Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Hallo,

Afgelopen 2 weken met de mini van mijn vriendin in de Zwitserse Alpen mogen rondrijden. Geen enkel plobleem, behalve dat de carburateur volgens mij wel eens een schoonmaakbeurt mag hebben. Want in een steile klim stoppen, en daarna weer doorijden vondt hij niet zo leuk... Ook hikt hij af en toen bij 3000 toeren in zijn 3 en 4...

Maar mijn vraag was het volgende. Bij klimmen werd hij warm, logisch, niet extreem.
Bij afdalen, dus 10%, in zijn 2, geen gas en laten gaan, koelde de boel af, logisch. Maar als dat 10 minuten duurde ging de wijzer van de temperatuur tot ver onder het witte, in de richting van het blauwe streepje.

Ik vroeg me af of dit goed voor de motor is, en of dat normaal is?

Bedankt!

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Bij afdalen en remmen op de motor blijft je motortoerental relatief hoog. Dus je waterpomp draait snel en je ventilator ook. Maar er wordt bijna geen warmte toegevoerd omdat je gasklep zo goed als dicht staat en er dus nauwlijks brandstof in de motor komt. Dus dat de motor af koelt is heel normaal.
Je oliepomp draait ook lekker mee dus heel slecht zal het niet zijn, in iedergeval beter dat dan kokende remmen denk ik??

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Wat jij zegt is hetzelfde als dat je met koude motor erg veel toeren gaat maken. [edit: o nee, dan geef je gas, dat doe je nu niet |:( ] Dat is ook niet goed heb ik wel eens gehoord... "Eerst op temperatuur laten komen"

Vandaar dat ik het me afvroeg... Maargoed, gelukkig hebben we weinig bergen in NL :)

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

klopt in principe wel met de koude motor, maar dan wordt de motor dus inderdaad veel belast door gas geven. Dus hoge drukken op de cilinder, en daardoor hoge belasting van de krukaslagers enzo. bij afremmen op de motor valt de belasting wel mee.

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Afgelopen week ook mn eerste ervaring gehad met mini rijden in de bergen. Leuk, want dit gegeven kende ik nog niet :P

Had dit topic van Birdy al gelezen en was dus niet verbaast dat mn temperatuur regelmatif flink daalde vanwege de afdalingen.

Wat ik wel vreemd vond was de trekkracht van de mini. Hiju zat flink vol geladen, incl een zware tent. Nu was ik net over de grens met belgië (we ging naar La Roche, de belgische ardennen) en kwam de eerste lange klim eraan. Niet heel steil ofzo, maar toch licht omhoog. Ik reed lekker in zn 4, maar mn mini ging steeds zachter. Ik zag de bui al hangen, mini kapot, geen vermogen meer in de 4e versnelling, allerlei gedachtes door mn hoofd, maar terug schakelen naar de 3e en toen pakte hij hem wel. Ik toch lekker rustig zo doorgereden, en regelmatig bij lange lichte hellingen terug naar zn 3 en rustig met een gangetje van 60-70 km/h de helling op. Toch raar als andere auto's me met 120-130 inhalen :x

Maar ik neem aan dat iedere mini hier last van heeft? Dat het klopt dat je in de bergen beter sommige stukken in zn 3 moet rijden ipv de 4, en dan maar rustig? Want zoveel vermogen heeft hij dan niet. Ben in Nederland geen bergen gewend, maar in La Roche stikte het ervan, leuk om te rijden uiteindelijk, echt heerlijk, maar eerst schrok ik er behoorlijk van :)

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Spaiky schreef:

Maar ik neem aan dat iedere mini hier last van heeft?



Jah hoor, had de mijne in Schotland ook.
Gewoon een tandje terug en dan maar iets langzamer rijden.
Maar dat de temperatuur hard schommelde heb ik eerlijk gezegd niet zo op gelet.

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Birdy schreef:
Hallo,
Geen enkel plobleem, behalve dat de carburateur volgens mij wel eens een schoonmaakbeurt mag hebben. Want in een steile klim stoppen, en daarna weer doorijden vondt hij niet zo leuk... Ook hikt hij af en toen bij 3000 toeren in zijn 3 en 4...




Vorige maand toen ik een pas in Zwitserland heb gereden had ik het zelfde. Op een steile weg moesten we stoppen voor werkzaamheden, en toen we weg wilden rijden liep hij ff niet lekker. En een MG-B die met ons mee op reis was, had precies het zelfde.

Volgens mij kwam dit door dat de lucht ijler is op +/- 2400 meter hoogte. Dus de motor kreeg dan minder zuurstof.

Verder super tof, door de bergen scheuren :)" title="Evil" />

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Ja absoluut tof door de bergen scheuren, heb er zeker een vette lol in gehad :P

Maar hoe is het nou het beste om bergen te rijden? Want van de één hoor ik dat je zowel bergop- als bergafwaards in dezelfde versnelling moet rijden en van een ander hoor ik juist dat ik bergafwaards lekker in zn 4 moet doen, scheelt in benzine en zo enorm remmen op de motor is juist niet goed.. Ik weet het niet meer.
Weet wel dat ik in zn 3 boven kwam, en dan een helling naar beneden had van een paar kilometer en deze eigenlijk niet ook in zn 3 wilde nemen, want daar was ie een beetje te lang voor. Of wordt er soms bedoelt met op en af in dezelfde versnelling bij echte bergpassen, dus om de 100 meter wissel in stijgen of dalen?

