Specificaties mini met metro motor

default

RE: Specificaties mini met metro motor

Hey,

Ik vroeg me af over er iets bekend is over de prestaties van de mini cooper als hier een mg metro 1300 blok in ligt?? Ik doel hier op topsnleheid en acceleratietijd.

Alvast bedankt,

Mathijs 8)

RE: Specificaties mini met metro motor

Topsnelheid is op de teller tegen de 170 (als het meezit :)). 0-100 tijd zou ik zo niet weten, dat zou ik moeten meten. Hopelijk kan ik je na komend weekend wel wat vermogenscijfers geven, want ik ga met de Mini naar de rollenbank :9 (als hij tenminste op tijd klaar is... :()

RE: Specificaties mini met metro motor

Eelke schreef:
Hopelijk kan ik je na komend weekend wel wat vermogenscijfers geven, want ik ga met de Mini naar de rollenbank :9



Ben ook erg benieuwd. Gaat uit van de list toch?? Heb je een idee van wie er allemaal komen met wat voor mini's, want heb de afgelopen tijd de list niet echt meer kunnen volgen??

Bert

RE: Specificaties mini met metro motor

Dat gaat inderdaad uit van de mailinglist. Eric (Boekhoff?) had e.e.a. op zijn website gezet, maar die kan ik zo out of the blue niet vinden. Als ik weer thuis ben kan ik wel een linkje vinden, denk ik. Er komen een Mini of 10, volgens mij geen extreem spannende. 1275 Stage 1 is volgens mij het spannendst.

Hoe spannend de mijne is t.o.v. een "echte" Stage 1 ben ik vooral nieuwsgierig naar. Ik heb een K&N filter en JanSpeed eindpijp, maar de spruitstukken zijn standaard (MG Metro spec). Dat betekent een verwarmd inlaatspruitstuk, net als wat je bij een Stage 1 krijgt, en een los, gegoten "LCB-like" uitlaatspruitstuk i.p.v. een echte LCB.

RE: Specificaties mini met metro motor

Eelke schreef:
Dat gaat inderdaad uit van de mailinglist. Eric (Boekhoff?) had e.e.a. op zijn website gezet, maar die kan ik zo out of the blue niet vinden. Als ik weer thuis ben kan ik wel een linkje vinden, denk ik.


Zal ik het dan maar doen? O:) link

RE: Specificaties mini met metro motor

Het is dus Eric de Lange :)

default

RE: Specificaties mini met metro motor

eelke..
heb je nog gemeten ?

RE: Specificaties mini met metro motor

Ja. Ik moet er wel bij vertellen dat de afstelling niet optimaal bleek te zijn en de ontsteking te zwak was (is volgens mij ook nog dezelfde als toen hij 10 jaar geleden uit de fabriek kwam). Zou hij een dagje op de testbank doorbrengen om e.e.a. optimaal af te stellen, dan zou er wel iets meer in zitten.

Max. vermogen 54,4 DIN HP, Max. koppel 89,8 DIN Nm, beide in de 4e versnelling. Bij de acceleratietest max vermogen van 56,2 DIN HP. Bij welk toerental weet ik niet, mogelijk was mijn toerentalmeting daar niet betrouwbaar genoeg voor, ik heb er in elk geval geen curve van. Het gaat hierbij dus om waardes gemeten op de wielen. Het vermogen op het vliegwiel, wat meestal wordt opgegeven, ligt bij een Mini zo'n 10-15 PK hoger.

Om toch iets te kunnen zeggen over de toerentallen: als ik uit ga van maximaal vermogen bij 5500 toeren (op zich een vrij waarschijnlijke waarde, dat zou op de curve 150 in 4 zijn), dan kom ik op max koppel bij ongeveer 3900 toeren (105 in 4). De 90%-band van het koppel loopt dan van +/- 2800 toeren (75 in 4) tot 4800 (130 in 4). Waardes dus met een flinke korrel zout omdat ik ze afleidt uit een schatting voor het toerental bij het max vermogen, een kriebelige curve en een hele natte vinger :)

Keihard bewijs dat het groene monstertje op de dyno heeft gestaan:

RE: Specificaties mini met metro motor

Tjo, dat valt tegen (of niet??). Ben ik wel erg benieuwd naar die andere listers. Wordt die tabel op www.lange.nl verder aangevuldt met de gemeten waarden??

