heb automaat= schakeld naargelang gaspedaal ingedrukt houd
volgens de reclame bij 2500 toeren
en je ik wil best bij de 2500 toeren op de snelweg naar ze 5 hoor
- Login of registreer om te reageren
heb automaat= schakeld naargelang gaspedaal ingedrukt houd
volgens de reclame bij 2500 toeren
en je ik wil best bij de 2500 toeren op de snelweg naar ze 5 hoor
Ingediend door Pascal Kluin op ma, 25-04-2005 22:08
haha! pm me ff als het gelukt is!
in mn 1300 trek ik meestal wel door tot 4000/5000 toeren
maar dit is meer voor het geluid dan voor het "perfecte schakelen" het is maar net wat je wilt, om het heel precies te weten, kun je m op de Dyno zetten, maar volgens mij, en correct me if I'm wrong, is de beste verhouding tussen optimaal schakelen en zuinigheid, rond de 3000 schakelen...
In de reclames proberen ze je juist zo vroeg mogelijk te laten schakelen om juist zo zuinig mogelijk te rijden, maarja, dan kun je net zo goed in zn 2 en zelfs zn 3 wegrijden, als je het echt zo zuinig wilt...
grtz,
Willempie
Nee, want als je de motor teveel belast onderin dan gaat hij ook weer relatief veel gebruiken. En die reclame slaat op het nieuwe rijden, dat uitgaat van moderne motoren. Ik zou dus niet durven zeggen in hoeverre dat ook opgaat voor Mini-motoren (allerminst modern, natuurlijk).
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling. Bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij maximaal 2000 toeren. Een deel van het vermogen dat een automotor levert gaat verloren aan inwendige wrijvingsverliezen. Deze verliezen zijn evenredig met het toerental.
bron:www.hetnieuwerijden.nl
sorry, het gaat ook weer nergens over
Fatsoenlijk schakel ik bij ongeveer 3.500 (als de motor warm is hè, anders al bij 3000, maar eerder zou ik echt niet doen hoor!), als ik wat sneller wil 4.000 / 4.500, en als ik heel hard wil trek ik door tot bijna het einde!
Eerlijk gezegd is het meer een gevoelskwestie denk ik!
Ingediend door Pascal Kluin op di, 26-04-2005 23:24
En zijn er misschien ook nog mensen met een duizendje? Bij hoeveel toeren schakelen die over en hoeveel kan de Mini ongeveer aan maximaal/minimaal.
Schakel zelf vaak over bij 3500-4000, maar trek ook wel door tot 5000-5500.
ik rij ook een 998 (de thirty) en schakel ook zo rond de 3500-4000 toeren (aangezien je max koppel bij 2500 ongeveer ligt en je in de nieuwe versnelling daar op of boven wil zitten, ik tenminste) op de snelweg in 4 zit ik meestal rond de 4000 .. meer duurt nogal lang
(met een kapotte uitlaat wil je echter zo weinig mogelijk toeren draaien, maar vanaf 2000 wil het ook al wel trekken .. hopelijk kan er dit weekend de rc40 onder )
groetjes,
Theo van den Bogaard
dat 50 in zn vier en dergelijk doe ik dan weer wel, het rijdt gewoon een stuk rustiger, scheelt ook een beetje aan lawaai (niet dat t geluid niet mooi is, integendeel juist, maar je wilt toch ook wel eens in alle rust een conversatie houden met je passagier(s) )
Ik rij zo zuinig mogelijk en 50 in zijn vier gaat prima. Ik heb een 1000 van 23 jaar oud en het nieuwe rijden kan hij prima aan. Zo ie zo rij ik hem af en toe goed door als de motor warm is en die het dus aan kan. Hoe warmer de motor hoe beter de smering wordt en de olie verdeelt zit in het blok. Het is dus helemaal aan jou hoe je schakelt en wanneer je schakelt. Ik rij zonder toerenteller en het gaat prima. Het is een genot om met het autotje te rijden
Hoi,
ik kreeg altijd te horen dat je de eerste 10 mi nuten niet boven de 3000 toeren mag. Dit omdat het blokje dan nog niet erg warm is en alles erg hard slijt. Dus op de snelweg niet harder als 100km'h de eerste 10 min. Daarna kan je wel 120 rijden op de snelweg (3750 toeren). Zoiezo scahkel ik altijd rond de 3000 toeren. Alleen als ik wil sporten of een leuk geluid wil horen schakel ik hierboven pasa!
GRTNx cyril
Of het nieuwe rijden echt zuiniger is weet ik niet. Het beste is te schakele bij je maximaal koppel. En bij niet zo veel auto´s ligt dat bij de 2000-2500 toeren (naja bij een E60 535d ligt het max vermogen 560nm!! bij 2000OMW!!! :)" title="Evil" /> ). Er is wel een verschil tussen zuiniger rijden en beter voor het milieu naar mijn weten.
