RE: snelste motor voor de mini
Ingediend door dieseltje op do, 19-02-2004 19:30
ik denk het metroblok maar weet nie waarom :d
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door dieseltje op do, 19-02-2004 19:30
ik denk het metroblok maar weet nie waarom :d
op topsnelheid is het innoblok het snelste. Ik heb dat ergens gelezen ik dacht in het miniboek van de Lange. Of op de inno site.. (die ik weer niet kan vinden(mini.pagina.nl is erug handig, ik mis hem :)))
Ingediend door Mini Martin op do, 19-02-2004 20:08
Wat voor bak hangt er onder.
grtzz Martin
twin cam 8 port motor?? dat is toch gewoon een mini motor.. die kan je er zo inbouwen zonder moete
er wordt gevraagt wat als standaard blok het snelste is. Het snelste is een cooperS blok. In de S blokken heb je grote verschillen. maar aangezien deze blokjes zeldzaam zijn, kun je beter op zoek gaan naar een MG metroblok. deze zijn meer te vinden en hebben veel meer pks dan de austin metro blokken. Een soortgelijk blok is het innocienti tommasso blok. dit is ook een soort metro qwa uiterlijk alleen van het merk innocienti.
Als je extreem wil doen dan heb je genoeg speeltjes te krijgen. Ik ken miniblokjes die 150pk genereren. dit zijn gewone miniblokjes die zwaar gekieteld zijn. en als je acht gek wil doe...... zie topic "V8 pickup"
Dus korte opsomming van snel naar langzamere org. 1275:
-Cooper S (works of org. S)
-MG metro/tomasso
-innocieti
-Cooper
-Austin metro
-spi 1.3 motoren die geen cooper zijn
.. je vergeet de ERA turbo = 93 pk
en de OZ Clubman GT ...
zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/minperf.htm
HTH,
Theo van den Bogaard
En de turbo blokjes dan? Ik ken d 'r een met ruim 175 pk!
is 'gewoon' een 1275 turbo. Loopt beter dan menig 1380.
K heb ook wel eens meegereden met een Mini 1275 Turbo met 140 pk. Is ook niet nix. Zit in ong. 5,5 sec bij de 100 km/h!
hij had het erover om hem er zo in te kunnen hangen zonder aanpassingen. Voor een turbo moet je je gehele schutboard veranderen. dus een groote aanpassing. daarom stond die er niet tussen maar als die meeteld dan staat die bovenaan :)" title="Evil" />
Met een turbo kun je inderdaad erg hoge vermogens halen. Hoe lang de motor dan heel blijft is echter vraag 2.
Als je over turbo's begint, waarom hang je er dan niet meteen een Mazda RX8 wankelmotor in
(1.3l met 230 PK!) mocht je echt geld als water hebben.
En btw, probeer maar eens een ERA te vinden hier in NL? Rijden er zowieso wel originele ERA's hier?
Maar wat d8en we van de getunede en in elkaar geschroefde blokken van MED en consorten? Als je de advertenties leest en de reacties hoort/leest belooft het best wat.
als ik het verhaal van Chrizz zo lees is er dus ook een verschil tussen een mg, en een austin metro.. dus kan ik beter zoeken naar een mg blok.. wat zijn eigenlijk de grootste verschillen tussen deze blokkken??? is een mg kop te vergelijken met een stage 1 of wat..
Erg bedankt
Groetjes mark
Er zitten nogal wat kleine verschillen tussen austin en MG metro blokken. Grootste verschil zijn de kleppen, ook is de kop veel beter geflowed. Verder een andere nokkenas, en een hoop dingen zijn gewoon wat steviger gemaakt. Een MG blok levert 72 of 75 PK afhankelijk van welke je hebt. MG's beginnen wat moeilijker om te vinden, een Metro GT is vergelijkbaar die zijn nog redelijk makkelijk te vinden, zag er vandaag nog 1 op marktplaats.
Jouw project lijkt wat op het mijne. Ik heb een clubman 1100 met een MG metro blok. Een clubman 850 is erg bijzonder maar dat wist jezelf geloof ik al.
Ingediend door jeremy op vr, 20-02-2004 19:41
kijk hier eens..
http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo.html
wij zijn er ook 1 aan het inbouwen in mijn mini topshop..
www.remyvos.nl/jeremy/mini
een mg moter kan je herkennen aan het nummer op de cilinderkop dat is n.m. 12G 940 dit zie je staan als je de vuldop van de olie er even af draait.