Groeten Bert

PS Oja, en als je ontsteking te zwak was zou ik toch maar eens gaan kijken naar alle (gecorrodeerde) contacten bij de ontsteking. Zelf had ik eens een mini die had van de accuspanning van 13.x volt nog iets van 7,8 volt over bij de verdeler... Ik hoef niet uit te leggen in hoeverre dat de vonk verzwakt... ;) Na de massa aansluitingen ed. nagelopen te hebben had het geval ineens weer 13.x volt, en een stuk meer pit....

RE: Specificaties mini met metro motor

Nee, viel niet tegen, eigenlijk spot-on zoals verwacht. Alleen de hoge HC waardes vielen tegen, dat was gewoon ronduit slecht te noemen.

Maar ik had dan ook "voorbereidingsmateriaal" aan de twee laatste nummers van MiniWorld, waar twee van dergelijke dyno-meetings in stonden, met resultaten. De Mini's vergelijkbaar met de mijne behaalden vergelijkbare resultaten (net als gisteren, trouwens).

Ja, de tabel wordt verder aangevuld. De anderen hadden dus vergelijkbare resultaten, aan vrijwel allemaal viel wel wat te verbeteren. Ik was eigenlijk middenmoot, wat betreft ellende :) Als de ene van/estate rookkringetjes blaast en de hele dynoruimte blauw zet (maar wel een piekvermogen haalt van 70 PK!!) en de ander bij 5500 toeren gewoon de ontsteking ermee uitscheidt waardoor de vlammen je bij dalende toeren om de oren vliegen (nou ja...) dan ben ik niet geheel ontevreden :)

RE: Specificaties mini met metro motor

Eelke schreef:
Als de ene van/estate rookkringetjes blaast en de hele dynoruimte blauw zet (maar wel een piekvermogen haalt van 70 PK!!) en de ander bij 5500 toeren gewoon de ontsteking ermee uitscheidt waardoor de vlammen je bij dalende toeren om de oren vliegen (nou ja...) dan ben ik niet geheel ontevreden :)



Hmm, klinkt erg leuk. Begin benieuwd te worden. Hoop dat de tabel ook in deze diepe details bijgewerkt wordt. Zal wel niet, maar ff de list in de gaten houden...

Bert.

default

RE: Specificaties mini met metro motor

Ja helaas ben ik maar een verschrikkelijk 17 jarig leek die gaarne de topsnelheid en acceleratietijd zou willen horen. Ik weet dat ik nu nog al dom klink maar dat is nou eenmaal niet anders.

Thanx,

Leek

default

RE: Specificaties mini met metro motor

By the way the site http://www.lange.nl/ doet het nu (21-3-2002 13:37) niet.............

Adioses,

leek

RE: Specificaties mini met metro motor

Als topsnelheid heeft hij op de bank 170 echte kilometers gelopen. Maar dat is natuurlijk zonder luchtweerstand. In het echt haalt hij zo tussen de 160 en de 170 op de klok, wat waarschijnlijk op zo'n 150 echte kilometers neerkomt. Maar voor de topsnelheid moet je geen Mini nemen; met de areodynamica van een flatgebouw (ook als is het een laag flatgebouw) kom je niet ver :)

Acceleratietijd kan ik met de databestanden die ik van Eric heb gekregen wel achterhalen. Ik had trouwens het idee dat hij wel wat sneller had kunnen schakelen, tijdens de acceleratietest.

Je moet trouwens niet al te heftige dingen verwachten. Het blijven autootjes van in essentie 40 jaar oud. Een Mini onderschatten kan je opbreken, maar overschatten moet je ook niet doen :)

RE: Specificaties mini met metro motor

Bert schreef:
Acceleratie tijd weet ik eigenlijk ook niet. Zal binnenkort eens een poging te doen dat te meten.