Ik schakel pas 4000 à 5000 toeren. da is redelijk hoog maar ik vertrek pas tegen 2000 toeren anders ga ik ni vooruit. Ervoor had ik da niet maar heb andere nokkenas gestoken dus.
[size=75:3dsqe4xq][topics samengevoegd - Crispy][/size:3dsqe4xq]
Ik heb gezocht, maar vond niet echt een goed antwoord...
Wat zijn namelijk de maximum toerentallen die je kan trekken in de verschillende versnellingen? Bij zowel een 1000 als 1300.
Is het schadelijk als ik eens probeer door te trekken tot 6000?
Tot hoeveel in 1e? 2e? 3e en 4e?
Ik heb een Metro 1300 motorblok met lange eindoverbrenging. Tot hoeveel kan ik dan of mag ik dan max. trekken? Het lijkt vaak hoe hoger ik (dan nog maar bij lage toerentallen zoals 3500 in bv. 3e naar 4é) ga, ie precies gaat exploderen...
???
Ingediend door metrodriver op za, 04-08-2007 21:25
Fastastic schreef:
Is het schadelijk als ik eens probeer door te trekken tot 6000?
## waarom wil je hem kapot maken?
is er geen bushuisje bij je in de buurt? :)" title="Evil" />
Fastastic ik kwam dit topic nog tegen misschien staat je antwoord er tussen
link
Zelf schakel ik met de 998cc tussen de 3500 en 4000 op de snelweg komt ie als ik op de teller 120 rij ongeveer tot de 4000.
Mvg,
Minian
Heb wel eens 6700 rpm gedraaid in de 2e met een 1000 die een 3.1 eindoverbrenging had...
als het lijkt mis te gaan bij 3500 zou ik eerst eens uitzoeken wat er fout zit.
normaal zit maximum vermogen ergens tussen 5000 en 6000 toeren, dus met een goede motor moet je dat kunnen doen; als er iets niet goed zit is de kans dat het kapot gaat groter bij hogere toeren
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/minperf.htm
voor een aantal standaard gegevens
succes,
Theo van den Bogaard
Je blok explodeert niet zo snel als ie in goede conditie is. Ik heb mijn 998 pasgeleden eens goed uitgetest en doortrekken naar 6000+ is geen probleem al moet je dat niet constant doen. Met een 1300 zou ik overigens iets voorzichtiger zijn.
Dennis
de fabriek test(te) de motoren gewoon bij volgas. het maximum toerental zoals van de fabriek is niet voor niets zo gedacht.. dan gaat het gewoon niet kapot. er staat mij er iets van bij dat ze 150 uur volgas deden ofziets ( staat in vizard bij het krukas hoofdstuk))
Je kan dus met een blok wat goed in orde is gewoon 5500 toeren (mits goed warm) draaien tot zo'n beetje in de eeuwigheid.
voor de wegracers met een 998CC hier de specs
ALGEMEEN
carrosserie 2-deurs, hatchback
transmissie 4 v, hand
brandstof benzine
algemene garantie - jaar, onbeperkt
carrosserie garantie - jaar
introductie januari 1983
einde december 1985
MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 998 cm3
boring x slag 64,6 x 76,2 mm
compressieverh. 8,3:1
max. vermogen 30 kW (41 pk)
5250tpm
max. koppel 68 Nm
2500tpm
brandstofsysteem carburateur
klepbediening ohv
turbo nee
katalysator ongeregeld
ONDERSTEL
aandrijving voor
wielophanging voor onafh., McPherson
wielophanging achter onafh., dwarsarmen
vering voor rubber veerp.
vering achter rubber veerp.
stabilisator voor nee
stabilisator achter nee
remmen voor schijven
remmen achter trommels
bandenmaat 145/70SR10
draaicirkel 8,6 m
MATEN & GEWICHTEN
lengte 3,05 m
breedte 1,41 m
hoogte 1,33 m
wielbasis 2,04 m
spoorbreedte voor 1,24 m
spoorbreedte achter 1,20 m
massa leeg 620 kg
max. toelaatbare massa 1000 kg
laadvermogen 380 kg
aanhanger geremd 406 kg
aanhanger ongeremd 200 kg
kogeldruk - kg
dakbelasting 45 kg
inh. bagageruimte 116 l
inh. brandstoftank 34 l
PRESTATIES
topsnelheid 129 km/h
acceleratie 0-100 km/h 19,5 s
verbruik binnen beb. kom -
verbruik buiten beb. kom -
verbruik gecombineerd 5,8 l/100km
CO2 uitstoot - g/km
waar komt dat vandaan? voorwielophanging is echt niet McPherson van een mini hoor
kheb t ook maar bij google gevonden
maar de rest klopt wel? anders halen we t er weer af
nee .. geen katalysator in 83-85
en in 1983 wel 10" wielen, maar in 85 = 12"
het lijkt verder een standaard spec, niet iets voor "wegracers" ?!
