Pick upje

RE: Pick upje

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon er niets over vinden..

Hoop dat ik in het goede topic zit..

Mijn vraag:

Werkt bij een pick upje (technisch) alles hetzelfde als bij een gewone mini?
Of heb je aan deze auto meer werk/onkosten?

Hoe zijn de rij eigenschappen van deze auto?
Gewoon praktisch hetzelfde als bij een gewone mini?

En uitbouw kits(bumpers,skirts,motorkap e.d.) zijn die hetzelfde als die van een Van/normale mini?

En wat zijn over het algemeen de voor/nadelen van een Pick upje?

Ben namelijk nog steeds aan het oriënteren, maar het is te moeilijk om voor 1 model te kijken, omdat ze allemaal te vet zijn... :D

RE: Pick upje

het nadeel is dat ze moeilijker te krijgen zijn dan een "gewone" en meestal duurder

RE: Pick upje

dat had ik ook al uitgevonden, maar je hebt dan wel iets aparters...
Had ook al zitten kijken voor een Custom Mini en die liggen ongeveer in dezelfde prijsklasse...

En verders?

RE: Pick upje

TinusVW schreef:

Werkt bij een pick upje (technisch) alles hetzelfde als bij een gewone mini?
Of heb je aan deze auto meer werk/onkosten?


Nee, is alleen carrosserietechnisch anders. Tankje en achterlichten zijn ook anders, trouwens. Soms ook andere grille…
TinusVW":14hxhonu]
Hoe zijn de rij eigenschappen van deze auto?
Gewoon praktisch hetzelfde als bij een gewone mini? [/quote:14hxhonu]
Naar mijn ervaring praktisch hetzelfde, tenminste als je alle gewone Mini’s ook hetzelfde vind rijden.
TinusVW":14hxhonu]
En uitbouw kits(bumpers,skirts,motorkap e.d.) zijn die hetzelfde als die van een Van/normale mini? [/quote:14hxhonu]
Voorbumper is hetzelfde, skirts zijn anders (langer), motorkap is hetzelfde als een gewone mini
TinusVW":14hxhonu]
En wat zijn over het algemeen de voor/nadelen van een Pick upje? [/quote:14hxhonu]
Voordelen – zeldzamer, aparter
Nadelen – duurder, ouder (tenminste pick-up’s zijn niet zolang gemaakt dan de normale mini.
TinusVW":14hxhonu]
Ben namelijk nog steeds aan het oriënteren, maar het is te moeilijk om voor 1 model te kijken, omdat ze allemaal te vet zijn... :D[/quote:14hxhonu]
Jip, ik ben ook aan het rondkijken en ja, ze zijn echt vet…

RE: Pick upje

Dank je wel voor de reactie.

Zijn er eigenlijk ook afdekkappen voor over de laadbak?
Niet van die stoffen, maar ?stalen?kunststof? die je ook veel bij grote pick ups ziet?
Of moet dit zelf gemaakt worden?

RE: Pick upje

Ik denk dat je die zelf moet maken, ik heb ze namelijk nog nooit gezien...
maar een RVS-traanplaat binnenbekleding van die bak is wellicht nog gaver! :)" title="Evil" />
Is trouwens ook de enige plek in de auto waar ik traanplaat mooi vind...
[size=67:34vlqtft](Dus niet als vloermatten, dashboard, deurpanelen, of iets anders :r )[/size:34vlqtft]

RE: Pick upje

Opzich wel, maar bij een oldtimer(wat ik graag wil) vind ik dat sowieso al zonde..
En volgens mij is dat een klus waar je u tegen zegt..