Nou, ik heb dus de afgelopen dagen mijn horloge (stopwatch) aan een spaak van mijn stuur gebonden om eens wat acceleratie tijden te meten. Heb een aantal testen gedaan (rond de 4a5) als het verkeer, en de plek zich ervoor leende. Kwam zo rond de 16 sec uit. Valt me wel wat tegen eigenlijk. Maar precies zoals ik dacht hakt die extra maal schakelen van 2 naar 3 omdat de top in 2 max 90 km/h er wel best flink in. Wel jammer.

Groeten Bert.

RE: Specificaties mini met metro motor

Wel ff bijvertellen dat het hier een 1300 cc betreft. En nog een specialere versie met nog wat meer PK's dan de normale 1300.


Wel bij de les blijven, hoor, Bert. Wat was nou het onderwerp van deze draad? O:)

Overigens maakt een 1300 of een 1000 voor de topsnelheid niet zo bijster veel uit (de gebruikte klok maakt meer uit :)), schijnt. Het duurt alleen wat langer voor hij er is, met een 1000.

RE: Specificaties mini met metro motor

Schaam, Schaam..... :x :x

Juist ja. Ff niet op aan het letten geloof 'k.

Bert.

RE: Specificaties mini met metro motor

Ik heb even een beetje zitten spelen met de dynojet software. Maximale snelheid die op de bank was 104,52 MPH, dat is dus zo'n 170 KPH.

Maximaal vermogen is ongeveer 54 DIN HP @ 5200 RPM.
Maximaal koppel is ongeveer 66 DIN ft-lbs @ 3400 RPM (wat dat in Nm is, schiet mij maar lek :?). 90 % van dat koppel is beschikbaar tussen 2500 RPM en 4600 RPM.

RE: Specificaties mini met metro motor

Bert schreef:
Acceleratie tijd weet ik eigenlijk ook niet. Zal binnenkort eens een poging te doen dat te meten.



Nou, ik heb dus de afgelopen dagen mijn horloge (stopwatch) aan een spaak van mijn stuur gebonden om eens wat acceleratie tijden te meten. Heb een aantal testen gedaan (rond de 4a5) als het verkeer, en de plek zich ervoor leende. Kwam zo rond de 16 sec uit. Valt me wel wat tegen eigenlijk. Maar precies zoals ik dacht hakt die extra maal schakelen van 2 naar 3 omdat de top in 2 max 90 km/h er wel best flink in. Wel jammer.

Groeten Bert.

RE: Specificaties mini met metro motor

Wel leuk, maar echt veel heb je er niet aan, want je teller is natuurlijk absoluut niet nauwkeurig.

Maar ik heb ook sterk het vermoeden dat Mini's vooral wat het aantal decibellen voor niets en niemand onder hoeven te doen bij het stoplicht. Ik heb toch wel eens gehad dat ik tot mijn verbazing echt mijn best moest doen om bij te blijven bij de eerste de beste Astra ofzo (heb je natuurlijk ook met dikke motoren, maar dan is het niet de eerste de beste :))

RE: Specificaties mini met metro motor

het roken is nogsteeds.... na mn vakantie met kim dr mini 1100 special is het plan om de kop eraf te halen, kanalen bewerken, nieuwe sealtjes, laten vlakken en rijden maar. ook mijn ontsteking was een probleem bij de dyno-jet meeting. en dat is nu al even geleden... maargoed, ik rijd ook niet echt veel km's. maar ik ga ook maar een metro elektronische ontsteking plaatsen, met de kop aanpassingen hoop ik dan het piekvermogen te halen. 70pk op de wielen! zou mooi zijn!

RE: Specificaties mini met metro motor

taekeb schreef:
het roken is nogsteeds....



1100'tjes staan bekend om hun olieverbruik. Ligt aan de zuigers in combinatie met de cilinderwand. Dus je hoeft in iedergeval niet je hele kop te modificeren, om je rook weg te krijgen....

RE: Specificaties mini met metro motor

hum... die 1100 is van kim, en die verbruikt bijna geen olie... mijn metro blok in mn estate wel... daar ging het eigenlijk om...

RE: Specificaties mini met metro motor

Wollukuh!!! :) Ik denk dat Taeke min of meer reageerde op mijn opmerking een stuk hierboven:
Eelke schreef:
Als de ene van/estate rookkringetjes blaast en de hele dynoruimte blauw zet (maar wel een piekvermogen haalt van 70 PK!!) [...]