Ik snap nie echt, wat is nou het beste om hoe te rijden?

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

In de bergen rijdt je op gevoel. Er is niet echt een richtlijn voor, elke berg is anders.

Wat ik wel doe (voornamelijk op de snelweg) is rustig naar beneden in een hoge versnelling en vlak voordat je beneden bent gas geven (vaartje maken) om de berg op te gaan. Dan houdt ik hem in de versnelling totdat de snelheid is terug gezakt tot het punt waar je normaal opschakeld, hier terugschakelen. Meestal loopt ie dan met deze snelheid door naar boven. Rijdt je toch een beetje vlot door zonder noemenswaardige zorgen.

Deze tip heb ik van een zeer ervaren vrachtwagenchauffeur gekregen, maar hij werkt bij alle auto's die ik mee de bergen in heb genomen.

Groet ron (die in sommige landen de meeste passen en bergen wel een beetje gezien heeft :r )

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

dat van die zelfde versnelling begop & bergaf gaat meer op als de berg zo steil is dat je in de 1 of 2 omhoog moet. Als je dan in de 4 weer omlaag gaat moet je heel veel bijremmen, en daar worden je remmen niet zo blij van...

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

ahh oke vandaar dus die opmerking. Weer wat bijgeleerd voor de volgende rit :)" title="Evil" />

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Crispy schreef:
dat van die zelfde versnelling begop & bergaf gaat meer op als de berg zo steil is dat je in de 1 of 2 omhoog moet. Als je dan in de 4 weer omlaag gaat moet je heel veel bijremmen, en daar worden je remmen niet zo blij van...



Ik heb de foto's niet digitaal, maar af en toe redden ze het totaal niet :x |:( . Zo heb ik m'n eerste berlingo totall loss gereden.

Groet ron

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Als je het over de dalende temperatuur hebt , gaat het waarschijnlijk om je koelwatertemperatuur.
Dat wil niet zeggen dat je een koude motor hebt.
Je motorblok en olie blijven wel op bedrijfstemperatuur , dus ik zie niet in waarom dat schadelijk zou zijn.
Als je bij het dalen je auto op de motor zonder al te veel bijremmen "kunt houden" doe je het precies goed.

(Brennerpas de remmen in brand , maar verder een ervaren vrachtwagenchauffeur :D )

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Posts over welke bergen beklommen gesplit:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=31351

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Martijn A schreef:

(Brennerpas de remmen in brand , maar verder een ervaren vrachtwagenchauffeur :D )



Ach, zeer velen zijn je voorgegaan en er zullen er besy nog zijn die je volgen.
Lang leve de retarder.

Groet ron

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Ja , dat is inderdaad een mooie uitvinding maar die
hadden we toen nog niet.

Gr. Martijn

RE: Rijden in de bergen (koud bij dalen/op de motor remmen)

Even een technische kijk op dit verhaal.
Berg op is het gewoon in de versnelling waar je het beste mee naar boven komt, dus als je de berg op gaat en hij valt terug dan heeft dat er gewoon mee te maken dat je tandwielverhouding in de versnellingsbak verkeerd is. Dan heb je (neem de 4) een versnelling die het koppel (kracht) van de motor vooral gebruikt voor snelheid en niet voor kracht. Als je hem dan in de 3 zet heb je een betere kracht snelheid verhouding om wel naar boven te kunnen. Als de motor warm wordt dan is dat normaal maar hij moet niet TE warm worden. Dit kan bij vele auto's terug gebracht worden voor de kachel in de auto aan te zetten. Dat gaat over het zelfde koelsysteem als bij de radiator. Berg af koelt hij naturlijk meer omdat je niet vraagt en hij koelt wel maximaal, zolang de koelmeter niet helemaal naar 0 gaat kan dat geen kwaad. Voor dat je koelvloeistof aangeeft dat hij op temperatuur is is de olie al even op temperatuur.
Berg af is afremmen op de motor dus niet erg als je hem maar niet harder af laat dalen dan bijna vol toeren anders help je de motor over zijn toeren heen en dan kan er wel van alles kapot gaan door gewoon sneller rond gaan dan een motor normaal kan hebben.
Mocht dat niet voldoende zijn, dan bijremmen maar niet de rem vast blijven houden. Gewoon intrappen om af te remmen en weer even los laten. Dan kan de rem weer even af koelen.
Mocht het er dan toch van komen dat je remmen gaan roken kan je beter door rijden zonder al te veel te remmen dan te stoppen, de remmen worden gekoeld door rijwind en dat krijgt hij echt alleen bij doorrijden. Dus als je zou stoppen kan hij zijn warmte niet meer kwijt en dan is de kans op het verbranden van je remmen vele malen groter.

Wat de snelheid betreft, dat gaat echt om gezond verstand. ALs het een 3 baans snelweg is kan je gewoon door rijden al is het 15% maar bij een slingerweg van 5% moet je toch echt vaart minderen. Daar is dus geen echte regel voor te vertellen. Maar als je je gezond verstand gebruikt kom je wel beneden. Berg op zorgt de zwaartekracht er wel voor dat je niet al te snel gaat ;-).

Succes er mee de volgende berg.

Een techneut met veel berg ervaring.