Ingediend door Erik op vr, 20-02-2004 21:05
een mg moter kan je herkennen aan het nummer op de cilinderkop dat is n.m. 12G 940 dit zie je staan als je de vuldop van de olie er even af draait.
Klopt, maar de standaard metro- enn cooper-koppen hebben als nummer ook 12G940, terwijl deze veel kleinere kleppen hebben dan de cilinderkoppen van de MG, VanDenPlas en GTa (sommige, maar weer niet allemaal). Ik weet niet of je aan het uiterlijk van de cilinderkop kan herkennen of het om een grote-kleppen-variant gaat.
Een MG blok levert 72 of 75 PK afhankelijk van welke je hebt. MG's beginnen wat moeilijker om te vinden, een Metro GT is vergelijkbaar
en de letters GT staan hierbij alleen voor de uitvoering van de Metro, die dan een achterklepspoiler en verlichting van het dashboardkastje heeft . De motor is verder standaard.
Toch knap dat ze met die achterklepspoiler zo veel extra PK creëren.
Ik bedoelde de GTa kennelijk, als ik me niet vergis is dat blok vergelijkbaar met MG.
dus als ik het goed begrijp is het verschil moeilijk te zien?? hoe kan ik ze wel uit elkaar houden dan.. zometeen belt er een sloper op die zegt een mg blok te hebben liggen, terwijl het een austin metro blokje is.. zijn er geen apparte motornummers aan gekoppeld of zo iets.. in iedergeval een herkenningsteken???
WEET IEMAND MISSCHIEN ZO EEN MG METROBLOK TE KOOP???
Groetjes Mark
Jah je kunt het herkennen aan het motorblok!
Kijk ff in het motorcodes-topic...
is er nou niemand die mij een uiterlijk verschil kan aangeven tussen een austin metro en een mg metro -blok.. de 1275.. met een behoorlijk verschil in vermogen..
Groetjes
Mark
Een MG Metro heeft gescheiden spruitstukken en een HIF44, een Austin Metro gecombineerd spruitstuk en een HS4 (of was het 6) als ik me niet vergis. Maar goed, "randapparatuur" is over te hangen, dus een garantie is het niet.
.. hmmm, mijn gta (met 73 pk volgens de boeken) heeft geen gescheiden spruitstukken standaard ..
de MG-metro had volgens mij ook standaard een aluminium kleppendeksel .. maar da's zo'n beetje het makkelijkst te vervangen ...
(om het ingewikkeld te maken :)" title="Evil" /> )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Erik op di, 24-02-2004 10:31
Een MG Metro heeft gescheiden spruitstukken en een HIF44, een Austin Metro gecombineerd spruitstuk en een HS4 (of was het 6) als ik me niet vergis
Een standaard metro heeft ook een HIF44, alleen met een minder spannende naald en veer dan een MG/VanDenPlas. Misschien bedoelde je de 1275GT, deze had wel een HS4 en de spruitstukken van een 1000-tje, maar had daarom slechts 55pk. De metro-blokjes hadden onder andere door de grotere spruitstukken en HIF44 meer vermogen, 63pk.
Ja, maar wel alleen de MG motortjes. De tammere ook minder, en dat zal wel het hele punt zijn.
motornummers:
12H D26AA 9.4 ; 1 metro 1987/1988 MG Metro turbo
12H D26 9.4 : 1 metro 1989 MG Metro turbo
12H C11 10.5 : 1 metro Oct.1984- onwards MG Metro
12H C14 10.5 : 1 metro Oct.1984- onwards MG Metro
12H D23 9.75 : 1 metro 1989 1.3 Saloon, Vandenplas, MG Metro
12H D17 10.5 : 1 metro 1989 1275 Sport, MG Metro, with manual transmission
12H D24 10.5 : 1 metro 1989 1275 Sport, MG Metro, with manual transmission
12H D25 10.5 : 1 metro 1989 1275 Sport, MG Metro, with manual transmission
12H 996 10.5 : 1 metro >0ct. 1984 MG Metro
12H F01 10.5 : 1 metro 1990 ? MG Metro
12H F02 10.5 : 1 metro 1990 ? MG Metro
FWIW,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
.. hmmm, mijn gta (met 73 pk volgens de boeken) heeft geen gescheiden spruitstukken
Is een Metro Gta net zoals de meeste jaren '80/'90 Austin Rover producten niet technisch gelijk aan het standaard model en slechts een uiterlijk opgeleukt type ?