[Edit: typo]

RE: Specificaties mini met metro motor

juist eelke...

het is of/of... ik rook wat meer, maar was wel een van de Mini's met het meeste vermogen! en na de operatie hoop ik het roken wat te verminderen...

RE: Specificaties mini met metro motor

Hoe krijg je uit de 1300 mg blokken meer dan 70 pk?
kan dit alleen door opboren etc?
of kan een ander uitlaat spruitstuk/carburateur/ontsteking al voor meer zorgen?

RE: Specificaties mini met metro motor

Ik denk dat je een heel eind komt met een rebuild. Daar hoort dan eigenlijk een rebore naar 1293 bij, maar dat is alleen om de cilinderwanden weer nieuw te maken; die 18 cc zullen weinig doen voor extra vermogen. Vermogenswinst komt in zo'n geval op betere onderdelen dan standaard worden gebruikt, zoals gebalanceerde krukas, "snelle" nokkenas, getunede cilinderkop (stage 3), roller-tuimelaars, etc.

Laatst stond in de Mini World, in zo'n dynoday-verslag, een 1275 waar 135 PK uit kwam. Afgezien van een uitroeptekentje (waaruit ik opmaakte dat het geen vergissing was) stond er helaas weinig bij over hoe dit in vredesnaam ooit bereikt is. Ik heb nog een E-mail daarover gestuurd, maar nooit meer wat gehoord.

RE: Specificaties mini met metro motor

Mijn nadere mini heeft net een rebuild gehad,werd me verteld.
hij heeft nu 1293cc andere zuigers etc.
hij loopt al erg lekker,maar ik heb het idee dat ie te weinig benzine krijgt...
dus daar ben ik nog op zoek naar een andere carb(wie heeft nog een mooie weber :D )
Wat voor vermogen mag ik daaruit verwachten?

RE: Specificaties mini met metro motor

Met het risico dat we nu een beetje off-topic drijven: wat voor carb zit er nu dan op die motor? Een HIF44 is al meer dan voldoende. Deze kan genoeg brandstof leveren voor motoren tot zo'n 100 PK. Met een Weber schiet je (tenzij er een kleinere carb dan een HIF44 op zit) geen snars op.

Zit er al een HIF44 op, dan kan je beter je geld steken in een behoorlijke tune-up op de rollenbank. Dat is namelijk wel belangrijk. (Overigens met Webers nog belangrijker dan met SUs, dus zou je voor een Weber gaan dan ligt dat ook in het verschiet).

Ik zou zeggen, zoek een goedkope HIF44 als je er nog geen hebt. Als je er wel al 1 hebt, kun je er nog een tweede bij zetten :)" title="Evil" /> Dat doet het ook wel goed voor de looks en zou in theorie voor een iets betere vulling moeten zorgen.

RE: Specificaties mini met metro motor

Er zit nu nog een standaard carb op
hif4 ,wil dus wel een nieuwe hebben,maar wacht nog op een mailtje over een dual carb....

maar een weber zou gewoon erg leuk zijn voor het geluid;)

RE: Specificaties mini met metro motor

Een HIF4 (HIF38), dus geen HIF44 (HIF6)? Dat is denk ik wel een beetje aan de krappe kant, ja. Is er aan de spruitstukken wel wat gedaan, dan? Want een HIF38 zat volgens mij standaard op de niet-Cooper 1275's en daar zaten ook geen goede (MG Metro) spruitstukken op.

Ach ja, een Weber. Weet waar je aan begint. Het is duur, moet echt goed afgesteld worden, anders is het echt zonde van je investering en heb je nog kans dat het beroerder loopt dan je HIF38 en je moet er ruimte voor maken in het schutbord van je Mini. Ik zou lekker een HIF44 opduikelen, als ik jou was. Geeft ook een leuk geluid, hoor, in combinatie met een K&N cone filter.

