stoelframes zonder blokkering ...

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Voor de apk moet je stoelframe een blokkering mechanisme hebben tegen "vooruit" klappen van de stoel. Ik vraag me nu af waar dat eigenlijk goed voor is...

Wat ik me kan bedenken is dat het veiliger is wanneer er iemand (of iets zwaars) achterin zit en je rijdt frontaal ergens tegenaan.

Verder is de hefboom zeker als je stoel ver naar achteren staat dermate dat je al zittend op de stoel niks merkt van dit mechanisme.

Weet iemand waar dit voor dient?

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zoveel vertrouwen heb in dat mechanisme.
Het is niet meer dan een simpele haak en als je een flinker klap maakt met je auto dan helpt zo`n lullig haakje volgens mij helemaal niets.
Maar ja, bij een flinke klappert met een mini helpt volgens mij helemaal niks........

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Het is bedoeld om de kracht van de klap te verminderen. Stel, je hebt een frontale botsing. Dan veroorzaakt je lichaamsgewicht al een gigantische druk op de gordels. Als je daar het gewicht van de stoel nog eens als factor bijtelt (waar jij dan tussen zit) is dat behoorlijk.

Voorbeeld: Bij een fictieve botsing waar de vertragende factor ongeveer 10G is (lichte botsing dus) en de stoel 10 kilo weegt heb je op dat moment een druk van 100 kilo extra in je rug. stel dat je bovenlichaam zo'n 40 kilo weegt (slanke minirijder) dan is dat dus een krachttoename van 25% !!! En dat kan genoeg zijn om het verschil tussen overleven met wat blauwe plekken en dood door een ingedrukte borstkas zijn. :o

Over die haak... inderdaad een lullige haak, maar de krachten die erop komen te staan zijn ook geringer. Door de plek waar die zit is het een vector van de vertragende factor die maar heel klein is. Kan ff geen exact rekenvoorbeeld geven, maar zie het maar zo, de haak hoeft alleen de kracht naar boven op te vangen, terwijl de botsing vooral een kracht naar voren veroorzaakt.

Tot zover deze natuurkundige verhandeling. Terug naar argeloos mini rijden... ;)

Groeten,

Harald

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Verplicht vanaf 30 september 1971.

RE: stoelframes zonder blokkering ...

ik wilde graag die theorie horen van dat gewicht van de stoel enzo...

Ik dacht eigenlijk dat het alleen was vanwege mogelijke passagiers die in je rug zouden klappen.

ik heb namelijk (in de mini waardoor ik bij deze vraag kwam) geen achterbank en met een 3-puntsgordel zit je toch al vast in je stoel, dus ik vroeg me af wat er gevaarlijk aan was dat ik geen blokker mechanisme erop heb zitten... maar nu begrijp ik het.

Bedankt!

default

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Misschien nogal een domme vraag, maar waar moet die haak inhaken? Bij die van ons zie ik in de buurt van de haak niets anders dan een klein plastic plaatjes, echter lijkt mij dat meer 1 of ander bescherm plaatje tegen het slijten van de mat... :?

RE: stoelframes zonder blokkering ...

als het goed is zitten er ook stalen bogen in de bodem van de mini...

Het "haakje" van het stoelframe moet daar achter haken.

Heb je deze niet dan heeft iemand ze eruit geslepen waarschijnlijk. Dat plastic plaatje is alleen ter vloer bescherming...

RE: stoelframes zonder blokkering ...

op deze foto:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/stoelen/4gta-30.jpg
kun je zo'n stalen boog zien zitten (naast zo'n plastic plaatje, dat inderdaad ter bescherming van je vloerbedekking is)
http://www.minimania.com/images/FicheCa ... _3_I14.htm
.. nummer 14 .. volgens mij zit 'ie gewoon met 2 moeren door de vloer vast ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Om even in te haken op dit onderwerp. Ik heb in mijn mini(1100 special) nu nieuwere type stoelen die niet echt passen (lopen aan op de bakken). Ze zijn gemonteerd op rails en hebben een steunbeugel achter. Nu heb ik 2e hands stoeltjes gekocht en ga een nieuwe baan erin klussen. Graag zou ik ze ook monteren, ik mis alleen 2 dingen. 1 de haken waarmee de stoel veranker wordt bij het terug klappen en de bouten. 2 de bouten waarmee ik de schanierpunten van de stoel vast zet aan de balk.

Nu is mijn vraag kan ik die haken erop monteren of wordt dat een bevriende lasser inschakelen en zo laten klussen? En welke bouten moeten ik gebruiken om de stoelen vast te zetten?

Alvast bedankt.

RE: stoelframes zonder blokkering ...

Ik heb dezelfde stoelen als jij hebt, ik heb de rails eronder weg geslepen en een frame van de oude stoelen eronder gelast, achter steunen ze gewoon op de onderkant van te stoel (ik zit wel laag, 1 meter 93 met meer dan 15 cm hoofdruimte) en mijn stoelen kunnen niet meer naar voor of achter schuiven. ik kan wel wat foto's maken maar ik ben niet komende 2 weken in de buurt van mijn mini.
de haken heb ik niet. in geval van een ongeluk voorkomt de gordel dat je naar voren klapt.