RDW vraag

RE: RDW vraag

Het is een RDW vraag maar wil hem hier eerst stellen. RDW is heel goed in het sturen van het muur naar de kast en weer terug. Dus wie heeft er ervaring mee en hoe heb je dit opgelost.

Ik wil mijn mini gaan restaureren en wil een andere mini gaan kopen voor onderdelen.

Mijn huidige mini is uit 1983 de andere mini die ik op het oog heb is uit 1991. Ik wil graag belastingvrij blijven rijden met de 1983.

Maar als ik de 1991 koop dan zitten er natuurlijk ook de papieren bij.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik wel mijn belastingvrije status behou voor mijn mini uit 1983?

Welke onderdelen kan je wel vervangen? kan je een hele body overzetten?

RE: RDW vraag

Een hele body overzetten, zonder tussenkomst van de RDW wordt moeilijk. Dat is namelijk omkatten en dat is illegaal.

Je zou de mini van 91 op papier uit kunnen voeren en dan compleet slopen. Dan kun je de body bij het oud vuil gooien als je ermee klaar bent.

De overige onderdelen die je over hebt van de 91-er kun je gewoon overzetten. Dat is ook nog een gewone mini met carb.

RE: RDW vraag

(b)engeltje schreef:
Een hele body overzetten, zonder tussenkomst van de RDW wordt moeilijk. Dat is namelijk omkatten en dat is illegaal.

Je zou de mini van 91 op papier uit kunnen voeren en dan compleet slopen. Dan kun je de body bij het oud vuil gooien als je ermee klaar bent.

De overige onderdelen die je over hebt van de 91-er kun je gewoon overzetten. Dat is ook nog een gewone mini met carb.



Bedankt voor je antwoord.

En met tussenkomst van de RDW? kan het dan wel of ga ik dan de hele bureaucratische molen in en kan niemand mij vertellen hoe het gaat eindigen? :P :D

RE: RDW vraag

er moet een bepaald percentage van de auto origineel zijn, 60 % geloof ik?? maar dat soort dingen zijn lastig te controleren en kan erg moeilijk over gedaan worden.

default

RE: RDW vraag

Ik ben nieuw hier op dit forum, ik gan een Mini Van opbouwen voor een vriend, maar hierover schrijf ik later.
Ik heb een "Le Patron" gebouwd, een kitcar op 2cv basis, en op het forum van deze wagens wordt veel over de RDW geschreven, vandaar mijn reactie.
Het probleem lijkt me niet zo moeilijk, zolang je onderdelen van je 91er mini aan je oude body hangt is er geen enkel probleem, de leeftijd van de auto wordt aan de hand van het chassis ummer bepaald. Het lege oude 91er casco geef je aan een sloperij, die met de papieren wel raad zal weten, en jij rijdt in een "oude" legale Mini.
mijn patron is gebouwd op een origineel chassis uit 69, de motor, assen, en verdere mechanische delen komen uit nieuwere eenden, de carosserie is uit begin 2000, toen hij klaar was ging ik zonder angst naar de RDW keuring, omdat ik wist dat de chassis nummers klopten.
Als jouw mini weer klaar is hoef je ook helemaal niet naar de RDW! Er is tenslotte niets ingrijpend aan je auto veranderd.

RE: RDW vraag

Een wezenlijk verschil daarmee is wel dat een 2CV het chassisnummer in het (losse) chassis heeft staan, en de Mini dit in de (zelfdragende) carrosserie.

Het is bij een 2CV (en derivaten) wat dat betreft ook niet echt een probleem om een nieuw chassis aan te schaffen, en het chassisnummer ven het oude chassis over te laten zetten in het nieuwe chassis. Hetzelfde geldt overigens voor de Kever.

Bij de zelfdragende carrosserie van de Mini denkt het RDW daar helaas anders over, en bij mijn weten is het dan ook niet (officieel) toegestaan om een carrosserie van een andere auto te gebruiken als "onderdeel" ter reparatie van een ander voertuig.

RE: RDW vraag

... en wat nou als je een BMH body koopt?
Zo'n prachtige verse body van British Motor Heritage.
Ik had begrepen dat dit geen probleem is om te gebruiken op het oude kenteken mits je met beide bodies tegelijk bij RDW langs gaat. Verhaaltje uitleggen, nummertje erin, wat eurootjes neertellen en klaar is kees. RDW vernietigt deel in oude body waar nummer staat en brengt het aan in de nieuwe body. Oude body moet dan vernietigd worden.

Maar: Over dit onderwerp heb ik ook wel eens wat rondgezocht op internet en inderdaad zijn er 1000 antwoorden met nog meer waarheden.

Erg interessant om hier meer van te weten te komen.

RE: RDW vraag

Gisteren een steekproef gehad, gelijk de man van het RDW maar de vraag gesteld.

Zijn antwoord:

Een carrosserie met een chassisnummer is niet te wijzigen in een ander chassisnummer.

Dus een gebruikte carrosserie gebruiken om je Mini op te knappen gaat niet, de mini krijgt dan het kenteken welke bij het chassisnummer hoort.

Bij een hele nieuwe carrosserie moet je een aankoopfactuur hebben en voor je begint de oude en nieuwe carrosserie laten verzegelen door de RDW, dan krijgt de nieuwe carrosserie het nummer van de oude.

Groeten Dylan