FWIW,
Theo van den Bogaard
en met die 10" wielen zeker geen schijven voor, in deze uitvoering
nee maar er werd gevraagd wanneer je moet schakelen
en voor de race fanaten die nemen het maximum natuurlijk
max. vermogen 30 kW (41 pk)
5250tpm
max. koppel 68 Nm
2500tpm
ik heb nog een lijst maar die zal ook nie kloppen dan
Carrosserie
Type 4/5S HBK
Ontwerper
Aantal deuren 3
Afmetingen en gewicht
Wielbasis 2250 mm
Spoorbreedte Voor 1273 mm
Achter 1273 mm
Lengte 3406 mm
Breedte 1547 mm
Hoogte 1361 mm
Bodemvrijheid
Gewicht 747 kg
Gewichtsverdeling
(Voor)
Tankinhoud 31.8 L
Aërodynamica
Cw-waarde 0.400
Frontaal oppervlak
Cx
Motor
Motor Nummer
Fabrikant Austin
Type S-4
SOHC
8 Totale kleppen
2 kleppen per cilinder
Aantal nokkenas lagers
Constructie
Boring × Slag 64.60mm × 76.20mm
Boring/slag verhouding 0.85
Cilinderinhoud 998 cm3
Eenheidscilinderinhoud 249.5 cm3
Compressieverhouding 10.30:1
Brandstofsysteem 1 SU carb
Aanzuiging Normaal
Type van compressor N/A
Luchtkoeler Geen
Katalysator
Max. vermogen
(DIN) 46.6 PS (34.3 kW)
@5500 t/min
Max. koppel
(DIN) 73.0 Nm (7.4 kgm)
bij 3300 t/min
Max. toerental
Koelmiddel Water
Specifieke vermogen 46.7 PS/L
34.4 kW/L
Specifieke koppel 73.15 Nm/L
Prestaties
Nota: Een waarde van -1 betekent dat de auto die snelheid niet kan bereiken
0-80 km/u
0-60 mpu (96.6 km/u)
0-100 km/u
0-160 km/u
80-120 km/u
(hoogste versnelling)
0-400m
0-1000m
Vmax/Max. snelheid
Benzineverbruik
CO2 Emissies
Vermogen/gewicht verhouding 62.44 PS/ton
45.92 kW/ton
Onderstel
Plaatsing Voor motor Dwarsgeplaatst
Stuurinrichting rack & pinion
Aantal omwentelingen stuurwiel
Draaicirkel
Wielophanging voor I.W.HG.
achter I.TA.HG.
Velgmaat Voor/Achter /
Bandenmaat voor
Bandenmaat achter
Remmen voor/achter Di/Dr
Ve: geventileerde
Di: Schijfremmen
Dr: Trommelremmen
S: Rembekrachting
Rem diameter voor/achter / mm
Remoppervlak
Versnellingsbak 4M
Aandrijving Voorwielaandrijving
Hoogste versnelling verhouding 1.00
Achteras 3.44
Algemeen
Totaal gebouwd
Bouwserie
Model familie
SOHC; 3 deuren ?? geen mini denk ik dan
FWIW,
Theo van den Bogaard
als iemand dan een goede lijst heeft laat t dan maar zien
dan ben ik er nu ff doorheen
[size=85:232aqekf][toegevoegd vanuit dit topic - Crispy][/size:232aqekf]
3 vragen betreft toerenteller
ik heb geen toerenteller, hoeveel toeren kan een mini (verantwoord) maken (1300i)?
hoe moeilijk is het om een toerenteller te monteren?
en is een toerenteller (als ze er zijn) van 75euro degelijk genoeg?
alvast bedankt
gr rene
Check de zoekfunctie.... Al genoeg over geschreven
Jouw vragen passen niet bepaald in dit topic
In de FAQ Styling, Carosserie en Interieur staat een topic gelinkt over het inbouwen van een toerenteller.
Wat max toerental betreft, hangt voor een gedeelte af van de nokkenas die je erin hebt zitten, kijk bijvoorbeeld eens hier: viewtopic.php?p=473374#p473374
Verder heb ik je vraag toegevoegd aan een passender topic, lees het eens door.
RE: schakelen bij hoeveel toeren
Ingediend door Pascal Kluin op ma, 25-04-2005 22:00
Even een misschien best wel stom vraagje maar ben toch benieuwd. Bij hoeveel toeren schakelen jullie meestal over bij een 1000tje ('91) ?
Mini-groet Pascal