RE: Pick upje

Er zijn volgens mij wel "huifjes" te krijgen :)

RE: Pick upje

Die heb ik een keer gezien in Engeland, maar dan zit je altijd met die lelijke stangen over je bak...Om over het comboy gehalte nog maar te zwijgen.. :x

Overigens wel gunstig om mensen in mee te nemen als je gat stappen... :D

RE: Pick upje

RE: Pick upje

uitbouw kits(bumpers,skirts,motorkap e.d.)

en
een oldtimer(wat ik graag wil)


in hetzelfde topic gebruiken? ;)

RE: Pick upje

Ik wil geen pimpmobiel maken, maar wel, spatbordverbreders en skirts (subtiele) als ik een pick neem...
Vind alleen zo'n chrome randje langs de auto niet zo mooi staan...

default

RE: Pick upje

Het zijn wel de leukste mini's de pickups, maar het plaatwerk is een stuk duurder.
Motorkap is niet helemaal hetzelfde, deze heeft nl geen uitstaande rand voor de bovenste grillrand.
Bovendien is het frontpaneel en grill één geheel.
Dus even dynamo strakker stellen, ontsteking timen enz wordt iets lastiger.
Maar wend wel. :+)
RVS traanplaat?
Waarom geen aluminium, scheelt een hoop in gewicht.
Bovendien bestaan er afdekhoezen voor de laadbak.
Je moet ze wel zoeken.
Een erg groot nadeel vind ik dat de stoelen niet vergenoeg naar achteren kunnen en bij de meesten aan de achterkant los staan.
Dus bij een noodstop of aanrijding (en je hebt je gordel niet om) wordt je gelanceerd richting je voorruit. :x Maar dat is simpel te verhelpen.
Maar wilje echt meer weten, dan moet je eens Bart (racing green) aanschieten.
Hij weet als geen ander hoe en wat over pickups.

grt Martin

RE: Pick upje

Mini Martin schreef:

RVS traanplaat?
Waarom geen aluminium, scheelt een hoop in gewicht.



RVS kun je glimmend houden, alu wordt dof...

De rest van de verschillen waren me nog niet opgevallen.. Maarja, ben ook pas naar 1tje wezen kijken O:)

RE: Pick upje

Mini Martin schreef:
Motorkap is niet helemaal hetzelfde, deze heeft nl geen uitstaande rand voor de bovenste grillrand.




Das dus een Mk1 motorkap, net als de deuren trouwens, die hebben scharnieren aan de buitenkant en schuifraampjes.

Die stoffen huif is volgens mij een originele optie (of misschien wel standaard). De stangen zijn uitneembaar zodat je ook zonder kunt rijden.

RE: Pick upje

De huif is een optie.

RE: Pick upje

Hoi,

het meeste is al gezegd!
Maar toch mis ik er een paar !

negatief:
- Minder beenruimte(stoel kan beperkt naar achter)
je krijgt daardoor(ben zelf 1860 mm lang)pijn in de hielen.
- Toegankelijkheid voorzijde(net als van) is door grille minder.
- MK1 deurtjes, wel leuk, minder practisch en neigen te gaan "hangen" zoals bij van ook.


Pos:
Stijfheid carosserie: beter dan stdrd mini/estate/van
Langere wielbasis is comfortabeler. + Betere wegligging!

Afdekzeil kan je laten maken bij de zeilmakerij.
afdekkap of huif(polyester) maak je zelf. wel dmv staal versterkt........

grootste voordeel:
Its a pickup mini!!!!!!!

RE: Pick upje

bij de komende mini club dag kom ik zeker met de pickup* en dan kan je een bijna punt gave pickup van heel dichtbij bekijken.
[size=75:2jkpv1v5]*) mits het weer het toelaat.[/size:2jkpv1v5]

nadelen:
- niet echt geschikt voor zeer lange personen. ben zelf 1.88m en pas er net in.
- onpractisch in onderhoud aan de voorzijde van het motorblok omdat de grille er niet af kan.
- iets grotere draaicirkel dan een saloon waardoor stuurvaardigheidsproeven op de Mini Clubdag wat lastiger zijn.
- standaard verbruikt de pickup 98 gelode benzine. dus vrij prijzig (gisteren getankt voor 1,504 euro per liter 98 ongelood en dan nog loodgoedje erbij gooien).

voordelen:
- zeer schaars model, dus opvallend :) . van mijn model zijn slechts 15.000 stuks gemaakt en in NL zijn er maar 20 of minder.
- er kan heeeeeeel veeeeeeel zooi in de laadbak. dus ideaal voor verhuizingen. koelkast en wasmachine passen prima naast elkaar in de laadbak.
- door zijn geringe gewicht [size=75:2jkpv1v5](598kg ledig gewicht)[/size:2jkpv1v5] trekt ie ook goed mee in het overige verkeer.