Dat er geen gescheiden spruitstukken opzitten is daar al een indicatie voor (tenzij er een eerdere 'hobbyist' aan gezeten heeft en de boel vervangen heeft door standaard spul). Heb je bijv. weleens bekeken welke naald er in de carb zit ?
73 pk is ook wel erg veel voor een standaard motor, zeker als er een gecombineerd spruitstuk op zit...
Is een Metro Gta net zoals de meeste jaren '80/'90 Austin Rover producten niet technisch gelijk aan het standaard model en slechts een uiterlijk opgeleukt type ?
volgens mij niet .. een beetje een rare combinatie:
~MG Metro blok spec en de ophanging schijnt van de Turbo te zijn overgenomen (er zitten in de voorspoiler ook een soort luchthappertjes die naar de schijven uitstromen). Standaard toerenteller .. verder weet ik eigenlijk niet veel van een "standaard" Metro ?!
De originele naald was een beetje vreemd ja, ik heb de code zo even niet bij de hand, inmiddels heb ik er een BDL in zitten in combinatie met een ander in- en uitlaatspruitstuk en conisch luchtfilter.
Als 'ie van de APK terugkomt ga ik er eens meer mee rijden om te kijken hoe het blok zich gedraagt, tot nu toe doet 'ie het behoorlijk, ondanks wat gerammel bij lage toeren en een stationair toerental van plm 1000. Vanaf 4000 rpm wordt het leuk :-)
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door dieseltje op wo, 25-02-2004 13:15
Als je over turbo's begint, waarom hang je er dan niet meteen een Mazda RX8 wankelmotor in
(1.3l met 230 PK!) mocht je echt geld als water hebben
staat een leuk stukje over in de autovisie en daar hebben ze helemaal nie zo gek veel veranders en dan heeft die al een dikke 350 pk :)" title="Evil" /> en da in je mini hehhheheheheh [/quote]
Makkelijkst om een MG blok te herkennen is de kop eraf halen.
Zijn de inlaatkleppen ong. 35 mm dan is het een MG blok.
Klip en klaar
En ja, Paulus heeft een MG blok ;);)
officieel heeft een Metro GTa 73 pk en een MG Metro 72 pk
Ik vrees dat de 1300 Sport een uitvoering was die in beperkte mate leverbaar was, kan er namelijk niets over vinden qua specs en foto's. Waarschijnlijk een special edition met de standaard 1300 (60 pk)
Ben
1275 sport: inderdaad een special edition, maar wel (net als de GTa en de MG) de snellere nokkenas
(door Kent Cams geklasseerd als "mild road") afhankelijk van de in- en uitlaat en de carb zal die ook 72 pk (moeten) hebben.
Verschil tussen de sport en de gta zit in andere dingen als ophanging en wielen e.d.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Theo, waar haal je al die wijsheid over Metro's ?
Ik wil graag wat extra leesvoer ivm de ombouw van onze Studio2 naar Metropower.....
Ben
het meeste komt uit de Metro Haynes, en uit het boekje "Metro" van Mark Steward.
Metro (Osprey Auto Colour Series)
Tony Pond (Foreword), Mark Steward
Paperback 128 pages (September 26, 1991)
Publisher: Osprey
ISBN: 1855321807
(In dezelfde serie van dezelfde auteur:
Mini: World Winner (Osprey Auto Colour Series)
Mark Steward
Hardcover 128 pages (August 24, 1989)
Publisher: Osprey
ISBN: 0850458757 )
natuurlijk staat niet alle info op 1 pagina bij elkaar .... en van de Haynes zijn er volgens mij 2 uitgaven ...
Kent Cams: zie hun site
http://www.kentcams.com/index.htm
product search -> make "rover" -> 51 resultaten camshafts en dan de 2e uit de lijst is dezelfde spec als in Haynes wordt genoemd.
