1300's. Is dus iedere Mini met een cilinderinhoud van 1300cm3 een cooper?
Vraag 2: Wat betekent u9? Ik kon dit wel vinden maar ik snapte het niet helemaal, dus zou iemand het kunnen uitleggen voor mij (graag uitleg voor (op dit vlak) domme mensen)
Vraag 3: Hoe duur is het om een mini te laten spuiten en is het moeilijk om een mini te spuiten?

Dat is het voor nu, als ik er meer heb zal ik het melden!

Alvast bedankt!

RE: Paar vragen over mini's

Hey Arnold!

Allereerst welkom op het forum, leuk dat er misschien weer een mini rijder bijkomt.

Ik heb niet het antwoord op al je vragen maar wel op een groot gedeelte.

1300 staat voor de motor inhoud, wat meestal 1275cc is. Er zijn heel veel mini's omgebouwd van 1000 en 850cc naar het krachtiger 1300 blok.

Dit zijn dus niet allemaal coopers.

En voor wat betreft het spuiten van de mini, gebruik de zoek functie eens dan vind je een boel interessante onderwerpen. Je kan het inprincipe ook zelf doen maar dat moet je willen én durven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten

Roy

RE: Paar vragen over mini's

U9 betekend dat je een regegelde katalysator hebt. Dus een injectiemotor met lambdasensor en kat. Voor de APK gelden daar ook weer iets strengere regels voor dan voor de ouderwetse carburateur blokken. Maar dat is meestal geen probleem hoor.

RE: Paar vragen over mini's

arnold89 schreef:
Hallo, ik ben op zoek naar een mooie klassieke mini, dus ik kijk een beetje rond op wat websites. Maar er zijn een paar dingen waar ik geen duidelijkheid over kan vinden op internet, dus vraag ik het aan jullie!



Welkom! Tip 1, heb geen haast en meteen tip 2, vraag vooral hier op het forum veel!

Vraag 1: Ik zag een mini, in de titel stond Mini 1300, maar voor de rest kan ik geen mini 1300's vinden, alleen mini COOPER 1300's. Is dus iedere Mini met een cilinderinhoud van 1300cm3 een cooper?


Simpel antwoord: Nee, der benamingen van Mini's door de jaren heen, en ook hoe deze bij de RDW zijn ingeschreven zijn zeer divers. Een motor-ruil is relatief makkelijk gedaan, dus daar kun je niet vanuit gaan.

Vraag 2: Wat betekent u9? Ik kon dit wel vinden maar ik snapte het niet helemaal, dus zou iemand het kunnen uitleggen voor mij (graag uitleg voor (op dit vlak) domme mensen)


Geen domme vraag (want die bestaan niet, domme mensen overigens wel :P ) maar [i:2fiktz4s]The Puritan[/i:2fiktz4s] heeft al het antwoord gegeven (wist ik ook niet, dus bedankt!

Vraag 3: Hoe duur is het om een mini te laten spuiten en is het moeilijk om een mini te spuiten?


Prijzen variëren volledig van wat je wilt laten doen, welke kwaliteit/garantie et cetera. Het kan al op z'n simpelste voor een paar honderd euro (600/700), maar je kunt ook naar een Bovag gaan en dan kan de prijs zomaar meer dan 2000 euro zijn. Er zijn een aantal die het zelf doen (zelfs met spuitbussen) en die hebben hier op het forum netjes uitgelegd hoe dat moet.

Succes ermee!

default

RE: Paar vragen over mini's

Bedankt allemaal! Ik kan hier zeker wat mee. En als ik nog iets niet weet kom ik naar jullie! :D

RE: Paar vragen over mini's

Over het spuiten :

Spuiten kan je, mits een beetje oefening , echt wel zelf (met spuitbussen).
Je kan evt. ook echte 2 componenten verf kopen,en met een spuitpistool spuiten, maar dat word wel een duurdere aangelegenheid ;)

Afhankelijk van de kleur om te spuiten/ eventuele effecten kan je voor 200-300 euro al geheel je wagen gespoten hebben.

De normale stappen zijn :

1:schuren
(1,5): eventuele roestplekken plamuren/behandelen
2:onstoffen/ontvetten
3:Primer
4:Kleurlak
5: Blanke lak/vernis

Ik ben de mijne primer wit aan het spuiten en ga direct daarna aflakken.
Dit ziet er zo uit :



Hij zal wel nog meer komen te blinken ;)

Mocht je nog vragen hebben : stel maar :)

RE: Paar vragen over mini's

2: onstoffen /ontvetten
dit is het eerste wat je moet doen.

Begin je met schuren, dan schuur je de vuiligheid
in je schuurlaag.

Daarna schuren en plekjes bijwerken indien nodig,
dan wederom ontvetten.

Een goed stappenplan opzetten is bij alles wat
je doet belangrijk.

Peter_V

RE: Paar vragen over mini's

Ik heb de mijne gewoon goed gewassen :p niet ontvet voor ik hem begon te schuren :p