~jw~

RE: Pick upje

De vaste gril werd vaak vervangen door afneembare chroom exemplaren, wat de bereikbaarheid ten goede komt maar de originaliteit niet.

Lage zeiltjes zijn nog nieuw te vinden in pvc of stof, in polyester zie je ze zelden, die zijn dan ook zelf gemaakt. De hoge zeiltjes heb ik nooit nieuw gezien maar wel (te) hoge polyester opbouwkappan zoals op de eerser genoemde link, en zelfs alumium opbouwkappen.

Met 1.86 en de originele, dunne stoeltjes heb je hoofdruimte zat (meer dan 10cm) maar de beenruimte is maar net. Wat ik er graag bijneem.'t Is wel zo dat bij originele rechtsgestuurde modellen, de rechter (bestuurders)stoel verder achteruit kan, omdat de achterwand daar verder naar achteren zit. Of dat bij origineel linksgestuurde exemplaren ook zo is zou bijvoorbeeld minikoektrommel even moeten bevestigen.

pick-up mins:
- Wegligging heb ik persoonlijk altijd minder gevonden dan in de saloon.
- De halve raampjes kan je 's zomers niet lekker volledig opengooien zoals in de saloon
- Je kan je jas of andere kleine spulletjes niet even op de achterbank gooien tijdens het rijden. Dit wordt gecompenseerd door deurvakken waarin, althans volgens de advertentie in zestiger jaren, 6 flessen melk van 1 liter passen.
- Je bagage ligt in principe nooit slotvast, of je moet al een eigen afsluitsysteem gaan verzinnen.

plus:
- Nog veel makkelijker achteruit te parkeren dan de mini (!) omdat je de hoeken zit.
- Zeldzaam, al zie je ze de laatste jaren meer en meer in het Nederlandse liefhebbers-circuit.
- Je hebt gewoon een geweldig model dat niemand onbewogen laat.
- 2 weken op vakantie met de tent, of een weekendje gaan mountainbiken, levert geen enkel laadprobleem op.

RE: Pick upje

Zo, allemaal hartelijk dank voor de reacties, ik zal het allemaal in overweging nemen..

Maar blijf ondertussen gewoon rustig zoeken en kijken.. ;)

RE: Pick upje

in reactie op racing green:
ik heb de links gestuurde pickup (LHD) en ook daar kan de bestuurdersstoel niet verder naar achteren. dat heeft puur te maken met de constructie van de pickup.
onder de linker stoel (bestuurder LHD) ligt je reserve wiel en onder de rechter stoel (passagier LHD) ligt je accu.

als je een beetje handig bent, dan vind je een zee aan ruimte onder de laadbak die vanuit de "cabine" goed bereikbaar is. gewoon de accu ff verzetten en voila een verborgen smokkelruimte 8)

bij mij liggen onder de stoelen flesjes met olie en koelvloeistof, de startkabels en nog wat lakens ter bescherming van de laadbak voor als ik iets moet transporteren. achter de stoelen kan je ook nog wel wat jassen en andere platte zooi kwijt. achter mijn bestuurdersstoel heb ik zelfs een hoofdkussen gepropt zodat de stoel wat meer ondersteuning biedt in mijn onderrug (stoelen zijn uit 1977 en onderhand wel doorgezakt).

in de deurbakken kan je ontzetten veel zooi kwijt. dat is nou het voordeel van schuifraampjes. je hebt geen last van raamslinger mechaniek.
nog een voordeel van schuifraampjes: je kan een perfecte wervelwind in je pickup creeren, zodat je bij een geringe vaart al een behoorlijke koeling kunt krijgen. nadeel van schuifraampjes is dat je ze niet heel goed af kunt sluiten omdat het mechaniek daarvoor te kwetsbaar is.

nogmaals, als het weer morgen een beetje fatsoenlijk is, dan kom ik met de pickup naar de MCD en dan kan je de pickukp van alle kanten bekijken (ook binnen in).

~jw~