In het eerste boekje staat nog een foto van Jimmy McCrae (vader van Colin) in een 6R4 ...
http://www.austin-rover.co.uk
is ook een leuke bron ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
laten wel wel zijn:
een MG metro blok is een 1275 met een stage one kit zonder de RC40 en een ietsje andere kop met grotere kleppen en een andere nokkenas.
er is veel voor te zeggen om een laffere metro variant te zoeken die meer kans heeft, minder op zijn kloten te hebben gehad.
zet er een SW5 of een MD 256 nokkenas in (jah een 256.. die is n.l. veel minder geslepen en de MD266 wijkt immiddels nogal veel af van de specs door slijtage van de productie materialen).
zet er een grotere inlaat klep in (of laat het doen) en met 1 uur met de dremel heb je iets wat zich zonder problemen kan meten met een MG blok.
hoewel mijn op een een MG kop gebaseerde cylinderkop nu er wel goed uitziet (na veeeeel werk) moet ik zeggen dat de kop waar ik nu mee bezig ben op basis van een gewone 1275 eigenlijk een betere casting is (er zit nogal veel verschil tussen hoe de koppen gegoten zjn)waar je makkelijker op de goede vorm uitkomt.
Ingediend door Gruttepier op di, 20-07-2004 22:56
met 1 uur met de dremel heb je iets wat zich zonder problemen kan meten met een MG blok.
Wat dremel je dan aan je cilinderkop?
Nog ff over gta...
Volgens deze link heeft ie 60 pk...
link
Wie heeft er allemaal een gta-blok staan? Wie heeft er een motornummer van?
Heb wel eens een sport gesloopt, daarin lag een standaard 1300 in... Gewoon motornummer. Volgens mij 12HD16 of 12HD26, iig niet de turbo!
Allereerst heeft de MG niet het zelfde nokkenas als de Mildroad...voor de MG Metro hebben ze een oudere nokkenas uit de schappen gehaald het betreft hier namenlijk een oud Works profiel..sorry ik weet even niet meer welke of het was...zou ik in het Metro boekje moeten opzoeken.
Ik heb het nog even opgezocht....De 1300 sport de GTa en de MG hebben alle drie het 75 pk blok er in maar...de MG geeft het Turbo onderstel...Nog zo'n speciale de vd Plas heeft 60 pk. handig zo'n Metro boekie..
@MiniPower:
de link die je noemt heb ik net vrijdag even vlug bijelkaar geknipt en geplakt van autotrader.nl
Ik ga er van uit dat de informatie uit de boeken beter betrouwbaar is en dat de GTA dus 70 pk heeft (ik zal de gegevens op die specs-pagina dus ook gaan aanpassen :)" title="Evil" /> )
@Rich:
als je naar de timing gegevens kijkt komen die 2 overeen - ook al is het niet *dezelfde* dan zal het resultaat toch ongeveer *hetzelfde* zijn?!!
FWIW,
Theo van den Bogaard
Volgen mijn Metro boek zouden deze hetzelfde zijn...al staan hier geen timinggegevens bij.
Het is een boek over het hoe en waarom van de Metro met modelenoverzicht sport en dergelijke...dus zonder tabelen en diepgaande info..
Ben M schreef:
officieel heeft een Metro GTa 73 pk en een MG Metro 72 pk
Dat zou moeten betekenen dat ik Met mijn Metro GTa dus mee Pk's zou moeten hebben dan mijn Mini terwijl dat ding niet vooruit te branden is op het moment...
Morgen maar eens kijken welke naald erin zit en desnoods een andere kopen...
Heb in techniek algemeen ook al de vraag gezet welke naald ik dan het beste kan kopen bij een standaard gebleven inlaat/uitlaatsysteem maar vooralsnog wordt het dan de BDL om hem iets lekkerder te laten rijden... maar met welk Co gehalte en voorontsteking???
Testing testing...
Tja en daar beginb ik niet aan met dat rooie hok...tis (waarschijnlijk) maar een tijdelijke auto dus dat geld zou ik liever in mn Mini steken...
RE: snelste motor voor de mini
Ingediend door Mark Goedegebuure op do, 19-02-2004 19:26
hallo mini-vrienden en vriendinnen..
ik heb een discussie met een collega en wil graag meningen hebben..
Wat is nou de snelste motor voor in de mini, en dan gewoon de gene die normaal past, zonder grote aanpassingen en tunen.. is het standaard metroblok nou sneller, of het 1300 innocenti motorblok??
Erg bedankt voor jullie medewerking,
Groetjes Mark