RE: Specificaties mini met metro motor

Eelke,
Je hebt gelijk,maar een weber blijft natuurlijk ook wel erg gaaf.
Ik ben nu inderdaad of op zoek naar dubbele 1 1/2 's of naar een hif44
ik heb er wel een aardig spruitstuk op zitten ,niet metro origineel,maar lijkt wel een snelle variant te zijn.
Ondanks de hif38 rijdt ie nu al als een speer :)
kan niet wachten op meer mengsel,nu is het zo als ik mn choke open trek dat ie harder gaat,toch een duidelijk geval van brandstof tekort zou ik zeggen

RE: Specificaties mini met metro motor

Ja, maar niet ten gevolge van een te kleine carburateur. Eerder van een verkeerde (te arme) naald, zou ik zeggen. Het extra aan flow van een grotere carburateur merk je alleen hoger in de toeren.

RE: Specificaties mini met metro motor

Onderin zit ook niet echt het probleem,maar een andere naald zou ook zeker helpen,maar ik wil pas met naalden gaan klooien op het moment dat ik de uiteindelijke carb heb
Ik heb alle boeken binnen dus deze keer moet het echt een succes worden

RE: Specificaties mini met metro motor

ik heb na de kop operatie: een 1275 (metro) lcb/sportex spruitstukken, playmini uitslaat, standaard nokkenas, hif44 open k&n (zonder zo'n venturi die mark toen kocht) en ik wil nog ff overstappen naar een electronische ontsteking... is die van jou nu eigenlijk goed mr zorro? ik hoop dan dat piekvermogen wel te halen en wat minder olie te verbranden. dat extra vermogen en mooier lopen zal vooral te merken zijn in "normaal rijden" topsnelheid zal niet echt hoger worden, draiait nu al bijna 7000rpm!

RE: Specificaties mini met metro motor

Mijn ontsteking zit er nog niet in. Maar gisteren wel mn punten bijgesteld en vermogen is nu eerder beschikbaar.
Om je topsnelheid nog wat te verhogen,waarom verander je je final drive ratio niet iets?

RE: Specificaties mini met metro motor

van een 3,44 naar een? hij moet nog wel lekker blijven doortrekken... en even final drive veranderen is nog best veel werk. misschien in de winter wanneer ik genoeg geld heb voor de paint job... dan staat ie toch ook een tijdje op de brug, dan kun je er wat makkelijker bij :9 misschien dan wat swoppen, wat voor zwaardere overbrenging krijg je na 3,44<> 3,01?

RE: Specificaties mini met metro motor

Mijn checkmate heeft een overbrenging die onder de 3 ligt,maar rijdt erg lekker die eerste meter hoeft van mij toch niet,maar als ie eenmaal door trekt in zn 1 en 2 dan rij ik daar wel weer een heel stuk verder mee.
Ik vind het echt ideaal,mn mayfair heeft nog de originele overbrenging (geen idee wat dat is ,maar is toch veel onrustiger en uiteindelijk lijkt ie gewoon toch trager (ook al zou je dat door de verhoudingne niet echt zeggen)

RE: Specificaties mini met metro motor

maar heb je weleens zelf een final drive veranderd? weet je iets van kosten? ik heb even gezocht, maar ik kom alleen maar erg hoge bedragen tegen voor hele complete diffs... het grote voordeel van een zwaardere final drive is dat je niet continu 5000 rpm hoeft te draaien op de snelweg... maar ik wil wel naar de 6000 toe kunnen rijden in zn 4.

RE: Specificaties mini met metro motor

Ik heb geen idee van de kosten.
Dit was de staat waar mijn beide mini's al in waren.
wellicht wil ik degene die nu nog geen zwaardere final drive heeft gaan vervangen, dus als iemand nog ideeen heeft of prijzen hou ik me ook aanbevolen

RE: Specificaties mini met metro motor

Wat zou een mooie prijs zijn voor een metro mg kop?
dus met grote kleppen etc?
ik heb er nl nu een over... :)

RE: Specificaties mini met metro motor

z0rr0 schreef:
Wat zou een mooie prijs zijn voor een metro mg kop?
dus met grote kleppen etc?
ik heb er nl nu een over... :)


euh 5 euro :+) en dan kom ik hem wel halen.
is ie loodvrij?

RE: Specificaties mini met metro motor

LOL

RE: Specificaties mini met metro motor

Ik heb het Weber-verhaal toch maar even gesplit, naar http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1192